שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 997 בתים ,  14:47, 24 ביולי 2018
שורה 9: שורה 9:  
==רקע ==  
 
==רקע ==  
 
{{הפניה לערך מורחב|שבילי אופניים}}
 
{{הפניה לערך מורחב|שבילי אופניים}}
[[שבילי אופניים]] מושכים אליהם רוכבים ומגבירים את כמות [[תחבורת אופניים|רוכבי האופניים]] בעיר, אך הם סובלים מבעיות שונות. בעיה אחת היא חסימה של השבילים על ידי [[מכונית|מכוניות]] שחונות ב[[חנייה]] כפולה, או חסימה על ידי משאיות שפורקות סחורה. כמו כן קיימים שבילי אופניים ללא הפרדה פיזית מהכביש כך שמכוניות יכולות לנסוע על שביל האופניים.  
+
[[שבילי אופניים]] מושכים אליהם רוכבים ומגבירים את כמות [[תחבורת אופניים|רוכבי האופניים]] בעיר, אך הם סובלים מבעיות שונות. שדרות אופניים מתאימות לכבישים "קהילתיים" - כבישים ברחובות שקטים שמשמשים בעיקר את דרי הרחוב - ובעיקר במקומות שיש בהם [[איזור מיתון תנועה]]. שדרות אופניים אינן מתאימות לכבישים ראשיים שיש בהן תנועה סואנת או לכבישים שיש בהן [[תחבורה ציבורית]]. במקומות אלה יש אינטרס ציבורי שהתנועה תיסע מהר וללא הפרעות. תנועה רבה או מהירה מסתירה את רוכבי האופניים מהנהג וגורמת לסיכון הרוכבים.
   −
כמו כן, שבילי אופניים עלולים להשפיע לרעה על בטיחות רוכבי האופניים. עיקר הרוכבים שנפגעים בתוך העיר נפגעים בתאונות עם מכוניות שמתרחשות בצמתים, ולא כתוצאה ממכונית שבאה מאחורי הרוכב בכביש ישר (ראו [[כיצד להימנע מפגיעת מכוניות]]). עבור סוג תאונות זה, שבילי אופניים הם בעלי השפעות סותרות. מצד אחד השבילים מגבירים את מספר הרוכבים ומקטינים את כמות הנסיעות ברכבים, והם גם  מעודדים תרבות נהיגה מודעת יותר לרוכבים ובכך גורמים להקטנת כמות [[תאונות דרכים|התאונות]]. מצד שני, השבילים עצמם עלולים להגביר את הסיכוי לתאונות בצמתים. שביל האופניים ממוקם בצד הכביש ומקשה על הנהגים להבחין ברוכבים שמגיעים במהירות מהצד. הרוכבים עצמם מגבירים את מהירות הנסיעה בגלל השביל ומתקרבים לצומת במהירות גבוהה יותר. כך שבעיר שבה יש שבילים ותנועה מסיבית של רוכבים, פעמים רבות בטוח יותר לרוכבי אופניים לרכב על הכביש.  
+
בעיה מרכזית של שבילי אופניים היא התנגדות מצד נהגי מכוניות, וזאת בעיקר במקומות שבהם שבילי אופניים נחוצים במיוחד כמו מרכזי ערים. במדינות רבות, כמו [[תחבורת אופניים בישראל|בישראל]] קידום שבילי אופניים נעשה בעיקר בפאתי העיר ולא במרכזה. נהגים חוששים כי שבילי אופניים יקחו מקומות [[חניה]]. שדרות אופניים לא מייצרים דילמה כזו היות והם לא דורשים הקצאת נתיב נפרד לרוכבים. שדרות אופניים מתאימות יותר לערים וותיקות, צפופות ובעלות רחובות צרים.  
   −
בשדרות אופניים לעומת זאת, נהנים מכל העולמות - גם מגבירים את מספר הרוכבים ובכך משפרים את הבטיחות, וגם הרוכבים נמצאים במרכז נתיב הנסיעה במקום שיש להם יותר מרחב ראיה וקל יותר להבחין בהם. תכנון נכון של [[מיתון תנועה]] ומתן זכות קדימה לרוכבים דואג לכך שהרוכבים בטוחים.  
+
בעיות בטיחות של שבילי אופניים היא חסימה של השבילים על ידי [[מכונית|מכוניות]] שחונות ב[[חנייה]] כפולה, או חסימה על ידי משאיות שפורקות סחורה. כמו כן קיימים שבילי אופניים ללא הפרדה פיזית מהכביש, נתיבי אופניים, שעליהם  שמכוניות יכולות לנסוע על שביל האופניים.  
   −
שדרות אופניים מתאימות יותר לערים וותיקות, בעלות רחובות צרים. העיריות בערים אלה מתקשות להקצות שבילי אופניים על חשבון נתיבי תנועה למכוניות על על חשבון [[חניה]].  
+
כמו כן, שבילי אופניים עלולים להשפיע לרעה על בטיחות רוכבי האופניים בנסיבות מסויייות. חלק מהותי מהתאונות של רוכבי אופניים בעיר הן תאונות עם מכוניות שמתרחשות בצמתים, ולא תאונה בקטע הרחוב (ראו [[כיצד להימנע מפגיעת מכוניות]]). עבור סיכונים בצומת, שבילי אופניים הם בעלי השפעות סותרות. מצד אחד השבילים מגבירים את מספר הרוכבים ומקטינים את כמות הנסיעות ברכבים, והם גם  מעודדים תרבות נהיגה מודעת יותר לרוכבים ובכך גורמים להקטנת כמות [[תאונות דרכים|התאונות]]. מצד שני, השבילים עצמם עלולים להגביר את הסיכוי לתאונות בצמתים. במיוחד במקום שאין בו [[צומת בטוח לאופניים]]. שביל האופניים ממוקם בצד ימין של הכביש ומקשה על הנהגים להבחין ברוכבים - כאשר לדוגמה רכב פונה ימינה הוא עלול לפגוע ברוכב שממשיך ישר ורכב שמכיע מכביש צידי, עלול להתסכל שמאלה למרכז הנתיב הימני ולא להבחין ברוכב שמגגיע בשבל אופננים. הרוכבים עצמם מגבירים את מהירות הנסיעה בגלל קיומו של השביל, ומתקרבים לצומת במהירות גבוהה יותר. כך שבעיר שבה יש שבילים ותנועה מסיבית של רוכבים, פעמים רבות בטוח יותר לרוכבי אופניים לרכב על הכביש.  
   −
שדרות אופניים מתאימות לכבישים "קהילתיים" - כבישים ברחובות שקטים שמשמשים בעיקר את דרי הרחוב. שדרות אופניים אינן מתאימות לכבישים ראשיים שיש בהן תנועה סואנת או לכבישים שיש בהן [[תחבורה ציבורית]]. במקומות אלה יש אינטרס ציבורי שהתנועה תיסע מהר וללא הפרעות. תנועה רבה או מהירה מסתירה את רוכבי האופניים מהנהג וגורמת לסיכון הרוכבים.  
+
בשדרות אופניים לעומת זאת, נהנים מכמה יתרונות- גם מגבירים את מספר הרוכבים ובכך משפרים את הבטיחות, וגם הרוכבים נמצאים במרכז נתיב הנסיעה במקום שיש להם יותר מרחב ראיה וקל יותר להבחין בהם. תכנון נכון של [[מיתון תנועה]] ומתן זכות קדימה לרוכבים דואג לכך שהרוכבים בטוחים.
    
==מאפיינים עיקריים של שדרות אופניים==  
 
==מאפיינים עיקריים של שדרות אופניים==  

תפריט ניווט