איך לשתות מספיק מים

מתוך אקו-ויקי, מקום מפגש בנושאי אקולוגיה, חברה וכלכלה.
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

רוב האנשים במדינת ישראל נמצאים באופן כרוני על סף התייבשות. שתיית מים הינה חיונית לכל מערכות הגוף, אבל מסיבות שונות שנפרט בהמשך, אנשים צורכים פחות מים ממה שנדרש לפעילות תקינה. מאמר זה ינסה לאגד ולהציע שיטות שונות להגברת צריכת מי שתיה, ולהתגבר על מכשולים נפוצים.

סיבות נפוצות שבגללן אנשים שותים פחות מדי

(עזרו לי לנסח את זה בצורה קצרה וקולעת)

  • טעם רע. גורמי טעם רע במים:
    • בחלק מהבתים הישנים והערים הותיקות, הצנרת חלודה, עמוסת משקעים, ומתפוררת לתוך מי השתיה.
    • החדרה מכוונת של חומרי חיטוי (כלור ופלואור) ופסולת תעשייתית למי השתיה (חומצה פלואורוסיליצית) בעידוד משרד הבריאות. קיים ויכוח האם דבר זה נעשה מטעמי בריאות השן או בגלל קשרי הון שלטון. גורמים מושחתים ובעידוד משרד הבריאות. ראו הפלרת מי-שתייה
  • קור. אנשים, ובמיוחד נשים, הסובלים מקור, נמנעים משתיית מים, אשר לרוב זמינים בטמפרטורה נמוכה יחסית. מדובר בפרדוקס - מכיוון ששתית מים דווקא עוזרת, לאחר כמה דקות, בהעלאת יכולת העמידות של הגוף לטמפרטורות קיצוניות.
  • חום. אנשים רבים לא רגילים לשתות מים חמים "בלי כלום", והתחושה מוזרה לנו מדי. גם כאן המצב עלול להיות פרדוקסלי - מים עוזרים לגוף להתקרר.
  • שתן. במרחב העירוני המודרני אין מספיק שירותים או מקומות בהן ניתן להטיל שתן בצורה נקיה ומקובלת חברתית, ולכן אנשים רבים, ובמיוחד נשים, נמנעים משתיה, כדי שלא יצטרכו להתאפק מהשתנה. בעיה זו נפוצה וחמורה ביותר בקרב אנשים "תרבותיים" במרחב העירוני.
  • הרגלים ודעות קדומות. יש אנשים שחושבים שאין צורך לשתות מים, ואף מתרצים זאת לעצמם ולאחרים ללא הרף.
  • הרגשה מזויפת. רוב האנשים בעת המודרנית לא קוראים נכון את הסימנים והאותות שגופם משדר באמצעות תחושות, ולכן לא מרגישים בצמא.
  • זמינות מקורות מים נקיים.
  • הגיון חלקי. אנשים חושבים בטעות ששתיית תה או מרק יספקו לגופם את הנוזלים הדרושים להם. מדובר בטעות קריטית, מכיוון ש:
    • בעת עיכול הגוף זקוק לעוד יותר נוזלים כדי לעכל, וכדי להוציא את הרעלים והפסולת שנכנסו עם התה. שתיית תה ואלכוהול למעשה גורמים להתייבשות והחמרה נוספת במצב.
    • משקאות חמים ומרק חם עלולים לגרום לכוויות קלות בחלל הפה והלוע, ודורשים עוד יותר מים לריפוי.
    • משקאות חמים ומרק חם דורשים הרבה מאוד זמן לקליטה והטמעה בגוף - בשתיה, ובעיכול, ולכן הכמויות הנדרשות וקצב השתיה מלכתחילה נמוך מדי.
    • אלכוהול (במיוחד בירה) מזוקק אינו נפוץ בטבע, ולכן לא התרגלנו לצרוך אותו בצורה בריאה. יותר מזה - אלכוהול נחווה אצלנו כנוזל, ולכן נדמה לנו שאנחנו צורכים מים. למעשה, שתיית אלכוהול גורמת להתייבשות מואצת ! דבר המוכר כהנג-אובר (חמרמורת, למי מכם שמתעקש על מילים לא פופולריות בעברית), המתאפיין בכאבי ראש. דיברנו על זה בערך שתיית מים.
  • ברזיות ברחוב ובגנים ציבוריים אינן נקיות מספיק, ולעיתים קרובות מזדהמות על ידי כלבים שמלקקים את הברז עצמו, וע"י חיות אנושיות.
  • פחד ממים. דוגמאות שונות ומוזרות:
    • במשפחות חרדיות קיצוניות מחנכים בנות להזהר ממים, להתקלח עם בגדים וכן הלאה. אפילו בישראל בשנת 2017.
    • אנשים שחוו טביעה בתור ילדים והדחיקו את הארוע.
    • פחדים רפואיים מוגזמים. הרעלת מים היא דבר חריג ביותר, וקורה רק בקבוצות אוכלוסיה בסיכון הרעלת מים באתר ויקיפדיה
    • שיטות תזונה איזוטריות וקיצוניות, שברובן מבוססות על הגיון חלקי, ולא מביאות בחשבון את תנאי האקלים של ישראל.
    • הפחד מלא למצוא תא שירותים
    • פחד מצריבה בדרכי השתן. גם זה פרדוקס -- ככל ששותים יותר, המים שוטפים את הזיהום החידקי, ולכן יהיה פחות כואב בטווח הארוך.

דרכים וטריקים ללימוד שתיה מספקת

  • קראו והבינו את הגורמים שבגללם אנחנו שותים פחות מדי.
  • קראו והבינו את הסיבות לצריכת מים.
  • הקפידו שהיו סביבכם מים עם טעם ניטרלי, או "טעים".
  • אם המים בצנרת הבית "מגעילים", קנו באופן שוטף מים שטעימים לכם.
    • בדקו והשוו איזה מים "מינרלים" או "מים מסוננים" עדיפים לכם. יש אנשים שמעדיפים חברה כזו על פני חברה אחרת. בחנו מחדש פעם בכמה זמן את ההעדפה שלכם.
    • שימו לב - לא כל המים בבקבוקים הם מי מעיינות. הדבר כתוב על גבי הבקבוק. חלק מהבקבוקים מוכרים "מי באר מסוננים".
    • פוחדים מפלסטיק וזיהום הסביבה? חברות המשווקות מים מינרלים משתמשות במיכלים רב פעמיים ומתקן מים.
  • נשאו איתכם בקבוק מים לכל מקום. מלאו את כלי המים שלכם בכל הזדמנות.
  • בערים מסויימות כמו בדרום שווייצריה, ישנם ברזי מים טהורים שזורמים ללא הפסקה ברחובות, ואנשים שותים מהם כל הזמן. סתם שתדעו לכם.
  • פירוק לכמויות קטנות: במקום לשתות כמות גדולה כל פעם, שתו כמויות קטנות בתכיפות גבוהה. למשל: כוס מים כל שעה חצי שעה.
  • שימו תזכורת עם ציפצוף, בטלפון או בשעון לפעם בשעתיים, ובאמת תעצרו הכל ושתו כוס מים.
  • הקיפו עצמכם בחברים ובבני משפחה שתומכים בשתיה מרובה.
  • התרחקו מאנשים שליליים וכאלה שמתרצים מצבי התייבשות בתירוצים שונים.
  • קנו בקבוק אישי "מגניב" עם מכסה, למילוי חוזר. ישנם בקבוקים קלים ועמידים מנירוסטה, ומסוגי גומי מיוחד שאינו מתכלה או מתפורר.
  • דאגו שתמיד יהיו קנקן מלא במים וכוסות מים על שולחנות הבית.
  • אל תגבילו ואל תעירו לילדיכם כשהם שותים מים.
  • שתו 2-3 כוסות על הבוקר, לפני הקפה, לפני העיתון, לפני כל דבר אחר.
  • תחושו את ההבדלים בין מצבי התייבשות (כמו למשל לאחר שינה), לבין רוויה. למשל: לאחר שינה, שתו 2-3 כוסות מים, חכו 2-4 דקות, כדי לתת לגוף להסיע את המים לאן שצריך, עצמו עיניים ותחושו את המצב החדש. תרגילים כאלה עוזרים לנו לחדד את החושים וללמד את הגוף מתי צריך מים.
  • בא לכם/ן לנשנש או מתחשק לכם משהו מתוק? שתו 1-2 כוסות מים, חכו דקה, ושימו לב האם עדיין יש כמיהה תמשהו מתוק.
  • שתו 1-2 כוסות מים לפני הארוחה. המתינו כמה דקות בין שתית מים לבין האכילה, מסיבות שונות:
    • שתית מים ביחד עם המזון מפריעה לחומציות הקיבה ולתהליך פירוק ועיכול המזון. לכן תמיד רצוי להרוות את הגוף לפני האוכל, כדי לא להימרח מעייפות בסוף העיכול, וכדי שמערכת העיכול תהיה כבר מוכנה מראש.
    • המתינו כדי לחוש האם באמת אתם רעבים. יתכן שהייתם בסה"כ צמאים, וחוותם נפילת אנרגיה.
    • ההמתנה מסייעת ליצירת קשר תחושתי בין סוגי מזון ושתיה לבין הגוף.
  • שימו לכם בקבוק מים נקיים ליד המיטה, כדי שתוכלו לשתות באמצע השינה וישר על הבוקר.
  • בתנאי אקלים רגילים, צריכת המים המהירה ביותר היא של מים בטמפרטורת החדר(!). שימו לכם כלי מים נגישים במקומות שונים בבית, ולא במקרר.
  • פתרו את בעיית ההשתנה, למען השמש! אנחנו אנשים מסוגלים ואינטליגנטים, ומסוגלים למצוא פתרונות קלים ומהירים
    • הרגישו בנוח להיכנס לבית עסק ולבקש להשתמש בשירותים. דאגו להשאיר את המקום נקי, כדי שיכניסו אתכם שוב.
    • היכנסו לבניינים ומבנים ציבוריים והשתמשו בשירותים שלהם ללא בושה. זה שייך גם לכם.
    • אם אתם מרגישות צורך בנייר טואלט לניגוב -- וודאו כל יום שיש לכן נייר טואלט בתיק וגם בכיס.
    • הרגילו את עצמכם ועצמכן להשתין בחוץ, בין השיחים, ומאחורי קירות.
    • ספרו לעצמכם שהרווחה שלכם והבריאות של גופכם חשובים יותר מאשר דעות קדומות וקודים חברתיים מדכאים.
    • הפכו את בית השימוש למקום שנעים להיות בו, נעים לדרוך בו (שטיחון), ונעים לשבת עליו.
    • ניקיון השירותים: שכנעו את בני הבית הזכרים להשתין בישיבה - זה טוב גם בשבילם. כשבנים משתינים מגבוה, רסיסים וטיפות מתפזרים גם על מושב האסלה וגם על הרצפה והקירות ליד. הכריחו את הבנים בביתכם לנקות את השירותים כל פעם. נעלו את הדלת לשירותים אם צריך. אני בן/זכר, ואני מעדיף היום להשתין בישיבה, מטעמי ניקיון ומטעמי מנוחה ושחרור שרירים. זכרו - גופכן יותר חשוב מכמה סוציומטים חסרי התחשבות.
  • בעת מחלה - שתו 50% - 100% יותר ממה שאתם רגילים לשתות. שתו לפחות כל חצי שעה. הגוף ממש נואש למים האלה כדי להלחם בזיהומים ולפינוי רעלים. זכרו ששתיית מים היא הדבר הראשון והחשוב ביותר למלחמה במחלות.
  • שותים קפה? אלכוהול? תה? סבבה לכם. זכרו לשתות גם מים נקיים, לפני ואחרי. כיום אחרי שנים של שתית מים, אני לא מרגיש צורך מיוחד בשתיית קפה או תה.
  • יש לכן/ם זיהום בדרכי השתן? זהו בדיוק הזמן להשתין יותר. התגברו על הצריבה הקלה, ותאפשרו לעצמכן להשתין יותר, בידיעה שאתן שוטפות החוצה את החיידקים בעזרת המים והפיפי. מומלץ לשתות מיץ חמוציות (ללא סוכר או רעלים אחרים).
  • כפתרון זמני בלבד - אם אתם לא מצליחים להתרגל לשתיית מים, הוסיפו קצת חומרי ריח כמו 1-2 טיפות תמצית וניל, או 2-3 טיפות סירופ מייפל לבקבוק מים.

קישורים חיצוניים