שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2 בתים ,  22:15, 26 באוגוסט 2016
מ
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''פול אנתוני סמואלסון''' ( Paul Anthony Samuelson; ‏15 במאי 1915 - 13 בדצמבר 2009) היה [[חקר הכלכלה|כלכלן]] יהודי אמריקאי. הוא היה האמריקאי הראשון שזה ב[[פרס נובל בכלכלה]] בשנת 1970. בין היתר צוין בשל תרומותו לאנליזה המדעית של התאוריה הכלכלית. ההיסטוריון הכלכלי Randall E. Parker כינה את סמואלסון "אבי הכלכלה המודרנית", הניו יורק טיימס כינה אותו "הכלכלה הקדמי הבולט ביותר של המאה ה-20". הוא תרם רבות להפצה של הרעיונות של [[כלכלה נאו-קלאסית|הזרם הנאו קלאסי בכלכלה]] בזכות ספרו "תורת הכלכלה" שיצא לראשונה בשנת 1947.  
+
'''פול אנתוני סמואלסון''' ( Paul Anthony Samuelson; ‏15 במאי 1915 - 13 בדצמבר 2009) היה [[חקר הכלכלה|כלכלן]] יהודי אמריקאי. הוא היה האמריקאי הראשון שזה ב[[פרס נובל בכלכלה]] בשנת 1970. בין היתר צוין בשל תרומתו לאנליזה המדעית של התאוריה הכלכלית. ההיסטוריון הכלכלי Randall E. Parker כינה את סמואלסון "אבי הכלכלה המודרנית", הניו יורק טיימס כינה אותו "הכלכלה הקדמי הבולט ביותר של המאה ה-20". הוא תרם רבות להפצה של הרעיונות של [[כלכלה נאו-קלאסית|הזרם הנאו קלאסי בכלכלה]] בזכות ספרו "תורת הכלכלה" שיצא לראשונה בשנת 1947.  
   −
סמואלסון נחשב לאחד הכלכלנים המשפיעים ביותר של סוף המאה ה-20. בשנת 1996 הוא קיבל את המדליה הלאומית למדע מ[[ביל קלינטון]] שציין אותו על תרומתיו היסודיות למדע הכלכלה במשך 60 שנה.
+
סמואלסון נחשב לאחד הכלכלנים המשפיעים ביותר של סוף המאה ה-20. בשנת 1996 הוא קיבל את המדליה הלאומית למדע מ[[ביל קלינטון]] שציין אותו על תרומותיו היסודיות למדע הכלכלה במשך 60 שנה.
   −
סמואולסון הגיש את עבודת הדוקטורט שלו באוניברטסטית הארווארד בשנת 1941.  
+
סמואלסון הגיש את עבודת הדוקטורט שלו באוניברסיטת הארווארד בשנת 1941.  
   −
בשנת 1947 פרסם סמואלסון את הספר [[יסודות של אנליזה כלכלית]] (Foundations of Economic Analysis) שתרם בצורה ניכרת ליסודות המתמטיים של התאוריה הנאו קלאסית בכלכלה. הספר מבוסס על עבודת הדוקטורט של סמאולסון. הספר מנסה לתאר מבנה מתמטי נפוץ שנמצא בענפים רבים בכלכלה באמצעות שני עקרונות בסיסיים - התנהגות מיקסום של סוכנים (לדגומה מיקסום של רווחה על ידי צרכנים, מיקסום של רווח על ידי חברות) ו[[שיווי משקל|יציבות של שיווי משקל]] במערכות כלכליות (כמו שווקים מסוימים כמו שוק הגרביים או הכלכלה כולה). הספר ידוע גם בזכות הניסוח וההצהרה על מתודות של  "סטטיטיקה השוואתית" לשם חישוב כיצד שינוי בפרמטר אחד (לדוגמה שינו בשיעור מס מסויים) משפיע על המערכת הכלכלית. אחד התובנות המרכזיות של הספר על סטטיטיקה השוואתית נקראת correspondence principle ומצהירה כי היציבות של שיווי המשקל פרושה קיום של תחזיות ניתנות לבחינה על שינוי בשיווי המשקל כאשר הפרמטרים משתנים.  
+
בשנת 1947 פרסם סמואלסון את הספר [[יסודות של אנליזה כלכלית]] (Foundations of Economic Analysis) שתרם בצורה ניכרת ליסודות המתמטיים של התאוריה הנאו קלאסית בכלכלה. הספר מבוסס על עבודת הדוקטורט של סמואלסון. הספר מנסה לתאר מבנה מתמטי נפוץ שנמצא בענפים רבים בכלכלה באמצעות שני עקרונות בסיסיים - התנהגות מיקסום של סוכנים (לדגומה מיקסום של רווחה על ידי צרכנים, מיקסום של רווח על ידי חברות) ו[[שיווי משקל|יציבות של שיווי משקל]] במערכות כלכליות (כמו שווקים מסוימים כמו שוק הגרביים או הכלכלה כולה). הספר ידוע גם בזכות הניסוח וההצהרה על מתודות של  "סטטיסטיקה השוואתית" לשם חישוב כיצד שינוי בפרמטר אחד (לדוגמה שינו בשיעור מס מסויים) משפיע על המערכת הכלכלית. אחד התובנות המרכזיות של הספר על סטטיסטיקה השוואתית נקראת correspondence principle ומצהירה כי היציבות של שיווי המשקל פרושה קיום של תחזיות ניתנות לבחינה על שינוי בשיווי המשקל כאשר הפרמטרים משתנים.  
   −
בשנת 1948 פרסם סמואלסון את הספר "תורת הכלכלה" (Economics: An Introductory Analysis), שהפך לספר לימוד פופלארי מאד. בספר הציג את הרחבתו לכלכלה הקיינסיאנית, על פי שיטת הכלכלה הנאו-קלאסית. הספר משמש עד היום כאחד מספרי הלימוד הבסיסים המקובלים באוניברסיטאות בחוגים לכלכלה, יצאו לו 19 מהדורות, ב 40 שפות והוא נמכר ב-40 מיליון עותקים. זהו אחד הספרים המשפיעים ביותר בעולם האקדמי הכלכלי ובו ניכרת תרומתו של סמואלסון הן כחוקר והן כמורה. מאז 1985 סמואלסן פרסם את הספר יחד עם [[ויליאם נורדהאוס]], מאוניברסטית ייל.  
+
בשנת 1948 פרסם סמואלסון את הספר "תורת הכלכלה" (Economics: An Introductory Analysis), שהפך לספר לימוד פופולרי מאד. בספר הציג את הרחבתו לכלכלה הקיינסיאנית, על פי שיטת הכלכלה הנאו-קלאסית. הספר משמש עד היום כאחד מספרי הלימוד הבסיסים המקובלים באוניברסיטאות בחוגים לכלכלה, יצאו לו 19 מהדורות, ב-40 שפות והוא נמכר ב-40 מיליון עותקים. זהו אחד הספרים המשפיעים ביותר בעולם האקדמי הכלכלי ובו ניכרת תרומתו של סמואלסון הן כחוקר והן כמורה. מאז 1985 סמואלסון פרסם את הספר יחד עם [[ויליאם נורדהאוס]], מאוניברסיטת ייל.  
    
ב-1960 ניסחו פול סמואלסון ו[[רוברט סולו]] מחדש את [[עקומת פיליפס]] על ידי החלפת השינוי בשכר בשיעור ה[[אינפלציה]].  
 
ב-1960 ניסחו פול סמואלסון ו[[רוברט סולו]] מחדש את [[עקומת פיליפס]] על ידי החלפת השינוי בשכר בשיעור ה[[אינפלציה]].  
שורה 19: שורה 19:     
==ביקורת==
 
==ביקורת==
בספר [[הפרכת הכלכלה]] הכלכלן האוסרלי [[סטיב קין]] מבקר בחריפות את [[תאוריית ההעדפות הנגלית]]. הוא מצביע על כך שבעוד התאוריה הזו יכולה לעבוד עבור שני מוצרים (כאשר היא מוצגת לסטודנטים היא תמיד מוצגת באופן כזה) היא מתפקדת פחות ופחות טוב כאשר יש כמות המוצרים מהם ניתן לבחור עולה. בהשוואה בין סלים שונים שבכל אחד מהם צריך להחליט אם לקנות או לא לקנות פריט אחד בלבד מתוך 100 סוגי מוצרים בחנות התאוריה נקלעת לבעיה מתמטית שהופכת את החישובים שצרכנים כביכול עושים לבלתי אפשרית מבחינה מתמטית - אין מספיק זמן אפילו למחשבים חזקים מאד, לפתור בעיה כזו בזמן הגיוני, גם לא בזמן של מיליארידי שנות חישובים. לא כל שכן בעיות יומיומיות יותר כמו לבחור סל קניות מתוך עשרות אלפי פריטים שנמצאים בסופר.  
+
בספר [[הפרכת הכלכלה]] הכלכלן האוסטרלי [[סטיב קין]] מבקר בחריפות את [[תאוריית ההעדפות הנגלית]]. הוא מצביע על כך שבעוד התאוריה הזו יכולה לעבוד עבור שני מוצרים (כאשר היא מוצגת לסטודנטים היא תמיד מוצגת באופן כזה) היא מתפקדת פחות ופחות טוב כאשר יש כמות המוצרים מהם ניתן לבחור עולה. בהשוואה בין סלים שונים שבכל אחד מהם צריך להחליט אם לקנות או לא לקנות פריט אחד בלבד מתוך 100 סוגי מוצרים בחנות התאוריה נקלעת לבעיה מתמטית שהופכת את החישובים שצרכנים כביכול עושים לבלתי אפשרית מבחינה מתמטית - אין מספיק זמן אפילו למחשבים חזקים מאד, לפתור בעיה כזו בזמן הגיוני, גם לא בזמן של מיליארדי שנות חישובים. לא כל שכן בעיות יומיומיות יותר כמו לבחור סל קניות מתוך עשרות אלפי פריטים שנמצאים בסופר.  
   −
הנחות אחרות של סמואלסון המסתמכות על מיקסום, רציונליות, מידע מלא, טעמים אוטנומיים של הצרכנים , שיווי משקל יציב ועוד נתקפו במהלך השנים על ידי כלכלנים מזרמים שונים בעיקר מתחום של [[מערכות מורכבות]], ו[[כלכלה התנהגותית]].
+
הנחות אחרות של סמואלסון המסתמכות על מיקסום, רציונליות, מידע מלא, טעמים אוטונומיים של הצרכנים, שיווי משקל יציב ועוד נתקפו במהלך השנים על ידי כלכלנים מזרמים שונים בעיקר מתחום של [[מערכות מורכבות]], ו[[כלכלה התנהגותית]].
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==
שורה 28: שורה 28:     
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Samuelson פול סמואלסון] בויקיפדיה באנגלית
+
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Samuelson פול סמואלסון] בוויקיפדיה באנגלית
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Foundations_of_Economic_Analysis Foundations of Economic Analysis] ספרו של סמואלסון משנת 1947 שמתאר תופעות שונות על ידי מושגים של מיקסום רווח או רווחה ומושג של שיווי משקל. בויקיפדיה האנגלית.  
+
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Foundations_of_Economic_Analysis Foundations of Economic Analysis] ספרו של סמואלסון משנת 1947 שמתאר תופעות שונות על ידי מושגים של מיקסום רווח או רווחה ומושג של שיווי משקל. בוויקיפדיה האנגלית.  
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Economics_(textbook) תורת הכלכלה] - ספר הלימוד המפורסם של סמואלסון, בויקיפדיה האנגלית.  
+
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Economics_(textbook) תורת הכלכלה] - ספר הלימוד המפורסם של סמואלסון, בוויקיפדיה האנגלית.  
 
* [http://models.metasd.com/samuelsons-multiplier-accelerator/ מודל  Multiplier Accelerator], באתר MetaSD Model Library
 
* [http://models.metasd.com/samuelsons-multiplier-accelerator/ מודל  Multiplier Accelerator], באתר MetaSD Model Library
   −
{{תבנית:כלכלה נאו-קלאסית}}
+
{{כלכלה נאו-קלאסית}}
    
{{מיון רגיל:סמואלסון, פול}}
 
{{מיון רגיל:סמואלסון, פול}}

תפריט ניווט