שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 728 בתים ,  12:44, 15 בדצמבר 2011
שורה 26: שורה 26:  
הפנמת ההשפעה החיצונית באה לפתור בעיה של [[יעילות פארטו]] ולא בעיה של [[קיימות]]. בעיית הקיימות - האפשרות שהתנהלות לא נכונה של השוק תגרום לפגיעה מאסיבית בחברה או להכחדה כוללת שלה - לא מופיעה בכלל במודל הכלכלי - גם לא בזה שמכיל אפשרות של השפעה חיצונית.  
 
הפנמת ההשפעה החיצונית באה לפתור בעיה של [[יעילות פארטו]] ולא בעיה של [[קיימות]]. בעיית הקיימות - האפשרות שהתנהלות לא נכונה של השוק תגרום לפגיעה מאסיבית בחברה או להכחדה כוללת שלה - לא מופיעה בכלל במודל הכלכלי - גם לא בזה שמכיל אפשרות של השפעה חיצונית.  
   −
בהקשר של קיימות, כמות ה[[זיהום]] או ההפרעה למערכות הטבעיות, תלויה במשתנים אובייקטיבים,  חיצוניים למין האנושי, כמו כמות [[גזי החממה]] שהאטמוספירה תוכל לקלוט לפני שהדבר יגרור ל[[שינויי אקלים]] קשים שעלולים לגרום נזק משמעותי ל[[חקלאות]] ולרעב. באופן דומה גם [[דלדול שכבת האוזון]] ובעיות סביבתיות אחרות יכולות לעבור שינוי פאזה ולגרום לנזק חמור ואו בלתי הפיך בהקשר של סף מסויים. בניגוד לכך , ההחלטה על כמות ההפרעה לסביבה על פי הפנמת השפעה חיצונית היא דבר סובייקטיבי שתלוי לדוגמה בהעדפות הציבור ויכולה להשתנות בהתאם למידע על ההפרעה , חשיפה חוויתית אליה, העדפות תרבותיות וידע על השפעות ההפרעה. השפעה נוספת היא של [[אי שוויון כלכלי]] שעשוי לשנות את כמות הזיהום שציבור יכול לתפוס כנסבל.
+
בהקשר של קיימות, כמות ה[[זיהום]] או ההפרעה למערכות הטבעיות, תלויה במשתנים אובייקטיבים,  חיצוניים למין האנושי, כמו כמות [[גזי החממה]] שהאטמוספירה תוכל לקלוט לפני שהדבר יגרור ל[[שינויי אקלים]] קשים שעלולים לגרום נזק משמעותי ל[[חקלאות]] ולרעב. באופן דומה גם [[דלדול שכבת האוזון]] ו[[השפעות סביבתיות|בעיות סביבתיות]] אחרות יכולות לעבור [[מעבר  פאזה]] ולגרום לנזק חמור ואו [[אי הופכיות בזמן|בלתי הפיך]] בהקשר של סף פיזי מסויים שהוא אובייקטיבי.
   −
אפשר לתת משל לדבר זה על ידי כלכלת "רובניזון קרוזו". גודל ההפרעה המקיים של רובניזון על האי, הוא דבר סובייקטיבי. היות ורובינזון הוא אדם בודד, לא מתקיימת בכלכלה זו שוק. ולכן אין בה השפעות חיצוניות. עם זאת רוביזנון עלול ליצור הפרעה חזקה מידי. בעוד שהשפעה חיצונית יכולה לגרום להגברת ההפרעה הסביבתית על ידי כך שמי שמייצר אותה לא משלם את העלות הכלכלית עליה, הפנמת ההשפעה החיצונית מקטינה את בעיות הקיימות של ההפרעה לסביבה, אך לא מתומדדות איתה בצורה מלאה.  
+
בניגוד לכך, ההחלטה על כמות ההפרעה לסביבה על פי הפנמת השפעה חיצונית היא דבר סובייקטיבי שתלוי לדוגמה בהעדפות הציבור. החלטה זו יכולה להשתנות בהתאם למידע על ההפרעה, חשיפה חוויתית אליה, העדפות תרבותיות וידע על השפעות ההפרעה. השפעה נוספת היא של [[אי שוויון כלכלי]] שעשוי לשנות את כמות הזיהום שציבור יכול לתפוס כנסבל. גם קיום של מוצרים אחרים ומחירם יכול להשפיע על החלטה על מחיר שוק חזוי של השפעה חיצונית. אם לדוגמה עלות של זיהום אוויר באיזור מסויים נגזרת מהשפעת הזיהום על תחלואה במחלות לב, שיפור בתרופות או בטיפולים נגד מחלות אלה יכול להוריד את עלות זיהום האוויר. בניגוד לדבר זה, השפעות אובייקטיביות על המערכת הסביבתית של זיהום לא השתנו.  
    +
אפשר לתת משל לדבר זה על ידי כלכלת "רובניזון קרוזו". גודל ההפרעה המקיים של רובניזון על האי, הוא דבר סובייקטיבי. היות ורובינזון הוא אדם בודד, לא מתקיימת בכלכלה זו שוק, ולכן אין בה השפעות חיצוניות. עם זאת רוביזנון עלול ליצור הפרעה חזקה מידי, שתוביל למותו.
 +
 +
בעוד שהשפעה חיצונית יכולה לגרום להגברת ההפרעה הסביבתית על ידי כך שמי שמייצר אותה לא משלם את העלות הכלכלית עליה, הפנמת ההשפעה החיצונית מקטינה את בעיות הקיימות של ההפרעה לסביבה, אך לא מתומדדות איתה בצורה מלאה.
    
===גמישות המחיר===
 
===גמישות המחיר===

תפריט ניווט