שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 431 בתים ,  19:54, 6 במרץ 2019
שורה 47: שורה 47:  
==מתח בין הליברליזם לבין שמרנות==
 
==מתח בין הליברליזם לבין שמרנות==
 
אחד הזרמים המרכזיים שעומד במתח עם הליברליזם הוא הזרם השמרני. בעיקר מדובר בזרם הדתי-שמרני. זרם זה מתנגד לפעמים לראיית האדם כאידינבדואל ומדגיש את החשיבות של העבר והמסורת.  
 
אחד הזרמים המרכזיים שעומד במתח עם הליברליזם הוא הזרם השמרני. בעיקר מדובר בזרם הדתי-שמרני. זרם זה מתנגד לפעמים לראיית האדם כאידינבדואל ומדגיש את החשיבות של העבר והמסורת.  
יחד עם זאת יש גם זרם חשוב של ליברליזם שמרני או ליברליזם ימני המנסה ליישב את הראיה הליברלית עם הראייה השמרנית. במדינות כמו ארצות הברית יש ליברלים בשתי המפלגות הגדולות כאשר כל אחד מפרש את הליברליזם לפי דרכו. הליברלזם השמאלי יותר נוטה להתערבות המדינה בשוק, ולכיוון של שוויון, זכויות אדם , אוניברסליזם וסביבתנות ואילו הזרם השמרני שם יותר דגש על "ערכי משפחה", על התנגדות לחלקים של פמיניזם ולהט"ב, על לאומנות ואתניות (לבנה). המתח בין שני הזרמים האלה מייצר לעיתים קרובות [[דיכוטומיה של שמאל וימין]] שבה אם ליברלים שמאליים נוקטים במדיניות אחת אזי השמרנים נוקטים במדיניות הפוכה - בדרך כלל הדבר קובע את גבולות הויכוח - כך שהאדם מן הישוב יכול לבחור בין שתי תשובות לשאלה - כאשר חלק ניכר מהאנשים בוחרים בתשובות על סמך דעה קדומה נגד התשובות של "הצד השני" או על סמך זהות - כך או כך הויכוח בין שתי הדעות האלה מסכם לכאורה את כל הדיון ותכופות קובע את האג'נדה לדיון - תוך ששני הצדדי מסכימים בעצם על ניסוח השאלות ועל הירריכיה של נושאים - ומתעלמים מאפשרות של קיום שאלות אחרות או של צורות חשיבה נוספות שעשויות לשלול את הנחות היסוד של שני הצדדים -כלומר מבצעים אפקט של [[מסגור]] השאלות.
+
יחד עם זאת יש גם זרם חשוב של ליברליזם שמרני או ליברליזם ימני המנסה ליישב את הראיה הליברלית עם הראייה השמרנית. במדינות כמו ארצות הברית יש ליברלים בשתי המפלגות הגדולות כאשר כל אחד מפרש את הליברליזם לפי דרכו. הליברלזם השמאלי יותר נוטה להתערבות המדינה בשוק, ולכיוון של שוויון, זכויות אדם , אוניברסליזם וסביבתנות ואילו הזרם השמרני שם יותר דגש על "ערכי משפחה", על התנגדות לחלקים של פמיניזם ולהט"ב, על לאומנות ואתניות (לבנה). המתח בין שני הזרמים האלה מייצר לעיתים קרובות [[דיכוטומיה של שמאל וימין]] שבה אם ליברלים שמאליים נוקטים במדיניות אחת אזי השמרנים נוקטים במדיניות הפוכה - בדרך כלל הדבר קובע את גבולות הויכוח - כך שהאדם מן הישוב יכול לבחור בין שתי תשובות לשאלה - כאשר חלק ניכר מהאנשים בוחרים בתשובות על סמך דעה קדומה נגד התשובות של "הצד השני" או על סמך זהות - כך או כך הויכוח בין שתי הדעות האלה מסכם לכאורה את כל הדיון ותכופות קובע את האג'נדה לדיון - תוך ששני הצדדי מסכימים בעצם על ניסוח השאלות ועל הירריכיה של נושאים - ומתעלמים מאפשרות של קיום שאלות אחרות או של צורות חשיבה נוספות שעשויות לשלול את הנחות היסוד של שני הצדדים -כלומר מבצעים אפקט של [[מסגור]] השאלות. לדוגמה שני הזרמים מחוייבים לרוב ל[[קפיטליזם]], שניהם כוללים התייחסות בעייתית להיבטים של [[אבולוציה]] ופסיכולוגיה והשפעותיהן על דמותו של האדם ושניהם דוגלים ב[[עליונות האדם על הטבע]] ולעיתים קרובות גם התנגדות ל[[זכויות בעלי חיים]] ול[[קיימות]].
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט