שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
דף חדש: '''עיקרון הזהירות המונעת''' (Precautionary principle'''''') הוא עקרון מנחה בתחומים של הגנת הסביבה וקיימות, ...
'''עיקרון הזהירות המונעת''' (Precautionary principle'''''') הוא עקרון מנחה בתחומים של [[קיימות|הגנת הסביבה]] ו[[קיימות]], הגנה על בריאות הציבור, צרכנות, בטיחות וצבא, לפיו אם יש פעולה שעלולה לסכן חיים או להסתיים בנזק בלתי הפיך, והיא אינה הכרחית, עדיף להמנע מפעולה זו או לחפש לה חלופות.

ניתן לתמצת את העיקרון במשפט: "אם יש ספק אז אין ספק", דהיינו ספק פגיעה דינו כפגיעה ויש להימנע מפעולה שאין יודעים בוודאות מלאה שלא תהיה פוגענית.

==דוגמאות לשימוש בעקרון==
כך לדוגמה מתן תרופה שאינה מצילה חיים ושיש ספק לגבי בטיחותה לכלל האוכלוסיה נחשב ברוב המדינות כדבר שאינו עומד בעקרון הזהירות המונעת, ומתן תרופה זו מופסק עד למחקר נוסף.

דוגמה אחרת היא הטענה כי [[הנדסה גנטית]] בגידולי חקלאות למזון אינה באמת חיונית כדי להאכיל את [[אוכלוסיית העולם]], ומצד שני היא עלולה להוביל לנזק בלתי הפיך שקשה לחזות את היקפו או את ההסתברות להתרחשותו - ולכן עדיף להמנע מפעילות זו.

דוגמה נוספת ליישום העקרון הוא תקנון [[REACH]] של האיחוד האירופי בנוגע למסחר, ייצור ויבוא של כימיקלים לתחום האיחוד. אחד מעקרונות התקנון הוא שאין צורך להוכיח מעבר לכל ספק רעילות, אלרגניות או פעילות מסרטנת - אלא יש לפעול לפי עקרון הזהירות המונעת ולהעדיף חומרים ושיטות שלגביהם יש פחות חשד לפעילות פוגענית.

==קישורים חיצוניים==
[http://en.wikipedia.org/wiki/Precautionary_principle עקרון הזהירות המונעת] בויקיפידה האנגלית.

[[קטגוריה:סביבתנות]]
[[קטגוריה:קיימות]]

תפריט ניווט