שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 7,542 בתים ,  09:44, 28 ביולי 2016
יצירת דף עם התוכן "'''מה השתבש? : ההתנגשות בין האסלאם והמודרניות במזרח התיכון''' ('''What Went Wrong?: Western Impact and Middle Easter..."
'''מה השתבש? : ההתנגשות בין האסלאם והמודרניות במזרח התיכון''' ('''What Went Wrong?: Western Impact and Middle Eastern Response''') הוא [[ספר עיון]] קצר, שנכתב על ידי המזרחן [[ברנרד לואיס]]. לואיס שואל מדוע התרבות האיסלמית שהיתה תרבות מתקדמת ונאורה במהלך ימי הביניים הלכה והתדרדרה מאז תקופה זו ומדוע היא נותרה מאחור במהלך המאה ה-20.

הספר נכתב מעט לפני [[פיגועי 11 בספטמבר]] שהתרחשו בשנת 2001, אולם יצא לאור מאוחר יותר (2002). הרעיונות המרכזיים של הספר הופיעו במאמר של לואיס שפורסם בירחון "אטלנטיק" בינואר 2002. הספר תורגם לשפות רבות, בהן עברית, וזכה להצלחה מסחרית.

==כשלון העולם הערבי והמוסלמי==
לואיס מציין כי במהלך המאה ה-20, נתגלה באופן יותר ויותר ברור כי המזרח התיכון, וכלל האיזור המוסלמי נמצאים במצב רע. בהשוואה לנצרות, העולם המוסלמי הפך להיות עני, חלש ובור. הדומיננטיות של המערב הפכה להיות יותר ויותר ברורה ופלשה לאיזור המוסלמי הן למרחב הציבורי והן למרחב הפרטי.

הנסיונות לעבר ל[[מודרניזם|חברה מודרנית יותר]] התמקדו ב-3 תחומים עיקריים - התחום הצבאי, התחום הכלכלי והתחום הפוליטי. בכל התחומים האלה נרשם כשלון חרוץ. הצבאות הערבים והמוסלמים חוו סדרה של כשלונות מחפירים. הנסיון של התפתחות כלכלית הוליד בחלק מהמקרים מדינות עניות מאד שתלויות בסיוע ממדינות אחרות, בחלק מהמקרים הדבר הוליד כלכלות המבוססות על מכירה של משאב אחד ויחיד - נפט. בכל מקרה הכלכלות האלה נותרו [[שחיתות|מושחתות]] ובלתי יעילות. בתחום הפוליטי אין חופש לאזרחים ויש שורה של אותוקרטיות או דיקטטורות באזור שהן מודרניות רק ביכולת שלהן לרדוף מתנגדים פוליטיים ולבצע אינדוקטרינציה לתושבים.

בכל הסטנדרטים של העולם המודרני (ובחלקם גם של העולם המוסלמי עצמו) המוסלמים נשארו מאחור - פיתוח כלכלי ויצירת משרות, ידיעת קרוא וכתוב, תוחלת חיים בלידה, הישגים בחינוך, הישגים במדע, חופש פוליטי וכבוד ל[[זכויות אדם]] - מה שבעבר היה ציבלציזה אדירה הלך והתדרדר.

לא רק שהמוסלמים פיגרו אחרי העולם הנוצרי- מערבי אלא שבמהלך המאה ה-20 הם גם נותרו מאחורי אומות אחרות. תחילה יפן ולאחר מכן דרום מזרח אסיה (קוריאה, סין) התקדמו והצליחו ודבר זה רק החריף את תחושת הכשלון של העולם הערבי והמוסלמי. להיות שני זה גרוע למדי, להשתרך מאחור זה גרוע הרבה יותר.

==הסברים לבעיה בעולם המוסלמי==
לואיס מציין כי רבים בעולם המוסלמי מאשימים גורמים מבחוץ בכשלון הזה. הוא מציין ופוסל בזה אחר זה הסברים שונים שניתנו. הסבר ותיק וחזק שהיה בעבר הוא הפלישה של המונגולים במאה ה-13. אבל לואיס מציין כי פלישה זו התאפשרה תודות לחולשה של השליטים הערבים וכי הפריחה בפרס התרחשה דווקא לאחר פלישה זו ולא לפניה.

אצבע מאשימה אחרת היא כלפי האימפריה האותמנית הטורקית, אבל לואיס טוען כי הטורקים יכולים לטעון כי היוזמות שלהם נתקלו בחוסר פתיחות מצד העולם הערבי. האשמות מאוחרות יותר הן כלפי האימפרליזם בידי צרפת ובריטניה ששלטו באיזור והשפיעו עליו במאה ה-19 וה-20 . לואיס טוען כי יש הגיון בהאשמות אלה בגלל של מעצמות אלה היתה השפעה משמעותית בפוליטיקה בכלכלה ועוד יותר מכך הביאו שינוי תרבותי עמוק. התמורות מצד מעצמות מערביות אלה שינו את החיים של רבים, הביאו ליצירת תקוות ופחדים חדשים. אבל לואיס מציין כי השליטה הסתיימה בתום מלחמת העולם השנייה והתדררות העולם המוסלמי החלה עוד קודם לכן ונמשכה גם לאחר מכן.

בספר מועלה הטענה שלאורך ההיסטוריה, בעיקר לאחר כישלון [[האימפריה העות'מאנית]] ב[[קרב וינה]] בשנת [[1683]], לא ספג [[עולם האסלאם]] את תמורות ה[[מודרניזציה]] ולא הדביק את קצב ההתקדמות של [[העולם המערבי]]. הספר מתאר את התגובות השונות בעולם האסלאמי לשינוי שחל ביחסי הכוחות בינו לבין המערב, לאחר שבמשך מאות שנים הייתה הציוויליזציה המוסלמית מתקדמת בהרבה מזו האירופית. לואיס סוקר את ההסברים השונים שנתנו הוגי-דעות מוסלמים לשינוי (קרי, התשובות שנתנו המוסלמים לשאלה "מה השתבש") ואת ההצעות לפתרון שהעלו.

הספר מפרט רבים מכשלי הבאת המודרניזציה לעולם האסלאמי, ובסיומו מעלה בקצרה סיבות אפשריות לשיבוש שחל בעולם המוסלמי. בין האפשרויות, שלואיס נמנע מלהכריע ביניהן: ההתנגדות האיסלאמית לבנות [[שעון|שעונים]] ציבוריים, העדר סטנדרטים ל[[מדידה|מדידות]] לינאריות, המשטר ה[[אוטוקרטיה|אוטוקרטי]], מעמדן הנמוך של הנשים, או גם האפשרות שהשאלה הנכונה אינה "מה השתבש אצל המוסלמים" אלא "מה גרם להצלחתם של האירופים".

==המהדורה העברית==
* '''מה השתבש? : ההתנגשות בין האסלאם והמודרניות במזרח התיכון''' / [[ברנרד לואיס]] (מאנגלית: מנשה ארבל; עריכה מדעית: גיא מעיין), ‬אור יהודה: [[כנרת, זמורה-ביתן, דביר]], תשס"ד-2004.

==קישורים חיצוניים==
*[http://www.theatlantic.com/issues/2002/01/lewis.htm עיקרי הספר], כפי שהובאו באתר כתב העת [[The Atlantic|אטלנטיק]] {{אנגלית}}
*[http://www.oup.com/us/catalog/general/subject/HistoryWorld/MiddleEastern/?view=usa&ci=0195144201 תיאור] {{אנגלית}}

[[קטגוריה:המזרח התיכון]]
[[קטגוריה:ספרי עיון]]
[[קטגוריה:תהליכים]]
[[קטגוריה:היסטוריה]]
[[קטגוריה:תרבות]]

תפריט ניווט