שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 129 בתים ,  16:56, 23 בספטמבר 2012
מ
שורה 40: שורה 40:     
=== זנב ארוך והשפעות ארוכות טווח===
 
=== זנב ארוך והשפעות ארוכות טווח===
בהשפעות חיצוניות רבות, הדברים שנמדדים בקלות ויכולים להפריע לאנשים הם השפעות מיידיות וגלויות. לדוגמה השפעת [[זיהום אוויר]] בתוך העיר, או רעש ליד כביש סואן.
+
בהשפעות חיצוניות רבות, הדברים שנמדדים בקלות ויכולים להפריע לאנשים הן השפעות מיידיות וגלויות. לדוגמה השפעת [[זיהום אוויר]] בתוך העיר, או [[רעש]] ליד כביש סואן.
    
בניגוד להשפעות אלה, קיימות השפעות בעלות "זנב ארוך" של השפעות מושהות, סמויות מהעין או בעלות השלכות על תהליכים ארוכי טווח. השפעות אלה יכולות להיות חשובות יותר מההשפעות קצרות הטווח, אבל בגלל אופיין קשה לתת להם מחיר שוק.  
 
בניגוד להשפעות אלה, קיימות השפעות בעלות "זנב ארוך" של השפעות מושהות, סמויות מהעין או בעלות השלכות על תהליכים ארוכי טווח. השפעות אלה יכולות להיות חשובות יותר מההשפעות קצרות הטווח, אבל בגלל אופיין קשה לתת להם מחיר שוק.  
   −
דוגמאות להשפעות אלה כוללות זיהום [[משבשים אנדוקרינים]], דלדול [[דלק מחצבי]], תרומה ל[[סחף קרקע]], פגיעה ב[[מגוון מינים]], [[בירוא יערות]], פגיעה ב[[מערכות אקולוגיות]] ועוד. לדוגמה משבשים אנדוקרינים עלולים לגרום לפגיעה ביכולת הרבייה של אנשים שנשחשפים אליהם כאשר הם עוברים. בעוד שמדובר בנזק מהותי וקשה, יש קושי לשים לדבר זה תג מחיר, במיוחד כשהפגיעה היאם  אורכת טוווח, ומשתתפים בה גורמים שונים.
+
דוגמאות להשפעות אלה כוללות זיהום [[משבשים אנדוקרינים]], דלדול [[דלק מחצבי]], תרומה ל[[סחף קרקע]], פגיעה ב[[מגוון מינים]], [[בירוא יערות]], פגיעה ב[[מערכות אקולוגיות]] ועוד. לדוגמה, משבשים אנדוקרינים עלולים לגרום לפגיעה ביכולת הרבייה של אנשים שנשחשפו אליהם כאשר הם עוברים. בעוד שמדובר בנזק מהותי וקשה, יש קושי לשים לדבר זה תג מחיר, במיוחד כשהפגיעה היא ארוכת טווח, ומשתתפים בה גורמים שונים.
בעוד שלזיהום אוויר ניתן לקשר בקלות רבה יחסית בין מפעל מזהם או מכונית, ולראות גם את המחיר שאנשים מוכנים לשלם על כך (לדוגמה בהבדלים במחירי דירות בין בתים סמוכים למפעל מזהם ובין בתים שרחוקים ממפעל כזה), במקרה של משבשים אנדוקרינים, אנשים מוכנים לשלם הרבה כסף ולעבור תהליכים כואבים כדי לטפל בבעיות פוריות או כדי לטפל בילדיהם שסובלים ממום, אך ההשהייה בין סיבה לתוצאה ואי הוודאות הקשורה לנושא מקשים על מתן מחיר שוק להיבטים אלה - הן בהקשר שאנשים אינם יודעים מה הקשר בין שני התחומים והן בקושי לזהות מי בדיוק גרם לאיזה נזק ואיך הדבר מתרגם לכסף.
     −
לפעמים עובר זמן רב בין הפגיעה לבין הנזקים שהיא גורמת. לדוגמה [[התחממות עולמית]], [[סחף קרקע]] או דלדול [[דלק מחבצי]]. במקרה זה לא קיים ייצוג בשוק לרצונם של הצרכנים בעתיד. נניח שתושבי חולון לדוגמה היו שמחים לשלם למניעת [[זיהום קרקע]] על ידי מפעלים, כדי לשמור על איכות המים שלהם, הבעיה היא שהם אינם מסוגלים לעשות זאת מול מפעלים שפעלו באיזור התעשייה של חולון בשנות 1950 וזיהמו שם את הקרקעות. הכלכלה הנאו קלאסית מנסה לספק התייחסות כלפי העתיד על ידי המושג של [[היוון]] אלא שמושג זה מביא לכך שתוצאות ארוכות טווח הן תמיד בעלות מחיר כלכלי אפסי. בעיה נוספת של היוון הוא שהוא מביא את נקודת המבט של הצרכנים הנוכחיים כלפי העתיד, ולא את נקודת המבט של הצרכנים העתדיים כלפי ההווה. ייתכן ולצרכנים העתידיים יש נכונות רבה לשלם על אי זיהום בהווה, אבל אין להם כיצד לבצע תשלום כזה.
+
בצורות מסויימות של זיהום אוויר ניתן לקשר בקלות רבה יחסית בין [[זיהום תעשייתי|מפעל מזהם]] או מכוניות, ולהצביע גם על המחיר שאנשים מוכנים לשלם לשם מניעת הזיהום (לדוגמה בהבדלים במחירי דירות בין בתים סמוכים למפעל מזהם ובין בתים שרחוקים ממפעל כזה), במקרה של משבשים אנדוקרינים, אנשים מוכנים לשלם הרבה כסף ולעבור תהליכים כואבים כדי לטפל בבעיות פוריות או כדי לטפל בילדיהם שסובלים ממום, אך ה[[השהייה]] בין סיבה לתוצאה ואי הוודאות הקשורה לנושא מקשים על מתן מחיר שוק להיבטים אלה - הן בהקשר שאנשים אינם יודעים מה הקשר בין שני התחומים והן בקושי לזהות מי בדיוק גרם לאיזה נזק ואיך הדבר מתרגם לכסף.
 +
 
 +
לפעמים עובר זמן רב בין הפגיעה לבין הנזקים שהיא גורמת. לדוגמה [[התחממות עולמית]], [[סחף קרקע]] או דלדול [[דלק מחצבי]]. במקרה זה לא קיים ייצוג בשוק לרצונם של הצרכנים בעתיד. נניח שתושבי חולון לדוגמה היו שמחים לשלם למפעלים לציפוי מתכות כדי למנוע [[זיהום קרקע]], במטרה לשמור על איכות המים שלהם, הבעיה היא שהם אינם מסוגלים לעשות זאת מול מפעלים שפעלו באיזור התעשייה של חולון בשנות 1950 ו[[זיהום קרקע|זיהמו שם את הקרקעות]].  
 +
 
 +
הכלכלה הנאו קלאסית מנסה לספק התייחסות כלפי העתיד על ידי המושג של [[היוון]] אלא שמושג זה מביא לכך שתוצאות ארוכות טווח הן תמיד בעלות מחיר כלכלי אפסי. בעיה נוספת של היוון הוא שהוא מביא את נקודת המבט של הצרכנים הנוכחיים כלפי העתיד, ולא את נקודת המבט של הצרכנים העתדיים כלפי ההווה. ייתכן ולצרכנים העתידיים יש נכונות רבה לשלם על אי זיהום בהווה, אבל אין להם כיצד לבצע תשלום כזה.
    
===גמישות המחיר===
 
===גמישות המחיר===

תפריט ניווט