שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 26 בתים ,  09:34, 3 ביוני 2008
מ
שורה 34: שורה 34:     
===הגדלת נזק סביבתי מחומרי הדברה===
 
===הגדלת נזק סביבתי מחומרי הדברה===
לעיתים קרובות מדברים על הנדסה גנטית כדבר שנועד להקטין את כמות הריסוס. אלא שאחד הפיתוחים הפופלארים ביותר כיום הוא זרעים עמידים לראונד-אפ - קוטל עשבים של מונסנטו. היות ומונסנטו היא גם חברת הזרעים הגדולה בעולם וגם המוכרת הבלעדית של ראונד-אפ ושל זרעים עמידים לרואנד-אפ יש לה אינרטס למכור זרעים שלמעשה מעודדים את החלקאי להשתמש בקוטל העשבים - כלומר לפחות במקרה זה מצב שמעודד את השימוש בחומרי הדברה ולא להפך.  
+
לעיתים קרובות מדברים על הנדסה גנטית כדבר שנועד להקטין את כמות הריסוס. אלא שאחד הפיתוחים הפופלארים ביותר כיום הוא זרעים עמידים לראונד-אפ - קוטל עשבים של מונסנטו. היות ומונסנטו היא גם חברת הזרעים הגדולה בעולם וגם המוכרת הבלעדית של ראונד-אפ ושל זרעים עמידים לרואנד-אפ יש לה אינרטס למכור זרעים שלמעשה מעודדים את החקלאי להשתמש בקוטל העשבים - כלומר לפחות במקרה זה מצב שמעודד את השימוש בחומרי הדברה ולא להפך.  
   −
באופן דומה, פיתוח אחר של מונסנטו הוא תירס-BT. כאן אמנם אין שימוש בחומר ריסוס מלאכותי, אלא ברעלן טבעי מסוג BT שמשתשמים בו גם חוואים אורגניים. אלא שהשימוש ברעלן זה מבוצע בחלקאות המסורתית באופן מבוקר, בעוד שבתירס BT הוא מיוצר באופן תמידי, על ידי כל תאי הצמח.  
+
באופן דומה, פיתוח אחר של מונסנטו הוא תירס-BT. כאן אמנם אין שימוש בחומר ריסוס מלאכותי, אלא ברעלן טבעי מסוג BT שמשתשמים בו גם חוואים אורגניים. אלא שהשימוש ברעלן זה מבוצע בחקלאות המסורתית באופן מבוקר, בעוד שבתירס BT הוא מיוצר באופן תמידי, על ידי כל תאי הצמח.  
    
===השפעות בריאותיות אפשריות===
 
===השפעות בריאותיות אפשריות===
שורה 45: שורה 45:  
===אובדן השונות הגנטית===
 
===אובדן השונות הגנטית===
 
לפי הסרט [[עתיד המזון (סרט)|עתיד המזון]] כבר היום 97% מהזנים שגודלו בתחילת המאה ה-20 לא מגודלים כיום.  
 
לפי הסרט [[עתיד המזון (סרט)|עתיד המזון]] כבר היום 97% מהזנים שגודלו בתחילת המאה ה-20 לא מגודלים כיום.  
חלקאות מבוססת זנים מהונדסים מעצימה את הבעיה המוכרת מהחלקאות הממוכנת - גידול מונוקולטורה (זן יחיד) על פני שטחים נרחבים. בכך נדחקים הזנים המסורתיים בעלי המגוון הגנטי. דבר זה גורם להגברת התלות בשימוש בקוטלי חרקים ומחלות ובקוטלי עשבים, שיכולים בקלות רבה להשמיד שדות שלמים של גידול ההומוגניים. היות המגוון הגנטי מצומצם בכל העולם יכול לגרום לרעב בסדר גודל עולמי ומהווה בעיה בתחום [[ביטחון המזון]] העולמי.  
+
חקלאות מבוססת זנים מהונדסים מעצימה את הבעיה המוכרת מהחקלאות הממוכנת - גידול מונוקולטורה (זן יחיד) על פני שטחים נרחבים. בכך נדחקים הזנים המסורתיים בעלי המגוון הגנטי. דבר זה גורם להגברת התלות בשימוש בקוטלי חרקים ומחלות ובקוטלי עשבים, כדי להתגונן נגד מזיקים שיכולים להשמיד שדות שלמים של גידולים הומוגניים. היות המגוון הגנטי מצומצם בכל העולם יכול לגרום לרעב בסדר גודל עולמי ומהווה בעיה בתחום [[ביטחון המזון]] העולמי.  
    
===הכנסת זכויות יוצרים לתחום===
 
===הכנסת זכויות יוצרים לתחום===

תפריט ניווט