שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יצירת דף עם התוכן "'''עולם מלא, צלחות ריקות''' ( Full Planet, Empty Plates) הוא ספר עיון מאת הסביבתן לסטר בראון אודות המא..."
'''עולם מלא, צלחות ריקות''' ( Full Planet, Empty Plates) הוא ספר עיון מאת הסביבתן [[לסטר בראון]] אודות המאבקים העולמיים בהקשר של [[רעב עולמי]] ו[[ביטחון תזונתי]] שיצא לאור בשנת 2012. בראון מכסה את הסיבות להתייקרות המזון העולמי כולל [[גידול אוכלוסין]], [[משבר המים העולמי]], [[סחף קרקע]], [[התחממות עולמית]], [[מדבור]] ועוד. בראון כותב כי "בעידן זה שבו תנובת המזון העולמית מצטמצמת, היכלות לגדל מזון הופכת במהירות למנוף גאו-פוליטי. מזון הוא הנפט החדש".

בראון מתאר את ההשלכות הפוליטיות של רכישת קרקעות באפריקה ובמקומות אחרים, על ידי מדינות שמייבאות גרעיני תבואה, וכן את התכווצות שולי הטעות (באפרים) כנגד יבולים גרועים. הוא מזהיר מפני משבר מזון מתמשך ועמוק. מעידן של שפע במזון נעבור ל[[רעב עולמי]].

בעשור האחרון יש גידול עצום בדרישה למזון. בעיקרו הוא נובע מכך ש-3 מיליארד בני אדם, הפכו עשירים יותר ורוצים יותר [[מזון מהחי]].

קיים הבדל בהשלכות של התקיירות המזון על בני אדם במדינות שונות. מתוך ההוצאות הכספיות על מזון של תושבי ארצות הברית, רק 14% הולכים לחקלאים, שאר הכסף הולך למימון של הובלת המזון, עיבוד המזון ושיווק המזון. מחירים אלה לא השתנו הרבה בעשור האחרון. כך שאם מחירי גרעיני התבואה כמו [[חיטה]], [[תירס]] או [[אורז]] גדלים פי 2, הצרכנים מערביים רואים רק עליה קטנה יחסית במחירי המזון. לעומת זאת תושבים עניים בהודו לדוגמה , שקונים גרעיני חיטה גולמיים כדי לטחון אותם בבית, רואים התייקרות של פי 2 בעלויות המזון שלהם.

במדינות של שפע יש 3 ארוחות ליום, במקומות עניים יותר אוכלים 2 ארוחות ליום ובמקומות גרועים במיוחד יש ארוחה אחת ליום. כיום בחלק מהמדינות באפריקה מעל 10% מהמשפחות נאלצות לקיים "ימים ללא מזון" שכן הן לא מסוגלות לקנות מזון כל יום.

בראון מעיר כי לדעתו רוב הפוליטיקאים במערב אינם מודעים לעד כמה המצב הפך להיות לחוץ במדינות העניות. [[התחממות עולמית]] מהווה איום ניכר על המזון ויש להוריד את הפליטות של [[גזי חממה]] במהירות.

בראון מזכיר את [[התמוטטות (ספר)|התמוטטות]] [[התמוטטות שומר|אמפריית שומר]] ו[[אמפריית המאיה]] וכי בסופו של דבר מחסור במזון היה המכה שמוטטה אימפריות אלה ונוספות. אם בעבר הוא חשב שיש בעיות נוספות למין האנושי בשלב זה של חברה מתועשת ו[[טכנולוגיה|טכנולוגית]] כיום הוא חושב שהחוליה החלשה ביותר של התרבות האנושית הנוכחית היא המזון.

==ראו גם==
* [[בטחון תזונתי]]
* [[רעב עולמי]]
* [[משבר המזון העולמי 2007-2008]]

==קישורים חיצוניים==
* [http://www.earth-policy.org/books/fpep הספר עולם מלא, צלחות ריקות] באתר [[המכון למדיניות כדור הארץ]]
* [http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=MBH75p7QX4I בראון בסרטון קצר על הספר]

[[קטגוריה:מזון]]
[[קטגוריה:חקלאות]]
[[קטגוריה:עוני]]
[[קטגוריה:קיימות]]
[[קטגוריה:ספרי עיון]]

תפריט ניווט