שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,881 בתים ,  09:18, 17 באוקטובר 2019
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''תאוריית קשר''' או '''תאוריית קונספירציה''' היא [[מיתוס]] או סיפור אמיתי המסבירה מצב או אירוע באופן מהפכני הנראה כסותר את הממצאים הגלויים לעין, על-בסיס ההנחה שגורמים רבי-כח (בדרך כלל ממשלות, [[תאגיד רב לאומי|תאגידים גדולים]], או גורמים עשירים) פוגעים בציבור בדרך כלשהי, אבל מסתירים את האמת ומונעים את חשיפתה לציבור לפחות למשך זמן נתון. רוב התאוריות מסוג זה נדחות בדרך כלל על ידי רוב המומחים העוסקים בתחום, משום שתאוריה המבוססת על הממצאים באופן ישיר נראית סבירה יותר מן ההנחה שאותם ממצאים עוותו על ידי התארגנות חשאית (ראו [[תער אוקם]]). שלא כשמן, חלק מתאוריות קונספירציה אינן תאוריות מדעיות אמיתיות והן ממשיכות להתקיים הרבה אחרי שנמצאו ראיות מדעיות חזקות נגדן.  
+
'''תאוריית קשר''' או '''תאוריית קונספירציה''' (Conspiracy theory) היא הסבר של אירוע או מצב שמערב [[קונספירציה]] של גורמים מרושעים או רבי כוח (בדרך כלל ממשלות, [[תאגיד רב לאומי|תאגידים גדולים]], או גורמים עשירים) כאשר קיימים הסברים פשוטים וסבירים יותר. זהו  סוג של [[מיתוס]] כלומר סיפור המאפשר לאנשים לשתף פעולה יחד. שנותן הסבר שנראה כסותר את הממצאים הגלויים לעין, על-בסיס ההנחה שגורמים רבי-כח מסתירים את האמת ומונעים את חשיפתה לציבור לפחות למשך זמן נתון. רוב התאוריות מסוג זה נדחות בדרך כלל על ידי רוב המומחים העוסקים בתחום, משום שתאוריה המבוססת על הממצאים באופן ישיר נראית סבירה יותר מן ההנחה שאותם ממצאים עוותו על ידי התארגנות חשאית (ראו [[תער אוקם]]). שלא כשמן, חלק מתאוריות קונספירציה אינן [[השיטה המדעית|תאוריות מדעיות]] אמיתיות והן ממשיכות להתקיים הרבה אחרי שנמצאו ראיות מדעיות חזקות נגדן.  
   −
תאוריות קשר משגשגות כאשר המידע על ההתרחשויות לקוי בחסר או שמקורות שונים לגביו סותרים זה את זה, גם אם בפרטים זניחים ומעוטי חשיבות, וכאשר קיימת [[אמון|חשדנות]] כלפי גופים בצמרת השלטון, באקדמיה או באמצעי התקשורת. ככל שהתאוריה מניחה שמסתירי האמת הם בעלי עוצמה גדולה יותר, היא נעשית חסינה יותר מפני הפרכה, משום שקל לה יותר להסביר ממצאים הסותרים אותה בפעילות מכוונת. מאידך, כשהסתרת האמת דורשת מאמץ קטן יחסית, כגון ב[[משטר טוטליטרי]] או במסגרת חסיון המוטל על מידע פנימי בתאגיד, תאוריות קשר נעשות סבירות יותר א-פריורי.
+
תאוריות קשר משגשגות כאשר המידע על ההתרחשויות לקוי בחסר או שמקורות שונים לגביו סותרים זה את זה, גם אם בפרטים זניחים ומעוטי חשיבות, וכאשר קיים נפגע ה[[אמון]] כלפי [[מוסד חברתי|מוסדות חברתיים]] חשובים שאמונים על הספקת [[מידע אמין]] כמו הממשלה, האקדמיה, תאגידים או אמצעי התקשורת. ככל שהתאוריה מניחה שמסתירי האמת הם בעלי עוצמה גדולה יותר, היא נעשית חסינה יותר מפני הפרכה, משום שקל לה יותר להסביר ממצאים הסותרים אותה בפעילות מכוונת. מאידך, כשהסתרת האמת דורשת מאמץ קטן יחסית, כגון ב[[משטר טוטליטרי]] או במסגרת חסיון המוטל על מידע פנימי בתאגיד, תאוריות קשר נעשות סבירות יותר א-פריורי.
   −
לא כל תאוריות הקונספירציה הן בהכרח מוטעות. לדוגמה הרשעתו של דרייפוס מקורה בקשר שקשרו נגדו מספר קצינים בצבא הצרפתי. דוגמאות לקשירת קשר רחבה היקף שנחשפו בסופו של דבר כוללות את "פרוייקט מנהטן" (פיתוח הפצצה האטומית הראשונה) שהוסתר על ידי הצבא והצנזורה בארצות הברית, ואת [[הכחשת נזקי העישון]] על ידי [[חברות הטבק]] שהצליחו להתל בציבור ולמנוע פעילות נגדן במשך עשרות שנים וממשיכות לפעול כיום תודות להמשך הבלבול שקיים בקרב חלק מהציבור. עם זאת חלק גדול מתאוריות הקונספירציה הן מוטעות. לעיתים קרובות אם מניחים שילוב של חוסר יכולת, חוסר מודעות, ואולי טיפשות ברמה רשלנית על ידי מקבלי החלטות וכן רמה מסויימת של [[שחיתות]] - ניתן להסביר ביתר קלות החלטות שנראות בתחילה כקונספירטיביות. [[קשרי הון שלטון]] ו[[השפעת ההון על העיתונות]] אשר גורמים לעיוותים שונים הם במקרים רבים גלויים ומספקים הסבר טוב יותר מאשר קשירת קשר רחבה וחובקת כל.  
+
להבדיל מתאוריית קונספירציה, קונספירציה היא דבר נפוץ למדי - עוד בזמנו של [[אדם סמית]] הוא טען כי כאשר בעלי הון נפגשים זה עם זה - הם קושרים קשר נגד הציבור. דוגמה ברורה לדבר זה היא הקמתם של "טראסטים" - המכונים כיום [[קרטל]] או [[אוליגופול]] בזמן [[הברונים השודדים]] - דבר שכיום מוגבל על ידי [[הממונה על ההגבלים העסקיים]]. לעיתים קרובות דווקא קל למדי להבחין בקונספירציות על בסיס [[קשרי הון שלטון]]. מקרים נוספים של קשירת קשר כוללים את הרשאתו של דרייפוס בגלל קשר של מספר קצינים צרפתים, ומבצעים חשאיים של המוסד או של גופי מודיעין שונים וכן של גופי פשיעה- כאשר לרוב מדובר במבצעים קטנים שבוצעו על ידי קבוצה קטנה מאד של אנשים. לעיתים קרובות. דוגמאות לקשירת קשר רחבה היקף שנחשפו בסופו של דבר כוללות את "פרוייקט מנהטן" (פיתוח הפצצה האטומית הראשונה) שהוסתר על ידי הצבא והצנזורה בארצות הברית, ואת [[הכחשת נזקי העישון]] על ידי [[חברות הטבק]] שהצליחו להתל בציבור ולמנוע פעילות נגדן במשך עשרות שנים וממשיכות לפעול כיום תודות להמשך הבלבול שקיים בקרב חלק מהציבור. מקרים של קונספירציות אמתיות מראים שהן בדרך כלל נחשפות על ידי מדענים או עיתונאים, החשיפה שלהם מבוצעת על בסיס מסמכים בעלי מקור ברור או מחקרים מדעיים, ולעיתים קרובות אין קבוצות גדולות של פעילים שמתחזקות את האמונה בהן. חלק גדול מתאוריות הקונספירציה הן מוטעות. לעיתים קרובות ניתן להסביר בעיות חברה וסביבה עקב מנגנונים "משעממים" יותר וגלויים יותר כמו [[שחיתות]], [[קשרי הון שלטון]] ו[[השפעת ההון על העיתונות]] אשר גורמים לעיוותים שונים ומספקים הסבר טוב יותר מאשר קשירת קשר רחבה וחובקת כל.  
   −
לצורך שימור של קונספירציה אמיתית, דרושה השקעת משאבים. ככל שכמות המעורבים בקונספירציה היא גדולה יותר, והקונספירציה צריכה להישמר לאורך זמן רב יותר - כך יעלה מחיר השימור שלה. כך קל לדוגמה להסוות אירוע חד פעמי שבו היו מעורבים מעט אנשים אבל קשה הרבה יותר לשמור סוד לאורך זמן שבו מעורבים אלפי אנשים. ככל שמגוון האנשים המעורב בסוד הוא גדול יותר - לדוגמה אנשים ממדינות שונות, מארגונים שונים, בעלי רקע תרבותי ואתני שונה - כך קשה יותר לשמור על סוד מפני כלל הציבור.  
+
לצורך שימור של סוד, דרושה השקעת משאבים. ככל שמדובר בחברה חופשית, כשמספר המעורבים בקונספירציה גדול יותר, הרקע שלם מגוון יותר (מבחינת גיל, מוצא, רקע חברתי) וכלל שהקונספירציה צריכה להישמר לאורך זמן רב יותר - כך יעלה מחיר השימור שלה. להסוות אירוע חד פעמי שבו היו מעורבים מעט אנשים - כמו התנקשות על ידי ארגון מודיעין היא דבר קל יחסית (למרות שגם מקרים כאלה נחשפים מדי פעם) קשה הרבה יותר לשמור סוד לאורך עשרות שנים זמן שבו מעורבים אלפי אנשים.  
   −
למרות אופיין השטותי כביכול של תאוריות קונספירציה יש להן משמעות ציבורית תרבותית ופוליטית משמעותית. הרקע למעשי טבח רבים ביהודים הוא אנטישמיות שמבוססת על תאוריות קשר שונות. תאוריות קונספירציה כמו "היהודים כסכין בגב האומה", סייעו לעליית הנאצים לשלטון, ופרוץ מלחמת העולם השנייה והשואה היו הסתייעה באמונה של היטלר ורבים מאנשיו בקיומו של קשר של היהודים לשלוט בעולם - הפורטוקולים של זקני ציון. בזמן המלחמה הקרה ניצלו גורמים שונים את הפחד של הציבור האמריקאי מפני עליית ה[[קומוניזם]] כדי ליזום מקארתיזם או [[אימפריאליזם של ארצות הברית|מהלכים צבאיים של ארצות הברית בעולם]]. רבים מבין אנשי ימין כלכלי ומדיני, ביניהם נשיא ארצות הברית, [[דונלד טראמפ]] אינם מאמין ב[[התחממות עולמית]] ומאמינים בתאוריות קונספירציה לפיה מדובר במזימה של מדעני אקלים - [[הכחשת אקלים]]. כמו כן ימנים בעולם המאמינים ב"[[עליונות לבנה]]" מפיצים ידיעות ופייק-ניוז הקשורים לתאוריות קונספירציה. [https://www.theguardian.com/world/2019/may/22/far-right-facebook-groups-spreading-hate-to-millions-in-europe]
+
למרות אופיין השטותי כביכול של תאוריות קונספירציה יש להן משמעות ציבורית תרבותית ופוליטית משמעותית רבה מאד. לדוגמה הרקע למעשי טבח רבים ביהודים הוא אנטישמיות שמבוססת על תאוריות קשר שונות- עלילות דם. תאוריות קונספירציה כמו "[[היהודים כסכין בגב האומה]]", סייעו להתחזקות הנאצים בגרמניה של שנות ה-20, ופרוץ מלחמת העולם השנייה והשואה הסתייעה באמונה של היטלר ורבים מאנשיו בקיומו של קשר של היהודים לשלוט בעולם - הפרוטוקולים של זקני ציון. בזמן המלחמה הקרה ניצלו גורמים שונים את הפחד של הציבור האמריקאי מפני עליית ה[[קומוניזם]] כדי ליזום מקארתיזם או [[אימפריאליזם של ארצות הברית|מהלכים צבאיים של ארצות הברית בעולם]]. רבים מבין אנשי ימין כלכלי ומדיני, ביניהם נשיא ארצות הברית, [[דונלד טראמפ]] אינם מאמין ב[[התחממות עולמית]] ומאמינים בתאוריות קונספירציה לפיה מדובר במזימה של מדעני אקלים - [[הכחשת אקלים]]. כמו כן ימנים בעולם המאמינים ב"[[עליונות לבנה]]" מפיצים ידיעות ופייק-ניוז הקשורים לתאוריות קונספירציה. [https://www.theguardian.com/world/2019/may/22/far-right-facebook-groups-spreading-hate-to-millions-in-europe]  
 +
 
 +
תאוריות קשר הן כביכול "נגד הממסד" וחלק מהאמונה והפצה שלהן מתבססת על רגשי עליונות שהן גורמות למאמינים בהן - מול ההמונים שהם כביכול פתאים שמאמינים לכל דבר. למרות זאת הן בדרך כלל מסייעות לשימור של סדר יום [[שמרנות|שמרני]], לבחור במנהיגים מושחתים או טוטליטריים ולמנוע התמודדות מול בעיות אמית רבות. לדוגמה החשש הרב של אנשים מפני חיסונים לא רק גורם לנזקים בריאותיים בגלל חיסונים, הוא גם גורם למיקוד של שיח ותשומת לב בנושא זה במקום ב[[גורם סיכון בריאותי|סיכונים בריאותיים]] גלויים וברורים כמו [[עישון]], [[תזונה בריאה|תזונה מזיקה]], [[זיהום]] [[חומרים טרטוגנים]] או [[אורח חיים יושבני]]. ביקורת על [[חברות התרופות]] בנושא החיסונים מחמיצה ביקורת רבות מבוססות יותר כמו הארכה מלאכותית של פטנטים, תת השקעה ב[[קידום בריאות]] ובעיות נוספות. מיקוד ב[[הכחשת אקלים]] דוחה התמודדות עם משבר האקלים ועם [[השפעות סביבתיות]] נוספות.
    
==התפתחות והפצה של תאוריות קונספירציה==
 
==התפתחות והפצה של תאוריות קונספירציה==

תפריט ניווט