שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''פצצת האוכלוסין''' (The Population Bomb) הוא ספר עיון בנושא [[אוכלוסין]] שנכתב על ידי הביולוג פול ארליך (Paul R. Ehrlich) ואשתו אנה ארליך (שלא קיבלה קרדיט על תרומתה לספר) בשנת 1968 שהיה רב מכר בזמנו. הספר הזהיר מפני [[רעב המוני]] של בני אדם בשנות ה-70 ה-80 של המאה ה-20 בגלל [[פיצוץ אוכלוסין]], כמו גם מפני אסונות חברתיים אחרים וקרא לנקוט בצעדים מיידיים [[בקרת אוכלוסין|להגביל את גידול האוכלוסייה]]. פחדים מפני פיצוץ אוכלוסין היו נפוצים בשנות ה-50 וה-60, אבל הספר והסופר הכריזמטי הביאו את הרעיון לקהל גדול עוד יותר. הספר זכה לביקורת בעשורים האחרונים בגלל הטון זורע הבהלה שבו, ובגלל התחזיות הבלתי מדוייקות שבו.  
+
'''פצצת האוכלוסין''' (The Population Bomb) הוא ספר עיון בנושא [[אוכלוסין]] שנכתב על ידי הביולוג [[פול ארליך]] (Paul R. Ehrlich) ואשתו אנה ארליך בשנת 1968 שהיה רב מכר בזמנו. הספר הזהיר מפני [[רעב המוני]] של בני אדם בשנות ה-70 ה-80 של המאה ה-20 בגלל [[פיצוץ אוכלוסין]], כמו גם מפני אסונות חברתיים אחרים וקרא לנקוט בצעדים מיידיים [[בקרת אוכלוסין|להגביל את גידול האוכלוסייה]]. פחדים מפני פיצוץ אוכלוסין היו נפוצים בשנות ה-50 וה-60, אבל הספר והסופר הכריזמטי הביאו את הרעיון לקהל גדול עוד יותר. הספר זכה לביקורת בעשורים האחרונים בגלל הטון זורע הבהלה שבו, ובגלל התחזיות הבלתי מדוייקות שבו.  
   −
בני הזוג ארליך עומדים מאחורי הרעיונות הבסיסיים בספר, ובשנת 2009 הצהירו כי "אולי הפגם הרציני ביותר בספר הוא שהוא היה אופטימי מידי לגבי העתיד" והם מאמינים כי הוא השיג את מטרתם בגלל שהוא העיר את הציבור לחשיבות של [[סביבתנות|נושאים סביבתיים]] והכניס את מספר האנשים לתוך הדיון על [[קיימות|עתיד האנושות]].  
+
עורך הספר רצה רק כותב אחד בכותרת הספר ולכן נשמטה אנה ארליך מהכותבים המקוריים. בני הזוג ארליך עומדים מאחורי הרעיונות הבסיסיים בספר, ובשנת 2009 הצהירו כי "אולי הפגם הרציני ביותר בספר הוא שהוא היה אופטימי מידי לגבי העתיד" והם מאמינים כי הוא השיג את מטרתם בגלל שהוא העיר את הציבור לחשיבות של [[סביבתנות|נושאים סביבתיים]] והכניס את מספר האנשים לתוך הדיון על [[קיימות|עתיד האנושות]].  
    
==בעקבות הספר היום==
 
==בעקבות הספר היום==
שורה 20: שורה 20:  
* השפעה גדולה יותר של כל בן אדם נוסף על האקלים ועל המגוון הגנטי, ככל שהמצב האקולוגי מחמיר.
 
* השפעה גדולה יותר של כל בן אדם נוסף על האקלים ועל המגוון הגנטי, ככל שהמצב האקולוגי מחמיר.
   −
ההנהגה שלנו בורה לחלוטין בבעיות האלה, למרות שיש קונצנוזס כמעט מלא בין מדענים שעוסקים בנושא.  
+
לטענת ארליך, ההנהגה שלנו בורה לחלוטין בבעיות האלה, למרות שיש קונצנוזס כמעט מלא בין מדענים שעוסקים בנושא. המדענים מתווכחים האם הסיכוי שיש לנו לשרוד הוא 10% או רק 1%. למרות ש"הסיפור של המזון" צריך להיות דבר שכל ילד בן 6 מכיר. סקרים שעושים בקרב חברי סגל ממדעי החברה באוניברסיטה בשאלה "מאיפה מגיע המזון" מראה שמעל 90% עונים "מהסופרמרקט".  מצד שני יש דברים במדעי החברה שהם בלתי צפויים כמו קריסת ברית המועצות.  
המדענים מתווכחים האם הסיכוי שיש לנו לשרוד הוא 10% או רק 1%. למרות ש"הסיפור של המזון" צריך להיות דבר שכל ילד בן 6 מכיר. סקרים שעושים בקרב חברי סגל ממדעי החברה באוניברסיטה בשאלה "מאיפה מגיע המזון" מראה שמעל 90% עונים "מהסופרמרקט".  מצד שני יש דברים במדעי החברה שהם בלתי צפויים כמו קריסת ברית המועצות.  
      
מה עושים?
 
מה עושים?
שורה 33: שורה 32:  
באופן דומה הודעות על חשבון החשמל - "חסוך כסף וסייע לשמור אנרגיה" לא עוזרות. עוזר מעט - "רוב בני העיר חוסכים אנרגיה". עוזר הרבה - "רוב תושבי הבלוק שלך חוסכים אנרגיה".  
 
באופן דומה הודעות על חשבון החשמל - "חסוך כסף וסייע לשמור אנרגיה" לא עוזרות. עוזר מעט - "רוב בני העיר חוסכים אנרגיה". עוזר הרבה - "רוב תושבי הבלוק שלך חוסכים אנרגיה".  
   −
הדבר החשוב ביותר כדי למנוע פיצוץ אוכלוסין הוא שיפור מעמד האישה.
+
הדבר החשוב ביותר כדי למנוע פיצוץ אוכלוסין הוא [[שיפור מעמד האישה]].
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט