שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 81 בתים ,  02:55, 12 באוקטובר 2015
מ
החלפת טקסט – "ו/או" ב־"ואו"
שורה 1: שורה 1: −
'''קו/אופרטיב'''  (Cooperative) הוא [[מוסד חברתי|התאגדות עצמאית]] של בני אדם, המתאחדים מרצונם החופשי על מנת לספק את צרכיהם הכלכליים, החברתיים והתרבותיים באמצעות מיזם עסקי שהוא בבעלות המשותפת וב[[דמוקרטיה|שליטתם הדמוקרטית]].
+
'''קואופרטיב'''  (Cooperative) הוא [[מוסד חברתי|התאגדות עצמאית]] של בני אדם, המתאחדים מרצונם החופשי על מנת לספק את צרכיהם הכלכליים, החברתיים והתרבותיים באמצעות מיזם עסקי שהוא בבעלות המשותפת וב[[דמוקרטיה|שליטתם הדמוקרטית]].
   −
[[תמונה:Graincoop.JPG|left|thumb|350px|[[ממגורה|מיכלי זרעים]] של קו/אופרטיב חקלאי, טקסס]]
+
[[תמונה:Graincoop.JPG|left|thumb|350px|[[ממגורה|מיכלי זרעים]] של קואופרטיב חקלאי, טקסס]]
    
==ערכים ועקרונות==
 
==ערכים ועקרונות==
{{הפניה לערך מורחב|יסודות הקו/אופרציה}}
+
{{הפניה לערך מורחב|יסודות הקואופרציה}}
   −
ערכי התנועה הקו/אופרטיבית מבוססים על "עקרונות רוצ'דייל" שנקבעו לראשונה בשנת 1844, ונבחנו לאורך השנים על-ידי ברית הקו/אופרציה הבינלאומית עד לגרסתם האחרונה שהתקבלה בועידת הברית שהתקיימה במנצ'סטר בשנת 1995.
+
ערכי התנועה הקואופרטיבית מבוססים על "עקרונות רוצ'דייל" שנקבעו לראשונה בשנת 1844, ונבחנו לאורך השנים על-ידי ברית הקואופרציה הבינלאומית עד לגרסתם האחרונה שהתקבלה בועידת הברית שהתקיימה במנצ'סטר בשנת 1995.
   −
'''הערכים''' - יסוד מסד לקו/אופרציה הם ערכי האחריות ההדדית, העזרה ההדדית, הדמוקרטיה, שוויון ערך האדם, הצדק החברתי והסולידריות. בנאמנות למסורת אבות התנועה, דוגלים חברי הקו/אופרציה בערכי היושר, הפתיחות, הדאגה לזולת והאחריות הכלל-חברתית.
+
'''הערכים''' - יסוד מסד לקואופרציה הם ערכי האחריות ההדדית, העזרה ההדדית, הדמוקרטיה, שוויון ערך האדם, הצדק החברתי והסולידריות. בנאמנות למסורת אבות התנועה, דוגלים חברי הקואופרציה בערכי היושר, הפתיחות, הדאגה לזולת והאחריות הכלל-חברתית.
    
;העקרונות:
 
;העקרונות:
שורה 15: שורה 15:  
# ניהול דמוקרטי על ידי החברים.
 
# ניהול דמוקרטי על ידי החברים.
 
# ההשתתפות הכלכלית של החברים.
 
# ההשתתפות הכלכלית של החברים.
# עצמאות ו/אוטונומיה.
+
# עצמאות ואוטונומיה.
 
# חנוך, הכשרה ומידע.
 
# חנוך, הכשרה ומידע.
# שתוף פעולה בין קו/אופרטיבים.
+
# שתוף פעולה בין קואופרטיבים.
 
# מחויבות לקהילה.
 
# מחויבות לקהילה.
    
==תחומי פעילות==
 
==תחומי פעילות==
 
[[תמונה:Co-operativeBankManchester.jpg|left|thumb|200px|המשרד הראשי של [[בנק שיתופי]] במנצ'סטר]]
 
[[תמונה:Co-operativeBankManchester.jpg|left|thumb|200px|המשרד הראשי של [[בנק שיתופי]] במנצ'סטר]]
'''קו/אופרטיב'''  (Cooperative) או '''אגודה שיתופית''' הוא [[מוסד חברתי|שיטת התארגנות]] [[דמוקרטיה|דמוקרטית]]
+
'''קואופרטיב'''  (Cooperative) או '''אגודה שיתופית''' הוא [[מוסד חברתי|שיטת התארגנות]] [[דמוקרטיה|דמוקרטית]]
   −
קו/אופרטיב הוא גוף הפועל ומנוהל על ידי חבריו ולמען חבריו, ויכול להופיע במספר אופנים:
+
קואופרטיב הוא גוף הפועל ומנוהל על ידי חבריו ולמען חבריו, ויכול להופיע במספר אופנים:
* '''קו/אופרטיב עובדים''' - נמצא בבעלות ומנוהל על-ידי העובדים. מטרתו העיקרית היא יצירת פרנסה הוגנת יציבה והוגנת לחבריו.
+
* '''קואופרטיב עובדים''' - נמצא בבעלות ומנוהל על-ידי העובדים. מטרתו העיקרית היא יצירת פרנסה הוגנת יציבה והוגנת לחבריו.
* '''קו/אופרטיב צרכנים''' - נמצא בבעלות ומנוהל על ידי אנשים המשתמשים בשירותיו. מטרתו העיקרית היא אספקת צרכי חבריו בכל תחומי החיים.
+
* '''קואופרטיב צרכנים''' - נמצא בבעלות ומנוהל על ידי אנשים המשתמשים בשירותיו. מטרתו העיקרית היא אספקת צרכי חבריו בכל תחומי החיים.
* '''קו/אופרטיב של ארגונים ועסקים''' - נמצא בבעלות ומנוהל על-ידי ארגונים ועסקים. מטרתו שיפור תפקודם, איתנותם ויכולת התחרות של חבריו. על סוג זה נמנים גם קו/אופרטיבים מדרג שני ושלישי שהחברים בהם הם קו/אופרטיבים.
+
* '''קואופרטיב של ארגונים ועסקים''' - נמצא בבעלות ומנוהל על-ידי ארגונים ועסקים. מטרתו שיפור תפקודם, איתנותם ויכולת התחרות של חבריו. על סוג זה נמנים גם קואופרטיבים מדרג שני ושלישי שהחברים בהם הם קואופרטיבים.
   −
קיימים גם קו/אופרטיבים המשלבים בין הדגמים השונים, וחלוקה נוספת מקובלת מחלקת את הקו/אופרטיבים ליצרניים, שירותיים וצרכניים.
+
קיימים גם קואופרטיבים המשלבים בין הדגמים השונים, וחלוקה נוספת מקובלת מחלקת את הקואופרטיבים ליצרניים, שירותיים וצרכניים.
   −
הקו/אופרטיבים בעולם מעורבים בכל תחומי הכלכלה והחברה:  
+
הקואופרטיבים בעולם מעורבים בכל תחומי הכלכלה והחברה:  
 
* צרכנות
 
* צרכנות
 
* [[אשראי]] ו[[פיננסים]]
 
* [[אשראי]] ו[[פיננסים]]
שורה 40: שורה 40:  
* תיירות
 
* תיירות
   −
בעשורים האחרונים צומחים גם קו/אופרטיבים בעלי אפיונים חדשים:
+
בעשורים האחרונים צומחים גם קואופרטיבים בעלי אפיונים חדשים:
* '''קו/אופרטיבים של מסגרות חינוך'''
+
* '''קואופרטיבים של מסגרות חינוך'''
* '''קו/אופרטיבים לקידום [[סביבתנות]] ו[[קיימות]]''' - כגון [[קו/אופרטיב אנרגיית רוח]] ו[[הקו/אופרטיב לאנרגיות מתחדשות]].
+
* '''קואופרטיבים לקידום [[סביבתנות]] ו[[קיימות]]''' - כגון [[קואופרטיב אנרגיית רוח]] ו[[הקואופרטיב לאנרגיות מתחדשות]].
* '''קו/אופרטיבים חברתיים'''. אלו כוללים שני דגמים: כאלה המיועדים לספק שירותים חברתיים ושירותי בריאות וחינוך, ואחרים המאפשרים לאנשים הנמנים על אוכלוסיות המודרות משוק העבודה (נשים, בעלי מוגבלויות, פליטים, אסירים לשעבר, נוער בסיכון וכד') להיות שותפים להתארגנות המספקת להם תעסוקה ופיתוח עצמי.
+
* '''קואופרטיבים חברתיים'''. אלו כוללים שני דגמים: כאלה המיועדים לספק שירותים חברתיים ושירותי בריאות וחינוך, ואחרים המאפשרים לאנשים הנמנים על אוכלוסיות המודרות משוק העבודה (נשים, בעלי מוגבלויות, פליטים, אסירים לשעבר, נוער בסיכון וכד') להיות שותפים להתארגנות המספקת להם תעסוקה ופיתוח עצמי.
   −
קיימים גם קו/אופרטיבים מעורבים המשלבים תחומים שונים.
+
קיימים גם קואופרטיבים מעורבים המשלבים תחומים שונים.
   −
==התפתחות הרעיון הקו/אופרטיבי==
+
==התפתחות הרעיון הקואופרטיבי==
הקו/אופרציה המודרנית החלה עם הקמתה של קו/אופרציה צרכנית ע"י 28 פועלי טקסטיל מרוצ'דייל שבאנגליה ב-1843. המחשבה הקו/אופרטיבית עברה עד ימינו 4 שלבים עיקריים:
+
הקואופרציה המודרנית החלה עם הקמתה של קואופרציה צרכנית ע"י 28 פועלי טקסטיל מרוצ'דייל שבאנגליה ב-1843. המחשבה הקואופרטיבית עברה עד ימינו 4 שלבים עיקריים:
   −
1. הקו/אופרציה האוטופית שניסתה להציב דרך אלטרנטיבית לקפיטליזם שלא באמצעים פוליטיים, אלא תוך הצבת חזון של "חברה אחרת".
+
1. הקואופרציה האוטופית שניסתה להציב דרך אלטרנטיבית לקפיטליזם שלא באמצעים פוליטיים, אלא תוך הצבת חזון של "חברה אחרת".
   −
2. הקו/אופרציה ההדרגתית המחייבת את היחידות הקו/אופרטיביות להתאגד למסגרות כוללות, האמורות להתרחב ולהחליף בהדרגה את המשק כולו, עד היותו משק קו/אופרטיבי בשלמותו.
+
2. הקואופרציה ההדרגתית המחייבת את היחידות הקואופרטיביות להתאגד למסגרות כוללות, האמורות להתרחב ולהחליף בהדרגה את המשק כולו, עד היותו משק קואופרטיבי בשלמותו.
    
3. הסתגלות ושאיפה לדו-קיום עם החברה והמשק הסובבים.  
 
3. הסתגלות ושאיפה לדו-קיום עם החברה והמשק הסובבים.  
   −
4. מתן גושפנקה לכלכלה החברתית, שהיא יישום יסודות קו/אופרטיביים בתחומים חדשים ולא כלכליים בלבד, כוללת כל מסגרת כלכלית המשותפת למספר רב של אנשים, ואשר יש לה תוכנית להשגת מטרות חברתיות.  
+
4. מתן גושפנקה לכלכלה החברתית, שהיא יישום יסודות קואופרטיביים בתחומים חדשים ולא כלכליים בלבד, כוללת כל מסגרת כלכלית המשותפת למספר רב של אנשים, ואשר יש לה תוכנית להשגת מטרות חברתיות.  
   −
==יתרונות הקו/אופרטיב ואתגריו==
+
==יתרונות הקואופרטיב ואתגריו==
לצד נימוקים לעדיפות הקו/אופרציה כגון: "ביחד קל יותר מאשר לחוד", "זה חוסך את התיווך", "זה מחזיר לצרכן חלק מהוצאותיו", "זה משאיר בידי האזרח חלק מהערך המוסף של הסחורה", וכיו"ב; קיימות הנמקות נוספות בעלות חשיבות במציאות הנוכחית, ועיקרן: בעידן הגלובליזציה, מדינת הלאום נחלשת ועמה מנגנוני הרווחה. המגזר העסקי עסוק במיקסום רווחיו, ונדרשות מסגרות היכולות למלא את החלל שהותירה המדינה בשירותי הרווחה ושמקסום הרווח אינו מטרתה העיקרית אלא סיפוק הצרכים החברתיים. הקו/אופרטיב הוא כלי התארגנות ופעולה בעל יכולת לקחת על עצמו יוזמות בעלות מאפיינים שונים מן המגזר העסקי (באמצעות חתירה למקסום השירות לחבר על-פני הרווח) ומזה הציבורי (באמצעות פעולה "מלמטה" התואמת את צרכי החברים ו/או הקהילה יחד עם ניהול דמוקרטי).בין יתרונות הקו/אופרטיב ניתן למנות:
+
לצד נימוקים לעדיפות הקואופרציה כגון: "ביחד קל יותר מאשר לחוד", "זה חוסך את התיווך", "זה מחזיר לצרכן חלק מהוצאותיו", "זה משאיר בידי האזרח חלק מהערך המוסף של הסחורה", וכיו"ב; קיימות הנמקות נוספות בעלות חשיבות במציאות הנוכחית, ועיקרן: בעידן הגלובליזציה, מדינת הלאום נחלשת ועמה מנגנוני הרווחה. המגזר העסקי עסוק במיקסום רווחיו, ונדרשות מסגרות היכולות למלא את החלל שהותירה המדינה בשירותי הרווחה ושמקסום הרווח אינו מטרתה העיקרית אלא סיפוק הצרכים החברתיים. הקואופרטיב הוא כלי התארגנות ופעולה בעל יכולת לקחת על עצמו יוזמות בעלות מאפיינים שונים מן המגזר העסקי (באמצעות חתירה למקסום השירות לחבר על-פני הרווח) ומזה הציבורי (באמצעות פעולה "מלמטה" התואמת את צרכי החברים ואו הקהילה יחד עם ניהול דמוקרטי).בין יתרונות הקואופרטיב ניתן למנות:
* ביטול ניגודי עניינים בין בעל העסק ללקוחותיו, כאשר מטרת הקו/אופרטיב היא לשרת את טובת חבריו (הן כעובדים והן צרכנים) שהם גם בעליו.
+
* ביטול ניגודי עניינים בין בעל העסק ללקוחותיו, כאשר מטרת הקואופרטיב היא לשרת את טובת חבריו (הן כעובדים והן צרכנים) שהם גם בעליו.
* סוגיית הרווח - העודף הכספי מפעילות הקו/אופרטיב מתחלק בין החברים או מיועד להשקעה חוזרת.
+
* סוגיית הרווח - העודף הכספי מפעילות הקואופרטיב מתחלק בין החברים או מיועד להשקעה חוזרת.
* ניהול עצמי - מאפשר לחברי הקו/אופרטיב להעצים את עצמם ולהשיב את השליטה על חייהם לידיהם.  
+
* ניהול עצמי - מאפשר לחברי הקואופרטיב להעצים את עצמם ולהשיב את השליטה על חייהם לידיהם.  
* מחוייבות - קו/אופרטיבים מאופיינים במחויבות גבוהה יותר של החברים (כעובדים ו/או כלקוחות) לפעילותו העסקית של הקו/אופרטיב.
+
* מחוייבות - קואופרטיבים מאופיינים במחויבות גבוהה יותר של החברים (כעובדים ואו כלקוחות) לפעילותו העסקית של הקואופרטיב.
* סולידריות וקיימות - הקו/אופרטיב פועל למען חבריו ומעוגן בקהילה. מתוך כך קו/אופרטיבים נוטים לקדם סולידריות ופיתוח כלכלי מקומי ומקיים.
+
* סולידריות וקיימות - הקואופרטיב פועל למען חבריו ומעוגן בקהילה. מתוך כך קואופרטיבים נוטים לקדם סולידריות ופיתוח כלכלי מקומי ומקיים.
* דמוקרטיה - קו/אופרטיבים מקיימים מסגרת פעולה וניהול דמוקרטית, ומחזקים בכך את מעורבות ואחריות החברים במסגרת הקו/אופרטיב וכן במסגרות נוספות ובחברה הכללית.
+
* דמוקרטיה - קואופרטיבים מקיימים מסגרת פעולה וניהול דמוקרטית, ומחזקים בכך את מעורבות ואחריות החברים במסגרת הקואופרטיב וכן במסגרות נוספות ובחברה הכללית.
      −
אתגרי הקו/אופרטיב נוגעים לאופי פעולתו, וכן לתפקידו במימוש מסגרת פעולה כלכלית המבוססת על ערכים של סולידריות:
+
אתגרי הקואופרטיב נוגעים לאופי פעולתו, וכן לתפקידו במימוש מסגרת פעולה כלכלית המבוססת על ערכים של סולידריות:
* הפעולה הקבוצתית היא בעלת כוח רב, אך התארגנות הקבוצה הקו/אופרטיבית ושימורה דורשות משאבים ומוכנות לפעולה משותפת.
+
* הפעולה הקבוצתית היא בעלת כוח רב, אך התארגנות הקבוצה הקואופרטיבית ושימורה דורשות משאבים ומוכנות לפעולה משותפת.
* חברי הקו/אופרטיב מביאים ידע ויכולות שונים המפרים את הקו/אופרטיב, אך אלו עלולים ליצור חוסר איזון ביכולות הפעולה והניהול המקצועי והעסקי.
+
* חברי הקואופרטיב מביאים ידע ויכולות שונים המפרים את הקואופרטיב, אך אלו עלולים ליצור חוסר איזון ביכולות הפעולה והניהול המקצועי והעסקי.
* הקו/אופרטיב הוא אמצעי להתמודד עם הפרטת שירותים ציבוריים, אך הפעילות בתחומים אלו עלולה להתנגש עם התפיסה לאחריות הממשלה ועם המאבק למימוש אחריות זו.
+
* הקואופרטיב הוא אמצעי להתמודד עם הפרטת שירותים ציבוריים, אך הפעילות בתחומים אלו עלולה להתנגש עם התפיסה לאחריות הממשלה ועם המאבק למימוש אחריות זו.
* קו/אופרציה צרכנית המממשת את היתרון לגודל לשם הוזלת עלויות המחייה, יכולה להוות משקל נגד של הצרכנים בתחומים בהם התחרותיות בשוק היא נמוכה ומחירי המוצרים והשירותים נטולי פיקוח או רגולציה מספקת.  
+
* קואופרציה צרכנית המממשת את היתרון לגודל לשם הוזלת עלויות המחייה, יכולה להוות משקל נגד של הצרכנים בתחומים בהם התחרותיות בשוק היא נמוכה ומחירי המוצרים והשירותים נטולי פיקוח או רגולציה מספקת.  
* קו/אופרטיב עובדים יכול לתרום להגברת התעסוקה ושיפור תנאיה מתוך שהוא מיועד לשרת את צרכי החברים.
+
* קואופרטיב עובדים יכול לתרום להגברת התעסוקה ושיפור תנאיה מתוך שהוא מיועד לשרת את צרכי החברים.
* קו/אופרטיבים פיננסיים בעולם ניכרים כבעלי מדיניות השקעה אחראית, שיש בה תרומה ליציבות הכלכלית ולשמירת הפנים האנושיים של הכלכלה; זאת לצד מתן מענה לצרכים הפיננסיים של אוכלוסיות שנחשבות כנושאות סיכון או לא רווחיות מספיק עבור המערכות הפיננסיות הפרטיות.
+
* קואופרטיבים פיננסיים בעולם ניכרים כבעלי מדיניות השקעה אחראית, שיש בה תרומה ליציבות הכלכלית ולשמירת הפנים האנושיים של הכלכלה; זאת לצד מתן מענה לצרכים הפיננסיים של אוכלוסיות שנחשבות כנושאות סיכון או לא רווחיות מספיק עבור המערכות הפיננסיות הפרטיות.
   −
==ההשלכות התאורטיות של הקו/אופרטיב על החשיבה הכלכלית==
+
==ההשלכות התאורטיות של הקואופרטיב על החשיבה הכלכלית==
===קו/אופרטיב כפתרון 'מתון'===
+
===קואופרטיב כפתרון 'מתון'===
הקו/אופרטיב יכול להחשב כפתרון ל[[בעיות בכלכלה הנאו קלאסית|בעיות הכלכלה הנאו קלאסית]]. למעשה ניתן לראות אותו כמסגרת חוזית של גורמים מסויימים בשוק המנסים להשיג 'יתרון לגודל'. (ניתן לטעו כי פעולה כזו נוגדת את ה'תחרות', אולם מה שמותר לגדולים מותר גם לקטנים.)
+
הקואופרטיב יכול להחשב כפתרון ל[[בעיות בכלכלה הנאו קלאסית|בעיות הכלכלה הנאו קלאסית]]. למעשה ניתן לראות אותו כמסגרת חוזית של גורמים מסויימים בשוק המנסים להשיג 'יתרון לגודל'. (ניתן לטעו כי פעולה כזו נוגדת את ה'תחרות', אולם מה שמותר לגדולים מותר גם לקטנים.)
    
===חתירה תחת הרעיון של ההון===
 
===חתירה תחת הרעיון של ההון===
הקו/אופרטיב מערער את אחת ההנחות הבסיסית של הכלכלה הנאו קלאסית (כנ"ק): ההפרדה בין הון לעבודה. הכנ"ק מתבססת על [[פונקציית הייצור]] אשר לתוכה מוכנסות תשומות ה[[עבודה]] וה[[הון]], כך נותר [[הערך העודף]]. לפי המחשבה הנאו קלאסית כל גורם בפונקציית הייצור זוכה לחלקו בערך העודף לפי תרומתו לתהליך הייצור. העובדים מקבלים שכר על עבודתם ובעלי ההון מקבלים דיבידנד על השקעתם.  הכנ"ק גם מייחסים לעובדים עצלנות מטבעם, למעשה העובדים 'מוכרים' את זמן הפנאי שלהם ומקבלים כסף מבעלי ההון תמורת ויתור על הזכות להתבטל. לעומת ניתוח זה המחשבה ה[[מארקס|מארקסיסטית]] מכירה בפונקציית הייצור, אולם טוענת כי הקפיטליסט 'חומס' את הערך העודף השייך לעובדים, מכיוון שרק לעבודה סגולות פריון. רעיון יסודי נוסף של הקפיטליזם הוא כי עסקים ושירותים פועלים רק למטרות ה[[רווח]] וכי פעילות עסקית שאין רווח בצידה אינה כלכלית ונידונה על ידי מנגנוני השוק והתחרות שלא להתבצע.
+
הקואופרטיב מערער את אחת ההנחות הבסיסית של הכלכלה הנאו קלאסית (כנ"ק): ההפרדה בין הון לעבודה. הכנ"ק מתבססת על [[פונקציית הייצור]] אשר לתוכה מוכנסות תשומות ה[[עבודה]] וה[[הון]], כך נותר [[הערך העודף]]. לפי המחשבה הנאו קלאסית כל גורם בפונקציית הייצור זוכה לחלקו בערך העודף לפי תרומתו לתהליך הייצור. העובדים מקבלים שכר על עבודתם ובעלי ההון מקבלים דיבידנד על השקעתם.  הכנ"ק גם מייחסים לעובדים עצלנות מטבעם, למעשה העובדים 'מוכרים' את זמן הפנאי שלהם ומקבלים כסף מבעלי ההון תמורת ויתור על הזכות להתבטל. לעומת ניתוח זה המחשבה ה[[מארקס|מארקסיסטית]] מכירה בפונקציית הייצור, אולם טוענת כי הקפיטליסט 'חומס' את הערך העודף השייך לעובדים, מכיוון שרק לעבודה סגולות פריון. רעיון יסודי נוסף של הקפיטליזם הוא כי עסקים ושירותים פועלים רק למטרות ה[[רווח]] וכי פעילות עסקית שאין רווח בצידה אינה כלכלית ונידונה על ידי מנגנוני השוק והתחרות שלא להתבצע.
   −
הקו/אופרטיב סותר את שתי הנחות היסוד הללו. בקו/אופרטיב עבודה לא קיימת הפרדה בין בעלי ההון לעובדים השכירים, ולכן מתבטלת ההפרדה המלאכותית שיוצרת פונקציית הייצור. גם ברור כי להון אין את סגולת הפריון שמייחסים לו הכלכלה הנאו קלאסית ואין הוא הכח שמניע את הייצור. כמו כן התיאוריה כי בעל ההון 'מתאפק' מלשהתמש בהונו האישי ולכן מגיעים לו הרווחים אינה מתקיימת. הטענה בדבר 'עצלנותם' של העובדים מופרכת, העובדים מארגנים בעצמם את מסגרת העבודה שלהם, מנהלים את עצמם ויוצרים הכנסות כדי להתקיים ולא כדי 'לא להתבטל'.
+
הקואופרטיב סותר את שתי הנחות היסוד הללו. בקואופרטיב עבודה לא קיימת הפרדה בין בעלי ההון לעובדים השכירים, ולכן מתבטלת ההפרדה המלאכותית שיוצרת פונקציית הייצור. גם ברור כי להון אין את סגולת הפריון שמייחסים לו הכלכלה הנאו קלאסית ואין הוא הכח שמניע את הייצור. כמו כן התיאוריה כי בעל ההון 'מתאפק' מלשהתמש בהונו האישי ולכן מגיעים לו הרווחים אינה מתקיימת. הטענה בדבר 'עצלנותם' של העובדים מופרכת, העובדים מארגנים בעצמם את מסגרת העבודה שלהם, מנהלים את עצמם ויוצרים הכנסות כדי להתקיים ולא כדי 'לא להתבטל'.
    
===חתירה תחת רעיון השוק - הצרכן/יזם האינדיוידואלי===
 
===חתירה תחת רעיון השוק - הצרכן/יזם האינדיוידואלי===
ה[[קפיטליזם כתרבות|תרבות הקפיטליסטית]] מעלה על נס את היזם הבודד והצרכן הבודד נוסח [[רובינזו קרוזו]] כמודל ממנו מורכב ה[[שוק]]. רעיון זה מחוזק על ידי ההשקפה כי [[רציונליות]] היא למעשה אנוכיות, מכיוון שהיא משקפת את חתירתו של הפרט להשיא את רכושו וכך את ה'עונג' שלו. הקו/אופרטיב חתור תחת הנחה זו, הוא מראה כי בני האדם יכולים לפעול במערכת הכלכלית לא כפרטים עויינים אלא כקהילה הרמונית. רשת של קו/אופרטיבים שונים בתחומים שונים בהם חבר האדם יכולה לשמש תשתית חברתית ראויה ותחליפית ל[[מערכת השווקים]]. אפשר להקביל רעיון זה במידת מה לאוטופייה המוצגת ב[[בולו בולו]].
+
ה[[קפיטליזם כתרבות|תרבות הקפיטליסטית]] מעלה על נס את היזם הבודד והצרכן הבודד נוסח [[רובינזו קרוזו]] כמודל ממנו מורכב ה[[שוק]]. רעיון זה מחוזק על ידי ההשקפה כי [[רציונליות]] היא למעשה אנוכיות, מכיוון שהיא משקפת את חתירתו של הפרט להשיא את רכושו וכך את ה'עונג' שלו. הקואופרטיב חתור תחת הנחה זו, הוא מראה כי בני האדם יכולים לפעול במערכת הכלכלית לא כפרטים עויינים אלא כקהילה הרמונית. רשת של קואופרטיבים שונים בתחומים שונים בהם חבר האדם יכולה לשמש תשתית חברתית ראויה ותחליפית ל[[מערכת השווקים]]. אפשר להקביל רעיון זה במידת מה לאוטופייה המוצגת ב[[בולו בולו]].
    
===כלכלה דמוקרטית===
 
===כלכלה דמוקרטית===
 
{{הפניה לערך מורחב|כלכלה דמוקרטית}}
 
{{הפניה לערך מורחב|כלכלה דמוקרטית}}
מספר הוגים בשנים האחרונות רוצים להרחיב את השימוש בקו/אופרטיבים לשם יצירת [[כלכלה דמוקרטית]] שבה ה[[הון]] אינו נמצא בידי קבוצה קטנה של אנשים המעסיקים אנשים אחרים, אלא בידי [[פירמות]] בניהול דמוקרטי. שיטה זו דומה ל[[סוציאל דמוקרטיה]] אלא שבה הדמוקרטיה באה כ[[התארגנות שורשית|פתרון שורשי]] מ"למטה למעלה" במקום לכפות על ההון חוקים שנתקבלו בבחירות דמוקרטיות "מלמעלה למטה".
+
מספר הוגים בשנים האחרונות רוצים להרחיב את השימוש בקואופרטיבים לשם יצירת [[כלכלה דמוקרטית]] שבה ה[[הון]] אינו נמצא בידי קבוצה קטנה של אנשים המעסיקים אנשים אחרים, אלא בידי [[פירמות]] בניהול דמוקרטי. שיטה זו דומה ל[[סוציאל דמוקרטיה]] אלא שבה הדמוקרטיה באה כ[[התארגנות שורשית|פתרון שורשי]] מ"למטה למעלה" במקום לכפות על ההון חוקים שנתקבלו בבחירות דמוקרטיות "מלמעלה למטה".
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==
* '''[[קו/אופרטיבים|פורטל הקו/אופרטיבים: ידע וכלים להקמה ופיתוח של קו/אופרטיבים]]'''
+
* '''[[קואופרטיבים|פורטל הקואופרטיבים: ידע וכלים להקמה ופיתוח של קואופרטיבים]]'''
* [[יסודות הקו/אופרציה]]
+
* [[יסודות הקואופרציה]]
 
* [[הטבלה המשפטית]] - הבדלים בין צורות התאגדות שונות
 
* [[הטבלה המשפטית]] - הבדלים בין צורות התאגדות שונות
* [[דו"ח מקינזי על המודל העסקי הקו/אופרטיבי]]
+
* [[דו"ח מקינזי על המודל העסקי הקואופרטיבי]]
 
* [[פיתוח עסקים שיתופיים: הצעה לכלכלה הוגנת]]
 
* [[פיתוח עסקים שיתופיים: הצעה לכלכלה הוגנת]]
* [[הקו/אופרטיבים בתקשורת בישראל]]
+
* [[הקואופרטיבים בתקשורת בישראל]]
 
* [[מונדרגון]]
 
* [[מונדרגון]]
 
* [[בנק שיתופי]]
 
* [[בנק שיתופי]]
שורה 104: שורה 104:     
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
*[http://en.wikipedia.org/wiki/Cooperative קו/אופרטיב] בוויקיפדיה האנגלית
+
*[http://en.wikipedia.org/wiki/Cooperative קואופרטיב] בוויקיפדיה האנגלית
*[http://www.ica.coop/al-ica/ ICA - ברית הקו/אופרציה הבינלאומית]
+
*[http://www.ica.coop/al-ica/ ICA - ברית הקואופרציה הבינלאומית]
*[http://ecoop.org.il/ הקו/אופרטיב לאנרגיות מתחדשות]
+
*[http://ecoop.org.il/ הקואופרטיב לאנרגיות מתחדשות]
*[http://www.shelanoo.co.il/  שלנו] קו/אופרטיב לשינוי חברתי כלכלי לתחומי קמעונאות ופיננסים.  
+
*[http://www.shelanoo.co.il/  שלנו] קואופרטיב לשינוי חברתי כלכלי לתחומי קמעונאות ופיננסים.  
*[http://shakufbaohel.org.il/index.php?title=%D7%9E%D7%90%D7%92%D7%A8_%D7%99%D7%93%D7%A2_%D7%91%D7%A0%D7%95%D7%A9%D7%90_%D7%A7%D7%95%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%91%D7%99%D7%9D מאגר ידע בנושא קו/אופרטיבים] | [http://shakufbaohel.org.il/ שקוף באוהל]
+
*[http://shakufbaohel.org.il/index.php?title=%D7%9E%D7%90%D7%92%D7%A8_%D7%99%D7%93%D7%A2_%D7%91%D7%A0%D7%95%D7%A9%D7%90_%D7%A7%D7%95%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%91%D7%99%D7%9D מאגר ידע בנושא קואופרטיבים] | [http://shakufbaohel.org.il/ שקוף באוהל]
*[http://shakufbaohel.org.il/index.php?title=%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA_%D7%99%D7%95%D7%96%D7%9E%D7%95%D7%AA_%D7%A7%D7%95%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%91%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%95%D7%A7%D7%95%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%91%D7%99%D7%9D רשימת יוזמות קו/אופרטיביות וקו/אופרטיבים] | [http://shakufbaohel.org.il/ שקוף באוהל]
+
*[http://shakufbaohel.org.il/index.php?title=%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA_%D7%99%D7%95%D7%96%D7%9E%D7%95%D7%AA_%D7%A7%D7%95%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%91%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%95%D7%A7%D7%95%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%91%D7%99%D7%9D רשימת יוזמות קואופרטיביות וקואופרטיבים] | [http://shakufbaohel.org.il/ שקוף באוהל]
    
{{ביזור וריכוזיות}}
 
{{ביזור וריכוזיות}}
   −
[[קטגוריה:קו/אופרטיבים|*]]
+
[[קטגוריה:קואופרטיבים|*]]
 
[[קטגוריה: כלכלה דמוקרטית]]
 
[[קטגוריה: כלכלה דמוקרטית]]
 
[[קטגוריה:קהילות]]
 
[[קטגוריה:קהילות]]

תפריט ניווט