שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''עקרון העוצמה המקסימלית''' ('''Maximum Power principle''') הוא רעיון לפיו מערכות הנמצאות בתהליך אבולוצויוני שואפות למצב בו כמות זרם האנרגיה הזורמת דרכם היא מקסימלית. המושג הוצא כעקרון הרביעי של אנרגטיקה ושל [[תרמודינמיקה]] של [[מערכות מפזרות|מערכות פתוחות]].  
+
'''עקרון העוצמה המקסימלית''' ('''Maximum Power principle''') הוא רעיון לפיו [[מערכות מורכבות|מערכות]] הנמצאות בתהליך אבולוציוני, שואפות למצב בו כמות זרם האנרגיה הזורמת דרכן היא מקסימלית. המושג הוצא כעקרון הרביעי של אנרגטיקה ושל [[תרמודינמיקה]] של [[מערכות מפזרות|מערכות פתוחות]].  
    
==היסטוריה==  
 
==היסטוריה==  
צ'ן העיר כי דבר זה הוצא באופן זמני אל ידי [[אלפרד לוטקה]] בשנת 1922. רעיון זה פותח בהמשך על ידי אקולוג המערכות [[האווארד ת. אודום]] בשיתוף פעולה עם המהנדס הכימי ריצ'ארד סי. פינקרטון (Richard C. Pinkerton), וקודם לאחר מכן על ידי המהנדס מיירון טריבוס (Myron Tribus). זה הולך בעקבות הבחנות דומות (על ידי לייבניץ וולטרה לדוגמה), שבוצעו במהלך ההיסטוריה של הפילוסופיה של הטבע.  
+
צ'ן העיר כי דבר זה הוצא באופן זמני אל ידי [[אלפרד לוטקה]] בשנת 1922. רעיון זה פותח בהמשך על ידי אקולוג המערכות [[האווארד ת. אודום]] בשיתוף פעולה עם המהנדס הכימי ריצ'ארד סי. פינקרטון (Richard C. Pinkerton). לאחר מכן קידם את הרעיון המהנדס מיירון טריבוס (Myron Tribus). טריבוס הולך בעקבות הבחנות דומות (על ידי לייבניץ וולטרה לדוגמה), שבוצעו במהלך ההיסטוריה של הפילוסופיה של הטבע.  
   −
הגישה של אודום ופינקרטון היתה ליישם את [[חוק אוהם]] - ואת התאוריה המשוייכת אליו של מקסימום עוצמה (תוצאה במערכות כוח חשמליות) - למערכות אקולוגיות. בדרך זו, הם השתמשו ברעיון של כוח מקסימלי כעקרון שמתאר באופן כמותי את החוק של אבולוציה ביולוגית. אודום ופינקרטון הגדירו "כוח" במונחים חשמליים כקצב של עבודה, כאשר עבודה מובנת כ"טרנספורמציה מועילה של אנרגיה". המושג של כוח מקסימלי יכול לכן להיות מוגדר כקצב '''המקסימלי '''של המרה '''מועילה''' של אנרגיה. גישה זו מניחה מראש ראיה אנלוגית המסתכלת על העולם כמנוע אקולוגי-אלקטרוני-כלכלי.
+
 
 +
במערכות כוח חשמליות קיים [חוק אוהם]], וקיימת התאוריה המשוייכת אליו של מקסימום עוצמה. הגישה של אודום ופינקרטון היתה ליישם את חוק אוהם והרעיון של עוצמה מקסימלית ל[[מערכות אקולוגיות]]. בדרך זו, הם השתמשו ברעיון של כוח מקסימלי כעקרון שמתאר באופן כמותי את החוק של אבולוציה ביולוגית. אודום ופינקרטון הגדירו "כוח" במונחים חשמליים כקצב של עבודה, כאשר עבודה מובנת כ"טרנספורמציה מועילה של אנרגיה". המושג של כוח מקסימלי יכול לכן להיות מוגדר כקצב '''המקסימלי '''של המרה '''מועילה''' של אנרגיה. גישה זו מניחה מראש ראיה אנלוגית המסתכלת על העולם כמנוע אקולוגי-אלקטרוני-כלכלי.
    
==הצעות לעקרון העוצמה המקסימלית כחוק הרביעי של התרמודינמיקה==
 
==הצעות לעקרון העוצמה המקסימלית כחוק הרביעי של התרמודינמיקה==
שורה 13: שורה 14:  
  האווארד אודום, 1995, עמוד 311.
 
  האווארד אודום, 1995, עמוד 311.
 
{{ציטוט|תוכן= עקרון העוצמה המירבית יכול להיות מנוסח כך: במהלך התארגנות עצמית, עיצובי מערכת מתמפתחים ומנצחים באופן שהם ממקסמים את הצריכה של כוח, המרת אנרגיה ושימושים שמחזקים ייצור ויעילות.}}   
 
{{ציטוט|תוכן= עקרון העוצמה המירבית יכול להיות מנוסח כך: במהלך התארגנות עצמית, עיצובי מערכת מתמפתחים ומנצחים באופן שהם ממקסמים את הצריכה של כוח, המרת אנרגיה ושימושים שמחזקים ייצור ויעילות.}}   
 +
 +
==קשר לחוק השני של התרמודינמיקה==
 +
{{הפניה לערך מורחב|החוק השני של התרמודינמיקה}}
 +
קיי ושניידר טוענים במאמר משנת 1994 כי עקרון העוצמה המקסימלית מוסבר על ידי ההגדרה המחודשת שלהם לחוק השני של התרמודינמיקה, שמספקת הגדרה גם למערכות תרמודינמיות רחוקות משיווי משקל, ולפיכך "החוק הרביעי" הוא פשוט נגזרת של החוק השני.
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט