שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 14: שורה 14:     
==השפעות שינוי אקלים על מערכות יבשתיות ==
 
==השפעות שינוי אקלים על מערכות יבשתיות ==
שינוי אקלים גורמים לעומס נוסף על אדמות, ומגבירים סיכונים קיימים לפרנסה, מגוון-גנטי בריאות של בני אדם ושל מערכות אקולוגיות, תשתיות ומערכות מזון. השלכות גדלות על אדמות חזויות בכל התסריטים של פליטות גזי חממה. כמה אזורים יחוו סיכונים גבוהים יותר, וכמה אזורים יחוו סיכונים שלא נחזו עד כה. עם התחממות מוגברת, התדירות העוצמה והמשך של אירועים מבוססי חום, כולל גלי חום צפויים להמשיך ולגדול במהלך המאה ה-21. התדירות והעוצמה של אירועי [[בצורת]] צפויים לגדול, במיוחד באזור הים התיכון ודרום אפריקה (ברמת בטחון בינונית). התדירות והעוצמה של אירועים של ירידת גשמים עזים, צפויה לגדול באזורים רבים.  
+
שינוי אקלים גורמים לעומס נוסף על אדמות, ומגבירים סיכונים קיימים לפרנסה, [[מגוון ביולוגי|מגוון-גנטי]] ובריאות של בני אדם ושל מערכות אקולוגיות, תשתיות ומערכות מזון. השלכות גדלות על אדמות חזויות בכל התסריטים של פליטות גזי חממה. כמה אזורים יחוו סיכונים גבוהים יותר, וכמה אזורים יחוו סיכונים שלא נחזו עד כה. עם התחממות מוגברת, התדירות העוצמה והמשך של אירועים מבוססי חום, כולל [[גלי חום]] צפויים להמשיך ולגדול במהלך המאה ה-21. התדירות והעוצמה של אירועי [[בצורת]] צפויים לגדול, במיוחד באזור הים התיכון ודרום אפריקה (ברמת בטחון בינונית). התדירות והעוצמה של אירועים של ירידת גשמים עזים, צפויה לגדול באזורים רבים.  
   −
סיכונים, כולל סיכונים מדורגים, צפויים להחמיר יותר ויותר עם עליית הטמפרטורות. בהתחממות כדור הארץ בסביבות 1.5 מעלות צלזיוס, הסיכונים הנובעים ממחסור במים באזורים יבשים, נזקי אש משריפות, דרדור של אדמות קפואות, וחוסר יציבות בהספקת מזון צפויים להיות גבוהים (ביטחון בינוני).  
+
סיכונים, כולל סיכונים מדורגים, צפויים להחמיר יותר ויותר עם עליית הטמפרטורות. ב[[התחממות עולמית|התחממות כדור הארץ]] בסביבות 1.5 מעלות צלזיוס, הסיכונים הנובעים ממחסור במים באזורים יבשים, נזקי אש משריפות, דרדור של אדמות קפואות, וחוסר יציבות בהספקת מזון צפויים להיות גבוהים (ביטחון בינוני).  
   −
יציבות אספקת המזון צפויה לרדת ככל שתעלה העוצמה והתדירות של אירועי מזג האוויר הקיצוניים המשבשים את שרשרות המזון (ביטחון גבוה). עלייה ברמות ה- CO2 באטמוספרה יכולה גם להוריד את האיכות התזונתית של גידולים (ביטחון גבוה). בתרחיש SSP2, דגמי היבול והכלכלה העולמיים חוזים עלייה חציונית של 7.6% (טווח של 1 עד 23%) במחירי הדגנים בשנת 2050 עקב שינויי אקלים, מה שמוביל למחירי מזון גבוהים יותר ולסיכון מוגבר לחוסר ביטחון  
+
יציבות אספקת המזון צפויה לרדת ככל שתעלה העוצמה והתדירות של [[אירועי מזג האוויר קיצוניים]] המשבשים את שרשרות המזון (ביטחון גבוה). עלייה ברמות ה- CO2 באטמוספרה יכולה גם להוריד את האיכות התזונתית של גידולים (ביטחון גבוה). בתרחיש SSP2, דגמי היבול והכלכלה העולמיים חוזים עלייה חציונית של 7.6% (טווח של 1 עד 23%) במחירי [[דגנים|הדגנים]] בשנת 2050 עקב שינויי אקלים, מה שמוביל למחירי מזון גבוהים יותר ולסיכון מוגבר לחוסר ביטחון תזונתי ו[[רעב]] (ביטחון בינוני). האנשים הפגיעים ביותר יושפעו בצורה חמורה יותר (ביטחון גבוה).
תזונתי ורעב (ביטחון בינוני). האנשים הפגיעים ביותר יושפעו בצורה חמורה יותר (ביטחון גבוה).
     −
באזורים היבשים, צפוי כי שינויי האקלים והמדבור יביאו להפחתה בפריון היבול והחי (ביטחון גבוה), לשנות את מגוון מיני הצמחים ולהפחית את המגוון הביולוגי (ביטחון בינוני). תחת SSP2, צפויה כי האוכלוסייה של אזורים יבשים שפגיעה למחסור במים, בצורת קיצונית והרס בתי גידול תגיע לגודל של 178 מיליון אנשים עד 2050, בעוצמת התחממות של 1.5 מעלות צלזיוס. בהתחממות של 2 מעלות צלזיוס אוכלוסייה זו תמנה 220 מיליון אנשים ובהתחממות של 3 מעלות היא צפויה להיות 277 מיליון אנשים.  
+
באזורים היבשים, צפוי כי שינויי האקלים ו[[מדבור]] יביאו להפחתה ב[[פריון חקלאי|פריון היבול והחי]] (ביטחון גבוה), לשנות את מגוון מיני הצמחים ולהפחית את ה[[מגוון ביולוגי|מגוון הביולוגי]] (ביטחון בינוני). תחת SSP2, צפויה כי האוכלוסייה של אזורים יבשים שפגיעה למחסור במים, בצורת קיצונית והרס בתי גידול תגיע לגודל של 178 מיליון בני אדם עד 2050, בעוצמת התחממות של 1.5 מעלות צלזיוס. בהתחממות של 2 מעלות צלזיוס אוכלוסייה זו תמנה 220 מיליון בני אדם ובהתחממות של 3 מעלות היא צפויה להיות 277 מיליון בני אדם.  
   −
באפריקה ובאסיה צפוי להיות המספר הגבוה ביותר של אנשים שיפגעו מהחמרת המדבור. צפון אמריקה, דרום אמריקה, הים התיכון, דרום אפריקה ומרכז אסיה עלולים להיות מושפעים יותר ויותר משריפות יער. האזורים הטרופיים והסב-טרופיים צפויים להיות הפגיעים ביותר לירידת פריון היבול. השפעת קרקע כתוצאה משילוב של עליית מפלס הים וסופות ציקלון עזות יותר צפויה לסכן חיים ופרנסה באזורים מועדים לציקלון (ביטחון גבוה מאוד).
+
באפריקה ובאסיה צפוי להיות המספר הגבוה ביותר של אנשים שיפגעו מהחמרת ה[[מדבור]]. צפון אמריקה, דרום אמריקה, הים התיכון, דרום אפריקה ומרכז אסיה עלולים להיות מושפעים יותר ויותר מ[[שריפות יער]]. האזורים הטרופיים והסב-טרופיים צפויים להיות הפגיעים ביותר לירידת [[פריון חקלאי|פריון היבול]]. השפעת קרקע כתוצאה משילוב של [[עליית מפלס מי הים|עליית מפלס הים]] ו[[התחממות עולמית וסופות הוריקן|סופות ציקלון עזות יותר]] צפויה לסכן חיים ופרנסה באזורים מועדים לציקלון (ביטחון גבוה מאוד).
    
רמת הסיכון הנובעת משינויי האקלים תלויה הן ברמת ההתחממות והן בהתפתחות דפוסי האוכלוסייה, הצריכה, הייצור, ההתפתחות הטכנולוגית, וניהול הקרקעות (ביטחון גבוה). נתיבים עם ביקוש גבוה יותר למזון, מזון ומים, צריכה וייצור עתירי-משאבים ושיפורים טכנולוגיים מוגבלים יותר בפריון החקלאי גורמים לסיכונים גבוהים יותר של מחסור במים באזורים יבשים, הרס קרקעות וחוסר ביטחון במזון (ביטחון גבוה).
 
רמת הסיכון הנובעת משינויי האקלים תלויה הן ברמת ההתחממות והן בהתפתחות דפוסי האוכלוסייה, הצריכה, הייצור, ההתפתחות הטכנולוגית, וניהול הקרקעות (ביטחון גבוה). נתיבים עם ביקוש גבוה יותר למזון, מזון ומים, צריכה וייצור עתירי-משאבים ושיפורים טכנולוגיים מוגבלים יותר בפריון החקלאי גורמים לסיכונים גבוהים יותר של מחסור במים באזורים יבשים, הרס קרקעות וחוסר ביטחון במזון (ביטחון גבוה).

תפריט ניווט