שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,125 בתים ,  13:06, 28 במרץ 2019
שורה 6: שורה 6:  
הזכויות היסודיות הם חיים, חירות, שוויון וקניין. חלק מהזכויות הללו עשויות להתנגש אחת בשנייה, וזרמים שונים בליברליזם ובהגות שאינה ליברלית מציעים פתרונות לסתירות שעלולות להיווצר בין הזכויות הללו. כמו כן חלק מהזכויות כמו הזכויות לשוויון ולקניין הן מעט מעורפלות ואין להן הגדרה חד משמעית בהגות הליברלית.
 
הזכויות היסודיות הם חיים, חירות, שוויון וקניין. חלק מהזכויות הללו עשויות להתנגש אחת בשנייה, וזרמים שונים בליברליזם ובהגות שאינה ליברלית מציעים פתרונות לסתירות שעלולות להיווצר בין הזכויות הללו. כמו כן חלק מהזכויות כמו הזכויות לשוויון ולקניין הן מעט מעורפלות ואין להן הגדרה חד משמעית בהגות הליברלית.
   −
* [[הזכות לחיים]] היא הזכות הטבעית הראשונה ומשמעה כי אין סמכות לאדם לפגוע פגיעה פיזית ברעיו. למרות שנראה שזכות זו ברורה מאד, במאה ה-20 וה-21 היא נתונה במרכז שאלה חשובה מצד אנשי [[קיימות]] וסביבה - שכן בעוד בעבר היה ברור שפגיעה בבריאותו של האחר היא בעיקר על ידי כלי נשק, כיום יש אפשרויות רבות יותר לפגיעה כולל [[זיהום]] או פגיעה ב[[שירותי המערכת האקולוגית]].  
+
* [[הזכות לחיים]] היא הזכות הטבעית הראשונה ומשמעה כי אין סמכות לאדם לפגוע פגיעה פיזית ברעיו. למרות שנראה שזכות זו ברורה מאד, במאה ה-20 וה-21 היא נתונה במרכז שאלה חשובה מצד אנשי [[קיימות]] וסביבה - שכן בעוד בעבר היה ברור שפגיעה בבריאותו של האחר היא בעיקר על ידי [[נשק|כלי נשק]], כיום יש אפשרויות רבות יותר לפגיעה כולל [[זיהום]] או פגיעה ב[[שירותי המערכת האקולוגית]] - לדוגמה אם קבוצה אחת (אנשים במדינה אחרת או בדור אחר) גורמת ל[[התחממות עולמית]] וקבוצה אחרת (או אותה קבוצה) נפגעת בגלל בצורת או סופת הוריקן שעלולות להחמיר מהתחממות כזו.  
* [[הזכות לחירות]] היא הזכות שלא להיות נשלט, לחיות את חייך על פי דרכך ואמונתך ולבחור בכל רגע מה ברצונך לעשות, ולעשות כן.  
+
* [[הזכות לחירות]] היא הזכות שלא להיות נשלט, לחיות את חייך על פי דרכך ואמונתך ולבחור בכל רגע מה ברצונך לעשות, ולעשות כן. גם כאן יש בעיה שכן "הזכות לבחור" תלויה בהיבטים רבים של עיצוב קיים של החברה או של תשתיות - לדוגמה אם רוצים לבחור לנסוע ב[[תחבורת אופניים|באופניים לעבודה]] הבטיחות והנוחות של דבר זה תלויה בעיצוב העירוני - [[פרבור]], [[תכנון מוטה מכוניות]] או מחסור ב[[שבילי אופניים]] עלולים להרתיע אנשים מלבחור בדבר זה - והעיצוב העירוני הוא דבר שנקבע באופן פוליטי.  
 
* [[הזכות לשוויון]] נובעת מכך שכל בני האדם שווים בזכויותיהם האחרות וזכותם שלא להיות מופלים על ידי השלטון. אולם יש הרואים בזכות זו גם הזכות ל[[שוויון הזדמנויות]] כללי בחברה, יש גם הרואים בזכות לשוויון את הזכות לרכוש שווה בין בני האדם.  
 
* [[הזכות לשוויון]] נובעת מכך שכל בני האדם שווים בזכויותיהם האחרות וזכותם שלא להיות מופלים על ידי השלטון. אולם יש הרואים בזכות זו גם הזכות ל[[שוויון הזדמנויות]] כללי בחברה, יש גם הרואים בזכות לשוויון את הזכות לרכוש שווה בין בני האדם.  
* [[הזכות לקניין]] היא למעשה היכולת להחזיק ברכוש ללא שייגזל בכח בידי השלטון או אדם אחר. גם כאן ישנן דעות שונות הנוגעות למיסים, לזכות על משאבים טבעיים ולדרך שבה ראוי להשיג את הרכוש הפרטי ולצבור אותו.
+
* [[הזכות לקניין]] היא למעשה היכולת להחזיק ברכוש ללא שייגזל בכח בידי השלטון או אדם אחר. גם כאן ישנן דעות שונות הנוגעות למיסים, לזכות על [[משאבים טבעיים]] ולדרך שבה ראוי להשיג את הרכוש הפרטי ולצבור אותו.  
   −
ההבדלים בין כל ההוגים במערב מאז הופעת הליברליזם הוא בנושא האיזון בין הזכויות הטבעיות, ובייחוד בין שוויון לבין חירות וקניין. בכלליות רבה וגסה ניתן לציין כי אסכולה אחת מקדשת את הקניין והחירות והיא מכונה הימנית, ואילו אסכולה שנייה מקדשת את השוויון והיא מכונה השמאלית. השימוש במונח לקדש כאן היא ששני הצדדים בוחרים [[ערך חברתי|בחירה ערכית]] בין של העקרונות. זרם שלישי שעולה בשנים האחרונות הוא הזרם של הקיימות שיש בו מי שטוען כי כל הזכויות אינן מובטחות כל עוד אין וודאות ביחס ליכולת הקיום של הטבע והגנה מפני כוחות טבע מסוכנים, בנוסף הזכויות לקניין וחירות ולפעמים גם הזכות לשוויון עלולים להתנגש עם הזכות לחיים.  
+
ההבדלים בין כל ההוגים במערב מאז הופעת הליברליזם הוא בנושא האיזון בין הזכויות הטבעיות, ובייחוד בין שוויון לבין חירות וקניין. בכלליות רבה וגסה ניתן לציין כי אסכולה אחת מקדשת את הקניין והחירות והיא מכונה הימנית, ואילו אסכולה שנייה מקדשת את השוויון והיא מכונה השמאלית. השימוש במונח לקדש כאן היא ששני הצדדים בוחרים [[ערך חברתי|בחירה ערכית]] בין של העקרונות. זרם שלישי שעולה בשנים האחרונות הוא הזרם של ה[[קיימות]] שיש בו מי שטוען כי כל הזכויות אינן מובטחות כל עוד אין וודאות ביחס ליכולת הקיום של הטבע והגנה מפני כוחות טבע מסוכנים, בנוסף הזכויות לקניין וחירות ולפעמים גם הזכות לשוויון עלולים להתנגש עם הזכות לחיים.  
   −
את הזכויות הבסיסיות מפרטים בדרך כלל לזכויות פרטניות ובסיסיות יותר - חופש הביטוי, העיתונות והלשון; חופש הדת והמצפון; חופש ההתאגדות וההתכנסות; זכות האדם על גופו וחופש התנועה; זכויות פוליטיות; רכוש פרטי; סחר חופשי; לסה פר וחופש החוזים; הגירה חופשית. גם ערכים אלה עשויים להתנגש זה בזה לדוגמה חופש הביטוי (שנובע מהזכות לחירות) לא מעניק את הזכות לקרוא לרצח של מישהו, והוא מוגבל משיקולים צבאיים כדי למנוע סיכון חיים של חיילים או פגיעה בביטחון המדינה כולה (הזכות לחיים של כלל תושבי המדינה). חופש הדת והמצפון מתנגשים לא פעם עם זכות האדם לגופו. חופש ההתאגדות כולל בתוכו את החופש של עובדים להקים ארגוני עובדים ודבר זה עומד במתח עם חופש הקניין. חופש התנועה הוא אחת מצורות החופש המוגבלות ביותר שכן רוב המדינות אינן מתירות הגירה חופשית לתחומן.  
+
את הזכויות הבסיסיות מפרטים בדרך כלל לזכויות פרטניות ובסיסיות יותר - חופש הביטוי, העיתונות והלשון; חופש הדת והמצפון; חופש ההתאגדות וההתכנסות; זכות האדם על גופו וחופש התנועה; זכויות פוליטיות; רכוש פרטי; [[סחר חופשי]]; [[לסה פר]] וחופש החוזים; הגירה חופשית.  
 +
 
 +
גם ערכים אלה עשויים להתנגש זה בזה לדוגמה חופש הביטוי (שנובע מהזכות לחירות) לא מעניק את הזכות לקרוא לרצח של מישהו, והוא מוגבל משיקולים צבאיים כדי למנוע סיכון חיים של חיילים או פגיעה בביטחון המדינה כולה (הזכות לחיים של כלל תושבי המדינה). חופש הדת והמצפון מתנגשים לא פעם עם זכות האדם לגופו (לדוגמה מילת נשים, להט"ב). חופש ההתאגדות כולל בתוכו את החופש של עובדים להקים [[ארגוני עובדים]] ודבר זה עומד במתח עם חופש הקניין. חופש התנועה היא אחת מצורות החופש המוגבלות ביותר שכן רוב המדינות כיום אינן מתירות הגירה חופשית לתחומן. חופש הקניין יכול לעמות במתח עם [[הזכות לחיים]] לדוגמה בגלל מפעלים מזהמים.
    
==התפתחות המושג לאורך ההיסטוריה והשינויים החברתיים==
 
==התפתחות המושג לאורך ההיסטוריה והשינויים החברתיים==

תפריט ניווט