שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 6: שורה 6:  
בשנת 2012 התארח ארליך בישראל בכנס שארגנה לכבודו [[האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה]]
 
בשנת 2012 התארח ארליך בישראל בכנס שארגנה לכבודו [[האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה]]
   −
לדברי ארליך, גם ישראל וגם מדינות אחרות עוסקות הרבה בנושא בטחון צבאי, וסוגיות ציבוריות רבות אחרות כמו הפלות, אי שוויון או חוב לאומי, אלה שדברים אלה הן בעיות טריוולאיות יחסית כיון שאפשר לפתור אותן על ידי הסכם חברתי. לדוגמה חובות ניתן לפתור מכיוון שיש גם קרדיט. זה יהיה כרוך באי נעימות חברתית אבל זה ניתן לפתרון, לעומת זאת הבעיות שלנו מול הטבע אינן נתונות למסע ומתן. הן מוחלטות ואינן ברות מיקוח. יש מספר בעיות של [[קיימות]] שהן בצעם בעיות בטחון גרועות מהבטחון הצבאי שלנו:
+
לדברי ארליך, גם ישראל וגם מדינות אחרות עוסקות הרבה בנושא בטחון צבאי, וסוגיות ציבוריות רבות אחרות כמו הפלות, אי שוויון או חוב לאומי, אלא שדברים אלה הן בעיות טריוולאיות יחסית, מכיון שאפשר לפתור אותן על ידי הסכם חברתי. לדוגמה, חובות ניתן לפתור מכיוון שיש גם קרדיט. זה יהיה כרוך באי נעימות חברתית אבל זה ניתן לפתרון, לעומת זאת הבעיות שלנו מול הטבע אינן נתונות למשא ומתן. הן מוחלטות ואינן ברות מיקוח. יש מספר בעיות של [[קיימות]] שהן בצעם בעיות בטחון חמורות מהבטחון הצבאי שלנו:
* [[התחממות עולמית]], לאו דווקא הנושא הכי חשוב אבל הכי ידוע. הסכנה הגדולה שלה היא לא עליית פני הים, אלא שיבוש מחזור הגשמים שיפריע ל[[חקלאות]] ולכן למזון.  
+
* [[התחממות עולמית]], לאו דווקא הנושא הכי חשוב אבל הכי מוכר. הסכנה הגדולה שלה היא לא עליית פני הים, אלא שיבוש מחזור הגשמים, שיפריע ל[[חקלאות]] ולכן למזון.  
* [[משבר הרעלים|הרעלה עולמית]] - בעיקר מצד עשרות אלפי כימיקלים שכבר נמצאים בגוף שלנו במינון נמוך. בניגוד לאקלים, שיש בו כל מיני פתרונות מטורפים (כמו להציב מסך בין כדור הארץ לבין השמש או תותחי גופרית) אם פתאום יתחילו למות ילדים בני 4 מ[[סרטן]] בגלל [[זיהום]] לא יהיה לנו הרבה מה לעשות בנושא.  
+
* [[משבר הרעלים|הרעלה עולמית]] - בעיקר בגלל עשרות אלפי כימיקלים שכבר נמצאים בגוף שלנו במינון נמוך. בניגוד לבעיית האקלים, שיכולה להיפתר באמצעות שתילת עצים או באמצעות פתרונות מטורפים (כמו להציב מסך בין כדור הארץ לבין השמש), אם פתאום יתחילו למות ילדים בני 4 מ[[סרטן]] בגלל [[זיהום]] לא יהיה לנו הרבה מה לעשות בנושא.  
 
*  בעיות עיבוד יתר של הקרקע ובעיות הקשורות לניהול המים והחקלאות.  
 
*  בעיות עיבוד יתר של הקרקע ובעיות הקשורות לניהול המים והחקלאות.  
* הרס של [[המגוון הביולוגי]] - הדבר הזה מסוכן כי פרוש הדבר פגיעה בחקלאות. לדוגמה פגיעה במאביקים. לדוגמה פגיעה בטורפים שבלעדיים יש צורך בהגדלת הריסוס עוד ועוד היות ומזיקים לחקלאות מגלים עמידות.  
+
* הרס של [[המגוון הביולוגי]] - בנוסף להפסד העצום לטבע, זה מסוכן גם לקיומנו, כי פירוש הדבר פגיעה בחקלאות(למשל פגיעה במאביקים או פגיעה באויבים הטבעיים של החרקים המזיקים לחקלאות, שבלעדיהם יש צורך בהגדלת הריסוס עוד ועוד, היות ומזיקים לחקלאות מגלים עמידות).  
* ריצה על המשאבים וסכנת מלחמה בגללם . אנחנו מכורים לדלק בחקלאות.  
+
* מלחמה על המשאבים, בעיקר על הדלק, שאנו משתמשים בו גם בחקלאות.  
* אוכלוסיה גדולה יותר היא גם רגישה יותר רגישה למגיפות. כבר היום יש 1 מיליארד רעבים ו2 מיליארד אנשים שאספקת המזון שלהם לא משהו ויש הרבה יותר מידי ערבוב ביננו לבין חיות המשק (ברווזים וחזירים בסין)
+
* אוכלוסיה גדולה יותר היא גם רגישה יותר רגישה למגיפות. כבר היום יש 1 מיליארד רעבים ו- 2 מיליארד אנשים שאספקת המזון שלהם לא מספקת. יש יותר מידי ערבוב ביננו לבין חיות המשק, שעלולות להעביר מחלות (למשל ברווזים וחזירים בסין).
* המושג של "החזר יורד על סיבוכיות" - לדוגמה פעם היה קל לשאוב נפט והיום קשה. צריך יותר ויותר טכנולוגיה כדי לקבל משאבים פחת איכותיים.  
+
* מתגברת בעיית "ההחזר היורד על סיבוכיות" - לדוגמא: פעם היה קל לשאוב נפט והיום קשה, כך שצריך יותר ויותר טכנולוגיה כדי לקבל משאבים פחות איכותיים.  
   −
בעיית האוכלוסין אינה לינארית שכן בני האדם היא חיה חכמה. הלכנו בהתחלה לאיזורים עשירים במשאבים כמו דלתות של נהרות , אדמות פוריות לחקלאות וכו'. כך שאם לפני 10 שנים נוספו מיליון אנשים לישראל וכיום נוספים מליון אנשים, הבעיה שלנו גדולה יותר :
+
בעיית האוכלוסין אינה לינארית שכן בני האדם הם בעלי חיים חכמים. תפסנו כבר לפני אלפי שנים את האיזורים העשירים במשאבים כמו דלתות של נהרות , אדמות פוריות לחקלאות וכו'. כך שאם לפני 10 שנים נוספו מיליון אנשים לישראל וכיום נוספים מליון אנשים, הבעיה שלנו גדולה יותר :
 
* יש צורך להאכיל עוד מיליון אנשים אבל לעשות את זה מאדמות פחות פוריות.  
 
* יש צורך להאכיל עוד מיליון אנשים אבל לעשות את זה מאדמות פחות פוריות.  
* פרוש הדבר שימוש בעוד דשנים , עוד דלק
+
* פרוש הדבר שימוש בעוד דשנים ועוד דלק.
* השפעה גדולה יותר שלהם על האקלים ועל מגוון גנטי
+
* השפעה גדולה יותר של כל בן אדם נוסף על האקלים ועל המגוון הגנטי, ככל שהמצב האקולוגי מחמיר.
    
ההנהגה שלנו בורה לחלוטין בבעיות האלה, למרות שיש קונצנוזס כמעט מלא בין מדענים שעוסקים בנושא.  
 
ההנהגה שלנו בורה לחלוטין בבעיות האלה, למרות שיש קונצנוזס כמעט מלא בין מדענים שעוסקים בנושא.  
המדענים מתווכחים האם הסיכוי שיש לנו לשרוד הוא 10% או רק 1%. למרות שהסיפור של המזון צריך להיות דבר שכל ילד בן 6 צריך להכיר. סקרים שעושים בקרב חברי סגל ממדעי החברה באוניברסיטה מאיפה מגיע המזון מראה שמעל 90% עונים מהסופרמרקט.  מצד שני יש דברים במדעי החברה שהם בלתי צפויים כמו קריסת ברית המועצות.  
+
המדענים מתווכחים האם הסיכוי שיש לנו לשרוד הוא 10% או רק 1%. למרות ש"הסיפור של המזון" צריך להיות דבר שכל ילד בן 6 מכיר. סקרים שעושים בקרב חברי סגל ממדעי החברה באוניברסיטה בשאלה "מאיפה מגיע המזון" מראה שמעל 90% עונים "מהסופרמרקט".  מצד שני יש דברים במדעי החברה שהם בלתי צפויים כמו קריסת ברית המועצות.  
    
מה עושים?
 
מה עושים?
   −
צריך להפוך את האוניברסיטאות לרלוונטיות עבור העולם. כיום הן מחולקות לדיספילינות שכל אחד עובד בהן על משהו אחר ולא רלוונטיות לפתרון רוב הבעיות הפרקטיות. צריך לשתף פעולה עם מדעי החברה ועם מדעי הרוח בפתרונות של הבעיות. לדוגמה איזה הודעות פסיכלוגיות עובדות על אנשים כדי שיפחיתו צריכת משאבים.  
+
צריך להפוך את האוניברסיטאות לרלוונטיות עבור העולם. כיום הן מחולקות לדיספילינות נפרדות, כשכל אחד עובד בהן על משהו אחר, ולא רלוונטיות לפתרון רוב הבעיות הפרקטיות. צריך לשתף פעולה עם מדעי החברה ועם מדעי הרוח בפתרונות של הבעיות. לדוגמה איזה הודעות פסיכלוגיות עובדות על אנשים כדי שיפחיתו צריכת משאבים.  
הם עושים דבר כזה בשנים האחרונות בסטנפורד . לדוגמה מחקר שמצא כי
+
הם עושים דבר כזה בשנים האחרונות בסטנפורד . לדוגמה מחקר שמצא כי:
   −
אם אומרים לאדם במלון- אנא השתמש במגבת שוב, זה לא עוזר, גם להגיד אנא הצל את הסביבה כמעט לא עוזר
+
אם אומרים לאדם במלון- "אנא השתמש במגבת שוב", זה לא עוזר, גם להגיד "אנא הצל את הסביבה" כמעט לא עוזר.
אם כותבים "רוב האנשים משתמשים שוב במגבת" זה עוזר. הכי עוזר - רוב האנשים בחדר הזה משתמשים במגבת - שיפור של 80%
+
אם כותבים "רוב האנשים משתמשים שוב במגבת" זה עוזר. הכי עוזר לכתוב "רוב האנשים בחדר הזה משתמשים במגבת" - שיפור של 80%!
   −
באופן דומה הודעות על חשבון החשמל - "חסוך כסף וסייע לשמור אנרגיה" לא עוזרות. עוזר מעט - רוב בני העיר חוסכים אנרגיה. עוזר הרבה - רוב תושבי הבלוק שלך חוסכים אנרגיה.  
+
באופן דומה הודעות על חשבון החשמל - "חסוך כסף וסייע לשמור אנרגיה" לא עוזרות. עוזר מעט - "רוב בני העיר חוסכים אנרגיה". עוזר הרבה - "רוב תושבי הבלוק שלך חוסכים אנרגיה".  
   −
הדבר החשוב ביותר מבחינת אוכלוסין הוא שיפור מעמד האישה.  
+
הדבר החשוב ביותר כדי למנוע פיצוץ אוכלוסין הוא שיפור מעמד האישה.
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
עריכה אחת

תפריט ניווט