שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,662 בתים ,  19:05, 9 באוקטובר 2007
שורה 50: שורה 50:  
מכוניות גורמות לבעיות רבות בתחומי הסביבה והחברה, מלבד [[זיהום אוויר]], או [[התחממות כדור הארץ]], גם מכוניות שיצרכו אך ורק דלק ממקור אנרגיה מתחדש, יגרמו לבעיות אלה.  
 
מכוניות גורמות לבעיות רבות בתחומי הסביבה והחברה, מלבד [[זיהום אוויר]], או [[התחממות כדור הארץ]], גם מכוניות שיצרכו אך ורק דלק ממקור אנרגיה מתחדש, יגרמו לבעיות אלה.  
   −
מכוניות גורמות לבזבוז אנרגיה עצום, היות שכדי להעביר אדם במשקל 70 קילוגרם, יש לשנע מכונית במשקל מאות קילוגרמים לפחות. גם תוך שימוש באנרגיה מתחדשת, רוב האנרגיה הזו תבוזבז ולא תשמש לשינוע אנשים או סחורות. על רקע [[שיא תפוקת הנפט|הדלדלות אפשרית באנרגיה]] נקודה זו אינה קלת משקל. כמו כן, יש צורך להשתמש באנרגיה רבה ובחומרי גלם רבים כדי לייצר מכונית, לתחזק אותה, להשתמש בחלקיה שימוש חוזר או למחזר את החלקים לחומרי גלם. בנוסף, פעולות האלה גורמות גם לזיהום רב.
+
מכוניות תורמות לתאונות דרכים לדוגמה, והשימוש באנרגיה מתחדשת לא ימנע את מותם של מליוני אנשים ופציעתם של עשרות מילוני אחרים, בכל שנה. המרחב לו זקוקה המכונית פרושו שיש לתכנן את הערים באופן שהן מתאימות פחות במובנים רבים למגורים, למסחר ולמחייה, יחסית לערים ללא מכוניות. לדוגמה, עיר ללא מכוניות זקוקה להרבה פחות שטח, ולכן מהיר יותר להגיע בה ממקום למקום, דוגמה אחרת היא שבעיר עם מכוניות הרחוב מפסיק להיות מקום מפגש בין אנשים שונים, ומקום משחק לילדים. מכוניות ירוקות יכולות להקטין מאוד את הרעש והזיהום אשר גורמות לו מכוניות רגילות, אולם דבר זה תלוי בסוג הטכנולגויה שתבחר.  
   −
יש הרואים במכונית הירוקה נסיון שטחי לתת מענה לתחבורה מקיימת, בעיקר מצד תאגידי המכוניות ומצד גורמים המעוניינים בהמשך המגמות הנוכחיות של פיתוח בלתי מקיים ושל המשך הפרבור. לדוגמה גם עם מכוניות המשתמשות בדלק מתחדש לחלוטין, ספק אם ניתן להמשיך ולהשתמש במכונית הפרטית כמקור תחבורה עיקרי לצרכים יומיומיים. זאת היות שהדלקים המתחדשים בפרט והדלקים האחרים בכלל הינם בעלי ערכי [[אנרגיה מוחזרת על אנרגיה מושקעת|החזר אנרגיה על השקעת אנרגיה]] נמוכים מאלה של הנפט. מה גם שסך האנשים המשתמשים במכוניות כיום נמוך מ-20 אחוזים מכלל האוכלוסייה האנושית.
+
בעיה מרכזית נוספת הקשורה במכוניות היא ה[[פרבור]]. דפוס בניה זה קשור למכוניות היות והן מקשות על בניה צפופה, ומקלות את האשליה של הגעה לכל מקום במהירות. היות ופרבור תורם בעצמו לבעיות סביבתיות וחברתיות רבות, כמו הרס שטחים פתוחים, אי יכולת לפתח תחבורה ציבורית, בזבוז כסף ומשאבי טבע, הגדלת אי שוויון וזיהום מים. מכוניות דורשות רשת ענפה של כבישים ותשתיות אשר יוצרות בעצמן בעיות סביבה קשות. לדגומה, אספלט, המקור העיקרי לכבישים, מיוצר באמצעות [[נפט]]. תשטיפי שמן, צבעים, וחומרים אחרים הקשורים למכונית אל מי התהום יוצרת בעית זיהום מים.
 +
 
 +
בעיה קשה אחרת היא [[פרגמנטיצה]], כבישים חוצים את מרחב המחיה של חיות ושל צמחים, ויוצרים "איים" קטנים הכולאים בשטחם ככל שנסללים עוד כבישים. החיות צריכות מרחב מחייה בעל שטח מסוים, ולכן צריכות לעבור כבישים או שהן גוועות ברעב, או לא מוצאות בני זוג לרביה. כתוצאה מכך כבישים הם אחד הגורמים המרכזיים להכחדה של בעלי חיים גדולים. צמחים צריכים לנדוד על פני מרחק, וכבישים מפריעים גם לכך. פרתון חלקי לבעיה זו יכולה להעשות על ידי מנהור של הכביש או בניתו על קשתות הגבהה, אבל פתרונות אלו דורשים השקעה של כסף, אנרגיה וחומרי גלם רבים.
 +
 
 +
מכוניות גורמות לבזבוז אנרגיה עצום היות וכדי להעיבר אדם במשקל 70 קילו, יש לשנע מכונית במשקל מאות קילוגרמים לפחות. גם תוך שימוש באנרגיה מתחדשת, רוב האנרגיה הזאת תבוזבז ולא תשמש לשינוע אנשים או סחורות. על רקע [[שיא תפוקת הנפט|הדלדלות אפשרית באנרגיה]] נקודה זו אינה קלת משקל. כמו כן, יש צורך להשתמש באנרגיה רבה ובחומרי גלם רבים, כדי לייצר מכונית, לתחזק אותן,להשתמש בחלקיה שימוש חוזר , או למחזר את החלקים לחומרי גלם. בנוסף, פעולות האלה גורמות גם לזיהום רב.
 +
 
 +
מכוניות גורמות גם להגדלת הניכור בגלל הפקעת המרחב העירוני והפיכת האינטראקציה בין אנשים לעמידה בפקקים או סיכון החיים זה של האחר. מכוניות גורמות להדרה של שכבות חלשות שהנהיגה קשה להן או שאינן מסוגלות לנהוג (כמו חולים, זקנים, ילדים , נכים). האנשים העניים יותר בחברה אינם משיגים די כסף לרכישת מכונית, ולכן נפגעת היכולת שלהם להגיע למקורות תעסוקה, קניה והשכלה יחסית לאנשים אחרים, ולכן מכוניות מואשמות גם בתרומה להגדלת אי השוויון.
 +
 
 +
מסיבות אלה, יש הרואים במכונית הירוקה נסיון שטחי לתת מענה לתחבורה מקיימת, בעיקר מצד תאגידי המכוניות, וגורמים המעוניינים בהמשך המגמות הנוכחיות של פיתוח בלתי מקיים, ושל המשך הפרבור. לדוגמה גם עם מכוניות המשתמשות בדלק מתחדש לחלוטין, ספק אם ניתן להמשיך ולהשתמש במכונית הפרטית כמקור תחבורה עיקרי לצרכי יומממות. זאת היות והדלקים המתחדשים בפרט והדלקים האחרים בכלל הינם בעלי ערכי[[אנרגיה מוחזרת על אנרגיה מושקעת|החזר אנרגיה על השקעת אנרגיה]] נמוכים מאלה של הנפט. מה גם שסך האנשים המשתמשים במכוניות כיום נמוך מ 20 אחוזים מכלל האוכלוסייה האנושית.  
    
פתרונות אחרים אשר לתחבורה מקיימת מתרכזים סביב תכנון מקיים יותר של הערים ושל הקשרים בין הערים, כמו בניה צפופה עם מרחבים של אזורים ירוקים, שילוב של אמצעי תחבורה "אלטרנטיביים" (במובן הם אינם מכונית), כמו רכבת, אוטובוסים, אופניים והליכה ברגל, לקראת האפשרות של ערים ללא מכוניות.
 
פתרונות אחרים אשר לתחבורה מקיימת מתרכזים סביב תכנון מקיים יותר של הערים ושל הקשרים בין הערים, כמו בניה צפופה עם מרחבים של אזורים ירוקים, שילוב של אמצעי תחבורה "אלטרנטיביים" (במובן הם אינם מכונית), כמו רכבת, אוטובוסים, אופניים והליכה ברגל, לקראת האפשרות של ערים ללא מכוניות.

תפריט ניווט