שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 8: שורה 8:     
==השוואה כמותית של צריכת אנרגיה מול ייצור אנרגיה מתחדשת==
 
==השוואה כמותית של צריכת אנרגיה מול ייצור אנרגיה מתחדשת==
בחלק הראשון של הספר, מבצע מקיי השוואה כמותית בין כמות האנרגיה הנצרכת בשנה על ידי תושב בריטי ממוצע, לבין כמות האנרגיה המתחדשת הזמינה בבריטניה בהנתן הנחות שונות. מקיי מסביר איזה הנחות הוא מניח בעת ביצוע החישובים שלו, ואיך מבצעים את החישובים. בחלק העיקרי של הספר הוא שומר על נוסחאות פשוטות של כפל וחילוק, כדי להקל על הקוראים.  
+
בחלק הראשון של הספר, מבצע מקיי השוואה כמותית בין כמות האנרגיה שתושב בריטי ממוצע צורך בשנה, לבין כמות האנרגיה המתחדשת הזמינה בבריטניה בהנתן הנחות שונות. מקיי מסביר איזה הנחות הוא מניח בעת ביצוע החישובים שלו,וכיצד מבצעים את החישובים בצורה מקורבת. בחלק העיקרי של הספר הוא שומר על נוסחאות פשוטות של כפל וחילוק, כדי להקל על הקוראים. היות והמספרים המדוייקים פחות חשובים מאשר סדרי הגודל של [[טביעת הרגל האנרגטית]] של מוצרים שונים וכמות האנרגיה המופקת מאמצעי שונים .  
   −
לדוגמה כמות האנרגיה הנצרכת בשנה על ידי נהג מכונית ממוצע = כמות הק"מ הממוצעת שאדם זה נוסע בשנה * צריכת הדלק הממוצעת לק"מ * צפיפות האנרגיה לליטר (כמה אנרגיה ניתן לנצל מליטר בנזין לדוגמה). בנספחים של הספר ניתן למצוא נוסחות מעט מסובכות יותר (ברמה של בוגר בית ספר תיכון) שמסבירות את הפיזיקה הבסיסית שמגבילה ומגדירה את היעילות והניצולת האנרגטית של ייצור או צריכת אנרגיה.
+
לדוגמה, כדי לחשב את כמות האנרגיה הנצרכת בשנה על ידי נהג מכונית ממוצע = כמות הק"מ הממוצעת שאדם זה נוסע בשנה * צריכת הדלק הממוצעת לק"מ * צפיפות האנרגיה לליטר (כמה אנרגיה ניתן לנצל מליטר בנזין לדוגמה). בנספחים של הספר ניתן למצוא נוסחות מעט מסובכות יותר (ברמה של בוגר בית ספר תיכון) שמסבירות את הפיזיקה הבסיסית שמגבילה ומגדירה את [[יעילות אנרגטית|יעילות|היעילות האנרגטית]] והניצולת האנרגטית של ייצור או צריכת אנרגיה.
   −
מקיי מספק לא רק נתונים אלא גם את הדרך לביצוע החישובים האלה, ונותן הערות קצרות לגבי הסיכויים לשינויים של נתונים מסוימים המרכיבים את המשוואה. לדוגמה כאשר מחשבים ק"מ טיסה לאדם, מטוסים הם בעלי יעילות אנרגטית גבוהה פי 2 בערך ממכוניות, אבל לא סביר שהיעילות האנרגטית של מטוסים תשתנה באופן דרמטי בגלל שהם כבר יעילים למדי.
+
מקיי מספק לא רק נתונים אלא גם את הדרך לביצוע החישובים האלה, ונותן הערות קצרות לגבי הסיכויים לשינויים של נתונים מסוימים המרכיבים את המשוואה. לדוגמה כאשר מחשבים ק"מ טיסה לאדם, מטוסים הם בעלי יעילות אנרגטית גבוהה פי 2 בערך ממכוניות, אבל לא סביר שהיעילות האנרגטית של מטוסים תשתנה באופן משמעותי בגלל שהם כבר יעילים למדי.
   −
מקיי לא מתחשב בעלויות כלכליות כי הוא רוצה לנסות להבין קודם כל כמה אנרגיה יש בנמצא. אם יש יותר אנרגיה מתחדשת יחסית לצריכה, אז יש מקום לשאול איזו אנרגיה כדאי לפתח. אבל אם כמות האנרגיה הכוללת קטנה יותר מהכמות הנצרכת אזי ברור שיש צורך בשינוי.
+
מקיי לא מתחשב בעלויות כלכליות כי הוא רוצה לנסות להבין קודם כל כמה אנרגיה יש בנמצא. אם יש יותר אנרגיה מתחדשת יחסית לצריכה, אז יש מקום לשאול איזו אנרגיה כדאי לפתח. אבל אם כמות האנרגיה הכוללת קטנה יותר מהכמות הנצרכת אזי ברור שיש צורך בשינוי אחר שאינו טכני.
   −
כמו כן הוא משווה בין כל צורות האנרגיה השונות באופן שווה - כלומר אנרגיה כימית שמקורה ב[[נפט]] לדוגמה, נמדדת באותן יחידות כמו אנרגיית חשמל. מקורות אחרים, כמו [[סקר האנרגיה של חברת BP]] לדוגמה, מבצעים המרות אחרות (לדוגמה 3 יחידות אנרגיה כימית לקבלת יחידת אנרגיה חשמלית אחת) כדי לציין את אובדן האנרגיה כאשר רוצים להפיק חשמל מנפט לדוגמה. מקיי מציין כי ייתכן ובעתיד ירצו להשתמש בהמרה ביחס הפוך (להפוך חשמל לאנרגיה כימית) ולכן הוא מתייחס לכל המקורות בלי להתייחס לנושאים אלה.
+
מקיי גם משווה בין כל צורות האנרגיה השונות באופן שווה - כלומר אנרגיה כימית שמקורה ב[[נפט]] לדוגמה, נמדדת באותן יחידות כמו אנרגיית חשמל. מקורות אחרים, כמו [[סקר האנרגיה של חברת BP]] לדוגמה, מבצעים המרות אחרות (לדוגמה 3 יחידות אנרגיה כימית לקבלת יחידת אנרגיה חשמלית אחת) כדי לציין את אובדן האנרגיה כאשר רוצים להפיק חשמל מנפט לדוגמה. מקיי מציין כי ייתכן ובעתיד ירצו להשתמש בהמרה ביחס הפוך (להפוך חשמל לאנרגיה כימית) ולכן הוא מתייחס לכל המקורות באופן שווה.
    
==דרכי חישוב ויחידות אנרגיה==
 
==דרכי חישוב ויחידות אנרגיה==

תפריט ניווט