שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 675 בתים ,  11:20, 23 ביולי 2019
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
[[קובץ:456Humboldtstr.jpg||ממוזער|400px|שדרת אופניים [[תחבורת אופניים בגרמניה|בעיר ברמן, גרמניה]]. השדרות מאפשרות חניה ברחוב וכן תנועת מכוניות. במקרה זה בוטלו שבילי אופניים שהיו ברחוב, לטובת הרחבת המדרכות.]]
 
[[קובץ:456Humboldtstr.jpg||ממוזער|400px|שדרת אופניים [[תחבורת אופניים בגרמניה|בעיר ברמן, גרמניה]]. השדרות מאפשרות חניה ברחוב וכן תנועת מכוניות. במקרה זה בוטלו שבילי אופניים שהיו ברחוב, לטובת הרחבת המדרכות.]]
   −
'''רחוב אופניים''' או '''שדרת אופניים''' (באנגלית: '''Bicycle boulevard''') הוא רחוב שבו משלבים תנועה של אופניים עם תנועת ממונעת בצורה בטוחה וללא הפרדה. ברחוב כזה יש זכות קדימה ל[[אופניים]], אבל גם כלי רכב אחרים כמו [[מכונית|מכוניות]] יכולים לנסוע בו. שדרות אופניים הם רחובות שבהם יש מעט תנועה מנועית שנוסעת לאט, ואשר מותאמים לשימוש ל[[תחבורת אופניים]] על ידי עיצוב עירוני שמשלב [[מיתון תנועה]], הפחתת תנועה, תמרור וסימון כביש מתאים, וכן טיפול בדרכים חוצות. טיפולים אלה מאפשרים תנועה בטוחה ונוחה לאופניים בעודם מרתיעים נסיעות של כלי רכב ממונעים דרך רחובות אלה. נשמרת הגישה של כלי רכב ממונעים לדירות ונכסים שנמצאים לאורך הנתיב.  
+
'''רחוב אופניים''' או '''שדרת אופניים''' (באנגלית: '''Bicycle boulevard''') הוא רחוב שבהם יש מעט תנועה מנועית שנוסעת לאט, ואשר מותאם לשימוש משולב של [[תחבורת אופניים]]. ברחובות אופניים משלבים תנועה של [[אופניים]] עם תנועת ממונעת, בצורה בטוחה וללא הפרדה. ברחוב כזה יש זכות קדימה ל[[אופניים]], אבל [[מכונית|מכוניות]] וכלי רכב ממונעים אחרים יכולים לנסוע בו. עיצוב עירוני של רחובות אופניים משלב היבטים של [[מיתון תנועה]] עם היבטים נוספים כמו הסטת תנועה מנועית, תמרור וסימון כביש מתאים, וכן טיפול במפגשים עם דרכים חוצות. הסדרים אלה מאפשרים תנועה בטוחה ונוחה לאופניים בעודם מרתיעים נסיעות של כלי רכב ממונעים דרך רחובות אלה ומונעים נסיעה מהירה של מכוניות.  
   −
בניגוד ל[[שבילי אופניים]], שדרת האופניים בדרך כלל אינה מפקיעה את זכויות הדרך מכלי רכב ממונעים, ואינה כרוכה באובדן מקומות [[חנייה]] לרכב הפרטי, ובכל זאת מייצרת רחוב שבו נעים ובטוח לרכוב באופניים.
+
בניגוד ל[[שבילי אופניים]], רחוב אופניים לא מפקיע את זכויות הדרך מכלי רכב ממונעים, ואינו כרוכה באובדן מקומות [[חנייה]] לרכב הפרטי, ובכל זאת מייצר רחוב שבו נעים ובטוח לרכוב באופניים.
   −
במדינות כמו [[תחבורת אופניים בהולנד|הולנד]] [[דנמרק]], [[תחבורת אופניים בגרמניה|גרמניה]], ובשנים האחרונות גם ב[[תחבורת אופניים בספרד|ספרד]], [[תחבורת אופניים בצרפת|צרפת]] ובלגיה ובכמה ערים בארצות הברית ו[[בקנדה]] משתמשים בשדרות אופניים ברחובות שקטים של שכונות מגורים שבהם יש תנועת מכוניות דלילה ואיטית. כדי להבטיח שרכב מנועי יסע לאט משתמשים ב[[מיתון תנועה]]  - מגבלת מהירות של 30 קמ"ש שנאכפת על ידי מאפיינים פיזיים של הרחוב.   
+
במדינות כמו [[תחבורת אופניים בהולנד|הולנד]] [[דנמרק]], [[תחבורת אופניים בגרמניה|גרמניה]], ובשנים האחרונות גם ב[[תחבורת אופניים בספרד|ספרד]], [[תחבורת אופניים בצרפת|צרפת]] ובלגיה ובכמה ערים בארצות הברית ו[[בקנדה]] משתמשים בשדרות אופניים ברחובות שקטים של שכונות מגורים שבהם יש תנועת מכוניות דלילה ואיטית. כדי להבטיח שרכב מנועי יסע לאט משתמשים ב[[אזורי מיתון תנועה]]  - מגבלת מהירות של 30 קמ"ש שנאכפת על ידי מאפיינים פיזיים של הרחוב.   
    
==רקע ==  
 
==רקע ==  
 
{{הפניה לערך מורחב|שבילי אופניים}}
 
{{הפניה לערך מורחב|שבילי אופניים}}
[[שבילי אופניים]] מושכים אליהם רוכבים ומגבירים את כמות [[תחבורת אופניים|רוכבי האופניים]] בעיר, אך הם סובלים מבעיות שונות. שדרות אופניים מתאימות לכבישים "קהילתיים" - כבישים ברחובות שקטים שמשמשים בעיקר את דרי הרחוב - ובעיקר במקומות שיש בהם [[איזור מיתון תנועה]]. שדרות אופניים אינן מתאימות לכבישים ראשיים שיש בהן תנועה סואנת או לכבישים שיש בהן [[תחבורה ציבורית]]. במקומות אלה יש אינטרס ציבורי שהתנועה תיסע מהר וללא הפרעות. תנועה רבה או מהירה מסתירה את רוכבי האופניים מהנהג וגורמת לסיכון הרוכבים.
+
[[שבילי אופניים]] מושכים אליהם רוכבים ומגבירים את כמות [[תחבורת אופניים|רוכבי האופניים]] בעיר, אך הם סובלים מבעיות שונות. לדוגמה התנגדות של נהגים, חסימה על ידי מכוניות חונות או צורך בהתאמות בצמתים.  
   −
בעיה מרכזית של שבילי אופניים היא התנגדות מצד נהגי מכוניות, וזאת בעיקר במקומות שבהם שבילי אופניים נחוצים במיוחד כמו מרכזי ערים.  במדינות רבות, כמו [[תחבורת אופניים בישראל|בישראל]] קידום שבילי אופניים נעשה בעיקר בפאתי העיר ולא במרכזה. נהגים חוששים כי שבילי אופניים יקחו מקומות [[חניה]]. שדרות אופניים לא מייצרים דילמה כזו היות והם לא דורשים הקצאת נתיב נפרד לרוכבים. שדרות אופניים מתאימות יותר לערים וותיקות, צפופות ובעלות רחובות צרים.  
+
בעיות מרכזית של שבילי אופניים הן:
 +
* התנגדות מצד נהגי מכוניות, וזאת בעיקר במקומות שבהם שבילי אופניים נחוצים במיוחד - במרכזי ערים.  במדינות רבות, כמו [[תחבורת אופניים בישראל|בישראל]] קידום שבילי אופניים נעשה בעיקר בפאתי העיר ולא במרכזה. נהגים חוששים כי שבילי אופניים יקחו מקומות [[חניה]]. רחובות אופניים לא מייצרים דילמה כזו היות והם לא דורשים הקצאת נתיב נפרד לרוכבים. רחובות אופניים מתאימות במיוחד לערים וותיקות, צפופות ובעלות רחובות צרים.
 +
* חסימה של השבילים על ידי [[מכונית|מכוניות]] ש[[חנייה|חונות]] באופן לא חוקי, או חסימה על ידי משאיות שפורקות סחורה. בעיה זו חמורה יותר בנתיבי אופניים - שבילים ללא הפרדה פיזית מהכביש.
 +
* בנסיכות מסוימות שבילי אופניים עלולים לסכן רוכבי אופניים - כאשר השביל מגיע לצומת שאינו [[צומת ידידותי לאופניים]] -  עלולה להתרחש תאונה עם רכב שמגיע מהצד או רכב שפונה. שביל האופניים ממוקם בצד ימין של הכביש ומקשה על הנהגים להבחין ברוכבים - כאשר לדוגמה רכב פונה ימינה הוא עלול לפגוע ברוכב שממשיך ישר.  
   −
בעיות בטיחות של שבילי אופניים היא חסימה של השבילים על ידי [[מכונית|מכוניות]] שחונות ב[[חנייה]] כפולה, או חסימה על ידי משאיות שפורקות סחורה. כמו כן קיימים שבילי אופניים ללא הפרדה פיזית מהכביש, נתיבי אופניים, שעליהם  שמכוניות יכולות לנסוע על שביל האופניים.  
+
ניתן ליישם רחובות אופניים בכבישים "קהילתיים" - כבישים ברחובות שקטים, עם מסלול נסיעה אחד, שמשמשים בעיקר את דרי הרחוב - ובעיקר במקומות שיש בהם [[איזור מיתון תנועה]]. רחוב אופניים אינם מקובלים בדרך כלל בכבישים ראשיים שיש בהן תנועה סואנת או לכבישים שיש בהן [[תחבורה ציבורית]] (למעט הסדרים חדשים שנמצאים כיום בבחינה). במקומות אלה יש אינטרס גדול יותר שהתנועה המנועית תיסע מהר יותר וללא הפרעות. תנועה רבה או מהירה מסתירה את רוכבי האופניים מהנהג וגורמת לסיכון הרוכבים.
   −
כמו כן, שבילי אופניים עלולים להשפיע לרעה על בטיחות רוכבי האופניים בנסיבות מסוימות. חלק מהותי מהתאונות של רוכבי אופניים בעיר הן תאונות עם מכוניות שמתרחשות בצמתים, ולא תאונה בקטע הרחוב (ראו [[כיצד להימנע מפגיעת מכוניות]]). עבור סיכונים בצומת, שבילי אופניים הם בעלי השפעות סותרות. מצד אחד השבילים מגבירים את מספר הרוכבים ומקטינים את כמות הנסיעות ברכבים, והם גם  מעודדים תרבות נהיגה מודעת יותר לרוכבים ובכך גורמים להקטנת כמות [[תאונות דרכים|התאונות]]. מצד שני, השבילים עצמם עלולים להגביר את הסיכוי לתאונות בצמתים. במיוחד במקום שאין בו [[צומת בטוח לאופניים]]. שביל האופניים ממוקם בצד ימין של הכביש ומקשה על הנהגים להבחין ברוכבים - כאשר לדוגמה רכב פונה ימינה הוא עלול לפגוע ברוכב שממשיך ישר ורכב שמגיע מכביש צידי, עלול להסתכל שמאלה למרכז הנתיב הימני ולא להבחין ברוכב שמגיע בשביל אופניים. הרוכבים עצמם מגבירים את מהירות הנסיעה בגלל קיומו של השביל, ומתקרבים לצומת במהירות גבוהה יותר. כך שבעיר שבה יש שבילים ותנועה מסיבית של רוכבים, פעמים רבות בטוח יותר לרוכבי אופניים לרכב על הכביש.  
+
יש כמה יתרונות לרחובות אופניים לעומת שבילי אופניים, כאשר הדבר ניתן לביצוע: מגבירים את מספר הרוכבים ובכך משפרים את הבטיחות, וגם הרוכבים נמצאים במרכז נתיב הנסיעה, במקום שיש להם יותר מרחב ראיה וקל יותר להבחין בהם. תכנון נכון של [[מיתון תנועה]] ומתן זכות קדימה לרוכבים דואג לכך שהרוכבים בטוחים.
   −
בשדרות אופניים לעומת זאת, נהנים מכמה יתרונות- גם מגבירים את מספר הרוכבים ובכך משפרים את הבטיחות, וגם הרוכבים נמצאים במרכז נתיב הנסיעה במקום שיש להם יותר מרחב ראיה וקל יותר להבחין בהם. תכנון נכון של [[מיתון תנועה]] ומתן זכות קדימה לרוכבים דואג לכך שהרוכבים בטוחים.
+
==מאפיינים עיקריים של רחובות אופניים==  
 
  −
==מאפיינים עיקריים של שדרות אופניים==  
  −
[[File:Calle de Carranza.JPG|thumb|דוגמה ל"רחוב אופניים" או "רחוב משותף" ב-Carranza Street ב[[תחבורת אופניים בספרד|מדריד]]. ברחוב יש [[מיתון תנועה]] ל-30 קמ"ש.]]
   
[[קובץ:Diverter with bollards.jpg|ממוזער|הסטת התנועה המנועית לרחובות אחרים, האופניים יכולים להמשיך ישר. וונקובר, קנדה.]]
 
[[קובץ:Diverter with bollards.jpg|ממוזער|הסטת התנועה המנועית לרחובות אחרים, האופניים יכולים להמשיך ישר. וונקובר, קנדה.]]
 
מאפיינים עיקריים של שדרת אופניים הם:
 
מאפיינים עיקריים של שדרת אופניים הם:
 
*[[מיתון תנועה]] - אובייקטים שמאיטים את התנועה של כלי רכב ממונעים. הדבר נעשה באמצעים שונים כמו הצרת הכביש, פיתולים בכביש, פסי האטה, רחוב בעל ריצוף הולנדי, ושילוט להגבלת המהירות, בדרך כלל גבול המהירות המותרת הוא 30 קילומטר בשעה.  
 
*[[מיתון תנועה]] - אובייקטים שמאיטים את התנועה של כלי רכב ממונעים. הדבר נעשה באמצעים שונים כמו הצרת הכביש, פיתולים בכביש, פסי האטה, רחוב בעל ריצוף הולנדי, ושילוט להגבלת המהירות, בדרך כלל גבול המהירות המותרת הוא 30 קילומטר בשעה.  
* [[הפחתת תנועה]] - או הסטת תנועה - אובייקטים שמעודדים נהגי מכוניות לבחור לנהוג בכבישים אחרים. דוגמה אחת היא מעברים או פניות שבהן רק אופניים יכולים לנסוע ואילו תנועה ממונעת נאלצת לסטות לרחוב אחר.
+
* [[הפחתת תנועה]] - או הסטת תנועה - אובייקטים שמעודדים נהגי מכוניות לבחור לנהוג בכבישים אחרים. דוגמה אחת לכך היא הכנסת עמודנים בצומת כך שנהגי מכוניות חייבים לפנות ימינה ואילו רוכבים יכולים להמשיך ישר. דוגמה אחרת היא חסימת קצה הרחוב והפיכה שלו לרחוב ללא מוצא עבור נהגים, אבל עם כניסה לאופניים והולכי רגל. כך נשמרת הגישה לנהגים דרי הרחוב אבל הרחוב אינו שימושי לנהגים שרוצים לקצר דרכו.  
* סימונים ברורים וגדולים על הכביש, ותמרורים כדי לסמן את שדרת האופניים בצורה בולטת.  
+
* סימונים ברורים וגדולים על הכביש, ותמרורים כדי לסמן את שדרת האופניים בצורה בולטת. כולל הקשר של מהירות מקסימלית של -30 קמ"ש וזכות קדימה לאופניים.  
* טיפול בצמתים ובמפגשים עם כבישים אחרים כך שרוכבי האופניים יוכלו לחצות בבטחה את הרחוב. דבר זה כולל לדוגמה צומת מוגבה, כך שהאופניים והרכב החוצה צריכים להאט.  
+
* טיפול בצמתים ובמפגשים עם רחובות אחרים כך שרוכבי האופניים יוכלו לחצות בבטחה את הרחוב. דבר זה כולל לדוגמה צומת מוגבה, כך שהרכב חוצה (ולפעמים גם האופניים) צריכים להאט.  
    
כתוצאה מצעדים אלה, נהגים מעדיפים לנסוע דרך כבישים אחרים, וממעטים להיכנס לרחוב. מצד שני הרחוב מעודד רוכבים לרכוב בו, כך שיש בו נוכחות מוגברת של רוכבי אופניים. מצד שני נהגים שבוחרים להיכנס לרחוב, כמו דיירים, יכולים עדיין לנסוע בו ברכב, לחנות ברחוב או לפרוק סחורה, בלי פגיעה בשטח החנייה שלהם.
 
כתוצאה מצעדים אלה, נהגים מעדיפים לנסוע דרך כבישים אחרים, וממעטים להיכנס לרחוב. מצד שני הרחוב מעודד רוכבים לרכוב בו, כך שיש בו נוכחות מוגברת של רוכבי אופניים. מצד שני נהגים שבוחרים להיכנס לרחוב, כמו דיירים, יכולים עדיין לנסוע בו ברכב, לחנות ברחוב או לפרוק סחורה, בלי פגיעה בשטח החנייה שלהם.
    
==יישום רחובות אופניים בעולם==
 
==יישום רחובות אופניים בעולם==
יישום של רחובות אופניים הוא חדש יותר יחסית ל[[שביל אופניים|שבילי אופניים]]. עיקר השימוש ברחובות אופניים הוא ב[[הולנד]] ובשנים האחרונות הרעיון התפשט למדינות אחרות [[תחבורת אופניים בארצות הברית|ארצות הברית]] וב[[תחבורת אופניים באירופה|באירופה]] בין היתר בגרמניה, צרפת, בלגיה, ספרד, ובריטניה.  
+
יישום של רחובות אופניים הוא חדש יותר יחסית ל[[שביל אופניים|שבילי אופניים]]. עיקר השימוש ברחובות אופניים הוא ב[[הולנד]] ובשנים האחרונות התפשט  הרעיון למדינות אחרות [[תחבורת אופניים בארצות הברית|ארצות הברית]] וב[[תחבורת אופניים באירופה|באירופה]] בין היתר בגרמניה, צרפת, בלגיה, ספרד, ובריטניה.  
    
===רחובות אופניים בהולנד===
 
===רחובות אופניים בהולנד===
 
{{הפניה לערך מורחב|תחבורת אופניים בהולנד}}
 
{{הפניה לערך מורחב|תחבורת אופניים בהולנד}}
[[קובץ:Bike greenway holland.jpg||ממוזער|350px|רחוב אופניים ברחוב מגורים ב[[תחבורת אופניים בהולנד|הולנד]]. במקרה זה אין סימון בולט של רחוב האופניים.]]
+
[[קובץ:Bike greenway holland.jpg||ממוזער|350px|רחוב אופניים ברחוב מגורים ב[[תחבורת אופניים בהולנד|הולנד]]. במקרה זה אין סימון בולט של רחוב האופניים. ריסון תנועה מושג על ידי ריצוף וכן הרקע האדום של הריצוף הוא סימן מוסכם בהולנד לתשתיות אופניים]]
   −
בשנות ה-70 המוקדמות של המאה ה-20 החלו בהולנד לקדם את הרעיון של שמירה על בטחון הילדים באיזורי מגורים בעיר על ידי [[איזור מיתון תנועה|אזורי מיתון תנועה]]. אלו מכונים בהולנדית Woonerf (וברבים - Woonerven). תכנון זה החל בעיר דלפט, על ידי מהנדס התחבורה Joost Vahl. הדבר נבע מתוך אילוץ לאפשר תחבורה בטוחה להולכי רגל, רוכבי אופניים ומכוניות ברחובות הצרים של העיר, שנמצאים לצד תעלות מים ונוכח סירובם של בעלי בתים למכור חלקות לצורך הרחבת הרחובות כדי לאפשר בניית מדרכות. הניסיון של Vahl בדלפט הניע אותו לקדם ניסיונות ב[[מיתון תנועה|אמצעי ריסון תנועה]] כמו פסי האטה, ריצוף הרחוב, שילוט ועוד, במטרה ליצור [[הליכתיות|איזורים ידידותיים לבני אדם]].{{הערה|שם=LCC|Mike Cavenett, [https://lcc.org.uk//pages/holland-in-the-1970s HOLLAND IN THE 1970S Dutch campaigners explain why the Netherlands is now so cycle-friendly], London Cyclist magazine, 2011}}  
+
בשנות ה-70 המוקדמות של המאה ה-20 החלו בהולנד לקדם את הרעיון של שמירה על בטחון הילדים באיזורי מגורים בעיר על ידי [[איזור מיתון תנועה|אזורי מיתון תנועה]]. אלו מכונים בהולנדית [[Woonerf]] (וברבים - Woonerven). תכנון זה החל בעיר דלפט, על ידי מהנדס התחבורה Joost Vahl. הדבר נבע מתוך אילוץ לאפשר תחבורה בטוחה להולכי רגל, רוכבי אופניים ומכוניות ברחובות הצרים של העיר, שנמצאים לצד תעלות מים, ונוכח סירובם של בעלי בתים למכור חלקות לצורך הרחבת הרחובות כדי לאפשר בניית מדרכות. הניסיון של Vahl בדלפט הניע אותו לקדם ניסיונות ב[[מיתון תנועה|אמצעי ריסון תנועה]] כמו פסי האטה, ריצוף הרחוב, שילוט ועוד, במטרה ליצור [[הליכתיות|איזורים ידידותיים לבני אדם]].{{הערה|שם=LCC|Mike Cavenett, [https://lcc.org.uk//pages/holland-in-the-1970s HOLLAND IN THE 1970S Dutch campaigners explain why the Netherlands is now so cycle-friendly], London Cyclist magazine, 2011}}  
    
'''"רחוב אופניים"''' (Fietsstraat) הוא העיצוב ההולנדי של מה שמכונה בארצות הברית שדרות אופניים.[http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsstraat] רחוב אופניים כזה יכול לקשר כמה שבילים לאופניים בלבד, דרכי גישה ועוד סוגים של רחובות ידידותיים לאופניים ובכך לאפשר מסלול רציף שלם ובטוח לתחבורת אופניים. מידע רב על נושא זה נכתב בבלוג Pedal Portland <ref>http://www.pedalportland.org/blog/2011/07/27/the-netherlands-neighborhood-greenways-can-we-make-portlands-greenways-more-like-theirs/</ref> ובאתר האינטרנט שהקימו סטודנטים מאוניברסיטת Northeastern בהנחיית פרופסור Peter Furth<ref>[http://wiki.coe.neu.edu/groups/nl2011transpo/wiki/bd54f/Bicycling_Facilities_in_Holland.html תשתיות אופניים בהולנד] בעריכת סטודנטים מאוניברסיטת Northeastern, בפיקוחו של פרופסור Peter G. Furth, 2011</ref>  
 
'''"רחוב אופניים"''' (Fietsstraat) הוא העיצוב ההולנדי של מה שמכונה בארצות הברית שדרות אופניים.[http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsstraat] רחוב אופניים כזה יכול לקשר כמה שבילים לאופניים בלבד, דרכי גישה ועוד סוגים של רחובות ידידותיים לאופניים ובכך לאפשר מסלול רציף שלם ובטוח לתחבורת אופניים. מידע רב על נושא זה נכתב בבלוג Pedal Portland <ref>http://www.pedalportland.org/blog/2011/07/27/the-netherlands-neighborhood-greenways-can-we-make-portlands-greenways-more-like-theirs/</ref> ובאתר האינטרנט שהקימו סטודנטים מאוניברסיטת Northeastern בהנחיית פרופסור Peter Furth<ref>[http://wiki.coe.neu.edu/groups/nl2011transpo/wiki/bd54f/Bicycling_Facilities_in_Holland.html תשתיות אופניים בהולנד] בעריכת סטודנטים מאוניברסיטת Northeastern, בפיקוחו של פרופסור Peter G. Furth, 2011</ref>  
שורה 49: שורה 49:  
ב[[תחבורת אופניים באמסטרדם|אמסטרדם]] לדוגמה, כ-40% מהנסיעות בעיר מבוצעות באופניים. מתכנני תחבורה בדירקטוריון התחבורה והתשתיות (Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer) אימצו מדיניות תחבורה שמשלבת מספר עיצובים של רחובות ידידותיים לאופניים כמו שבילי אופניים נפרדים, נתיב אופניים על הכביש, ו-fietsstraat ועיצובים אחרים.<ref>(בהולנדית) [http://www.ivv.amsterdam.nl Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer], אתר המשרד לתחבורה ולתשתיות באמסטרדם. </ref> הרעיון המרכזי כאן הוא שרוכבים יכולים להשתלב בזהירות יחסית עם תנועה מנועית שנעה במהירות נמוכה מ-30 קמ"ש (19 מייל לשעה), אבל עבור רחובות שיש בהם מגבלת מהירות גבוהה יותר נדרשים שבילי אופניים.
 
ב[[תחבורת אופניים באמסטרדם|אמסטרדם]] לדוגמה, כ-40% מהנסיעות בעיר מבוצעות באופניים. מתכנני תחבורה בדירקטוריון התחבורה והתשתיות (Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer) אימצו מדיניות תחבורה שמשלבת מספר עיצובים של רחובות ידידותיים לאופניים כמו שבילי אופניים נפרדים, נתיב אופניים על הכביש, ו-fietsstraat ועיצובים אחרים.<ref>(בהולנדית) [http://www.ivv.amsterdam.nl Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer], אתר המשרד לתחבורה ולתשתיות באמסטרדם. </ref> הרעיון המרכזי כאן הוא שרוכבים יכולים להשתלב בזהירות יחסית עם תנועה מנועית שנעה במהירות נמוכה מ-30 קמ"ש (19 מייל לשעה), אבל עבור רחובות שיש בהם מגבלת מהירות גבוהה יותר נדרשים שבילי אופניים.
   −
===שדרות אופניים בארצות הברית===
+
===שדרות אופניים בארצות הברית וקנדה===
[[תמונה:Bikeblvd.jpg|left|thumb|180px|שדרת אופניים במיאמי.]]
+
{{הפניה לערך מורחב|תחבורת אופניים בארצות הברית}}
 +
[[תמונה:Bikeblvd.jpg|left|thumb|180px|שדרת אופניים במיאמי]]
    
המונח "שדרות אופניים" (Bike Boulevards) משמש בעיקר בארצות הברית וזהו גם מונח נפוץ באנגלית. ישנם שמות אחרים לתכנון דומה כולל "רחובות שקטים" (Quiet Streets) "דרך אופניים שכונתית" (Neighborhood Byways), "רחוב ידידותי לאופניים" "Bicycle Friendly Streets" ועוד. בארצות הברית המושג חדש, ונצבר ניסיון ב[[פורטלנד]] ובברקלי שבה היו כבר תשתיות של [[מיתון תנועה]]. בברקלי יש 7 שדרות אופניים והן מהוות את ה"שלד" שעליו יושבת תשתית שבילי האופניים בעיר.[http://www.ci.berkeley.ca.us/Public_Works/Transportation/What_is_a_Bicycle_Boulevard_.aspx] מספר מתכננים ופעילים הוציאו חוברות הנחיות בנושא תכנון שדרות אופניים (ראו בהמשך).
 
המונח "שדרות אופניים" (Bike Boulevards) משמש בעיקר בארצות הברית וזהו גם מונח נפוץ באנגלית. ישנם שמות אחרים לתכנון דומה כולל "רחובות שקטים" (Quiet Streets) "דרך אופניים שכונתית" (Neighborhood Byways), "רחוב ידידותי לאופניים" "Bicycle Friendly Streets" ועוד. בארצות הברית המושג חדש, ונצבר ניסיון ב[[פורטלנד]] ובברקלי שבה היו כבר תשתיות של [[מיתון תנועה]]. בברקלי יש 7 שדרות אופניים והן מהוות את ה"שלד" שעליו יושבת תשתית שבילי האופניים בעיר.[http://www.ci.berkeley.ca.us/Public_Works/Transportation/What_is_a_Bicycle_Boulevard_.aspx] מספר מתכננים ופעילים הוציאו חוברות הנחיות בנושא תכנון שדרות אופניים (ראו בהמשך).
שורה 63: שורה 64:     
עיצוב רחובות בעלי מאפיינים דומים לשדרות אופניים אפשר למצוא גם ב[[קנדה]] ב[[וונקובר]], בססקטון (Saskatoon העיר הגדולה ביותר במחוז ססקצ'ואן, בעלת 220 אלף תושבים),<ref>http://www.saskatoon.ca/DEPARTMENTS/INFRASTRUCTURE%20SERVICES/TRANSPORTATION/CYCLING/CYCLINGLANESPATHWAYSANDTRAILS/Pages/BikeBoulevard.aspx</ref> ובעיר ויניפג (Winnipeg, עיר הבירה של מחוז מניטובה, בעלת 660 אלף תושבים)  <ref>http://www.winnipeg.ca/publicworks/MajorProjects/ActiveTransportation/maps-powers-bike-boulevard.stm</ref><ref>http://winnipeg.ca/publicworks/MajorProjects/ActiveTransportation/PDF/02Eugenie-DesMeuronsBikeBoulevard.pdf</ref>
 
עיצוב רחובות בעלי מאפיינים דומים לשדרות אופניים אפשר למצוא גם ב[[קנדה]] ב[[וונקובר]], בססקטון (Saskatoon העיר הגדולה ביותר במחוז ססקצ'ואן, בעלת 220 אלף תושבים),<ref>http://www.saskatoon.ca/DEPARTMENTS/INFRASTRUCTURE%20SERVICES/TRANSPORTATION/CYCLING/CYCLINGLANESPATHWAYSANDTRAILS/Pages/BikeBoulevard.aspx</ref> ובעיר ויניפג (Winnipeg, עיר הבירה של מחוז מניטובה, בעלת 660 אלף תושבים)  <ref>http://www.winnipeg.ca/publicworks/MajorProjects/ActiveTransportation/maps-powers-bike-boulevard.stm</ref><ref>http://winnipeg.ca/publicworks/MajorProjects/ActiveTransportation/PDF/02Eugenie-DesMeuronsBikeBoulevard.pdf</ref>
 +
 +
בארצות הברית לעיתים קרובות אין סימון של הפחתת המהירות ברחוב ואין אמצעים ל[[מיתון תנועה]] - דבר שעלול לגרום לתנועה מהירה יותר ברחוב.
    
===רחובות אופניים בגרמניה===
 
===רחובות אופניים בגרמניה===
 +
{{הפניה לערך מורחב|תחבורת אופניים בגרמניה}}
 
בגרמניה קיים הסדר בשם "רחוב אופניים" או "כביש אופניים" (Fahrradstraße). במספר מקומות בעיר ברמן, בוטלו שבילי אופניים לטובת "רחובות אופניים" שכוללים מיתון תנועה ל-30 קמ"ש וסימון מיוחד. דבר זה איפשר את הרחבת המדרכות לטובת הולכי הרגל. [http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:456Humboldtstr.jpg] [http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Choriner.JPG] יש שדרות אופניים גם בברלין[http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Markierung_der_Schwedter_Stra%C3%9Fe_Berlin_als_Fahrradstra%C3%9Fe.jpg] [http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Choriner.JPG]
 
בגרמניה קיים הסדר בשם "רחוב אופניים" או "כביש אופניים" (Fahrradstraße). במספר מקומות בעיר ברמן, בוטלו שבילי אופניים לטובת "רחובות אופניים" שכוללים מיתון תנועה ל-30 קמ"ש וסימון מיוחד. דבר זה איפשר את הרחבת המדרכות לטובת הולכי הרגל. [http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:456Humboldtstr.jpg] [http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Choriner.JPG] יש שדרות אופניים גם בברלין[http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Markierung_der_Schwedter_Stra%C3%9Fe_Berlin_als_Fahrradstra%C3%9Fe.jpg] [http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Choriner.JPG]
  −
===רחובות אופניים בצרפת===
  −
[[קובץ:שדרת אופניים בפריז.jpg|ממוזער|שדרת אופניים ברחוב צר בפריז, עם הגבלת תנועה של 20 קמ"ש.]]
  −
[[תחבורת אופניים בצרפת|מספר רחובות בפריז]] הוסבו לרחובות אופניים. המהירות ברחובות אלה מוגבלת ל-20 קמ"ש ויש בהן סימון ברור של אופניים על הכביש וכיתוב Pietons (הולכי רגל). לעיתים יש גם סימון של אופניים עם חץ נגד כיוון התנועה לסמן אפשרות של רכיבת אופניים בכיוון המנוגד.
      
===רחובות אופניים בספרד===
 
===רחובות אופניים בספרד===
גם ב[[תחבורת אופניים בספרד|ספרד]] יש שדרות אופניים, לדוגמה ב[[ברצלונה]]. [http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Fahrradstrasse-barcelona.jpg])
+
[[File:Calle de Carranza.JPG|thumb|250px|דוגמה ל"רחוב אופניים" או "רחוב משותף" ב-Carranza Street ב[[תחבורת אופניים בספרד|מדריד]]. ברחוב יש [[מיתון תנועה]] ל-30 קמ"ש.]]
 +
{{הפניה לערך מורחב|תחבורת אופניים בספרד}}
 +
גם ב[[תחבורת אופניים בספרד|ספרד]] יש רחובות אופניים, לדוגמה ב[[ברצלונה]]. [http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Fahrradstrasse-barcelona.jpg])  
    
בשנים האחרונות יש ניסיונות חדשניים במדריד בעיצוב חדש של רחובות אופניים. בדרך כלל רחובות כאלה מיושמים ברחובות שקטים - חד סטריים ועם נתיב אחד בודד. במדריד יישמו את הדברים בצורה שונה. הרעיון הוא שאחד הנתיבים ברחוב ראשי עם יותר מנתיב אחד, יהיה נתיב של 30 קמ"ש. בתחילה הקימה העיריה נתיב עם סימון ברור של 30 קמ"ש לצד נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) ושני נתיבים נוספים למכוניות. {{הערה|1=לדוגמה [https://www.google.com/maps/@40.4198772,-3.7128393,3a,75y,359.64h,75.25t/data=!3m7!1e1!3m5!1slYveE2bVkiHbMX-AkDDr9g!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DlYveE2bVkiHbMX-AkDDr9g%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D78.75575%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656?hl=en]}} אולם לא ברור אם נהגים אכן צייתו למגבלה זו. בהמשך באותו רחוב (של 4 נתיבים) הוקם נתיב אופניים בלבדי, שמופרד מהנת"צ עם פס הרעדה ומופרד מתנועת המכוניות עם הפרדה חלקית של פסי פלסטיק.  
 
בשנים האחרונות יש ניסיונות חדשניים במדריד בעיצוב חדש של רחובות אופניים. בדרך כלל רחובות כאלה מיושמים ברחובות שקטים - חד סטריים ועם נתיב אחד בודד. במדריד יישמו את הדברים בצורה שונה. הרעיון הוא שאחד הנתיבים ברחוב ראשי עם יותר מנתיב אחד, יהיה נתיב של 30 קמ"ש. בתחילה הקימה העיריה נתיב עם סימון ברור של 30 קמ"ש לצד נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) ושני נתיבים נוספים למכוניות. {{הערה|1=לדוגמה [https://www.google.com/maps/@40.4198772,-3.7128393,3a,75y,359.64h,75.25t/data=!3m7!1e1!3m5!1slYveE2bVkiHbMX-AkDDr9g!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DlYveE2bVkiHbMX-AkDDr9g%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D78.75575%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656?hl=en]}} אולם לא ברור אם נהגים אכן צייתו למגבלה זו. בהמשך באותו רחוב (של 4 נתיבים) הוקם נתיב אופניים בלבדי, שמופרד מהנת"צ עם פס הרעדה ומופרד מתנועת המכוניות עם הפרדה חלקית של פסי פלסטיק.  
    
רעיון אחר שיושם בכביש עם נת"צ - נתיב אחד נועד לאוטובוסים ולמוניות, הנתיב השני הוא למכוניות ואופניים עם מגבלת תנועה של 30 קמ"ש. בשולי הנתיב פסים נמוכים המונעים ממכונית לעבור מנתיב זה לנתיב השני, אלא בקרבת הצמתים (אופניים יכולים לעבור). [https://www.facebook.com/MadridEnBicicleta/videos/557431341390610/?v=557431341390610]. באופן זה הרחוב יכול לשמש את האוטובוסים והמכוניות בשעות העומס, בלי הגברת בעיות של פקקי תנועה ובלי לקחת ממצאי החניה ברחוב. חסרון אפשרי של עיצוב כזה הוא שמכוניות עלולות לנסוע בו יותר מ-30 קמ"ש (כרגע אין בו אמצעי האטה מלבד זה שהנתיב צר ולכן נסיעה מהירה היא קשה) וכן בעיה של מכוניות שעלולות לחנות באחד משני הנתיבים בחניה כפולה ולגרום לחסימת הרחוב.
 
רעיון אחר שיושם בכביש עם נת"צ - נתיב אחד נועד לאוטובוסים ולמוניות, הנתיב השני הוא למכוניות ואופניים עם מגבלת תנועה של 30 קמ"ש. בשולי הנתיב פסים נמוכים המונעים ממכונית לעבור מנתיב זה לנתיב השני, אלא בקרבת הצמתים (אופניים יכולים לעבור). [https://www.facebook.com/MadridEnBicicleta/videos/557431341390610/?v=557431341390610]. באופן זה הרחוב יכול לשמש את האוטובוסים והמכוניות בשעות העומס, בלי הגברת בעיות של פקקי תנועה ובלי לקחת ממצאי החניה ברחוב. חסרון אפשרי של עיצוב כזה הוא שמכוניות עלולות לנסוע בו יותר מ-30 קמ"ש (כרגע אין בו אמצעי האטה מלבד זה שהנתיב צר ולכן נסיעה מהירה היא קשה) וכן בעיה של מכוניות שעלולות לחנות באחד משני הנתיבים בחניה כפולה ולגרום לחסימת הרחוב.
 +
 +
בנוסף יש בספרד הסדרים אחרים של מיתון תנועה - ה"סופר בלוקס" - [[אזור מיתון תנועה]] גדול ומשודרג שבו מכוניות יכולות להכנס אבל לנסוע רק במהירות של 10 קמ"ש - ויש עדיפות ברורה של הולכי רגל ורוכבים. דוגמה להסדר זה קיימת בברצלונה.
 +
 +
===רחובות אופניים בצרפת===
 +
[[קובץ:שדרת אופניים בפריז.jpg|ממוזער|220px|שדרת אופניים ברחוב צר בפריז, עם הגבלת תנועה של 20 קמ"ש.]]
 +
[[תחבורת אופניים בצרפת|מספר רחובות בפריז]] הוסבו לרחובות אופניים. המהירות ברחובות אלה מוגבלת ל-20 קמ"ש ויש בהן סימון ברור של אופניים על הכביש וכיתוב Pietons (הולכי רגל). לעיתים יש גם סימון של אופניים עם חץ נגד כיוון התנועה, כדי לסמן אפשרות של רכיבת אופניים בכיוון המנוגד לתנועה הממונעת.
    
===רחובות אופניים באנגליה===
 
===רחובות אופניים באנגליה===
 +
{{הפניה לערך מורחב|תחבורת אופניים בבריטניה}}
 
בשנים האחרונות יש הגדלה משמעותית של [[אזור מיתון תנועה|איזורי מיתון תנועה]] בלונדון, עם מגבלת תנועה של 20 מייל בשעה - 30 קמ"ש. חלק מהרחובות האלה מוסבים להיות רחובות אופניים. ברחוב Vauxhall שבו היה שביל אופניים לכיוון הנגדי מופרד מהתנועה ומגבלת 30 קמ"ש הוכנסו כריות תנועה שמגבילות את המכוניות אבל רוכבי אופניים יכולים לרכוב במרכב הנתיב והכריות לא מאטות אותם. [https://www.youtube.com/watch?v=4WtddplenEk&feature=youtu.be] קיים גם שילוט מתאים לנהגים ולרוכבים ביציאה ובכניסה לרחוב. [https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1_Haj-YORiXOGb6968saHv-eA3KREFz2F&ll=51.48514771546791%2C-0.11669533895724271&z=17]
 
בשנים האחרונות יש הגדלה משמעותית של [[אזור מיתון תנועה|איזורי מיתון תנועה]] בלונדון, עם מגבלת תנועה של 20 מייל בשעה - 30 קמ"ש. חלק מהרחובות האלה מוסבים להיות רחובות אופניים. ברחוב Vauxhall שבו היה שביל אופניים לכיוון הנגדי מופרד מהתנועה ומגבלת 30 קמ"ש הוכנסו כריות תנועה שמגבילות את המכוניות אבל רוכבי אופניים יכולים לרכוב במרכב הנתיב והכריות לא מאטות אותם. [https://www.youtube.com/watch?v=4WtddplenEk&feature=youtu.be] קיים גם שילוט מתאים לנהגים ולרוכבים ביציאה ובכניסה לרחוב. [https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1_Haj-YORiXOGb6968saHv-eA3KREFz2F&ll=51.48514771546791%2C-0.11669533895724271&z=17]
  

תפריט ניווט