שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 311 בתים ,  15:26, 24 באוקטובר 2011
שורה 6: שורה 6:  
השפעות חיצונית שליליות נקראת [[עלויות חיצוניות]].
 
השפעות חיצונית שליליות נקראת [[עלויות חיצוניות]].
   −
ניתן לטעון (ראו לדוגמה המאמר [[ייצור מחסור]]) שעלויות חיצוניות הן נפוצות יותר מאשר השפעות חיצוניות חיוביות: במקרה שיש השפעה חיצונית חיובית יש אינטרס לכל הצדדים הנהנים מהפעולה לנסות לעודד מודעות אליה, ל"גדר אותה" ולהפנים אותה לתוך השוק (למשל באמצעות סובסידיות עירוניות לשיפוץ חזיתות בניינים) כדי להרוויח ממנה כסף. לעומת זאת, במקרים של השפעה חיצונית שלילית, רק לצד הנפגע יש אינטרס להפנים את העלויות אל תוך המערכת השוקית.  
+
ניתן לטעון (ראו לדוגמה המאמר [[ייצור מחסור]]) שעלויות חיצוניות הן נפוצות יותר מאשר השפעות חיצוניות חיוביות: במקרה שיש השפעה חיצונית חיובית יש אינטרס לצד היוצר את הפעולה לנסות לעודד מודעות אליה, ל"גדר אותה" ולהפנים אותה לתוך השוק (למשל באמצעות סובסידיות עירוניות לשיפוץ חזיתות בניינים) כדי להרוויח ממנה כסף. לעומת זאת, במקרים של השפעה חיצונית שלילית, לצד הנפגע מהפעולה יש אינטרס להפנים את העלויות אל תוך המערכת השוקית, בהנחה שהוא מודע לפגיעה זו.  
   −
במקרים רבים של השפעה חיצונית שלילית, יש אי סימטריה במידע - המעורבים בפעולה של ההשפעה החיצונית מודעים לקיום ההשפעה החיצונית או לאפשרות לקיום של השפעה כזאת, ואילו הנפגע אינו מודע לקיום השפעה כזאת, ולעיתים קרובות אינו יכול לדעת עליה. במקרים רבים רק לאחר שנים רבות מתחיל להתעורר חשד בקיום בעיה, וגם אז צריך לנסות ולחפש מי גורם לבעיה ואחר כך להוכיח שאכן הוא גרם לבעיה ולא מישהו אחר. בסופו של דבר, ככל שמדובר בהשפעה חיצונית שלילית, האינטרס של מבצע הפעולה הוא להסתיר ככל הניתן את פעולתו, להפחית בחשיבותה ובמידת השפעתה, ולנסות ככל יכולתו למנוע קיומם של היטלי השפעה חיצונית המיועדים להפנים את ההשפעה אל תוך המערכת השוקית.
+
במקרים רבים של השפעה חיצונית שלילית, יש [[אי סימטריה במידע]] - המעורבים בפעולה של ההשפעה החיצונית מודעים לקיום ההשפעה החיצונית או לאפשרות לקיום של השפעה כזאת, ואילו הנפגע אינו מודע לקיום השפעה כזאת, ולעיתים קרובות אינו יכול לדעת עליה. במקרים רבים רק לאחר שנים רבות מתחיל להתעורר חשד בקיום בעיה, וגם אז צריך לנסות ולחפש מי גורם לבעיה ואחר כך להוכיח שאכן הוא גרם לבעיה ולא מישהו אחר. בסופו של דבר, ככל שמדובר בהשפעה חיצונית שלילית, האינטרס של מבצע הפעולה הוא להסתיר ככל הניתן את פעולתו, להפחית בחשיבותה ובמידת השפעתה, ולנסות ככל יכולתו למנוע קיומם של היטלי השפעה חיצונית המיועדים להפנים את ההשפעה אל תוך המערכת השוקית.
 +
 
 +
מבחינה עובדיתית, רוב העלויות החיצוניות אינן מופנמות אל השוק, למרות מחוייבות תאורטית לדבר זה במסגרת נסיון של כלכלנים ופוליטיקאים ל"שוק משוכלל".
    
==הפנמת עלויות חיצוניות ומס פיגוביאני==
 
==הפנמת עלויות חיצוניות ומס פיגוביאני==

תפריט ניווט