שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 9,547 בתים ,  09:24, 24 באוקטובר 2019
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''תאוריית קשר''' או '''תאוריית קונספירציה''' (באנגלית: '''Conspiracy theory''') היא הסבר של אירוע או מצב שמערב [[קונספירציה]] של גורמים מרושעים או רבי כוח (בדרך כלל ממשלות, [[תאגיד רב לאומי|תאגידים גדולים]], או גורמים עשירים) כאשר קיימים הסברים פשוטים וסבירים יותר. זהו  סוג של [[מיתוס]] כלומר סיפור המאפשר לאנשים לשתף פעולה יחד. שנותן הסבר שנראה כסותר את הממצאים הגלויים לעין, על-בסיס ההנחה שגורמים רבי-כח מסתירים את האמת ומונעים את חשיפתה לציבור לפחות למשך זמן נתון. רוב התאוריות מסוג זה נדחות בדרך כלל על ידי רוב המומחים העוסקים בתחום, משום שתאוריה המבוססת על הממצאים באופן ישיר נראית סבירה יותר מן ההנחה שאותם ממצאים עוותו על ידי התארגנות חשאית (ראו [[תער אוקם]]). שלא כשמן, חלק מתאוריות קונספירציה אינן [[השיטה המדעית|תאוריות מדעיות]] אמיתיות והן ממשיכות להתקיים הרבה אחרי שנמצאו ראיות מדעיות חזקות נגדן.  
+
'''תאוריית קשר''' או '''תאוריית קונספירציה''' (באנגלית: '''Conspiracy theory''') היא הסבר של אירוע או מצב שמערב [[קונספירציה]] של גורמים מרושעים או רבי כוח (בדרך כלל ממשלות, [[תאגיד רב לאומי|תאגידים גדולים]], או גורמים עשירים) כאשר קיימים הסברים פשוטים וסבירים יותר. זהו  סוג של [[מיתוס]] שנותן הסבר שנראה כסותר את הממצאים הגלויים לעין, על-בסיס ההנחה שגורמים רבי-כח מסתירים את האמת ומונעים את חשיפתה לציבור. הקונספירציה כמיתוס היא דבר שמגבש קהילות ויוצר [[הון חברתי]] פנים קהילתי ויוצר תחושה של "ביחד". רוב התאוריות מסוג זה נדחות בדרך כלל על ידי רוב המומחים העוסקים בתחום, משום שתאוריה המבוססת על הממצאים באופן ישיר נראית סבירה יותר מן ההנחה שאותם ממצאים עוותו על ידי התארגנות חשאית (ראו [[תער אוקם]]). שלא כשמן, חלק מתאוריות קונספירציה אינן [[השיטה המדעית|תאוריות מדעיות]] אמיתיות והן ממשיכות להתקיים הרבה אחרי שנמצאו ראיות מדעיות חזקות נגדן. קיימות [[קונספירציה|קונספירציות]] מתועדות לרוב כמו הקמה של [[קרטל]] או [[הכחשת נזקי העישון]] לרוב הן בעלות מאפיינים שונים מתאוריות קונפירציה.  
    
תאוריות קשר משגשגות כאשר המידע על ההתרחשויות לקוי בחסר או שמקורות שונים לגביו סותרים זה את זה, גם אם בפרטים זניחים ומעוטי חשיבות, וכאשר קיים נפגע ה[[אמון]] כלפי [[מוסד חברתי|מוסדות חברתיים]] חשובים שאמונים על הספקת [[מידע אמין]] כמו הממשלה, האקדמיה, תאגידים או אמצעי התקשורת. ככל שהתאוריה מניחה שמסתירי האמת הם בעלי עוצמה גדולה יותר, היא נעשית חסינה יותר מפני הפרכה, משום שקל לה יותר להסביר ממצאים הסותרים אותה בפעילות מכוונת. מאידך, כשהסתרת האמת דורשת מאמץ קטן יחסית, כגון ב[[משטר טוטליטרי]] או במסגרת חסיון המוטל על מידע פנימי בתאגיד, תאוריות קשר נעשות סבירות יותר א-פריורי.
 
תאוריות קשר משגשגות כאשר המידע על ההתרחשויות לקוי בחסר או שמקורות שונים לגביו סותרים זה את זה, גם אם בפרטים זניחים ומעוטי חשיבות, וכאשר קיים נפגע ה[[אמון]] כלפי [[מוסד חברתי|מוסדות חברתיים]] חשובים שאמונים על הספקת [[מידע אמין]] כמו הממשלה, האקדמיה, תאגידים או אמצעי התקשורת. ככל שהתאוריה מניחה שמסתירי האמת הם בעלי עוצמה גדולה יותר, היא נעשית חסינה יותר מפני הפרכה, משום שקל לה יותר להסביר ממצאים הסותרים אותה בפעילות מכוונת. מאידך, כשהסתרת האמת דורשת מאמץ קטן יחסית, כגון ב[[משטר טוטליטרי]] או במסגרת חסיון המוטל על מידע פנימי בתאגיד, תאוריות קשר נעשות סבירות יותר א-פריורי.
שורה 8: שורה 8:     
==הבדל בין קונספירציה לתאוריית קונספירציה==
 
==הבדל בין קונספירציה לתאוריית קונספירציה==
חוסר האמינות של תאוריות קונספירציה רבות לא סותר את הקיום של [[קונספירציה|קונספירציות]] אמיתיות שמתגלות מדי פעם. קונספירציות אלה קשורות בדרך כלל למעשי פשיעה, נסיונות הפיכה או נסיונות לרמות את הציבור על ידי תאגידים גדולים במגוון הקשרים, במיוחד על רקע קיום של [[קרטל]], פגיעה ב[[בריאות הציבור]] (לדוגמה [[הטיית מחקרים על ידי חברות]]) או [[הכחשת זיהום]].  
+
חוסר האמינות של תאוריות קונספירציה רבות לא סותר את הקיום של [[קונספירציה|קונספירציות]] אמיתיות שמתגלות מדי פעם. קונספירציות אלה קשורות בדרך כלל למעשי פשיעה, נסיונות הפיכה או נסיונות לרמות את הציבור על ידי תאגידים גדולים במגוון הקשרים, במיוחד על רקע קיום של [[קרטל]], פגיעה ב[[בריאות הציבור]] (לדוגמה [[הטיית מחקרים על ידי חברות]]) או [[הכחשת זיהום]] הסתרה של פעילות לא אתית של חברה או ממשלה וכן מזימות של ממשלות חזקות לשנות את המשטר במדינות קטנות יותר.  
   −
קונספירציה בהקשר הכלכלי היא דבר נפוץ למדי - עוד בזמנו של [[אדם סמית]] הוא טען כי כאשר בעלי הון נפגשים זה עם זה - הם קושרים קשר נגד הציבור. דוגמה ברורה לדבר זה היא הקמתם של "טראסטים" - המכונים כיום [[קרטל]] או [[אוליגופול]] בזמן [[הברונים השודדים]] - דבר שכיום מוגבל על ידי [[הממונה על ההגבלים העסקיים]]. לעיתים דווקא קל למדי להבחין בקונספירציות על בסיס [[קשרי הון שלטון]]. מקרים נוספים של קשירת קשר כוללים את הרשאתו של דרייפוס בגלל קשר של מספר קצינים צרפתים, ומבצעים חשאיים של המוסד או של גופי מודיעין שונים וכן של גופי פשיעה- כאשר לרוב מדובר במבצעים קטנים שבוצעו על ידי קבוצה קטנה מאד של אנשים. דוגמאות לקשירת קשר רחבה היקף שנחשפו בסופו של דבר כוללות את "פרוייקט מנהטן" (פיתוח הפצצה האטומית הראשונה) שהוסתר על ידי הצבא והצנזורה בארצות הברית, ואת [[הכחשת נזקי העישון]] על ידי [[חברות הטבק]] שהצליחו להתל בציבור ולמנוע פעילות נגדן במשך עשרות שנים וממשיכות לפעול כיום תודות להמשך הבלבול שקיים בקרב חלק מהציבור.  
+
קונספירציה בהקשר הכלכלי היא דבר נפוץ למדי - עוד בזמנו של [[אדם סמית]] הוא טען כי כאשר בעלי הון נפגשים זה עם זה - הם קושרים קשר נגד הציבור. דוגמה ברורה לדבר זה היא הקמתם של "טראסטים" - המכונים כיום [[קרטל]] או [[אוליגופול]] בזמן [[הברונים השודדים]] - דבר שכיום מוגבל על ידי [[הממונה על ההגבלים העסקיים]]. לעיתים קל למדי להבחין בקונספירציות על בסיס [[קשרי הון שלטון]]. מקרים נוספים של קשירת קשר כוללים את הרשעתו של דרייפוס בגלל קשר של מספר קצינים צרפתים, וכן פעילות של המאפיה. מבצאים חשאיים של גופי ביון כמו המוסד או ה-CIA לא נחשבים לרוב קונספירציה, כאשר הם מבוצעים לטובת בטחון המדינה ולא למטרה אחרת. לרוב מדובר במבצעים קטנים שבוצעו על ידי קבוצה קטנה מאד של אנשים. דוגמה להסתרה רחבת היקף יותר היא הסתרה מהציבור של פיתוח נשק סודי "פרוייקט מנהטן" (פיתוח הפצצה האטומית הראשונה) ונשקים סודיים אחרים כמו הטנק או המטוס החמקן, אם זאת, מדובר לרוב בדבר שמתגלה תוך מספר שנים. קיימים מקרים שבהם כמה תאגידים מעוותים את האמת - לדוגמה [[הכחשת נזקי העישון]] על ידי [[חברות הטבק]] שהצליחו להתל בציבור ולמנוע פעילות נגדן במשך עשרות שנים וממשיכות לפעול כיום תודות להמשך הבלבול שקיים בקרב חלק מהציבור. דוגמה אחרת היא [[הונאות אסבסט]] או [[הטיית מחקרים על ידי חברות התרופות]].  
   −
מקרים של קונספירציות אמתיות שנחשפו מראים שהן בדרך כלל שונות באופיין מתאוריות קונספריציה במספר מובנים כמו אופי המזימה, צעדים לשמירתה בסוד, הגופים והאנשים שחושפים את המזימה, הראיות לקיום המזימה ועוד. לדוגמה הן נחשפות על ידי מדענים או עיתונאים, החשיפה שלהם מבוצעת בהדרגה על בסיס מסמכים בעלי מקור ברור או מחקרים מדעיים, ולעיתים קרובות אין קבוצות גדולות של פעילים שמתחזקות את האמונה בהן. חלק גדול מתאוריות הקונספירציה הן מוטעות. לעיתים קרובות ניתן להסביר בעיות חברה וסביבה עקב מנגנונים "משעממים" יותר וגלויים יותר כמו [[שחיתות]], [[קשרי הון שלטון]] ו[[השפעת ההון על העיתונות]]  אשר גורמים לעיוותים שונים ומספקים הסבר טוב יותר מאשר קשירת קשר רחבה וחובקת כל.  
+
מקרים של קונספירציות אמתיות שנחשפו מראים שהן בדרך כלל שונות באופיין מתאוריות קונספריציה במספר מובנים: אופי המזימה והקושרים, הצעדים שננקטו לשמירת הקונספירציה בסוד, הגופים והאנשים שחושפים את המזימה, הראיות לקיום המזימה ועוד.
 +
 
 +
אחד המאפיינים המבדילים בין קונספירציות אמיתיות לבין תאוריות קוניספריצה היא שבקונספריציה אמיתית שנחשפת, במשך הזמן יותר ויותר ברור תשובות לשאלות עיתונאיות בסיסיות כמו מי?, מתי?, איפה?, למה?, איך? וכו'. לעומת זאת תאוריות קונספריצה הן בדרך כלל עמומות. לדוגמה לא ברור מי בתוך הממשל האמריקאי טרח לבצע זיוף של נחיתה על הירח. או מי בדיוק מרוויח מקיום של תאוריה של עולם עגול (לעומת עולם שטוח) או מתי ואיפה החלו להפיץ תאוריה כזו. תומכי תאוריות קונספריציה מסכימים בדרך כלל על הפרטים הכלליים בלבד, אבל קשה יותר לגבש תאור מדוייק יותר.
 +
 
 +
קונספירציות אמיתיות נחשפות בדרך כלל על ידי מדענים או עיתונאים (בדגש על עיתונות חוקרת), החשיפה שלהם מבוצעת בהדרגה על בסיס מסמכים בעלי מקור ברור או מחקרים מדעיים. לעיתים קרובות החשיפה מסתייעת גם בעדויות של עובדים לשעבר. תחזוקה של שקרים וקווי הסברה רחבי הקף דורשת תאום בין הרבה אנשים ולכן כמעט תמיד יש מסמכים פנימיים שמעידים על קיומה . מסמכים אלה נחשפים עם השנים עקב הדלפות או עקב תביעות משפטיות שדורשות חשיפה של מסמכים כאלה. הקונספריציה הולכת ונחשפת ויש ראיות הולכות ומתחזקות לקיומה. לעומת זאת תאוריות קונספריציה בדרך כלל לא נתמכות על ידי מדענים, הראיות לקיום של קשירת קשר לא נחשפות ולא עקביות. 
 +
 
 +
תאוריות קונספריציה מתחזקות בדרך כלל על ידי גרעין של "משוגעים לדבר" (לדוגמה סופר עיתונאי או מדען שמוציא ספר) ולעיתים הן בעצמן מופצות על ידי גורמים בעלי אינטרס כמו חברות נפט שקידמו מחקרים ודוברים בנושא [[הכחשת אקלים]], וסביבן קהל גדול יותר של תומכי התאוריה. לעיתים קרובות חשיפה של קונסיפרציות אמיתיות לא מבוצעת על ידי קבוצה גדולה של פעילים אלא על ידי קבוצה קטנה בהרבה של עיתונאים חוקרים ואו מדענים. הכוח העיקרי של המדענים הוא במציאת ראיות שחושפות היבטים טכניים שהקונספריציה מנסה להסתיר (לדוגמה ראיות לכך ש[[השפעות בריאותיות של סיגריות|סיגריות מזיקות לבריאות]] או בבחינה מחודשת של מחקרים מהעבר. הכוח המרכזי של עיתונאות חוקרת היא בחשיפה של קשרים בין אנשים ומסודות לתחזוקת הקונספירציות - לדוגמה קשר בין [[חברות טבק]] לבין חוקרים, או בין חברות לבין גופי ממשל.  
 +
 
 +
חלק גדול מתאוריות הקונספירציה הן מוטעות. לעיתים קרובות ניתן להסביר בעיות חברה וסביבה עקב מנגנונים "משעממים" יותר וגלויים יותר כמו [[שחיתות]], [[קשרי הון שלטון]], [[הטיית מחקרים על ידי חברות]], [[חברות יחסי ציבור]] ו[[השפעת ההון על העיתונות]]  אשר גורמים לעיוותים שונים ומספקים הסבר טוב יותר מאשר קשירת קשר רחבה וחובקת כל.  
    
תאוריות קשר הן כביכול "נגד הממסד" וחלק מהאמונה והפצה שלהן מתבססת על רגשי עליונות שהן גורמות למאמינים בהן - מול ההמונים שהם כביכול פתאים שמאמינים לכל דבר. למרות זאת הן בדרך כלל מסייעות לשימור של סדר יום [[שמרנות|שמרני]], לבחור במנהיגים מושחתים או טוטליטריים ולמנוע התמודדות מול בעיות אמיתיות. לדוגמה החשש הרב של אנשים מפני חיסונים לא רק גורם לנזקים בריאותיים בגלל חיסונים, הוא גם גורם למיקוד של שיח ותשומת לב בנושא זה במקום ב[[גורם סיכון בריאותי|סיכונים בריאותיים]] גלויים וברורים כמו [[עישון]], [[תזונה בריאה|תזונה מזיקה]], [[זיהום אוויר]] וצורות נוספות של [[זיהום]], [[טרטוגן|טרטוגנים]] או [[אורח חיים יושבני]]. ביקורת על [[חברות התרופות]] בנושא החיסונים מחמיצה ביקורת מבוססות יותר כמו הארכה מלאכותית של פטנטים, תת השקעה ב[[קידום בריאות]] ו[[הטיית מחקרים על ידי חברות תרופות]]. מיקוד ב[[הכחשת אקלים]] דוחה התמודדות עם משבר האקלים ועם [[השפעות סביבתיות]] נוספות.
 
תאוריות קשר הן כביכול "נגד הממסד" וחלק מהאמונה והפצה שלהן מתבססת על רגשי עליונות שהן גורמות למאמינים בהן - מול ההמונים שהם כביכול פתאים שמאמינים לכל דבר. למרות זאת הן בדרך כלל מסייעות לשימור של סדר יום [[שמרנות|שמרני]], לבחור במנהיגים מושחתים או טוטליטריים ולמנוע התמודדות מול בעיות אמיתיות. לדוגמה החשש הרב של אנשים מפני חיסונים לא רק גורם לנזקים בריאותיים בגלל חיסונים, הוא גם גורם למיקוד של שיח ותשומת לב בנושא זה במקום ב[[גורם סיכון בריאותי|סיכונים בריאותיים]] גלויים וברורים כמו [[עישון]], [[תזונה בריאה|תזונה מזיקה]], [[זיהום אוויר]] וצורות נוספות של [[זיהום]], [[טרטוגן|טרטוגנים]] או [[אורח חיים יושבני]]. ביקורת על [[חברות התרופות]] בנושא החיסונים מחמיצה ביקורת מבוססות יותר כמו הארכה מלאכותית של פטנטים, תת השקעה ב[[קידום בריאות]] ו[[הטיית מחקרים על ידי חברות תרופות]]. מיקוד ב[[הכחשת אקלים]] דוחה התמודדות עם משבר האקלים ועם [[השפעות סביבתיות]] נוספות.
שורה 27: שורה 35:  
תאוריות קשר בהן מעורבות חברות גדולות מקבלות חיזוק מניסיונות הונאה והסתרה, של חברות גדולות שונות - [[חברות טבק]] ו[[חברות מזון]], [[חברות תרופות]], [[חברות מכוניות]] ועוד שמסתירות לא פעם מידע חשוב מקהל הצרכנים או העובדים שלהן - לדוגמה [[הכחשת נזקי העישון]], [[הכחשת זיהום]] ועוד.  
 
תאוריות קשר בהן מעורבות חברות גדולות מקבלות חיזוק מניסיונות הונאה והסתרה, של חברות גדולות שונות - [[חברות טבק]] ו[[חברות מזון]], [[חברות תרופות]], [[חברות מכוניות]] ועוד שמסתירות לא פעם מידע חשוב מקהל הצרכנים או העובדים שלהן - לדוגמה [[הכחשת נזקי העישון]], [[הכחשת זיהום]] ועוד.  
   −
חלק מתאוריות הקשר מופצות על ידי גורמים שיש להם אינטרס לשמור על קיומו של המיתוס וכן על ידי אנשים מרקע דומה. לדוגמה תאוריות שונות מופצות על ידי אנטישמים וכיום על ידי גורמים מוסלמים. תאוריות רבות המביעות חשד כלפי הממשלה נפוצות יותר בקרב אנשי ימין ליברטרים שנוטים לתמוך בממשלה קטנה. תאוריות המביעות חשד נגד מעשים לא כשרים של תאגידים גדולים נפוצים יותר בקרב אנשי שמאל כלכלי.
+
חלק מתאוריות הקשר מופצות על ידי גורמים שיש להם אינטרס לשמור על קיומו של המיתוס וכן על ידי אנשים מרקע דומה. לדוגמה תאוריות שונות מופצות על ידי אנטישמים וכיום על ידי גורמים מוסלמים. תאוריות רבות המביעות חשד כלפי הממשלה נפוצות יותר בקרב אנשי ימין [[ליברטרים]] שנוטים לתמוך בממשלה קטנה. תאוריות המביעות חשד נגד מעשים לא כשרים של תאגידים גדולים נפוצים יותר בקרב אנשי שמאל כלכלי או [[סביבתנות]].  
   −
==פופולריות==
+
מנגנון פסיכולוגי רב עוצמה של תמיכה בתאוריות קונספריציה הוא אימוץ של דעות שהופכות להיות חלק מה[[עצמי]] ומגבשות קהילות. בתחילה אדם שומע תאוריה חדשה על תחום, שהוא לא מכיר, הוא מסתקרן ומתחיל לקרוא. הוא עלול להסחף לתוך תאוריית הקונספירציה ולקרוא עוד ועוד מידע בנושא - בדרך כלל מידע חד צדדי ולא בהכרח מהימן. כלכלנים התנהגותיים מדברים על [[אפקט הבעלות]] ביחס למוצרים - אם השקענו זמן רב במוצר (לדוגמה הרכבת ארון של איקאה) אנחנו ניטה להעריך אותו יותר. באופן דומה אנחנו מעריכים יותר "תאוריה" שהשקענו זמן רב בהבנה שלה, לעומת תאוריות אחרות. כמו כן לעיתים השקעת הזמן הרב בחקר הנושא הפך להיות חלק מהזהות של האדם. המעורבות שלו גדלה עוד יותר על ידי הפצה של התאוריה לאנשים אחרים, כך שהוא מחוייב לה. הפרכה של התאוריה בשלב זה עלולה כבר לפגוע בהערכה העצמית של האדם ובהערכה של אנשים אחרים עליו. מנגנון נוסף שמחזק את התמיכה בתאוריות קוניספרציה הוא גיבוש של קהילות שתומכות בנושא ומהדהדות אותו בקבוצות ברשתות חברתיות. קהילות אלה חוזרות שוב על מסרים של התאוריה (בדומה לכתות) וכן בונות [[הון חברתי]] מגשר - כך שחברים בקבוצה מקבלים ממנה היבטים של [[אמפתיה]] ומפחיתים בעיות של [[בדידות]] כמו כן קיום הקוניספיצריה מעניק תחושה של ייעוד חברתי - מטרה חברתית ש"גדולה מאיתנו" שעבורה כדאי להאבק.
 +
 
 +
לעיתים קרובות תאוריות קוניספרציה הן גם בעלות אופי של "טובים נגד רעים", "אנחנו נגד הם" וזיהוי הרעים כקבוצה מובחנת שקל לתומכי תאוריית הקוניספרציה להתאחד נגדם - לדוגמה תאוריית הקוניספרציה של "הקרן החדשה לישראל" מתחברת לטינה של אנשי ימין מדיני נגד אנשי שמאל בישראל. [[הכחשת אקלים]] קלה למאמינים בערכים ליברטרים או שמרנים שהם חשדנים (לפחות בהקשרים מסויימים) נגד פעילות ממשלתית ונגד פעילי סביבה. חלק מתאוריות הקוניספרציה הן בעלות אופי גזעני או קשורות בגזענות או שנאה נגד קבוצות מסויימות - לדוגמה [[הכחשת שואה]] או אמונה של אנשי ימין בפעילים למען פליטים מאפריקה בישראל שמדובר במזימה כדי לחסל את האופי היהודי של המדינה.
 +
 
 +
==פופולריות של תאוריות קונספירציה==
 
מספר חוקרים טוענים כי תאוריות קונספירציה, שהיו בעבר מוגבלות לקהלי שוליים, הפכו לדבר נפוץ בתקשורת המסחרית הפופולרית, דבר שתרם להפיכת קונספירציות לתופעה נפוצה בארצות הברית של סוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21. {{הערה|Camp, Gregory S, Selling Fear: Conspiracy Theories and End-Times Paranoia, Commish Walsh, 1997}}{{הערה| Goldberg, Robert Alan, Enemies Within: The Culture of Conspiracy in Modern America, Yale University Press,  2001, isbn: 0-300-09000-5}}{{הערה| enster, Mark, Conspiracy Theories: Secrecy and Power in American Culture, University of Minnesota Press; 2nd edition, 2008 }}
 
מספר חוקרים טוענים כי תאוריות קונספירציה, שהיו בעבר מוגבלות לקהלי שוליים, הפכו לדבר נפוץ בתקשורת המסחרית הפופולרית, דבר שתרם להפיכת קונספירציות לתופעה נפוצה בארצות הברית של סוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21. {{הערה|Camp, Gregory S, Selling Fear: Conspiracy Theories and End-Times Paranoia, Commish Walsh, 1997}}{{הערה| Goldberg, Robert Alan, Enemies Within: The Culture of Conspiracy in Modern America, Yale University Press,  2001, isbn: 0-300-09000-5}}{{הערה| enster, Mark, Conspiracy Theories: Secrecy and Power in American Culture, University of Minnesota Press; 2nd edition, 2008 }}
   שורה 35: שורה 47:     
תאוריות קונספירציה נמצאות בצורה נרחבת ברחבי האינטרנט, ברשתות חברתיות, בלוגים וסרטונים ביוטיוב. החוקרים עוד לא יודעים האם האינטרנט הגדיל את התפוצה של תאוריות קונספירציה. {{הערה| Wood, M., [http://www.psypag.co.uk/wp-content/uploads/2013/09/Issue-88.pdf Has the Internet been good for conspiracy theorising?] , Psychology Postgraduate Affairs Group (PsyPAG) Quarterly, 2015 , 88 pages 31–33}} מחקרים עקבו אחר הנוכחות והייצוג של תאוריות קונספירציה בתוצאות של מנועי חיפוש והדבר הראה שונות משמעותית בין נושאים שונים.
 
תאוריות קונספירציה נמצאות בצורה נרחבת ברחבי האינטרנט, ברשתות חברתיות, בלוגים וסרטונים ביוטיוב. החוקרים עוד לא יודעים האם האינטרנט הגדיל את התפוצה של תאוריות קונספירציה. {{הערה| Wood, M., [http://www.psypag.co.uk/wp-content/uploads/2013/09/Issue-88.pdf Has the Internet been good for conspiracy theorising?] , Psychology Postgraduate Affairs Group (PsyPAG) Quarterly, 2015 , 88 pages 31–33}} מחקרים עקבו אחר הנוכחות והייצוג של תאוריות קונספירציה בתוצאות של מנועי חיפוש והדבר הראה שונות משמעותית בין נושאים שונים.
 +
 +
ככל הנראה קונספירציות נפוצות יותר על רקע משבר ה[[אמון]] בעיתונות , בממשלה, בתאגידים ובאקדמיה. פרשות כמו פרשת ווטרגייט ופרשיות רבות נוספות גורמים לאנשים לא להאמין למידע שהממשלה מפיצה. באופן דומה יש חשד גדל והולך בעיתונות - אם על רקע [[קשרי הון שלטון עיתון]] ועם על רקע טענה של הימין ש"העיתונות שמאלנית". במקביל העיתונות עצמה נחלשה - הכנסות שלה ירדו ולעיתים קרובות יותר היא נאלצת לסמוך על בעלות של בעלי הון שלא בהכרח מרוויחים מקיום העיתון. דבר זה מייצר עיתונות מוטה. היבט נוסף הוא שגם נחשפים מקרים של [[הטיית מחקרים על ידי חברות]] וכך אנשים פחות סומכים על מדענים. דבר זה מייצר הרגשה של "אין על מי לסמוך" ובאווירה כזו פורחות תאוריות קונספריציה. הבעיה היא שקבוצות המפיצות תאוריות קונספירציה הן לעיתים קרובות עוד פחות אמינות ממוסדות אחרים להפצת אמת. הבעיה היסודית בתחום זה היא [[אמת כמוצר ציבורי]] והקושי לתחזק אותו עקב התחזקות האידאלים של חברת-שוק שבה יותר ויותר יחסים בין אנשים וכן מוסדות חברתיים הופכים להיות מוטי רווח.
 +
    
==אמונה בקונספירציות וחשיבה טלאולוגית==
 
==אמונה בקונספירציות וחשיבה טלאולוגית==
חשיבה טלאולוגית (Teleology) היא חשיבה כי "לכל דבר יש כוונה". אנשים שמאמינים בדבר זה מאמינים לדוגמה כי תאונה או אירוע שהתרחשו במקרה, התרחשו עקב כוונה נסתרת כלשהי או מטרה.[https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%98%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%94] דבר זה הוא אחד הבסיסים לאמונה ב[[בריאתנות]]. מחקר משנת 2018 מצא כי אנשים רבים שמאמינים בחשיבה תאולוגית מאמינים גם ביתר קלות לתאוריות קונספירציה. החוקרים ניתחו סקרים של שלוש קבוצות. קבוצה של 150 סטודנטים משוויץ, קבוצה של 1,200 צרפתים בוגרים אחרים, וקבוצה של 700 סטודנטים צרפתים ושווייצרים. בכל הסקרים הללו אנשים שאמרו שהם מאמינים בבריאתנות נטו יותר להאמין בתאוריות קונספירציה כמו הזיוף של הנחיתה על הירח, או אמונה בכך שהממשל האמריקאי מעורב בפיגועי 11 בספטמבר. אנשים שנטו להאמין בשני הדברים נטו יותר לתשובות שהעידו על הטיה של חשיבה תאולוגית. {{הערה|  Kimberly Hickok, [https://www.livescience.com/63388-conspiracies-creationism-share-teleological-thinking.html Why Creationists Are More Likely to Buy into Conspiracy Theories], Live Science,  August 21, 2018 }}
+
'''חשיבה טלאולוגית''' (Teleology) היא חשיבה כי "לכל דבר יש כוונה". אנשים שמאמינים בדבר זה מאמינים לדוגמה כי תאונה או אירוע שהתרחשו במקרה, התרחשו עקב כוונה נסתרת כלשהי או מטרה.[https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%98%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%94] דבר זה הוא אחד הבסיסים לאמונה ב[[בריאתנות]]. מחקר משנת 2018 מצא כי אנשים רבים שמאמינים בחשיבה תאולוגית מאמינים גם ביתר קלות לתאוריות קונספירציה. החוקרים ניתחו סקרים של שלוש קבוצות. קבוצה של 150 סטודנטים משוויץ, קבוצה של 1,200 צרפתים בוגרים אחרים, וקבוצה של 700 סטודנטים צרפתים ושווייצרים. בכל הסקרים הללו אנשים שאמרו שהם מאמינים בבריאתנות נטו יותר להאמין בתאוריות קונספירציה כמו הזיוף של הנחיתה על הירח, או אמונה בכך שהממשל האמריקאי מעורב בפיגועי 11 בספטמבר. אנשים שנטו להאמין בשני הדברים נטו יותר לתשובות שהעידו על הטיה של חשיבה תאולוגית. {{הערה|  Kimberly Hickok, [https://www.livescience.com/63388-conspiracies-creationism-share-teleological-thinking.html Why Creationists Are More Likely to Buy into Conspiracy Theories], Live Science,  August 21, 2018 }}
    
==מאפייני תאוריות קשר==
 
==מאפייני תאוריות קשר==
שורה 108: שורה 123:  
* רצח קנדי בוצע על ידי המאפיה/CIA
 
* רצח קנדי בוצע על ידי המאפיה/CIA
 
* אלביס פרסלי לא מת
 
* אלביס פרסלי לא מת
* פול מקרתני מת בתאונה אבל מותו הוסתר על ידי כפיל
+
* פול מקרתני מת בתאונה אבל מותו הוסתר על ידי כפיל.
* הנסיכה דיאנה נרצחה על ידי סוכנות ביון
+
* הנסיכה דיאנה נרצחה על ידי סוכנות ביון.
    
===תאוריות קונספירציה נוספות===
 
===תאוריות קונספירציה נוספות===
שורה 116: שורה 131:  
* '''[[הונאת הפלואוריד]]''' - כדי להיפטר מפסולת אלומיניום גרמו לאנשים לחשוב ש[[הפלרת מים]] היא דבר חשוב לחשיבות בריאות השן והוסיפו את החומר למים.  
 
* '''[[הונאת הפלואוריד]]''' - כדי להיפטר מפסולת אלומיניום גרמו לאנשים לחשוב ש[[הפלרת מים]] היא דבר חשוב לחשיבות בריאות השן והוסיפו את החומר למים.  
 
* '''חיסונים גורמים לאוטיזם''' אחת הסברות הנפוצות בציבור היא ש[[אוטיזם]] נגרם בשל חיסונים. הסיבה לכך היא מחקר שפורסם בעבר אבל בהמשך נתברר כהונאה - מחקרים דומים שנעשו לא הצליחו לשחזר את המחקר ובהמשך נתברר שהחוקר זייף את הנתונים. עם זאת הדבר הפך לתאוריית קונספירציה נפוצה בקרב תנועת ההתנגדות לחיסונים.
 
* '''חיסונים גורמים לאוטיזם''' אחת הסברות הנפוצות בציבור היא ש[[אוטיזם]] נגרם בשל חיסונים. הסיבה לכך היא מחקר שפורסם בעבר אבל בהמשך נתברר כהונאה - מחקרים דומים שנעשו לא הצליחו לשחזר את המחקר ובהמשך נתברר שהחוקר זייף את הנתונים. עם זאת הדבר הפך לתאוריית קונספירציה נפוצה בקרב תנועת ההתנגדות לחיסונים.
 +
* העולם הוא שטוח - אמונה כי כדור הארץ אינו כדור אלא פלטה שטוחה.
 +
 
* [[סדר עולמי חדש]] - מגוון גדול של אגודות סתרים שמנסות לשנות את העולם, ביניהם האילומינטי, הבונים החופשיים, זקני ציון ועוד.  
 
* [[סדר עולמי חדש]] - מגוון גדול של אגודות סתרים שמנסות לשנות את העולם, ביניהם האילומינטי, הבונים החופשיים, זקני ציון ועוד.  
 
* [[אילומינטי]] - אחת מאגודות הסתרים שמנסה לשלוט בעולם.  
 
* [[אילומינטי]] - אחת מאגודות הסתרים שמנסה לשלוט בעולם.  
 
* [[הבונים החופשיים]]
 
* [[הבונים החופשיים]]
* העולם הוא שטוח - אמונה כי כדור הארץ אינו כדור אלא פלטה שטוחה.
+
* קוניספרציית הלטאות - חייזרים דמויי לטאות שדומות לבני אדם השתלטו כבר על מוקדי הכוח בעולם והם מכתיבים מה יקרה.  
    
==תאוריות קונספירציה בישראל==
 
==תאוריות קונספירציה בישראל==
שורה 127: שורה 144:     
==מקרים מוכחים של קשירת קשר==
 
==מקרים מוכחים של קשירת קשר==
 +
{{הפניה לערך מורחב|קונספירציה]]
 
ישנם מקרים היסטוריים בהם סוד של קושרי קשר או של סוכנות ממשלתית אכן התקיים. בין היתר הדבר כולל את:
 
ישנם מקרים היסטוריים בהם סוד של קושרי קשר או של סוכנות ממשלתית אכן התקיים. בין היתר הדבר כולל את:
 
* '''פרשת דרייפוס''' - הרשעתו של אלפרד דרייפוס, קצין תותחנים יהודי בדרגת סרן, באשמת ריגול לטובת גרמניה בשנת 1895. הדבר בוצע במשפט בדלתיים סגורות על סמך מסמכים מזוייפים. עם הזמן התרבו הקולות לבצע משפט חוזר ונוצר משבר פוליטי בחברה הצרפתית כאשר מצד אחד נמצא השמאל הצרפתי ובצד השני הימין, כולל אנטישמים וכן אנשי צבא שחששו לפגיעה בממסד. בשנת 1899 עם התפתחות המשבר לכדי הפלת הממשלה, נערך משפט חוזר בו דרייפוס הואשם שוב, אך זכה לחנינה מידי הנשיא, רק ב-1906 זוכה דרייפוס מכל אשמה.
 
* '''פרשת דרייפוס''' - הרשעתו של אלפרד דרייפוס, קצין תותחנים יהודי בדרגת סרן, באשמת ריגול לטובת גרמניה בשנת 1895. הדבר בוצע במשפט בדלתיים סגורות על סמך מסמכים מזוייפים. עם הזמן התרבו הקולות לבצע משפט חוזר ונוצר משבר פוליטי בחברה הצרפתית כאשר מצד אחד נמצא השמאל הצרפתי ובצד השני הימין, כולל אנטישמים וכן אנשי צבא שחששו לפגיעה בממסד. בשנת 1899 עם התפתחות המשבר לכדי הפלת הממשלה, נערך משפט חוזר בו דרייפוס הואשם שוב, אך זכה לחנינה מידי הנשיא, רק ב-1906 זוכה דרייפוס מכל אשמה.
שורה 133: שורה 151:  
* '''המאפיה בארצות הברית''' - בעוד קיומה של המאפיה היה דבר ידוע, לא הייתה ידוע ההיקף שלה, השליטה שלה בעסקים חוקיים והקשרים ל-CIA ולאנשי עסקים.
 
* '''המאפיה בארצות הברית''' - בעוד קיומה של המאפיה היה דבר ידוע, לא הייתה ידוע ההיקף שלה, השליטה שלה בעסקים חוקיים והקשרים ל-CIA ולאנשי עסקים.
 
* '''ניסיונות הקשר לרציחתו של היטלר''' - בוצעו מספר ניסיונות לרצח היטלר כאשר הרציני שבהם כלל אנשי צבא ואצולה שפוצצו פצצה במפקדה של היטלר וגרמו לפציעתו.  
 
* '''ניסיונות הקשר לרציחתו של היטלר''' - בוצעו מספר ניסיונות לרצח היטלר כאשר הרציני שבהם כלל אנשי צבא ואצולה שפוצצו פצצה במפקדה של היטלר וגרמו לפציעתו.  
* '''[[אסבסט|תעשיית האסבסט]]''' - בין 1930 לבין 1960 יצרני אסבסט ניסו ככל יכולתם להסתיר את הקשר בין אסבסט לבין סרטן. עובדים תבעו את המפעלים על פגיעה בבריאות אבל רק בשנות ה-60 הצליחו אפידמיולוגים להוכיח את הקשר. רק בשנת 1979 קבע שופט Judge John A. MacKenzie כי יצרנים שהשתמשו באסבסט כולל בעבודה במספנות, הסתירו את הסכנה מפני פועלים. [http://www.asbestos-attorney.com/pilot3-1.htm]
+
* '''[[הונאות אסבסט]]''' - בין 1930 לבין 1960 יצרני אסבסט ניסו ככל יכולתם להסתיר את הקשר בין אסבסט לבין סרטן ומחלות שונות. עובדים וצרכנים תבעו את המפעלים על פגיעה בבריאות אבל רק בשנות ה-60 הצליחו אפידמיולוגים להוכיח את הקשר. רק בשנת 1979 קבע שופט Judge John A. MacKenzie כי יצרנים שהשתמשו באסבסט כולל בעבודה במספנות, הסתירו את הסכנה מפני פועלים. [http://www.asbestos-attorney.com/pilot3-1.htm] מספר חברות פשטו רגל בגלל תביעות של עובדים לפיצויים. נזקי הבריאות נמשכים לפעמים גם במהלך המאה ה-21.
 
* '''ניסוי העגבת בטסקיגי''' - ניסוי קליני שנערך בין 1932 ל-1972, בטסקיגי שבמדינת אלבמה, באוכלוסייה של 399 עובדי כפיים שחורים, עניים וברובם בלתי משכילים, ובקבוצת ביקורת בת 200 איש נוספים מאוכלוסייה זו, שנבחנו לבדיקת הטיפול והמהלך הטבעי של מחלת העגבת. ניסוי זה נודע לשמצה והפך לאבן דרך בהתייחסות לחולה המשתתף בניסוי הקליני ובהגנת זכויותיו הבסיסיות, בשל העובדה שהוא נערך ללא כל התחשבות בבריאות ובכבוד האדם של המשתתפים בו. המשתתפים בניסוי לא נתנו הסכמה מדעת לניסוי ולתוצאותיו, ולא הודיעו להם כי אובחנו כנגועים בעגבת. נאמר להם כי בעייתם היא "דם רע", וכי יוכלו לקבל טיפול בחינם, נסיעות בחינם אל המרפאה, ארוחה חמה אחת ליום, ואם ימותו, תקבל משפחתם אלף דולר להוצאות הקבורה. הניסוי הופסק בשל הדלפת הפרטים שלו לעיתונות. [https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99_%D7%94%D7%A2%D7%92%D7%91%D7%AA_%D7%91%D7%98%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%92%D7%99]
 
* '''ניסוי העגבת בטסקיגי''' - ניסוי קליני שנערך בין 1932 ל-1972, בטסקיגי שבמדינת אלבמה, באוכלוסייה של 399 עובדי כפיים שחורים, עניים וברובם בלתי משכילים, ובקבוצת ביקורת בת 200 איש נוספים מאוכלוסייה זו, שנבחנו לבדיקת הטיפול והמהלך הטבעי של מחלת העגבת. ניסוי זה נודע לשמצה והפך לאבן דרך בהתייחסות לחולה המשתתף בניסוי הקליני ובהגנת זכויותיו הבסיסיות, בשל העובדה שהוא נערך ללא כל התחשבות בבריאות ובכבוד האדם של המשתתפים בו. המשתתפים בניסוי לא נתנו הסכמה מדעת לניסוי ולתוצאותיו, ולא הודיעו להם כי אובחנו כנגועים בעגבת. נאמר להם כי בעייתם היא "דם רע", וכי יוכלו לקבל טיפול בחינם, נסיעות בחינם אל המרפאה, ארוחה חמה אחת ליום, ואם ימותו, תקבל משפחתם אלף דולר להוצאות הקבורה. הניסוי הופסק בשל הדלפת הפרטים שלו לעיתונות. [https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99_%D7%94%D7%A2%D7%92%D7%91%D7%AA_%D7%91%D7%98%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%92%D7%99]
 
* '''פרשת ווטרגייט''' - פעולות בלתי חוקיות שננקטו על ידי אנשי ממשל ניקסון נגד מחאת הדמוקרטים על המלחמה בווייטנאם בשנים 1972-1974. הפרשה הובילה להתפטרותו של ניקסון מהחיים הפוליטיים. הפרשה נחשפה בעקבות חשיפת פורצים מהמפלגה הרפובליקאית למטה המפלגה הדמוקרטית ששמו שם אמצעי ציטוט וצילמו מסמכים. יום לאחר הפריצה דן הנשיא ניקסון עם ראש הסגל שלו, בוב הולדמן, בדרכים "להוריד" את הבולשת מהחקירה, בין השאר באמצעות סוכנות הביון המרכזית. העילה לכך, אליבא דניקסון, הייתה הטענה כי חקירה מסוג זה עלולה לגרום לפגיעה בביטחונה הלאומי של ארצות הברית. שני כתבים של העיתון "וושינגטון פוסט", בוב וודוורד וקרל ברנסטין, החלו לסקר ולחקור את הפרשה. וודוורד וברנסטין נשענו על מארק פלט, ששימש כמשנה לראש האף בי איי וסייע לוודוורד בחשיפת הפרשה. הפרשה צברה לאט לאט תשומת לב ציבורית עם התפתחות המשפט של הנאשמים בפריצה ולאחר שניקסון נבחר בשנית. לבסוף החלה חקירה של הסנאט ועל ידי התובע הכללי של ארצות הברית. נתברר כי יש קלטות בבית הלבן שמאפשרות לדעת מה הנשיא ידע ומתי. ניקסון ניסה להתגונן על ידי פיטורי התובע הכללי והחל מחול שדים של שקרים, פיטורים והכחשות. לבסוף נתברר כי ניקסון ניסה לחפות על הפורצים ודבר זה הוביל למאמץ להדיח אותו בסנאט ובבית הנבחרים, דבר זה הוביל להתפטרותו. [https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA_%D7%95%D7%95%D7%98%D7%A8%D7%92%D7%99%D7%99%D7%98]
 
* '''פרשת ווטרגייט''' - פעולות בלתי חוקיות שננקטו על ידי אנשי ממשל ניקסון נגד מחאת הדמוקרטים על המלחמה בווייטנאם בשנים 1972-1974. הפרשה הובילה להתפטרותו של ניקסון מהחיים הפוליטיים. הפרשה נחשפה בעקבות חשיפת פורצים מהמפלגה הרפובליקאית למטה המפלגה הדמוקרטית ששמו שם אמצעי ציטוט וצילמו מסמכים. יום לאחר הפריצה דן הנשיא ניקסון עם ראש הסגל שלו, בוב הולדמן, בדרכים "להוריד" את הבולשת מהחקירה, בין השאר באמצעות סוכנות הביון המרכזית. העילה לכך, אליבא דניקסון, הייתה הטענה כי חקירה מסוג זה עלולה לגרום לפגיעה בביטחונה הלאומי של ארצות הברית. שני כתבים של העיתון "וושינגטון פוסט", בוב וודוורד וקרל ברנסטין, החלו לסקר ולחקור את הפרשה. וודוורד וברנסטין נשענו על מארק פלט, ששימש כמשנה לראש האף בי איי וסייע לוודוורד בחשיפת הפרשה. הפרשה צברה לאט לאט תשומת לב ציבורית עם התפתחות המשפט של הנאשמים בפריצה ולאחר שניקסון נבחר בשנית. לבסוף החלה חקירה של הסנאט ועל ידי התובע הכללי של ארצות הברית. נתברר כי יש קלטות בבית הלבן שמאפשרות לדעת מה הנשיא ידע ומתי. ניקסון ניסה להתגונן על ידי פיטורי התובע הכללי והחל מחול שדים של שקרים, פיטורים והכחשות. לבסוף נתברר כי ניקסון ניסה לחפות על הפורצים ודבר זה הוביל למאמץ להדיח אותו בסנאט ובבית הנבחרים, דבר זה הוביל להתפטרותו. [https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA_%D7%95%D7%95%D7%98%D7%A8%D7%92%D7%99%D7%99%D7%98]
שורה 150: שורה 168:  
אחד המאפיינים של חלק מתאוריות קונספירציה מוטעות הוא שמדובר כביכול בשיתוף פעולה בין מאות ואלפי אנשים למשך זמן רב, תוך שיתוף פעולה מלא ותאום בין כולם. ניתן לראות שדבר זה אינו אופייני לפרשיות אמיתיות שנחשפו שבהן הדבר כלל קבוצה קטנה של אנשים או מאמץ אדיר של סוכנות ביון, או של רשויות הצבא או של חברות מסחריות חזקות בניסיון להסתיר את הפעילות (שנחשפה בסופו של דבר).
 
אחד המאפיינים של חלק מתאוריות קונספירציה מוטעות הוא שמדובר כביכול בשיתוף פעולה בין מאות ואלפי אנשים למשך זמן רב, תוך שיתוף פעולה מלא ותאום בין כולם. ניתן לראות שדבר זה אינו אופייני לפרשיות אמיתיות שנחשפו שבהן הדבר כלל קבוצה קטנה של אנשים או מאמץ אדיר של סוכנות ביון, או של רשויות הצבא או של חברות מסחריות חזקות בניסיון להסתיר את הפעילות (שנחשפה בסופו של דבר).
   −
דבר נוסף שמבדיל תאוריות קונספירציה מקונספירציות אמיתיות הוא התפקיד השונה בו ממלאים בקונספירציה או בהפרכתה מדענים, עיתונאים, ארגונים חברתיים ופוליטיקאים. בדרך כלל מידע על פגיעה בציבור על ידי גורם מסחרי או ממשלתי כלשהו נחשפו על ידי מדענים ו/או תחקירנים של עיתונות ממוסדת. בעוד שקיימים מדענים שיכולים לשתף פעולה עם קונספירציות (לדוגמה בתחום הטבק) בדרך כלל תפקידם גדול יותר בחשיפת אי דיוקים הנוגעים לפרשה. כאשר יש קונספירציה אמיתית ניתן לראות מדענים משני הצדדים, ובדרך כלל הדיון בקרב המדענים הוא מדוייק הרבה יותר מאשר הדיון הציבורי בקרב מוסדות חברתיים אחרים. עיתונים עשויים להפריך תאוריות קונספירציה לא נכונות, לחשוף קונספירציות נכונות או לקחת חלק בבלבול הציבור. בדומה למדענים אחת הדרכים להבנת אמינות העיתונות היא הקפדה על מקורות, עריכה מדעית, ואפשרות להזים או לאשש את הטענות של העיתון.
+
דבר נוסף שמבדיל תאוריות קונספירציה מקונספירציות אמיתיות הוא התפקיד השונה בו ממלאים בקונספירציה או בהפרכתה מדענים, עיתונאים, ארגונים חברתיים ופוליטיקאים. בדרך כלל מידע על פגיעה בציבור על ידי גורם מסחרי או ממשלתי כלשהו נחשפו על ידי מדענים ו/או תחקירנים של עיתונות ממוסדת. בעוד שקיימים מדענים שיכולים לשתף פעולה עם קונספירציות (לדוגמה בתחום הטבק) בדרך כלל התפקיד המשמעותי יותר שהם ממלאים הוא בחשיפת אי דיוקים הנוגעים לפרשה. כאשר יש קונספירציה אמיתית ניתן לראות מדענים משני הצדדים, ובדרך כלל הדיון בקרב המדענים הוא מדוייק הרבה יותר מאשר הדיון הציבורי בקרב מוסדות חברתיים אחרים. עיתונים עשויים להפריך תאוריות קונספירציה לא נכונות, לחשוף קונספירציות נכונות או לקחת חלק בבלבול הציבור. בדומה למדענים אחת הדרכים להבנת אמינות העיתונות היא הקפדה על מקורות, עריכה מדעית, ואפשרות להזים או לאשש את הטענות של העיתון.
    
==דמויות בולטות בשיח הקונספירטיבי==
 
==דמויות בולטות בשיח הקונספירטיבי==
שורה 174: שורה 192:     
==ראו גם==
 
==ראו גם==
 +
* [[קונספירציה]]
 
* [[דיסאינפורמציה]]
 
* [[דיסאינפורמציה]]
 
* [[ספין תקשורתי]]
 
* [[ספין תקשורתי]]
שורה 206: שורה 225:  
* [https://www.hayadan.org.il/pseudoscience-is-taking-over-social-media-and-putting-us-all-at-risk-0408192/comment-page-1?unapproved=730340&moderation-hash=24b272b7b399159f09af4d3cb4e2f289הפסאודו מדע משתלט על המדיה החברתית באמצעות חדשות כזב ומסכן את כולנו], הידען, 4 באוגוסט, 2019  
 
* [https://www.hayadan.org.il/pseudoscience-is-taking-over-social-media-and-putting-us-all-at-risk-0408192/comment-page-1?unapproved=730340&moderation-hash=24b272b7b399159f09af4d3cb4e2f289הפסאודו מדע משתלט על המדיה החברתית באמצעות חדשות כזב ומסכן את כולנו], הידען, 4 באוגוסט, 2019  
   −
;אתרי קונספירציות
+
;אתרי תאוריות קונספירציות
 
* [http://www.conspil.com/ קונספיל] - אתר קונספירציות
 
* [http://www.conspil.com/ קונספיל] - אתר קונספירציות
 
* [http://www.emetaheret.org.il/ אמת אחרת] - אתר קונספירציות
 
* [http://www.emetaheret.org.il/ אמת אחרת] - אתר קונספירציות

תפריט ניווט