שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 5,307 בתים ,  15:32, 19 באפריל 2016
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''המשרד להגנת הסביבה''' הוא המשרד הממשלתי שאמור לדאוג לתחום השמירה על הסביבה בישראל. תפקידו של המשרד להגנת הסביבה כוללים קביעת מדיניות סביבתית ארצית, פיתוח אסטרטגיות, הכנת תקנים וקביעת קדימויות להגנת הסביבה. רשות הטבע והגנים, החברה לשירותי איכות הסביבה בע"מ, רשות נחל הירקון ורשות נחל הקישון נתונים תחת השר להגנת הסביבה גם כן.
+
'''המשרד להגנת הסביבה''' הוא המשרד הממשלתי שאמור לדאוג לתחום [[סביבתנות|השמירה על הסביבה]] ב[[ישראל]]. תפקידו של המשרד להגנת הסביבה כוללים קביעת מדיניות סביבתית ארצית, פיתוח אסטרטגיות, הכנת תקנים וקביעת קדימויות להגנת הסביבה. לעיתים המשרד עוסק גם ב[[קיימות]] ובחשיבה ו[[תכנון לטווח ארוך]]. רשות הטבע והגנים, החברה לשירותי איכות הסביבה בע"מ, רשות נחל הירקון ורשות נחל הקישון נמצאים באחריות השר להגנת הסביבה.  
    
==היסטוריה פוליטית==
 
==היסטוריה פוליטית==
שורה 7: שורה 7:     
עד יוני 2006, היה שם המשרד המשרד לאיכות הסביבה. בהחלטת ממשלה מס' 193 מיום 25 ביוני 2006, אישרה הממשלה את בקשת השר הממונה על המשרד, גדעון עזרא, לשנות את שם המשרד, והוא נקרא מאז "המשרד להגנת הסביבה".
 
עד יוני 2006, היה שם המשרד המשרד לאיכות הסביבה. בהחלטת ממשלה מס' 193 מיום 25 ביוני 2006, אישרה הממשלה את בקשת השר הממונה על המשרד, גדעון עזרא, לשנות את שם המשרד, והוא נקרא מאז "המשרד להגנת הסביבה".
 +
 +
==תפקוד המשרד==
 +
המשרד להגנת הסביבה הוא משרד ייעודי לנושאי הסביבה ויש לו תחומי אחריות צרים יחסית. דבר זה עומד בניגוד לדוגמה לסוכנות הגנת הסביבה של ארצות הברית שהיא גוף רוחבי שאמור להתממשק למשרדי ממשלה שונים בעלי היבטים שונים.
 +
===חשיפת מידע לציבור===
 +
חלק ניכר מעבודת המשרד בשנים הראשונות לקיומו הוא חשיפת המצב של [[זיהום בישראל]] על ידי שורה של מחקרים שביצע המשרד עצמו וכן על ידי הזמנת דוחות מ[[הפרטת המחקר|גופי מחקר פרטיים]]. מידע רב על [[זיהום מים בישראל]], [[זיהום קרקע בישראל]], [[זיהום אוויר בישראל]] נאסף ביוזמת המשרד להגנת הסביבה. כמו כן המשרד עוסק בהנגשת מידע על נזקים בריאותיים הנגרמים עקב מזהמים שונים ובהערכת [[השפעה חיצונית|גודל הנזק הכספי]] הנוצר מגורמי זיהום שונים. לפני קיום המשרד התקיימו מקרים רבים של מקורות זיהום סמויים ורדומים שחלקם המשיכו לזהם את הסביבה ולפגוע בבריאות התושבים במשך עשרות שנים בלי שיש מידע ברור בידי הציבור להיקף הזיהום ולחומרת הנזק הבריאותי שהם עלולים להחשף אליו.
 +
 +
תחום מחקרי אחר הוא [[השפעות סביבתיות]] שיש לאדם על [[מערכות אקולוגיות]] שונות בישראל וערכות כיצד מערכות אלה משפיעות על [[חקלאות בישראל|החקלאות בישראל]] ועל היבטים נוספים כגון [[משק המים בישראל]] ועוד.
 +
 +
===חינוך===
 +
המשרד להגנת הסביבה מפעיל תוכניות חינוך רבות עם משרד החינוך. אלו מתמקדות בעיקר בתחומי הליבה המסורתיים של [[סביבתנות]] כגון [[מחזור]] ו[[שמירת טבע]].
 +
 +
===אכיפה===
 +
קיימת בעיה מתמשכת של אכיפת חוקים נגד [[זיהום בישראל|מזהמים]], חלק בגלל מחדלים של המשרד להגנת הסביבה. השר גדעון עזרה הודה בכך בזמן כהונתו. דו"ח של [[אדם טבע ודין]] משנת 2009 מתח ביקורת על מצב האכיפה בעיקר נגד [[זיהום תעשייתי|מזהמים גדולים]]. לטענת הדו"ח, רוב ההרשעות בשנת 2009 היו של מזהמים קטנים, ואין כמעט גביית קנסות. הדו"ח מותח ביקורת גם על מערכת המשפט שלא גוזרת עונשי מאסר בפועל ועל כך שאין אחריות פלילית על [[זיהום|זיהום סביבתי]] לנושאי משרה בכירים. [http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000446445&fid=3221]
 +
 +
חלק מארגוני הסביבה כמו [[אזרחים למען הסביבה]] מותחים ביקורת על המשרד להגנת הסביבה בטענה שהוא מעלים עין ממפעלים מזהמים ובמקרים רבים לא מביא מידע חשוב לידיעת הציבור או שהוא נוקט במדיניות רפה מידי לאכיפת חוקים נגד גופים מזהמים.
 +
 +
==השתתפות בנושאי תכנון==
 +
המשרד להגנת הסביבה שותף לתהליכי תכנון שונים של מדינת ישראל. הדבר נוגע הן ביחס לתכנון תשתיות ותכנון עירוני (מנהל התכנון) והן ביחס לוועדות שונות של הממשלה להתווית מדיניות. בין היתר המשרד היה שותף ל[[וועדת צמח]] שעסקה ב[[משק הגז הטבעי בישראל]]. עמדת המשרד מייצגת לא פעם [[תכנון ארוך טווח]] וחשיבה המשקללת את הצורך בשימור הסביבה אל מול אינטרסים עסקיים, ונקודות מבט שמדגישות היבטים של [[צמיחה כלכלית]] ו[[פיתוח בר קיימא|פיתוח בלתי מקיים]]. עם זאת המשרד להגנת הסביבה נחשב במקרים רבים כמשרד לא חזק לעומת משרדים חשובים וגדולים יותר כמו משרד הפנים, משרד האוצר, משרד האנרגיה, משרד התחבורה ועוד.
 +
 +
==יוזמות של המשרד להגנת הסביבה==
 +
המשרד להגנת הסביבה אינו משרד מבצע (בניגוד לדוגמה למשרד הבטחון או משרד התחבורה) ולכן כדי ליזום תוכניות שונות עליו בדרך כלל לשתף פעולה עם משרדים אחרים. בין הרפורמות שיזם המשרד להגנת הסביבה או קידם עקב חקיקה של הכנסת נכללים הנושאים הבאים:
 +
* שיקום נחל ירקון, שיקום נחל קישון ו[[זיהום נחלים בישראל|שיקום נחלים]] נוספים.
 +
* חוק האריזות.
 +
* תוכנית להפחתת זיהום המים והמלחת מי תהום עקב בורון מ[[כביסה אקולוגית|אבקות כביסה]].
 +
* קידום של מתקנים גדולים לייצור [[אנרגיה סולארית בישראל|אנרגיה סולארית]].
 +
* שיפור התקנים של [[זיהום אוויר בישראל]].
 +
* חובת דיווח של [[זיהום תעשייתי|מפעלים מזהמים]].
 +
* תוכנית לאומית להפחתת [[זיהום אוויר במפרץ חיפה|הזיהום באיזור חיפה]].
 +
* תוכנית להגדלת אחוזי המחזור בשיתוף רשויות מקומיות.
 +
* תוכנית ממשלתית להתמודדות עם [[התחממות עולמית]].
    
==תקציב המשרד==
 
==תקציב המשרד==
שורה 12: שורה 42:     
חלק גדול מתקציבו של המשרד להגנת הסביבה נובע מתקנים של פקידים לאכיפת חוקים שונים שהוא אמון על אכיפתם. משום כך למשרד יש גמישות נמוכה בניהול התקציב שלו עצמו.  
 
חלק גדול מתקציבו של המשרד להגנת הסביבה נובע מתקנים של פקידים לאכיפת חוקים שונים שהוא אמון על אכיפתם. משום כך למשרד יש גמישות נמוכה בניהול התקציב שלו עצמו.  
  −
==מחסור באכיפה==
  −
קיימת בעיה מתמשכת של אכיפת חוקים נגד [[זיהום בישראל|מזהמים]], חלק בגלל מחדלים של המשרד להגנת הסביבה. השר גדעון עזרה הודה בכך בזמן כהונתו. דו"ח של [[אדם טבע ודין]] משנת 2009 מתח ביקורת על מצב האכיפה בעיקר נגד מזהמים גדולים. לטענת הדו"ח רוב ההרשעות בשנת 2009 היו של מזהמים קטנים, ואין כמעט גביית קנסות. הדו"ח מותח ביקורת גם על מערכת המשפט שלא גוזרת עונשי מאסר בפועל ועל כך שאין אחריות פלילית על זיהום סביבתי לנושאי משרה בכירים. [http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000446445&fid=3221]
      
==קישורים חיצוניים==  
 
==קישורים חיצוניים==  

תפריט ניווט