שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,923 בתים ,  11:56, 1 בספטמבר 2015
שורה 88: שורה 88:  
* פולין 33 (18),  
 
* פולין 33 (18),  
 
* רוסיה 44 (69).
 
* רוסיה 44 (69).
 +
 +
===טביעת רגל אקולוגית של מדינות עשירות על פני זמן===
 +
ב[[כלכלה סביבתית]] ו[[כלכלה נאו קלאסית]] יש טענה של [[עקומת קוזנץ הסביבתית]], לפיה גידול ב[[תוצר מקומי גולמי|תוצר הכלכלי]] צפוי לגרום לאנשים להיות אכפתיים יותר ביחס לסביבה, לאחר שהם כבר התייחסו לסוגיות בוערות יותר כמו [[רעב]] ו[[עוני]] ודבר זה יוריד את הזיהום ושאר [[השפעות סביבתיות|השלכות סביבתיות]]. תפיסה זו מתקיימת אולי ב[[זיהום אוויר]] מקומי אבל לאו דווקא בנושא של טביעת רגל אגולוגית.
 +
 +
ביחס למדינות מערביות ולטביעת רגל אקולוגית לנפש, מגמות על פני זמן מאז 1961, מצביעות על כך שיש מגמות שונות במדינות שונות. יש מדינות בעלות טביעת רגל אקולוגית לנפש עולה כמו ישראל[http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/trends/israel/], יפן [http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/trends/japan/], בלגיה [http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/trends/belgium/], שוויץ [http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/trends/switzerland/] או אוסטריה [http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/trends/austria/] בעלות טביעת רגל אקולוגית לנפש יציבה או בעלת מאפיינים של עקומת U הפוכה כמו ארצות הברית[http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/trends/united_states_of_america/], או גרמניה [http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/trends/germany/] או בעלות מגמת יציבות ואו ירידה קלה כמו בריטניה [http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/trends/germany/] או שוודיה[http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/trends/sweden/]. אוסטרליה [http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/trends/australia/] וקנדה[http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/trends/canada/] הן בעלות מגמת ירידה בטביעת הרגל האקולוגית לנפש, אבל זו הנתון של מדינות אלה גבוה מאד גם לאחר ירידה זו - כ 15 הקטר לאדם לעומת כ 8 בארצות הברית וכ-5 בבלגיה. נורבגיה היא בעלת טביעת רגל אקולוגית לנפש יורדת וגם יש לה טביעת רגל אקולוגית נמוכה יחסית. [http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/trends/norway/]. סה"כ קשה לזהות מגמה של ירידת טביעת רגל אקולוגית לנפש במדינות מערביות.
 +
 +
כדי להתייחס לטענה של עקומת קוזנץ סביבתית, יש להכפיל  מדד זה בכמות האוכלוסיה, כדי לקבל את טביעת הרגל הכוללת של המדינה. [[אוכלוסיית ישראל]] וארצות הברית עלו כך שקשה לצפות לעקומות קוזנצץ ביחס לנתון זה, ייתכן ויש עקומה כזו במדינות כמו גרמניה בעלות אוכלוסיה יציבה. כמו כן כל המדינות האלה, למעט נורבגיה ושוודיה הן בעלות יצרנות הביולוגית המקומית נמוכה מטביעת הרגל האקולוגית שלהן - כלומר הן נסמכות על עודף של יצרנות ביולוגית של מדינות אחרות כדי לאפשר את אורח החיים שלהן, או שהן יוצרות "משיכת יתר" במערכות האקולוגיות שלהן (צריכה מתוך היצרנות הביולוגית שסופה קריסה של המערכות הביולוגית).
    
==שימוש פוליטי וחינוכי==  
 
==שימוש פוליטי וחינוכי==  

תפריט ניווט