שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 6,855 בתים ,  11:03, 14 בפברואר 2008
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''אנרגיה מתחדשת''' היא [[אנרגיה]] שמקורה בתהליכי טבע מתמשכים שאינם מתכלים כתוצאה מרתימת האנרגיה האצורה בהם. מקורות אנרגיה מתחדשים נבדלים מממקורות אנרגייה כגון [[דלק מאובנים]] ([[נפט]] ו[[פחם]]), ו[[אנרגיה גרעינית]], שהשימוש בהם כרוך בהקטנה משמעותית של מאגר האנרגיה הזמינה האצורה בהם. מקורות אנרגיה אלה כוללים בראש ובראשונה את ה[[אנרגיה סולארית|אנרגייה הסולארית]], ומקורות אנרגיה שמקורה באצירה של אנרגיה זו, כגון [[אנרגיית רוח]] ו[[אנרגית גלים]]; הפקת אנרגייה מתהליכים ביולוגים; [[אנרגיה גאותרמית]] שמקורה במאגר החום הפנימי של [[כדור הארץ]];  ואנרגיית [[גאות ושפל]] כתוצאה מכוחות המשיכה של ה[[ירח]] ו[[השמש]].  
+
'''אנרגיה מתחדשת''' () היא [[אנרגיה]] שמקורה בתהליכי טבע מתמשכים שאינם מתכלים כתוצאה מרתימת האנרגיה האצורה בהם. מקורות אנרגיה מתחדשים נבדלים מממקורות אנרגייה כגון [[דלק מאובנים]] ([[נפט]] ו[[פחם]]), ו[[אנרגיה גרעינית]], שהשימוש בהם כרוך בהקטנה משמעותית של מאגר האנרגיה הזמינה האצורה בהם.  
   −
בעולם יש בשנים האחרונות דיון סוער בשאלות סביב אנרגיה מתחדשת כמו מהם הטכנולוגיות המבטיחות ביותר בתחום מבחינת יעילות אנרגטית, מחיר כלכלי, יכולת אגירת האנרגיה, ועוד. יש גם מגמה של הגברת העניין בתחום של משקיעים, צרכנים, מחוקקים התעשייה והתקשורת, על רקע [[התחממות עולמית]] ועל רקע צפי להתייקרות מחירי האנרגיה שמקורה בדלק מחצבי בעתיד.  
+
מקורות של אנרגיה מתחדשת כוללים בראש ובראשונה את ה[[אנרגיה סולארית|אנרגייה הסולארית]], ואת מקורות אנרגיה שמקורה באצירה וגלגול של אנרגיה זו, כגון [[אנרגיית רוח]], [[אנרגית גלים], הפקת אנרגייה מתהליכים ביולוגים כמו [[ביו דיזל]] ו[[אנרגיה הידרואלקטרית]]. מקורות נוספים של אנרגיה מתחדשת כוללים [[אנרגיה גאותרמית]] שמקורה במאגר החום הפנימי של [[כדור הארץ]]; ואנרגיית [[גאות ושפל]] כתוצאה מכוחות המשיכה של ה[[ירח]] ו[[השמש]].  
   −
בישראל, משרד התשתיות משקיע מיליוני שקלים בשנה במחקרים על שימושי האנרגיה המתחדשת. במסגרת מחקרים אלו נרשמו לא מעט פריצות דרך ופטנטים. אולם, למרות ההשקעה במחקר, אחוז זעום מצריכת האנרגיה בישראל, מקורו באנרגיה מתחדשת.
+
בעולם יש בשנים האחרונות דיון סוער בשאלות סביב אנרגיה מתחדשת כמו מהם הטכנולוגיות המבטיחות ביותר בתחום מבחינת יעילות אנרגטית, מחיר כלכלי, יכולת אגירת האנרגיה, ועוד. יש גם מגמה של הגברת העניין בתחום של משקיעים, צרכנים, מחוקקים התעשייה והתקשורת, על רקע [[התחממות עולמית]] ועל רקע צפי להתייקרות מחירי האנרגיה שמקורה בדלק מחצבי בעתיד ([[שיא תפוקת הנפט]]).
 +
 
 +
==בעיות של דלקים מתכלים==
 +
מלבד העובדה שדלקים מתכלים הם בעלי מלאי מוגבל והם צפויים לאזול יום אחד, הם צפויים גם להתייקר בגלל ההתייקרות של [[החזר אנרגיה על השקעת אנרגיה]] - כאשר מלאי של משאב מוגבל מתקרב לקיצו העלות האנרגטית של הפקתו מתייקרת, דבר שעשוי לייקר גם את העלות הכלכלית של הפקמת משאב האנרגיה (אם כי דבר זה עשוי להתקזז עם שיפורי טכנולוגיה).
 +
 
 +
דלקים מתכלים הם גם בעלי השפעות סביבתיות קשות. נפט פחם וגז פולטים [[גזי חממה]], פחם ונפט תורמים רבות ל[[זיהום אוויר]], הם גם תורמים לזיהום ים ול[[זיהום מים]]. אנרגיה גרעינית כרוכה בסכנה של [[זיהום רדיואקטיבי]], ובצורך לטפל בפסולת הגרעינית ובכורים הגרעיניים הישנים במשך אלפי שנים.
 +
 
 +
בנוסף אופיים של הדלקים המחצביים גורם לבעיות חבריות וגאו פוליטיות. רובן מרוכז בכמות קטנה של מדינות בעלות אופי לא דמוקרטי, והמאבקים סביבם גורמים לסכסוכים ומלחמות (כמו המלחמות בעיראק). השימוש באנרגיה גריעינית כרוך בסיכונים של טרור גרעיני, ייצור של נשק גרעיני ומלחמה גרעינית שלכולם יש השלכות סביבתיות קשות או קטלניות.
 +
 
 +
==בעיות של אנרגיה מתחדשת==
 +
===בעיות סביבה===
 +
גם להפקה של אנרגיה מתחדשת יכולה להיות השפעות סביבתיות נרחבות. הפקה של לוחות פוטווולטאים כרוכה באנרגיה רבה ויצירה של זיהום, אנרגיה הידרואלקטרית כרוכה בהקמת סכרי ענק שגורמים להצפת שטחים נרחבים וליצירת בעיות אקולוגיות וחברתיות באזורי המחיה שלהם. דלק ממקור ביולוגי יכול לבוא על חשבון חקלאות שמייצרת מזון לבני אדם ולגרום לעליית מחירי המזון או להרחבת שטחי חקלאות על חשבון שטחים טבעיים. פריסה של תחנות סולאריות בשטח גדול זוללת קרקע וגוזלת שטח מבני אדם ומבעלי חיים. הייצור של טורבינות רוח דורש כמות נכבדת של מתכות, והם עשויים ליצור בעיה נופית או הפרעה סביבתית.
 +
 
 +
למרות זאת, בדרך כלל יש נטיה לחשוב שאנרגיה מתחדשת היא בעלת [[טביעת רגל אקולוגית]] קטנה יותר, בעיקר כאשר לא מתייחסים לאנרגיה הידרואלקטרית המופקת מסכרי ענק ולביו-דלקים המופקים כתוצר ראשי של גידולי חקלאות (ולפעמים תוך "סבסוד" אנרגטי של דשנים שמקורם הוא בדלק מחצבי).
 +
 
 +
===בעיות כלכליות===
 +
בעבר אנרגיה מתחדשת היתה כמעט תמיד יקרה יותר מאשר מקורות אנרגיה בלתי מתחדשת. עם הפיתוח של טכנולגוית מתקדמות יותר יש ירידה משמעותית במחירים של אנרגיות מתחדשות. במקביל יש עליה בביקוש לאנרגיה ואולי גם מנגנון של שיא תפוקה בנושא הנפט דבר שגורם להתייקרות האנרגיה הבלתי מתחדשת. שתי המגמות האלה גורמות לכך שבמקרים רבים מחיר השוק של אנרגיה מתחדשת הוא תחרותי למחיר השוק של אנרגיה בלתי מתחדשת. עם זאת, עבור מקומות רבים עדיין הטכנולגיות של אנרגיה מתחדשת הן יקרות במובן של מחירי שוק ממחירי אנריגה בלתי מתחדשת.
 +
 
 +
[[הפנמת עלויות]] חיצוניות שליליות של אנרגיה בלתי מתחדשת (כמו מנגנון של סחר בפליטות פחמן, או מיסוי על זיהום) עשויה לשפר עוד יותר את המחיר היחסי של אנרגיה מתחדשת.
 +
 
 +
==מגמות עולמיות==
 +
אנרגיות מתחדשות הן עדיין אחוז קטן מסך הייצור של אנרגיה. רוב האנרגיה המתחדשת כיום מקורה באנרגיה הידרואלקטרית. השימוש באנרגיה זו בעייתי מבחינה סביבתית, ויש צורך בתחזוקה של הסכרים ובפינוי של הסחף שסותם אותם. כמו כן רוב האתרים שמתאימים להקמת סכרים כבר נוצלו לצורך כך. מסיבות אלה, רוב הפיתוח וההתקנות החדשות של אנרגיות מתחדשות מרוכזות בתחומים אחרים.
 +
 
 +
מדינות רבות נערכות כיום לשיפור מצבן בתחום של אנרגיה מתחדשת, בגלל מודעות סביבתית גוברת, בשל הצפי להתייקרות עתידית של אנרגיה לא מתחדשת, ובשל הרצון להכיר את הטכנולוגיה (מטעמים של ייצור). בתחום הייצור וההתקנה, הדבר בולט במיוחד בתחום של אנרגיית רוח, אם כי גם בתחומים אחרים יש עליה משמעותית. יש עליה ניכרת בהשקעות וביוזמות כלכליות ועסקיות (כמו השקעות של עסקים ושל ממשלות, מתן תמריצים כלכליים חיובים לאנרגיה מתחדשת כמו גם מתן תמריצים שליליים לדלק מחצבי). יש התקדמויות משמעותיות במחקרים ופיתוחים של אנרגיות שמש, ואולי גם בתחומים של רוח ושל ואנרגיות ים.
 +
 
 +
==אנרגיה מתחדשת בישראל==
 +
{{הפניה לערך מורחב|אנרגיה מתחדשת בישראל}}
 +
בישראל, משרד התשתיות משקיע מיליוני שקלים בשנה במחקרים על שימושי האנרגיה המתחדשת. במסגרת מחקרים אלו נרשמו לא מעט פריצות דרך ופטנטים. אולם, למרות ההשקעה במחקר, רק כ-3% מצריכת האנרגיה בישראל מקורו באנרגיה מתחדשת. רוב אנרגיה המתחדשת בארץ היא אנרגיה לחימום מים באמצעות [[דודי שמש]], וייצור החשמל בשיטות מתחדשות עומד על פחות מאחוז, יש הצהרות ותוכניות להקמת חוות רוח נוספות וכן תחנות סולאריות.  
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==
 
* [[קלינטק]]
 
* [[קלינטק]]
 +
* [[שימור אנרגיה]]
 
* [[שיא תפוקת הנפט]]
 
* [[שיא תפוקת הנפט]]
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
 +
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy בויקיפידה האנגלית]
 
* [http://www.huffingtonpost.com/vinod-khosla/scheer-nonsense-the-_b_45590.html סקירה של וינוד קוסלה על תחום של אנרגיות חליפיות ומתחדשות]
 
* [http://www.huffingtonpost.com/vinod-khosla/scheer-nonsense-the-_b_45590.html סקירה של וינוד קוסלה על תחום של אנרגיות חליפיות ומתחדשות]
    
[[קטגוריה:אנרגיה מתחדשת|*]]
 
[[קטגוריה:אנרגיה מתחדשת|*]]

תפריט ניווט