שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 5,618 בתים ,  16:10, 19 באפריל 2016
שורה 6: שורה 6:  
ב-25 בדצמבר 1988 החליטה הממשלה על הקמת המשרד לאיכות הסביבה כמשרד עצמאי. ימיו הראשונים של המשרד לאיכות הסביבה היו בכנסת ה-12, בממשלה ה-23. הראשון לכהן בתפקיד זה היה [[רוני מילוא]], מטעם [[הליכוד]], כאשר אורי מרינוב החל לכהן כמנכ"ל המשרד עד 1992.  
 
ב-25 בדצמבר 1988 החליטה הממשלה על הקמת המשרד לאיכות הסביבה כמשרד עצמאי. ימיו הראשונים של המשרד לאיכות הסביבה היו בכנסת ה-12, בממשלה ה-23. הראשון לכהן בתפקיד זה היה [[רוני מילוא]], מטעם [[הליכוד]], כאשר אורי מרינוב החל לכהן כמנכ"ל המשרד עד 1992.  
   −
עד יוני 2006, היה שם המשרד המשרד לאיכות הסביבה. בהחלטת ממשלה מס' 193 מיום 25 ביוני 2006, אישרה הממשלה את בקשת השר הממונה על המשרד, [[גדעון עזרא]], לשנות את שם המשרד, והוא נקרא מאז "המשרד להגנת הסביבה".
+
ראש ממשלת ישראל יצחק רבין מינה את חברת הכנסת אורה נמיר לשרה לאיכות הסביבה. ב־31 בדצמבר 1992 הועברה נמיר למשרד העבודה והרווחה, ובמקומה מונה [[יוסי שריד]] ממרצ. שריד המשיך לכהן בתפקיד זה גם בממשלת פרס כך שהיה שר במשך 4 שנים עד שנת 1996. בכנסת ה-14 ובממשלה ה-27, לאורך כל ימיה, היה רפאל איתן, יו"ר צומת, לשר החקלאות ואיכות הסביבה במשך שלוש שנים עד שנת 1999.
 +
 
 +
בממשלת ברק כיהנה דליה איציק כשרה לאיכות הסביבה במשך כשנתיים. בממשלת שרון הראשונה, כיהן צחי הנגבי בתפקיד זה, בתקופתו מונו עשרות חברי הליכוד למשרות במשרדו ועל כך הוגש כתב אישום נגד הנגבי. ח"כ יהודית נאות ממפלגת שינוי דרשה את המשרד להגנת הסביבה כאשר נכנסה שינוי לממשלה בשנת 2003 את משרד זה, וכיהנה בו עד התפטרותה באוקטובר 2004. היא הצליחה לחולל שינויים משמעותיים בתחום, כולל חקיקת חוק שמירת הסביבה החופית האוסר על בנייה עד 100 מטרים מקו המים ומקשה על בניה 300 מטרים מקו החוף. הרן מינתה גם את ד"ר מיקי הרן למנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, שכיהנה במשרד תחת שבעה שרי סביבה הבאים.
 +
 
 +
נאות הוחלפה בשר אילן שלגי ולאחר כניסת מפלגת העבודה לממשלה מונה שלום שמחון לתפקיד. אחרי התפטרותה של העבודה, התמנה השר לביטחון פנים, גדעון עזרא לתפקיד ועם כניסתו למשרד הורה על קידם המעבר של תחנת הכוח רידינג לשימוש ב[[גז טבעי]]. עד יוני 2006, היה שם המשרד המשרד לאיכות הסביבה. בהחלטת ממשלה מס' 193 מיום 25 ביוני 2006, אישרה הממשלה את בקשת השר הממונה על המשרד, גדעון עזרא, לשנות את שם המשרד, והוא נקרא מאז "המשרד להגנת הסביבה". עם זאת גדעון עזרא שכיהן בשנים 2006-09 לא נחשב לשר סביבה בולט או משפיע במיוחד.
 +
 
 +
[[גלעד ארדן]] מהליכוד נחשב לאחד משרי הסביבה הבולטים והמשפיעים. ארדן שכיהן בשנים 2009-2013 לא היסס לצאת נגד הקו הממשלתי בנושאים כמו [[וועדת צמח]] והחשיבות של שמירת [[גז טבעי בישראל]] לטובת דורות העתיד. בתקופת ארדן הזמין המשרד להגנת הסביבה דו"ח מטעם חברת הייעוץ הבינלאומית "מקנזי", אודות הדרכים הכלכליות ביותר לשם הפחתת פליטה של [[גזי חממה]]. זאת ככל הנראה עקב הבחנה של ארדן כי אנשי האוצר מושפעים יותר מדו"חות של חברות בינלאומיות גדולות לעומת דוחות של המשרד עצמו או מומחים מקומיים. ארדן הוחלף על ידי עמיר פרץ מי שהיה במפלגת העבודה ועבר ל"תנועה" בראשותה של ציפי לבני. למרות שלבני ביקשה במיוחד את תיק הגנת הסביבה כהונתו של פרץ ארכה כשנה וחצי (עד נובמבר 2014) ולא השפיעה בצורה ניכרת על המדיניות.
 +
 
 +
הן תחת ארדן והן תחת פרץ פעלה כמנכ"לית אלונה שפר קארו שפעלה בעבר ב[[אדם טבע ודין]] והיתה בעברה המנכ"לית של ארגון [[חיים וסביבה]]. בשנת 2009 מונתה על ידי גלעד ארדן לראש מטה המשרד להגנת הסביבה ובינואר 2011 מונתה למנכ"לית המשרד. היא כיהנה בתפקיד זה עד לפרישתה בספטמבר 2013, כמנכ"לית המשרד התמקדה בנושא קידום המיחזור, כמו כן הייתה חברה בוועדת צמח בנושא ייצוא הגז הטבעי, התנגדה ופעלה נגד מסקנותיה והייתה חתומה על דעת המיעוט‏ של הוועדה בעקבות המלצות של המדען הראשי של משרד האנרגיה והמדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה. קארו הובילה את גיבוש "התוכנית לאומית לצמיחה ירוקה" בעקבות הצטרפותה של ישראל ל-OECD.
 +
 +
ממאי 2015 מכהן אבי גבאי כשר הסביבה. גבאי, חבר סיעת "כולנו" בראשות משה כחלון, התעמת עם משרד האנרגיה ועם ראש הממשלה בנושא [[מתווה הגז]] וחשף מספר אי דיוקים ו[[ספין|ספינים]] של הממשלה בנושא. בנוסף הוא קידם החלטה ממשלתית לאימוץ תוכנית לאומית להתמודדות של ישראל עם [[התחממות עולמית בישראל]] וקידם החלטת ממשלה שבאופן תקדימי הכירה בשיעורי הזיהום בחיפה, בשיעורי התחלואה העודפת באיזור ופועלת לקידום תכנית לאומית להפחתת זיהום האוויר בחיפה עקב תחבורה ותעשייה וכן להגברת הניטור הסביבתי וקידום של מחקר אפדמיולוגי בנוגע לנזק הזיהום. אחד הנושאים המרכזיים שבהם מתמקד גבאי הוא [[זיהום אוויר בישראל]] וזאת בעקבות מודעות גדלה והולכת בעולם ל[[השפעות בריאותיות של זיהום אוויר]].
    
==תפקוד המשרד==
 
==תפקוד המשרד==

תפריט ניווט