שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 109 בתים ,  02:34, 11 בדצמבר 2012
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''ליברליזם''' הוא מונח מתחום מדעי החברה. מקורו מהמילה הלטינית 'ליבר' שמשמעה 'חפשי'. הליברליזם התפתח בין הרנסנס למהפכה התעשייתית ובמסגרתו הועלתה האפשרות ליסוד חברה מסודרת המבוססת על האדם החופשי בלבד. בכך היתה התנועה הליברלית בסיס פוליטי מהפכני כנגד הכוחות השמרניים: הכנסייה ובעלי האדמות.  
+
'''ליברליזם''' הוא מונח מתחום [[מדעי החברה]]. מקורו מהמילה הלטינית 'ליבר' שמשמעה 'חפשי'. הליברליזם התפתח בין הרנסנס ל[[מהפכה התעשייתית]] ובמסגרתו הועלתה האפשרות ליסוד חברה מסודרת המבוססת על [[האדם החופשי]] בלבד. בכך היתה התנועה הליברלית בסיס פוליטי מהפכני כנגד הכוחות השמרניים: הכנסייה ובעלי האדמות.  
   −
כשהתפתחה הכלכלה הקלאסית היא חברה לכוחות המהפכניים הליברליים ששאפו להעביר את מרכז הכוח מהכנסייה והפאודלים בעלי האדמות אל היזם, הייצרן, הדוגל בטכנולוגיה מתקדמת, בעל ההון. עם תיאור '[[היד הנעלמה]]' ורעיון '[[השוק החופשי]]' נצמד החופש הליברלי לחופש הכלכלי וכיום ניראה שאי אפשר לדבר על ליברליזם בלי קונוטציות לכלכלה של שוק חופשי.
+
כשהתפתחה הכלכלה הקלאסית היא חברה לכוחות המהפכניים הליברליים ששאפו להעביר את מרכז הכוח מהכנסייה והפאודלים בעלי האדמות אל היזם, היצרן, הדוגל בטכנולוגיה מתקדמת, [[בעל ההון]]. עם תיאור '[[היד הנעלמה]]' ורעיון '[[השוק החופשי]]' נצמד החופש הליברלי לחופש הכלכלי וכיום ניראה שאי אפשר לדבר על ליברליזם בלי קונוטציות לכלכלה של [[שוק חופשי]].
    
ובאמת, מי לא רוצה להיות חופשי? כשבוש פולש לעיראק הוא מצדיק זאת בכך שהוא מתכוון 'לשחרר' את העם העיראקי.  
 
ובאמת, מי לא רוצה להיות חופשי? כשבוש פולש לעיראק הוא מצדיק זאת בכך שהוא מתכוון 'לשחרר' את העם העיראקי.  
    
==ביקורת על הליבלרליזם==
 
==ביקורת על הליבלרליזם==
אך בדיקה מעמיקה קצת יותר מגלה שעבור שכבות מסויימות באוכלוסיה, החופש של הליברליזם הכלכלי הוא החופש לישון מתחת לגשר. החוקה שעברה בעיראק לאחר לחץ אמריקאי ובין לאומי נותנת את החופש לחברות בין לאומיות לפעול בעיראק תוך [[הפרטה|הפרטת]] התעשייה והשרותים, אך לא ברור אם לאזרח העיראקי יש כעת יותר חופש מאשר היה בימי סדאם.
+
אך בדיקה מעמיקה קצת יותר מגלה שעבור שכבות מסוימות באוכלוסיה, החופש של [[הליברליזם הכלכלי]] הוא החופש לישון מתחת לגשר. החוקה שעברה בעיראק לאחר לחץ אמריקאי ובין לאומי נותנת את החופש ל[[חברות בין לאומיות]] לפעול בעיראק תוך [[הפרטה|הפרטת]] התעשייה והשרותים, אך לא ברור אם לאזרח העיראקי יש כעת יותר חופש מאשר היה בימי סדאם.
   −
בראשית המאה ה-20 העובדים בעולם המערבי החלו לעמוד על זכויותיהם. הקומוניזם התפשט וכבש את מזרח אירופה. סימנים הראו שגם אפריקה ודרום אמריקה עומדות להיסחף עם הרעיונות החדשים ולעזוב את השוק החופשי. המשבר הכלכלי הגדול נוסף על כל אלו ומעמד ההממסד הקפיטליסטי (הליברלי) החל מתערער.
+
בראשית המאה ה-20 העובדים בעולם המערבי החלו לעמוד על זכויותיהם. ה[[קומוניזם]] התפשט וכבש את מזרח אירופה. סימנים הראו שגם אפריקה ודרום אמריקה עומדות להיסחף עם הרעיונות החדשים ולעזוב את ה[[שוק החופשי]]. [[המשבר הכלכלי הגדול]] נוסף על כל אלו ומעמד ההממסד ה[[קפיטליסטי]] (הליברלי) החל מתערער.
    +
==ראו גם==
 +
* [[קפיטליזם]]
 +
* [[נאו ליברליזם]]
    
[[קטגוריה:זרמי מחשבה]]
 
[[קטגוריה:זרמי מחשבה]]
230

עריכות

תפריט ניווט