שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''מזהמים אורגניים עמידים''' (Persistent organic pollutant - POP) הינה מחלקה של כימקלים שנשארים יציבים בסביבה, יכולים לנדוד מרחקים גדולים, מצטברים באופן ביולוגי רקמות של בני אדם ובעלי חיים, ושיש להם השלכות משמעותיות על הבריאות ועל הסביבה.  
+
'''מזהמים אורגניים עמידים''' (Persistent organic pollutant - POP) הינה מחלקה של כימקלים שנשארים יציבים [[הסביבה הטבעית|בסביבה]], יכולים לנדוד על פני מרחקים גדולים, [[הצטברות ביולוגית|מצטברים באופן ביולוגי]] ברקמות של בני אדם ובעלי חיים ובמעלה [[מארג המזון]], ושיש להם השלכות משמעותיות על הבריאות ועל הסביבה. זוהי אחת מצורות ה[[זיהום]] החמורות ביותר. הם לפעמים מכונים גם PBT - יציבים, מצטברים ביולוגית, ורעילים.  
הם לפעמים מכונים גם PBT - יציבים, מצטברים ביולוגית, ורעילים.
  −
הם כוללים חומרים כמו [[דיוקסין]],[[PCB]], [[DDT]], [[חומרים מעכבי בערה על בסיס ברום]],
  −
או טריבוטילטין (tributyltin TBT). מזהמים אורגניים עמידים שפוזרו לסביבה יכולים לנדוד באוויר או במים לאוזרים מרוחקים מאוד ממקור ההפצה שלהם, ולהשפיע לאחר שנים רבות לאחר פיזורם לסביבה.  
     −
המגמה הכללית של מזהמים אורגניים יציבים היא בדרך כלל:
+
מזהמים אורגניים עמידים רבים היו או עודם משמשים כ[[חומרי הדברה]], POP אחרים שימשו או משמשים בתהליכים תעשיתיים לייצור מגוון של מוצרים כמו ממיסים אורגניים, פולי-ווניל כלורידי (PVC), ותרופות. רוב המזהמים האורגניים היציבים נוצרים ב[[תהליך|תהליכים]] [[תעשייה|תעשיתיים]] כחומרי לוואי או במכוון.
 +
 
 +
==תרכובות==
 +
במאי 1995 החליטה המועצה המכוונת של התוכנית הסביבתית של ארגון האומות המאוחדות לחקור את המזהמים האורגניים העמידים. בתחילה החלו עם רשימה של 12 POP הידועים גם בשם  "תריסר המזוהמים" 'dirty dozen':
 +
 
 +
aldrin, chlordane, DDT, dieldrin, endrin, heptachlor, hexachlorobenzene, mirex, polychlorinated biphenyls, polychlorinated dibenzo-p-dioxins, polychlorinated dibenzofurans, and toxaphene.
 +
 
 +
מאז, הרשימה הורחבה כך שהיא כוללת גם חומרים כמו carcinogenic polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) וכן מספר [[חומרים מעכבי בערה על בסיס ברום]].  וכן כמה תרכובות אורגנו-מתכתיות כמו tributyltin .
 +
מזהמים אורגניים מפורסמים הם [[דיוקסין]],[[PCB]], [[DDT]], [[חומרים מעכבי בערה על בסיס ברום]],
 +
או טריבוטילטין (tributyltin TBT).
 +
 
 +
==הפצה ופעילות==
 +
מזהמים אורגניים עמידים שפוזרו לסביבה יכולים לנדוד באוויר או במים לאוזרים מרוחקים מאוד ממקור ההפצה שלהם, ולהשפיע לאחר שנים רבות לאחר פיזורם לסביבה.
 +
 
 +
ההיסטוריה של רוב השימוש במזהמים אורגניים יציבים היא בדרך כלל:
 
* סינטוז \ פיתוח
 
* סינטוז \ פיתוח
 
* שימוש נרחב באזורים נרחבים בצפון אמריקה ובאירופה.  
 
* שימוש נרחב באזורים נרחבים בצפון אמריקה ובאירופה.  
 
* חששות מפני היציבות וההצטברות שלהם ברקמות.  
 
* חששות מפני היציבות וההצטברות שלהם ברקמות.  
 
* שימוש מוגבל.  
 
* שימוש מוגבל.  
==השפעות==
+
 
 +
הצטברות ביולוגית של החומרים במעלה מארג המזון פרושה שהם עוברים תהליך ריכוז אל בני אדם ואל יצורים אחרים שנמצאים בראש מארג המזון. החומרים מפוזרים בצורה רחבה במדיום כלשהו כמו נהר, אוקיינוס, או באוויר. אלא שאז מיקרו אורגניזמים כמו פלנקטון צמחי מסנתזים את החומרים וצוברים אותם בתוך התאים שלהם. בהמשך פלנקטון טורף או סרטנים טורפים את הפלנקטון הצמחי וכך הלאה במעלה שרשרת המזון - דגים אוכלים את הפלנקטון או הסרטנים ובני אדם , עיטים או דובים אוכלים את הדגים. בכל שלב כזה, ריכוז החומר הרעיל מצטבר יותר ויותר.
 +
 
 +
==השפעות בריאותיות==
 +
מזהמים אורגניים עמידים יכולים לגרום מוות ומחלות, כולל הפרעות למערכת האדנוקירנית, למערכת הרבייה ולמערכת החיסונית. לבעיות הקשורות למערכת העצבים ולסוגי [[סרטן]] שונים כולל [[סרטן השד]]. החשיפה לPOP יכולה להתרחש דרך תזונה, חשיפה סביבתית או תאונות.
 +
 
 
===סוכרת מסוג 2===
 
===סוכרת מסוג 2===
ביולי 1976 התפוצץ מתקן במפעל כימיקלים סמוך לעיירה האיטלקית סווסו, ושיחרר לאוויר אלפי קילוגרמים של [[דיוקסין]]. מחקרים שנערכו באיזור מצאו באופן מפתיע כי יש בו עליה מתמדת של תחלואה בסוכרת מסוג 2. דבר זה גרם לעריכת מחקרים על הקשר בין שני הדברים.  
+
ביולי 1976 התפוצץ מתקן במפעל כימיקלים סמוך לעיירה האיטלקית סווסו, ושיחרר לאוויר אלפי קילוגרמים של [[דיוקסין]]. מחקרים שנערכו באיזור מצאו באופן מפתיע כי יש בו עליה מתמדת של תחלואה ב[[סוכרת]] מסוג 2. דבר זה גרם לעריכת מחקרים על הקשר בין שני הדברים.  
   −
ד"ר דיוק הי-לי, מדען קוריאני, מצא לפחות 25-‬ סוגים של מזהמים אורגניים שרידיים הקשורים בהתפתחות של סוכרת. לפי הי לי POP משמשים גורם מתווך בין השמנה לבין תנגודת לאינסולין- השלב הראשון בהתפתחות סוכרת מסוג ‭.2‬ ההצטברות שלהם בתאים שומניים מחריפה את הבעיה. [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3769211,00.html]
+
ד"ר דיוק הי-לי, מדען קוריאני, מצא לפחות 25-‬ סוגים של מזהמים אורגניים שרידיים הקשורים בהתפתחות של סוכרת. לפי הי לי POP משמשים גורם מתווך בין השמנה לבין [[תנגודת לאינסולין]]- השלב הראשון בהתפתחות סוכרת מסוג ‭.2‬ ההצטברות שלהם בתאים שומניים מחריפה את הבעיה. [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3769211,00.html]
    
==מניעה==
 
==מניעה==
שורה 22: שורה 38:  
*[[משבר הרעלים]]
 
*[[משבר הרעלים]]
 
*[[עתידנו הגנוב (ספר)]]
 
*[[עתידנו הגנוב (ספר)]]
 +
* [[זיהום]]
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
שורה 29: שורה 46:  
[[קטגוריה:בריאות]]
 
[[קטגוריה:בריאות]]
 
[[קטגוריה:זיהום אוויר]]
 
[[קטגוריה:זיהום אוויר]]
 +
[[קטגוריה:תזונה]]
 
[[קטגוריה:סרטן]]
 
[[קטגוריה:סרטן]]

תפריט ניווט