שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין שינוי בגודל ,  17:18, 22 ביולי 2016
מ
שורה 121: שורה 121:  
[[קובץ:Full world.PNG|ממוזער|400px|ארבעת סוגי ה[[הון]] בגישה של [[כלכלה אקולוגית]] - [[הון טבעי]], [[הון אנושי]], [[הון חברתי]] ו[[הון תעשייתי]] במודל "[[עולם מלא]]". מתוך מצגת של [[רוברט קוסטנזה]], 2013]]
 
[[קובץ:Full world.PNG|ממוזער|400px|ארבעת סוגי ה[[הון]] בגישה של [[כלכלה אקולוגית]] - [[הון טבעי]], [[הון אנושי]], [[הון חברתי]] ו[[הון תעשייתי]] במודל "[[עולם מלא]]". מתוך מצגת של [[רוברט קוסטנזה]], 2013]]
   −
[[כלכלה אקולוגית|הכלכלן האקולוגי]] [[רוברט קוסטנזה]] מבקר את מודל "עולם ריק" של הכלכלה הנאו קלאסית, שבו רווחה חברתית מגיעה מצריכת מוצרים ושירותים שמיוצרים תודות ל[[הון תעשייתי]] ודרך תיווך של נורמות ומדיניות. תחת זאת הוא מציג את "מודל עולם מלא" שבו יש -4 סוגי [[הון]] - [[הון טבעי]], [[הון אנושי]], [[הון חברתי]] ו[[הון תעשייתי]]. בין סוגי ההון אין תחליפיות כלל (לדוגמה [[שכבת האוזון]], [[ייצור ראשוני]]) או שיש תחליפיות חלשה שדורשת זמן אנרגיה ומאמץ רב.[https://crawford.anu.edu.au/sites/default/files/news/files/2013-04/anu_foundation_lecture_2013.pdf] במודל זה הן מאגרי ההון עצמם והן הזרמים שהם משפיעים עליהם משפיעים בתורם על [[רווחה|הרווחה החברתית]] של בני האדם.
+
[[כלכלה אקולוגית|הכלכלן האקולוגי]] [[רוברט קוסטנזה]] מבקר את מודל "עולם ריק" של הכלכלה הנאו קלאסית, שבו רווחה חברתית מגיעה מצריכת מוצרים ושירותים שמיוצרים תודות ל[[הון תעשייתי]] ודרך תיווך של נורמות ומדיניות. תחת זאת הוא מציג את "מודל עולם מלא" שבו יש 4 סוגי [[הון]] - [[הון טבעי]], [[הון אנושי]], [[הון חברתי]] ו[[הון תעשייתי]]. בין סוגי ההון אין תחליפיות כלל (לדוגמה [[שכבת האוזון]], [[ייצור ראשוני]]) או שיש תחליפיות חלשה שדורשת זמן אנרגיה ומאמץ רב.[https://crawford.anu.edu.au/sites/default/files/news/files/2013-04/anu_foundation_lecture_2013.pdf] במודל זה הן מאגרי ההון עצמם והן הזרמים שהם משפיעים עליהם משפיעים בתורם על [[רווחה|הרווחה החברתית]] של בני האדם.  
 
  −
זיהום ופסולת במודל זה נגרמים הן מתהליך הייצור של מוצרים ושירותים כלכלים והן כתוצאה מתהליך צריכה שלהם. הזיהום והפסולת הם אחת מ-5 דרכים שבהם המערכת הכלכלית-חברתית-סביבתית משפיעה על הרווחה, דרך השפעה פיזית (לדוגמה השפעה על הבריאות) והשפעה נפשית (עוגמת נפש ממקום מלוכלך). בנוסף פסולת וזיהום משפיעים לרעה על כל סוגי ההון. חלק מה"פסולת" הוא בעצם קרינת חום שנפלטת החוצה מכדור הארץ בהתאם לחוקי ה[[תרמודינמיקה]] שכן מה שמאפשר את קיום המערכת הזו הוא כניסה מתמדת של [[אנרגיה]].
      +
זיהום ופסולת במודל זה נגרמים הן מתהליך הייצור של מוצרים ושירותים כלכליים והן כתוצאה מתהליך צריכה שלהם. הזיהום והפסולת הם אחת מ-5 דרכים שבהם המערכת הכלכלית-חברתית-סביבתית משפיעה על הרווחה, דרך השפעה פיזית (לדוגמה השפעה על הבריאות) והשפעה נפשית (עוגמת נפש ממקום מלוכלך). בנוסף פסולת וזיהום משפיעים לרעה על כל סוגי ההון. חלק מה"פסולת" הוא בעצם קרינת חום שנפלטת החוצה מכדור הארץ בהתאם לחוקי ה[[תרמודינמיקה]] שכן מה שמאפשר את קיום המערכת הזו הוא כניסה מתמדת של [[אנרגיה]].
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט