שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,314 בתים ,  01:31, 12 במאי 2011
שורה 39: שורה 39:     
==מגמות עולמיות==
 
==מגמות עולמיות==
אנרגיות מתחדשות הן עדיין אחוז קטן מסך הייצור של אנרגיה. רוב האנרגיה המתחדשת כיום מקורה באנרגיה הידרואלקטרית. השימוש באנרגיה זו בעייתי מבחינה סביבתית, ויש צורך בתחזוקה של הסכרים ובפינוי של הסחף שסותם אותם. כמו כן רוב האתרים שמתאימים להקמת סכרים כבר נוצלו לצורך כך. מסיבות אלה, רוב הפיתוח וההתקנות החדשות של אנרגיות מתחדשות מרוכזות בתחומים אחרים.  
+
{{הפניה לערך מורחב|משק האנרגיה העולמי}}
 +
אנרגיות מתחדשות הן עדיין אחוז קטן מסך הייצור של אנרגיה. נכון לנתוני 2008 (פורסמו ב-2011), רוב האנרגיה העולמית - כ-87%, מקורם ב[[דלק מחצבי]], ורק כ-13% מקורם באנרגיות מתחדשות.  
   −
מדינות רבות נערכות כיום לשיפור מצבן בתחום של אנרגיה מתחדשת, בגלל מודעות סביבתית גוברת, בשל הצפי להתייקרות עתידית של אנרגיה לא מתחדשת, ובשל הרצון להכיר את הטכנולוגיה (מטעמים של ייצור). בתחום הייצור וההתקנה, הדבר בולט במיוחד בתחום של אנרגיית רוח, אם כי גם בתחומים אחרים יש עליה משמעותית. יש עליה ניכרת בהשקעות וביוזמות כלכליות ועסקיות (כמו השקעות של עסקים ושל ממשלות, מתן תמריצים כלכליים חיובים לאנרגיה מתחדשת כמו גם מתן תמריצים שליליים לדלק מחצבי). יש התקדמויות משמעותיות במחקרים ופיתוחים של אנרגיות שמש, ואולי גם בתחומים של רוח ושל ואנרגיות ים.  
+
מתוך 13% אלה, רוב האנרגיה המתחדשת העולמית היא [[ביומסה]] (10.2%) ועוד 2% [[אנרגיה הידרואלקטרית]] השימוש באנרגיה הידרו-אלקרטית זו בעייתי מבחינה סביבתית, ויש צורך בתחזוקה של הסכרים ובפינוי של הסחף שסותם אותם. כמו כן רוב האתרים שמתאימים להקמת סכרים כבר נוצלו לצורך כך. מסיבות אלה, רוב הפיתוח וההתקנות החדשות של אנרגיות מתחדשות מרוכזות בתחומים אחרים.
 +
 
 +
מדינות רבות נערכות כיום לשיפור מצבן בתחום של אנרגיה מתחדשת, בגלל מודעות סביבתית גוברת, בשל הצפי להתייקרות עתידית של אנרגיה לא מתחדשת ([[שיא תפוקת הנפט]], ובשל הרצון להכיר את הטכנולוגיה (מטעמים של ייצור). בתחום הייצור וההתקנה, הדבר בולט במיוחד בתחום של [[אנרגיית רוח]], אם כי גם בתחומים אחרים יש עלייה משמעותית.  
 +
 
 +
===השקעות===
 +
בעקבות ממשבר הנפט של 1973 היו השקעות ניכרות בפיתוח טכנולוגיות לחסכון באנרגיה וכן בפיתוח אנרגיות מתחדשות. דבר זה נכנס ל"תרדמת" של כ-40 שנה בעקבות עשורים של שפע בנפט ופחם ומחירי אנרגיה נמוכים.
 +
 
 +
בשנת 2008,על רקע  [[משבר המזון העולמי 2007-2008|התייקרות של נפט, סחורות ומזון]], היתה עליה ניכרת בהשקעות וביוזמות כלכליות ועסקיות בתחום האנרגיה המתחדשת. כמו השקעות של עסקים ושל ממשלות, מתן תמריצים כלכליים חיובים לאנרגיה מתחדשת כמו גם מתן תמריצים שליליים לדלק מחצבי. הדבר כלל לדוגמה את הקמת [[הוועדה למיסוי ירוק]] והכנת תקנות בישראל להתקנת לוחות סולאריים, וקידום מכרזים לתחנות סולאריות בנגב. מאז היו התקדמויות משמעותיות במחקרים ופיתוחים של אנרגיות שמש, ואולי גם בתחומים של רוח ושל ואנרגיות ים. עם ירידת מחיר הנפט בשנים 2008-11 מגמה זו ירדה, והיא צפויה להתחדש בגל הבא של התייקרות הנפט.
    
==אנרגיה מתחדשת בישראל==
 
==אנרגיה מתחדשת בישראל==

תפריט ניווט