שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 738 בתים ,  10:19, 11 באוקטובר 2012
שורה 31: שורה 31:  
הפנמת ההשפעה החיצונית באה לפתור בעיה של [[יעילות פארטו]] ולא בעיה של [[קיימות]]. בעיית הקיימות - האפשרות שהתנהלות לא נכונה של השוק תגרום לפגיעה מאסיבית בחברה או להכחדה כוללת שלה - לא מופיעה בכלל במודל הכלכלי - גם לא בזה שמכיל אפשרות של השפעה חיצונית.  
 
הפנמת ההשפעה החיצונית באה לפתור בעיה של [[יעילות פארטו]] ולא בעיה של [[קיימות]]. בעיית הקיימות - האפשרות שהתנהלות לא נכונה של השוק תגרום לפגיעה מאסיבית בחברה או להכחדה כוללת שלה - לא מופיעה בכלל במודל הכלכלי - גם לא בזה שמכיל אפשרות של השפעה חיצונית.  
   −
בהקשר של קיימות, כמות ה[[זיהום]] או ההפרעה למערכות הטבעיות, תלויה במשתנים אובייקטיבים,  חיצוניים למין האנושי, כמו כמות [[גזי החממה]] שהאטמוספירה תוכל לקלוט לפני שהדבר יגרור ל[[שינויי אקלים]] קשים שעלולים לגרום נזק משמעותי ל[[חקלאות]] ולרעב. באופן דומה גם [[דלדול שכבת האוזון]] ו[[השפעות סביבתיות|בעיות סביבתיות]] אחרות יכולות לעבור [[מעבר  פאזה]] ולגרום לנזק חמור ואו [[אי הופכיות בזמן|בלתי הפיך]] בהקשר של סף פיזי מסויים שהוא אובייקטיבי.   
+
בהקשר של קיימות, כמות ה[[זיהום]] או ההפרעה ל[[מערכות אקולוגיות]], תלויה במשתנים אובייקטיבים,  חיצוניים למין האנושי, כמו כמות [[גזי החממה]] שהאטמוספירה תוכל לקלוט לפני שהדבר יגרור ל[[שינויי אקלים]] קשים שעלולים לגרום נזק משמעותי ל[[חקלאות]] ולרעב. באופן דומה גם [[דלדול שכבת האוזון]] ו[[השפעות סביבתיות|בעיות סביבתיות]] אחרות יכולות לעבור [[מעבר  פאזה]] ולגרום לנזק חמור ואו [[אי הופכיות בזמן|בלתי הפיך]] בהקשר של סף פיזי מסויים שהוא אובייקטיבי.   
   −
בניגוד לכך, ההחלטה על כמות ההפרעה לסביבה על פי הפנמת השפעה חיצונית היא דבר סובייקטיבי שתלוי לדוגמה בהעדפות הציבור. החלטה זו יכולה להשתנות בהתאם למידע על ההפרעה, חשיפה חוויתית אליה, העדפות תרבותיות וידע על השפעות ההפרעה. השפעה נוספת היא של [[אי שוויון כלכלי]] שעשוי לשנות את כמות הזיהום שציבור יכול לתפוס כנסבל. גם קיום של מוצרים אחרים ומחירם יכול להשפיע על החלטה על מחיר שוק חזוי של השפעה חיצונית. אם לדוגמה עלות של זיהום אוויר באיזור מסויים נגזרת מהשפעת הזיהום על תחלואה במחלות לב, שיפור בתרופות או בטיפולים נגד מחלות אלה יכול להוריד את עלות זיהום האוויר. בניגוד לדבר זה, השפעות אובייקטיביות על המערכת הסביבתית של זיהום לא השתנו.  
+
בניגוד לכך, ההחלטה על כמות ההפרעה לסביבה על פי הפנמת השפעה חיצונית היא דבר סובייקטיבי שתלוי בהעדפות הציבור, ב[[טכנולוגיה]] וב[[מוסדות חברתיים]]. החלטה זו יכולה להשתנות בהתאם ל[[מידע]] על ההפרעה, חשיפה חוויתית אליה, העדפות תרבותיות וידע על השפעות ההפרעה. השפעה נוספת היא של [[אי שוויון כלכלי]] שעשוי לשנות את כמות הזיהום שציבור יכול לתפוס כנסבל. גם קיום של מוצרים אחרים ומחירם יכול להשפיע על החלטה על מחיר שוק חזוי של השפעה חיצונית. אם לדוגמה עלות של זיהום אוויר באיזור מסויים נגזרת מהשפעת הזיהום על תחלואה במחלות לב, שיפור בתרופות או בטיפולים נגד מחלות אלה יכול להוריד את עלות זיהום האוויר. בניגוד לדבר זה, השפעות אובייקטיביות על המערכת הסביבתית של זיהום לא השתנו.  
   −
אפשר לתת משל לדבר זה על ידי כלכלת "רובניזון קרוזו". גודל ההפרעה המקיים של רובניזון על האי, הוא דבר סובייקטיבי. היות ורובינזון הוא אדם בודד, לא מתקיימת בכלכלה זו שוק, ולכן אין בה השפעות חיצוניות. עם זאת רוביזנון עלול ליצור הפרעה חזקה מידי, שתוביל למותו.  
+
אפשר לתת משל לדבר זה על ידי כלכלת "רובניזון קרוזו". גודל ההפרעה של רובניזון על האי, שהוא בר קיימא הוא נתון סובייקטיבי. היות ורובינזון הוא אדם בודד, לא מתקיימת בכלכלה זו [[שוק]], ולכן אין בה השפעות חיצוניות. עם זאת רוביזנון עלול ליצור הפרעה סביבתית חזקה מידי, שתוביל למותו. תהליך כזה, בעיקר של הרס סביבתי איטי ובלתי מורגש, התרחש במספר איים באוקיינוס השקט (שבחלקם היתה כלכלה שיתופית ללא שוק, או כלכלה של משק בית בודד) כפי שהדבר מתואר בספר [[התמוטטות (ספר)]] מאת הביולוג [[ג'ארד דיימונד]].  
   −
בעוד שהשפעה חיצונית יכולה לגרום להגברת ההפרעה הסביבתית על ידי כך שמי שמייצר אותה לא משלם את העלות הכלכלית עליה, הפנמת ההשפעה החיצונית מקטינה את בעיות הקיימות של ההפרעה לסביבה, אך לא מתומדדות איתה בצורה מלאה.
+
בעוד שהפנמת השפעה חיצונית יכולה לגרום להקטנת ההפרעה הסביבתית על ידי כך שמי שמייצר את ההפרעה מתחיל לשלם את העלות הכלכלית עליה, הפנמת ההשפעה החיצונית מקטינה את בעיות הקיימות של ההפרעה לסביבה, אך לא בהכרח מונעת אותה. דבר זה מהותי יותר ככל שהפרעות סביבתיות הן איטיות וסמויות יותר מן העין וכן בתהליכים מורכבים שבהם לא ברור הקשר בין גורמי ההפרעה לבין תוצאותיהם.
    
=== זנב ארוך והשפעות ארוכות טווח===
 
=== זנב ארוך והשפעות ארוכות טווח===

תפריט ניווט