שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 22: שורה 22:     
==השלכות==
 
==השלכות==
השכלות העקרון הן שב[[מערכות מורכבות]], כולל במערכות כלכליות ובמערכות אקולוגיות, מערכים או גופים שבהם מתקיים מיקסום של הספק (ולא של יעילות אנרגטית) יהנו מיתרון אבולוציוני. פיזור [[אנטרופיה]] הוא דבר חיוני עבור השרידה של מערכות חיות, וקיים גבול ליעילות של פיזור זה במערכות דינמיות אדפטיביות. גבולות יעילות אלה הם ברמות נמוכות בהרבה מאשר הרמות התוארטיות האפשריות בקצב בר הופכיות בזמן (כלומר איטי בצורה אינסופית). לדוגמה, תחכנות כוח עובדות בקרבה גדולה יותר להספק מקסימלי מאשר לזו של יעילות אנרגטית מקסימלית.
+
השכלות העקרון הן שב[[מערכות מורכבות]], כולל [[כלכלה|במערכות כלכליות]] ו[[במערכות אקולוגיות]], מערכים או גופים שבהם מתקיים מיקסום של הספק (ולא של יעילות אנרגטית) יהנו מיתרון אבולוציוני.  
 +
 
 +
[[מערכת דיספטית|פיזור]] [[אנטרופיה]] הוא דבר חיוני עבור השרידה של מערכות חיות, וקיים גבול ליעילות של פיזור זה במערכות דינמיות אדפטיביות. גבולות יעילות אלה הם ברמות נמוכות בהרבה מאשר הרמות התאורטיות האפשריות בקצב [[תהליך בלתי הפיך|בר-הופכיות בזמן]] (כלומר איטי בצורה אינסופית).  
 +
 
 +
לדוגמה, [[תחנות כוח]] עובדות בקרבה גדולה יותר להספק מקסימלי מאשר לזו של יעילות אנרגטית מקסימלית.
 +
 
 +
עידון של העקרון הוא שיש טרייד אוף בין יעילות אנרגטית לבין מדדים אחרים של הגדלת ההספק.
 +
 
 +
הגדלת [[פריון חקלאי|הפריון החקלאי]] של גידול חקלאי נתון ביחס לתא שטח, הוא מקרה פרטי של הגדלת ההספק - כמה שיותר גידול של ביומסה (בחלק המועיל או האיכל של הצמח) בזמן נתון. אפשר להגדיל את הפריון החקלאי על ידי הכנסת עוד תשומות, כגון דשנים שמצריכים השקעת אנרגיה ממקורות אחרים.
 +
 
 +
דוגמאות אחרות להגדלת הספק הם גידול של [[דלק ביולוגי]] במסגרת חקלאות תעשיתית מבוססת נפט וגז טבעי, קומפוסטר חשמלי (לעומת הכנת [[קומפוסט]] באמצעות קומפוסטר רגיל), עיבוד חלקאי, בישול מזון בתנור גז-בישול או חשמל (לעומת [[תנור שמש]]) בכל המקרים האלה מגדילים את ההספק על ידי השקעה של אנרגיה נוספת.
    
==הצעות לעקרון ההספק המקסימלי כחוק הרביעי של התרמודינמיקה==
 
==הצעות לעקרון ההספק המקסימלי כחוק הרביעי של התרמודינמיקה==

תפריט ניווט