שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,457 בתים ,  15:04, 27 באוגוסט 2008
שילוב של הערך מויקיפידה
שורה 1: שורה 1: −
'''פחם''' הוא [[דלק מחצבי]] שנוצר על ידי דחיסה במעבה האדמה של שרידי צמחים מהעבר. הפחם הוא מחצב שחור או חום-שחור שמוכן לבערה. הפחם מורכב בעיקר מהיסודות פחמן ומימן יחד עם כמויות קטנות של יסודות אחרים, בעיקר גופרית. לשם שימוש בפחם יש ל[[כרייה|כרות]] אותו מתוך האדמה - בין אם על ידי כרייה תת-קרקעית ובין אם על ידי כרייה על פני שטח.  
+
'''פחם''' '''פחם אבן''' הוא [[דלק מחצבי]] שנוצר על ידי דחיסה בת מאות מיליוני שנים של חומר צמחי במעבי האדמה. הפחם הוא מחצב שחור או חום-שחור שמוכן לבערה. הוא מורכב בעיקר מהיסודות פחמן ומימן, יחד עם כמויות קטנות של יסודות אחרים, בעיקר גופרית. פחם מופק מן הקרקע ב[[כרייה]], במכרות פתוחים או תת-קרקעיים.
   −
מקור הפחם הוא ב[[מערכות אקולוגיות]] בהן שרידי צמחים הצטברו בתוך שכבות בוץ ומים שמנעו חמצון ופירוק ביולוגי שלהם.
+
==מקור הפחם==
 +
מקורו של הפחם הוא ב[[צמח]]ים ומ[[עץ|עצים]] שחיו [[מערכות אקולוגיות]] קדומות. שרידי הצמחים שקעו בקרקעית ביצות, והצבטברו בהן, ושכבות הבוץ והמים מנעו חמצון ופירוק ביולוגי שלהם, וחזרה של הפחמן חזרה לאטמוספירה. לאחר מכן שקעו הקרקעות עם שאריות הצמחים אל מתחת לשכבות סלע אחרות, ונדחסו בחום ובלחץ גבוהים של מעבי האדמה, דבר שגרם להתאבנות וליצירת הפחם.  
   −
נכון ל-2008, פחם הוא מקור האנרגיה הגדול ביותר ל[[משק השחמל העולמי|ייצור חשמל בעולם]]. הוא גם משמש כמקור האנרגיה השני בחשיבותו ל[[משק האנרגיה העולמי]], ותורם 25% מהאנרגיה העולמית, לעומת 37% שתורם ה[[נפט]].  
+
==תכולת  הפחם וסוגיו==
 +
הפחם האיכותי מורכב מבין 92% ל-98% פחמן. שאר הפחם מורכב מחומרים אחרים, לרוב מימן, חנקן, חמצן, [[גופרית]], [[מים]] ו[[אפר]]. איכותו של הפחם נקבעת על פי תכולת הפחמן שבו. ככל ששכבת הפחם קדומה יותר, כך גבוהה יותר איכותה של השכבה ואחוז הפחמן שבה גבוה יותר.
    +
סוגי הפחם מתחלקים לארבעה על פי דרגת איכותם:
 +
* '''ליגניט''' - מכיל בין 46% ל-60% פחמן
 +
* '''פחם תת-ביטומני''' – מכיל בין 60% ל-79% פחמן
 +
* '''פחם ביטומני''' - מכיל בין 69% ל-86% פחמן
 +
* '''אנתרציט''' - מכיל בין 86% ל-98% פחמן
 +
 +
==שימושים==
 +
הפחם הוא מקור [[אנרגיה]] נפוץ במיוחד הניתן להצתה ולבעירה, ובני האדם למדו להשתמש בו ל[[הסקה]] ול[[תעשייה]] מזה זמן רב. היום, השימוש העיקרי בפחם הוא להפקת [[חשמל]], וצריכת הפחם במאתיים השנים האחרונות גדלה פי 100.
 +
 +
הפחם הבוער מחמם מים ההופכים לקיטור, והלחץ הגבוה של הקיטור משמש לשם סיבוב טורבינה הקשורה לדינאמו המפיק חשמל. [[תחנת כח]] המופעלת על ידי פחם נחשבת למזהמת יותר מאשר תחנות נפט סולר או גז. בתהליך זיקוק פחם נוצר [[קוק (דלק)|קוק]].
 +
 +
נכון ל-2008, פחם הוא מקור האנרגיה הגדול ביותר ל[[משק השחמל העולמי|ייצור חשמל בעולם]], וחצי מהחשמל בעולם מופק מפחם. פחם הוא מקור האנרגיה השני בחשיבותו ל[[משק האנרגיה העולמי]], ותורם 25% מהאנרגיה העולמית, לעומת 37% שתורם ה[[נפט]].
 +
 +
הפחם יכול לעבור תהליכים כמו הנזלה וגזיפיקציה כדי להשתמש בו כמקור אנרגיה לשימושים אחרים שבהם משתמשים היום בנפט או בגז, אך הדבר כרוך באובדן אנרגיה.
 +
 +
==השפעות סביבתיות==
 +
לפי ה[[IPCC]], פחם הוא המקור העיקרי לפליטות אנושיות של [[גז החממה]] [[פחמן דו חמצני]], דבר שתורם ל[[התחממות עולמית]] ול[[שינויי אקלים]]. מבחינת פליטות של פחמן דו חמצני, פחם גורם לפליטה גבוהה במעט מזו של ה[[נפט]] וגבוהה פי 2 מאשר הפליטה של [[גז טבעי]].
 +
 +
פחם גורם ל[[זיהום אוויר]] בצורה של פליטת חלקיקים וכן בגלל פליטה של [[תחמוצות גופרית]] הגורמים ל[[גשם חומצי]].
 +
 +
שריפת הפחם יוצרת תוצרי לוואי שכוללים אורניום, ותוריום (מתכות רדיו אקטיביות), וכן [[מתכות כבדות]]. תחנות כוח ללא מלכודות אפר מתאימות הן אחד הגורמים העיקריים לחשיפת בני אדם לקרינה רדיו אקטיבית.
 +
 +
גם כריית הפחם יכולה לגרום לנזקים סביבתיים ניכרים.
 +
 +
==עתודות הפחם==
 
עתודות הפחם גדולות בהרבה מעתודות הנפט והגז הטבעי. הצפי הוא כי [[שיא תפוקת הפחם]] צפוי להיות אחרי [[שיא תפוקת הנפט]] ו[[שיא תפוקת הגז]], אם כי יש מחלוקות בקשר לתאריך שבו דבר זה יתרחש.  
 
עתודות הפחם גדולות בהרבה מעתודות הנפט והגז הטבעי. הצפי הוא כי [[שיא תפוקת הפחם]] צפוי להיות אחרי [[שיא תפוקת הנפט]] ו[[שיא תפוקת הגז]], אם כי יש מחלוקות בקשר לתאריך שבו דבר זה יתרחש.  
   −
פחם הוא גם המקור העיקרי לפליטות אנושיות של [[גז החממה]] [[פחמן דו חמצני]], דבר שתורם ל[[התחממות עולמית]] ול[[שינויי אקלים]]. מבחינת פליטות של פחמן דו חמצני, פחם גורם לפליטה גבוהה במעט מזו של ה[[נפט]] וגבוהה פי 2 מאשר הפליטה של [[גז טבעי]].  
+
עיקר עתודות הפחם המוכחות נמצאות בארצות הברית (27%), רוסיה (17%), סין (12%), הודו (10%), אוסטרליה (8%) , דרום אפריקה (5%), אוקראינה (3%) וקזחסטאן (3%).
 +
 +
בשנת 200 מחיר הפחם היה כ-30$ לטונה, ומחיר זה עלה ל-123.5$ לטונה ב-25 ביוני 2008. עליה של פי 4 בתוך 8 שנים.  
   −
פחם גורם ל[[זיהום אוויר]] בצורה של פליטת חליקיקים וכן בגלל פליטה של תחמוצות גופרית הגורמים ל[[גשם חומצי]].  
+
==שימוש בפחם בישראל==
 +
במדינת ישראל מופעלות רוב תחנות הכח על ידי פחם, המיובא מ[[ארצות הברית]], [[דרום אפריקה]], פולין ומדינות [[ברית המועצות]] לשעבר.
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט