שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוסף בית אחד ,  15:06, 8 ביולי 2019
מ
שורה 37: שורה 37:     
==דמוקרטיה ליברלית==
 
==דמוקרטיה ליברלית==
[[דמוקרטיה ליברלית]] היא צורת ממשל המבוססת על דמוקרטיה ייצוגית הכוללת הגבלת כוחם הפוליטי של הנציגים הנבחרים בה על ידי הרוב, באמצעות הכפפתו לשלטון החוק ולערכי יסוד, במטרה להגן על [[זכויות האזרח]]. עקרונות השיטה מעוגנים לרוב בחוקה או חוקי יסוד הקובעים את ההגנה על זכויות אדם בסיסיות וכן בלמים ואיזונים בין הרשויות השונות במערכת הפוליטית, המונעים ריכוז כוח רב מדי בידי רשות שלטונית אחת בלבד. הדמוקרטיה הליברלית משתדלת שלא להתערב בחייהם הפרטיים של האזרחים יותר מהדרוש והיא שמה דגש על חופש (חופש הביטוי, חופש דת, חופש התנועה וכו')
+
[[דמוקרטיה ליברלית]] היא צורת ממשל המבוססת על דמוקרטיה ייצוגית הכוללת הגבלת כוחם הפוליטי של הנציגים הנבחרים בה על ידי הרוב, באמצעות הכפפתו לשלטון החוק ולערכי יסוד, במטרה להגן על [[זכויות האזרח]]. עקרונות השיטה מעוגנים לרוב בחוקה או חוקי יסוד הקובעים את ההגנה על זכויות אדם בסיסיות וכן בלמים ואיזונים בין הרשויות השונות במערכת הפוליטית, המונעים ריכוז כוח רב מדי בידי רשות שלטונית אחת בלבד. הדמוקרטיה הליברלית משתדלת שלא להתערב בחייהם הפרטיים של האזרחים יותר מהדרוש והיא שמה דגש על חופש (חופש הביטוי, חופש דת, חופש התנועה וכו').
   −
הדמוקרטיה הליברלית שמה סייגים של שמירה על זכויות אזרח על החלטות רוב. גם אם רוב אזרחי המדינה מחליטים דרך הפרלמנט או הממשלה לפגוע בזכויות של מיעוטים, הדמוקרטיה הליברלית אמורה לחסום אותם. הדבר נחוץ כדי למנוע פגיעה חזקה מידי במיעוט ועל ידי כך ריקון הדמוקרטיה מתוכן. אם לדוגמה מחליטים רוב תושבי המדינה לאסור על השתתפות בהצבעה או על חופש הביטוי של המיעוט - הדבר יוצר מצב בו אנשים אלה אינם משתתפים בקבלת ההחלטות הפוליטיות. הדבר פוגע באחד העקרונות היסודיים של הדמוקטריה שהוא שלכל אדם יש קול שווה. הכרעת רוב אינה באמת החלטת הרוב אם מונעים מחלק מהציבור להשתתף בה או אם לחלק מהציבור יש קול חזק בהרבה מאשר לאחרים. בנוסף הדרה של עוד ועוד ציבורים מהתהליך הדמוקרטי על ידי קיצוץ של זכויותיהם על ידי "הרוב" שנשאר עלול ליצור מצב בו מיעוט קטן שולט על כלל הציבור.
+
הדמוקרטיה הליברלית שמה סייגים של שמירה על זכויות אזרח על החלטות רוב. גם אם רוב אזרחי המדינה מחליטים דרך הפרלמנט או הממשלה לפגוע בזכויות של מיעוטים, הדמוקרטיה הליברלית אמורה לחסום אותם. הדבר נחוץ כדי למנוע פגיעה חזקה מידי במיעוט ועל ידי כך ריקון הדמוקרטיה מתוכן. אם לדוגמה מחליטים רוב תושבי המדינה לאסור על השתתפות בהצבעה או על חופש הביטוי של המיעוט - הדבר יוצר מצב בו אנשים אלה אינם משתתפים בקבלת ההחלטות הפוליטיות. הדבר פוגע באחד העקרונות היסודיים של הדמוקרטיה שהוא שלכל אדם יש קול שווה. הכרעת רוב אינה באמת החלטת הרוב אם מונעים מחלק מהציבור להשתתף בה או אם לחלק מהציבור יש קול חזק בהרבה מאשר לאחרים. בנוסף הדרה של עוד ועוד ציבורים מהתהליך הדמוקרטי על ידי קיצוץ של זכויותיהם על ידי "הרוב" שנשאר עלול ליצור מצב בו מיעוט קטן שולט על כלל הציבור.
    
==ביקורת על הליברליזם==
 
==ביקורת על הליברליזם==

תפריט ניווט