שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2 בתים ,  09:08, 7 בספטמבר 2016
מ
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''מעבר פאזה''' (Phase transition) הוא מעבר של [[מערכת תרמודינמית]] מפאזה אחת לפאזה אחרת. המונח משמש בדרך כלל כדי לתאר מעברים בין מצבי צבירה של חומרים - בין מוצק, נוזל גז ופלאזמה. במהלך מעבר פאזה של מערכת, מספר תכונות של המערכת משתנות, בדרך כלל בצורה בלתי רציפה, כתוצאה משינוי חיצוני כלשהו, כמו שינוי בטמפרטורה או שינוי של לחץ. לדוגמה חימום של מים נוזליים הופך אותם לגז, דבר שמשנה בצורה מהירה וקיצונית את הנפח שלהם. הנקודה של הפרמטר שבה שינוי שלו משנה את הפאזה נקראת "נקודה קריטית".  מעברי פאזה יכולים להתרחש בתופעות טבעיות רבות.  
+
'''מעבר פאזה''' (Phase transition) הוא מעבר של [[מערכת תרמודינמית]] מפאזה אחת לפאזה אחרת. המונח משמש בדרך כלל כדי לתאר מעברים בין מצבי צבירה של חומרים - בין מוצק, נוזל גז ופלזמה. במהלך מעבר פאזה של מערכת, מספר תכונות של המערכת משתנות, בדרך כלל בצורה בלתי רציפה, כתוצאה משינוי חיצוני כלשהו, כמו שינוי בטמפרטורה או שינוי של לחץ. לדוגמה חימום של מים נוזליים הופך אותם לגז, דבר שמשנה בצורה מהירה וקיצונית את הנפח שלהם. הנקודה של הפרמטר שבה שינוי שלו משנה את הפאזה נקראת "נקודה קריטית".  מעברי פאזה יכולים להתרחש בתופעות טבעיות רבות.  
    
מעבר פאזה אחר הוא שינוי של תכונות של מגנטיות כתוצאה מחימום של מתכת. חימום כזה גורם למתכת ממוגנטת לאבד את המגנטיות שלה  
 
מעבר פאזה אחר הוא שינוי של תכונות של מגנטיות כתוצאה מחימום של מתכת. חימום כזה גורם למתכת ממוגנטת לאבד את המגנטיות שלה  
   −
מעברי פאזה הם דוגמה ספציפית ל[[הגחה]] - תופעה שנובעת מהיחסים בין הרכיבים ולא משינוי מהותי של הרכיבים עצמם. ברמת המולקולה הבודדת אין הבדל גדול בין טמפרטורה אחת לאחרת, היא נעה ממקום למקום ומתנהגת באופן דומה לכדור בילאירד בכל טמפרטורה, אבל ברמת המאקרו - ברמת החומר כולו אנחנו מקבלים הבדל התנהגות כמו הבדל בין גז לנוזל או בין חומר מגנטי או לא מגנטי.  
+
מעברי פאזה הם דוגמה ספציפית ל[[הגחה]] - תופעה שנובעת מהיחסים בין הרכיבים ולא משינוי מהותי של הרכיבים עצמם. ברמת המולקולה הבודדת אין הבדל גדול בין טמפרטורה אחת לאחרת, היא נעה ממקום למקום ומתנהגת באופן דומה לכדור ביליארד בכל טמפרטורה, אבל ברמת המאקרו - ברמת החומר כולו אנחנו מקבלים הבדל התנהגות כמו הבדל בין גז לנוזל או בין חומר מגנטי או לא מגנטי.  
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==
שורה 13: שורה 13:  
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
 
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_transition מעבר פאזה] בוויקיפדיה האנגלית
 
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_transition מעבר פאזה] בוויקיפדיה האנגלית
* [http://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/.premium-1.2352440 כל אספקט בחיינו דרך מודלים מתמטיים] אורן הרמן, הארץ, 18.06.2014
+
* אורן הרמן, [http://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/.premium-1.2352440 כל אספקט בחיינו דרך מודלים מתמטיים], הארץ, 18.06.2014
    
{{מערכות מורכבות}}
 
{{מערכות מורכבות}}

תפריט ניווט