שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 5,422 בתים ,  17:22, 11 באוגוסט 2008
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''גשם חומצי''' (Acid rain) הוא גשם או כל סוג אחר של משקע שהוא חומצי יתר על המידה (דרגת חומציות נמוכה מ
+
'''גשם חומצי''' (Acid rain) הוא גשם או כל סוג אחר של משקע שהוא חומצי יתר על המידה (דרגת חומציות נמוכה מ-pH 5.5). יש לו השפעות מזיקות על הסביבה ועל מבנים.  
מ-pH 5.5). יש לו השפעות מזיקות על הסביבה ועל מבנים. הגשם החומצי נוצר בעיקר בעקבות פליטות של תרכובות מזהמות המכילות גופרית וחנקן הנפלטות ממפעלים ומכלי רכב. התרכובות מגיבות באטמוספירה ויוצרות חומצות  (לרוב, חומצה גופרתית וחומצה חנקתית) ואלה מתמוססות באדי המים ויורדת כגשם חומצי. בשנים האחרונות, ממשלות רבות הוציאו חוקים כדי להקטין את הפליטות של [[זיהום אוויר|מזהמי אוויר]] הגורמים לגשם חומצי.  
+
 
 +
[[תמונה:Acid_rain_woods1.JPG|left|thumb|350px|עצים מתים. השפעותיו של גשם חומצי על יער בהר איזרה שבצ'כיה]]
 +
 
 +
הגשם החומצי נוצר בעיקר בעקבות פליטות של תרכובות מזהמות המכילות גופרית וחנקן הנפלטות ממפעלים ומכלי רכב. התרכובות מגיבות באטמוספירה ויוצרות חומצות  (לרוב, חומצה גופרתית וחומצה חנקתית) ואלה מתמוססות באדי המים ויורדת כגשם חומצי. בשנים האחרונות, ממשלות רבות הוציאו חוקים כדי להקטין את הפליטות של [[זיהום אוויר|מזהמי אוויר]] הגורמים לגשם חומצי.  
    
==פליטות כימיקלים הגורמים לגשם חומצי==
 
==פליטות כימיקלים הגורמים לגשם חומצי==
שורה 10: שורה 13:     
הגורם העיקרי לגשם חומצי, עם זאת, הם גאזים הנפלטים על ידי בני האדם, כמו יצור חשמל, ייצור מוצרים ומכוניות. תחנות כוח המשתמשות בפחם כדי ליצור חמשל הם מקור מרכזי לפליטות חומציות. הגזים יכולים לנדוד מאות ק"מ באטמוספירה לפני שהם הופכים למשקעים חומציים. השימוש בארובות גבוהות יותר גורם לכך שהזיהום נודד רחוק יותר ממקור הזיהום, הוא מפוזר יותר ובכך משפיע על שטח גדול יותר, ועם זאת ההשפעה קטנה יותר בגלל ריכוז נמוך יותר.   
 
הגורם העיקרי לגשם חומצי, עם זאת, הם גאזים הנפלטים על ידי בני האדם, כמו יצור חשמל, ייצור מוצרים ומכוניות. תחנות כוח המשתמשות בפחם כדי ליצור חמשל הם מקור מרכזי לפליטות חומציות. הגזים יכולים לנדוד מאות ק"מ באטמוספירה לפני שהם הופכים למשקעים חומציים. השימוש בארובות גבוהות יותר גורם לכך שהזיהום נודד רחוק יותר ממקור הזיהום, הוא מפוזר יותר ובכך משפיע על שטח גדול יותר, ועם זאת ההשפעה קטנה יותר בגלל ריכוז נמוך יותר.   
 +
 +
==השפעות==
 +
[[תמונה:Statues_Damaged_by_acid_rain.jpg|left|thumb|250px|אנדרטה מאבן שניזוקה מגשם חומצי]]
 +
גשם חומצי גורם לנזקים ל[[קרקע|קרקעות]], [[יער|יערות]], ואגמים, והוא גורם להרג של צמחים ובעלי חיים ימיים. דבר זה גורם לנזקים ל[[חקלאות]] ולמערכות אקולוגיות. כמו כן גשם חומצי גורם לנזק למבנים וייתכן שהוא מזיק גם לבריאות של בני האדם.
 +
 +
===השפעות על מערכות ימיות===
 +
גשם חומצי גורם למים חומצייים יותר ולריכוזים גבוהים יותר של אלומיניום במאגרי מים. דבר זה יכול לגרום נזקים לדגים וליצורים ימיים אחרים. רוב ביצי הדגים לא יבקעו ברמות חומציות נמוכות יותר מ-PH5. רמות חומציות נמוכות יותר יכולות להרוג גם דגים בוגרים. כאשר אגמים הופכים לחומציים יותר המגוון הגנטי יורד.
 +
 +
גשם חומצי גרם להכחדתם של מספר מיני חרקים ודגים, בינהם כמה זנים של טרוטת הנחלים בהרי האפלצ'ים. עם זאת יש ויכוחים באשר לתרומה של גשם חומצי לכך שרמת החומציות של אגמים יורדת. לפי סוכנות ההגנה על הסביבה האמריקאית 75% מהחמצת האגמים, ו-50% מההחמצה של נחלים נגרמים עקב גשם חומצי.
 +
 +
===השפעות על קרקעות===
 +
גשם חומצי יכול לפגוע בצורה חמורה באקולוגיה של ה[[קרקע]]. חיידקים טרופיים מסויימים לפרק חומצות במהירות, אבל חיידקים רבים אחרים , החיוניים לחיות הקרקע מתים במהירות מחומציות יתרה.
 +
 +
===השפעות על יערות וצמחיה===
 +
השפעות של גשם חומצי על צמחיה יכולות להיות בעקבות השפעות עקיפות - כמו השפעותיו על בריאות הקרקע, או גזים שקודמים לגשם חומצי. יערות בגובה גבוה רגישים במיוחד לגשם חומצי היות והם מוקפים לעיתים קרובות בעננים ובערפל שהם חומציים יותר מגשם.
 +
 +
הפגיעה העיקרית של גשם חומצי בצמחים היא ביכולותו של הצמח לספוג חומרי מזון מן ה[[קרקע]] - [[קרקעות חומציות]] פוגעות בשורשי הצמחים ופוגעות באספקת המינרלים החיוניים לצמח – מגנזיום, סידן, אשלגן ומינרלים נוספים. כמו כן יש פגיעה המקטינה את כמות העלים, וגם בתפוצת הצמחים ורבייתם.
 +
 +
ההשפעה על יבולי חקלאות היא קטנה יותר תודות לשימוש ב[[דשן|דשנים]] כי לספק לקרקע חומרי הזנה שיצאו ממנה. בחלק מאדמות החקלאות מוסיפים אבן גיר כדי לשפר את יכולת הקרקע לשמור על רמת חומציות יציבה. אבל שיטה זו אינה ישימה בדרך כלל באדמות טבעיות.
 +
 +
===השפעות על מערכות אקולוגיות===
 +
השפעות אלה, על הקרקע, הצמחייה והמים גורמות לפגיעה ב[[גומחה אקולוגית|גומחות אקולוגיות]] שונות מאחר שהן משבשות את התהליכים הטבעיים בהן, בעיקר בעקבות הפגיעה בצמחייה ו[[זיהום מים|זיהום מקורות המים]]. כמה בתי גידול טבעיים בעולם נעלמו לחלוטין כתוצאה מהגשם החומצי, ורבים הצטמצמו בשיעור ניכר.
 +
 +
===השפעות בריאות===
 +
כמה מדענים הצביעו על קשרים אפשריים ישירים יותר בין בריאות האדם וגשם חומצי, אך דבר זה לא הוכח. הטענות הן לגבי מחלות נשימתיות כמו גם הגברה של זיהום מים במתכות כבדות. עם זאת ידוע כי חלקיקים הנוצרים בעקבות גזים כמו גופרית דו חמצנית וחנקן דו חמצני גורמים למחלות ולמוות מוקדם בעקבות מחלות כמו סרטן.
 +
 +
===השפעות על מבנים===
 +
עוד פוגע הגשם החומצי בבניינים ומבנים שונים, וכן בפסלים ובאנדרטאות.  החומצות המומסות בו מגיבות עם האבן ממנה הם עשויים בתגובת סתירה הגורמת לשחיקה של האבן והתפוררותה. כמו כן הגזם החומצי גורם לקורוזיה של מתכות שונות.
 +
 +
דוגמה לנזקי הגשם החומצי היא הפגיעה בפסל 'דוד' של מיכלאנג'לו שהועבר ממיקומו המקורי וההיסטורי בכיכר העיר פירנצה. לאחר שהפסל נאכל על ידי החומצות הוא הועבר למוזיאון בעיר, שם הוא מוגן מפגעי הגשם החומצי.
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט