שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,046 בתים ,  11:42, 1 ביוני 2008
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
'''קרקע''' (Soil) היא שכבת ה[[אדמה]] העליונה המורכבת ממינרלים - תרכובות של יסודות המסודרים במבנים שונים  - בעיקר חרסית וחול, [[הומוס]] (חומר אורגני בקרקע), אוויר ומים. קרקעות שונות נבדלות זו מזו ביחסי כמויות החומרים המרכיבים אותן.  
 
'''קרקע''' (Soil) היא שכבת ה[[אדמה]] העליונה המורכבת ממינרלים - תרכובות של יסודות המסודרים במבנים שונים  - בעיקר חרסית וחול, [[הומוס]] (חומר אורגני בקרקע), אוויר ומים. קרקעות שונות נבדלות זו מזו ביחסי כמויות החומרים המרכיבים אותן.  
   −
בעוד ה[[חקלאות]] התעשייתית רואה בקרקע בדרך כלל מצע גידול ותו לאו, שיטות [[קיימות|מקיימות]] יותר, כמו [[פרמקלצ'ר]] רואות בקרקע [[מערכת מורכבת]] שבה יש אינטראקציות בין גורמים שונים בקרקע יחד, כמו גם תהלכים אחרים - כמו סוג הקרקע, בעלי החיים החיים בקרקע ועליה, צמחים מתורבתים, עשבים ופטריות הגדלים בה, חיפוי הקרקע, הטיפול הניתן לה על ידי האדם, מידת האיווור של הקרקע, אחוז ההומוס בה, כמות המים שיש בה, מידת ההידוק שלה, אחוז המלחים והזיהום בה ועוד.  
+
בעוד ה[[חקלאות]] התעשייתית רואה בקרקע בדרך כלל מצע גידול ותו לאו, שיטות [[קיימות|מקיימות]] יותר, כמו [[פרמקלצ'ר]] רואות בקרקע [[מערכת מורכבת]] או [[מערכת אקולוגית]] שלמה שיש לטפח אותה ולשמור על בריאותה.
 +
 
 +
במערכת זו יש אינטראקציות בין גורמים שונים בקרקע, כמו גם תהלכים אחרים - כמו סוג הקרקע, בעלי החיים החיים בקרקע ועליה, צמחים מתורבתים, עשבים, פטריות חד תאים וחיידים הגדלים בה, חיפוי הקרקע, הטיפול הניתן לה על ידי האדם, מידת האיווור של הקרקע, אחוז ההומוס בה, כמות המים שיש בה, מידת ההידוק שלה, אחוז המלחים והזיהום בה ועוד.  
 +
 
 +
הקרקע מהווה בית גידול ליצורים חיים שונים: צמחים, חיידקים, פטריות, חד-תאיים שונים, חרקים ויונקים קטנים. הצמחים מהווים [[ייצור ראשוני|יצרנים ראשוניים]] ומספקים מקור [[אנרגיה]] ממנו נהנים כל שאר היצורים. כמו כן הם מספקים צל, מסייעים לתיחוח הקרקע בשורשיהן, ושואבים מים מתוך שכבות קרקע עמוקות יותר וממי תהום. הפטריות והחיידקים מפרקים חלקי אורגניזמים שמתו ומשחררים את תוצרי הפירוק (מינרלים שונים) לקרקע. שלשולים וחרקים אחרים מתחחים את הקרקע ומאיצים את יצירת ה[[הומוס]] מצמחים מתים.
 +
 
 +
סוגי הצמחים הגדלים במקום מסויים נקבעים במידה רבה על פי תכונות הקרקע במקום זה, ומצד שני הצמחייה עצמה משפיעה על תכונות הקרקע; תורמת להתפוררותה ולחומר האורגני שבה, וכך, בעקיפין, משפיעה הקרקע גם על סוגי בעלי החיים המתקיימים בבית הגידול וניזונים מהצמחים הגדלים בה. דבר זה הוא דוגמה ל[[לולאת משוב]] אחת שקיימת בקרקע.
 +
 
 +
קיימות לולואת משוב נוספות - ככל שקרקע היא מהודקת יותר, קשה יותר לצמחים לגדול בה, ופחות מים נכנסים אליה. ומצד שני קרקע בריאה יותר היא מאווורת יותר בזכות הצמחים ובעלי החיים שחיים איתם, ודבר זה מאפשר כניסת אוויר שחיוני לשורשי הצמחים וכן חלחול של מים שהם חיוניים לכלל המערכת.
 +
 
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט