שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,410 בתים ,  12:14, 25 בנובמבר 2019
שורה 47: שורה 47:     
== קיימות סביבה והצדקת האל (תאודיציה) ==
 
== קיימות סביבה והצדקת האל (תאודיציה) ==
בעיות הקשורות לקיימות וסביבה קשורות, כנראה, לבעיה אחת פילוסופית - דתית שמתרידה כבר זמן רב הוגי דעות שונים. בכלליות אפשר לנסח אותה כך: למה בעצם קיים הרוע בעולם ומה יקרה עם יעלם? האנשים שמאמינים באלוהים לא הבינו למה בעצם העולם נברא עם בעיות. אחת התשובות היתה, שהאנשים שואפים לעולם מושלם, אבל אם לא יהיו בכלל בעיות האנשים יתפגרו משיעמום. כלומר המאבק בבעיות השונות נותן לאנשים מטרה מסוימת ואם לא יהיו בעיות בכלל, כמו שמתואר בסיפורים שונים על גן העדן או על מה יקרה באחרית הימים אחרי יום הדין וכך הלאה, לא כל כך ברור מה לעשות. אבל אם כך יוצא מצב אבסורדי: יוצא שלא צריך לשאוף לפתרון הבעיות, מה שבהחלט נראה כאבסורד. אנשים רבים התעסקו בבעיה הזו כמו לדוגמה לייבניץ{{הערה|ויקיפדיה [https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%92%D7%95%D7%98%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%93_%D7%95%D7%99%D7%9C%D7%94%D7%9C%D7%9D_%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%A5#%D7%AA%D7%90%D7%95%D7%93%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%94_%D7%95%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%98%D7%99%D7%9E%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%AA גוטפריד_וילהלם_לייבניץ תאודיציה ואופטימליות]}}, לב טולסטוי בספרו מלחמה ושלום ועוד.
+
בעיות הקשורות ל[[קיימות]] ו[[סביבתנות|סביבה]] קשורות, כנראה, לבעיה פילוסופית-דתית שמטרידה כבר זמן רב הוגי דעות שונים, והיא  [[בעיית קיום הרוע]] - למה בעצם קיים רוע בעולם ומה יקרה עם יעלם?  
 +
 
 +
אנשים שמאמינים באלוהים ובבריאה לא הבינו למה בעצם העולם נברא עם בעיות. פתרון אחד לדבר זה קיים בדתות של שני אלים או הרבה אלים - יש דתות שבהן יש מאבק בין אל-טוב לאל-רע ומאבק זה יוצר רוע. בדתות אחרות יש ריבוי אלים והמאבקים בינהם גם מאפשרים קיום של רוע. אף שדתות כמו יהדות, נצרות ואיסלם מאמינות באל אחד, יש בהן גם יסודות של אל-טוב ורע, או "ריבוי אלים" קטנים (כמו קדושים, צדיקים, רוחות, שדים וכו') שמסבירים בצורה חלקית את קיום הרוע - לדוגמה קיומו של השטן או "יצר הרע" כהסבר לרוע.
 +
 
 +
תשובה אחרת היא שהאנשים שואפים לעולם מושלם, אבל אם לא יהיו בכלל בעיות האנשים יתפגרו משיעמום. כלומר המאבק בבעיות השונות נותן לאנשים מטרה מסוימת ואם לא יהיו בעיות בכלל, כמו שמתואר בסיפורים שונים על גן העדן או על מה יקרה באחרית הימים אחרי יום הדין וכך הלאה, לא כל כך ברור מה יש לעשות בעולם ללא בעיות. אך דבר זה יוצר מצב אבסורדי לפיולא צריך לשאוף לפתרון הבעיות. הוגים רבים התעסקו בבעיה הזו כמו לדוגמה לייבניץ{{הערה|ויקיפדיה [https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%92%D7%95%D7%98%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%93_%D7%95%D7%99%D7%9C%D7%94%D7%9C%D7%9D_%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%A5#%D7%AA%D7%90%D7%95%D7%93%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%94_%D7%95%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%98%D7%99%D7%9E%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%AA גוטפריד_וילהלם_לייבניץ תאודיציה ואופטימליות]}}, [[לב טולסטוי ]] בספרו מלחמה ושלום ועוד.
    
יש 2 גרסאות פופולריות לפתרון הבעיה הזו והן קשורות לקיימות וסביבה:
 
יש 2 גרסאות פופולריות לפתרון הבעיה הזו והן קשורות לקיימות וסביבה:
   −
1. הקשיים והבעיות נבראו כדי לבחון את האדם, עד כמה הוא חזק באמונה, עד כמה הוא חזק ונחוש בפתרון בעיות וכדומה, לכן צריך להאבק באיתני הטבע לבנות עוד ועוד מכונות וטכנולוגיה, כדי לפתור את הבעיות, עד אשר כל כוחות הטבע יהיו בשליטת בני האדם ולא תהיה כל בעיה.
+
1. הקשיים והבעיות נבראו כדי לבחון את האדם, עד כמה הוא חזק באמונה, עד כמה הוא חזק ונחוש בפתרון בעיות וכדומה, לכן צריך להאבק באיתני הטבע לבנות עוד ועוד מכונות וטכנולוגיה, כדי לפתור את הבעיות, עד אשר כל כוחות הטבע יהיו בשליטת בני האדם ולא תהיה כל בעיה. הקושי בהסבר זה הוא ש[[שינוי טכנולוגי]] יוצר לעיתים קרובות השפעות לוואי או שינויים שבעצמם יכולים ליצור בעיה - לדוגה שכלול נשק גרם ליותר מוות של אנשים במלחמות, ולאיום על כלל האנושות עקב איום ב[[נשק אטומי]]. דוגמה אחרת היא [[זיהום]] ו[[השפעות סביבתיות]].  
   −
2. הקשיים והבעיות נבראו כדי לבחון את האדם, עד כמה הוא חזק באמונה, עד כמה הוא חזק ונחוש בפתרון בעיות וכדומה, לכן הוא צריך להאבק באיתני הטבע ליצור כלים מספיק טובים כדי לחיות טוב, ולכן הוא לא צריך להשמיד כל מה שנראה כמכשול כי הוא לא רוצה להתאמץ ולהתגבר על מכשולים כלשהם. זאת אומרת: נניח אחת הבעיות היתה שחיות כמו נמרים או זאבים טרפו בני אדם. בני האדם הוכיחו את את האומץ והחוזק שלהם כאשר נאבקו בנמרים ואת חוכמתם כאשר המציאו כלים מספיק חזקים כדי לנצח אותם כמו חנית. אבל כאשר הם החליטו שהם לא רוצים להתאמץ ולבחון את עצמם, אלה עדיף פשוט  להרוג את כל הנמרים, זה לא רק פגע בטבע זה גם הפך את החיים לפחות מעניינים והאנשים מתוך שעמום התחילו לחפש עיסוקים אחרים לדוגמה להילחם אחד בשני. דוגמה אחרת: בעבר האנשים בחנו את כוחם בחציית ביצות. אבל כאשר הם החליטו שהם לא רוצים להתאמץ ולחצות ביצות ולכן צריך לייבש אותם זה פגע בסביבה וגם הפך את החיים למשעממים יותר.  
+
2. הקשיים והבעיות נבראו כדי לבחון את האדם, עד כמה הוא חזק באמונה, עד כמה הוא חזק ונחוש בפתרון בעיות וכדומה, לכן הוא צריך להאבק באיתני הטבע ליצור כלים מספיק טובים כדי לחיות טוב, ולכן הוא לא צריך להשמיד כל מה שנראה כמכשול כי הוא לא רוצה להתאמץ ולהתגבר על מכשולים כלשהם. זאת אומרת: נניח אחת הבעיות היתה שחיות כמו נמרים או זאבים טרפו בני אדם. בני האדם הוכיחו את את האומץ והחוזק שלהם כאשר נאבקו בנמרים ואת חוכמתם כאשר המציאו כלים מספיק חזקים כדי לנצח אותם כמו חנית. אבל כאשר הם החליטו שהם לא רוצים להתאמץ ולבחון את עצמם, אלה עדיף פשוט  להרוג את כל הנמרים, זה לא רק פגע בטבע זה גם הפך את החיים לפחות מעניינים והאנשים מתוך שעמום התחילו לחפש עיסוקים אחרים לדוגמה להילחם אחד בשני. דוגמה אחרת: בעבר האנשים בחנו את כוחם בחציית ביצות. אבל כאשר הם החליטו שהם לא רוצים להתאמץ ולחצות ביצות ולכן צריך לייבש אותם זה פגע בסביבה וגם הפך את החיים למשעממים יותר. הדבר כנראה קשור לתופעות כמו השלכות של [[אורח חיים יושבני]], [[דכאון]], בחברה המודרנית וגם לפופולריות הגבוהה של ענפי ספורט כמו טיפוס הרים או שיט בסירות במים סוערים.
   −
הדבר כנראה קשור לתופעות כמו השלכות של [[אורח חיים יושבני]], [[דכאון]], בחברה המודרנית וגם לפופולריות הגבוהה של ענפי ספורט כמו טיפוס הרים או שיט בסירות במים סוערים.
+
הסברים חילונים לקיומו של הרוע נובעים מדברים כמו [[החוק השני של התרמודינמיקה]], הקושי לקיים [[מערכת דיאספטית]] - קיומו של סדר (או של חיים) דורש השקעת אנרגיה ואילו אי -סדר נובע באופן ספונטני. כדי לשמור על שגשוג יש לשמור על מערכת חיה (כמו צמח, בעל חיים, אדם, מוסד חברתי) בטווח מתאים של פרמרטים ([[נישה]]) וסטייה מטווח זה מייצרת בעיות  שונות. סטייה גדולה מידי מטווח הפרמטרים גוררת [[נזק בלתי הפיך]] כמו נכות, שבר, אובדן אמון או מוות. בעוד שקיים מנגנון של [[סדר ספונטני]] הוא דורש גם כן טווח מסויים של פמרטים או [[מערכת אקולוגית]] מתאימה. בעיה נוספת המייצרת התנהגות אנוכית או דומה לאנוכיות ומביאה לריבים ומחלוקות נובעת מ[[אבולוציה]] אם כי באבולוציה כזו בקרב יצורים חברתיים יש גם יסודות חשובים של שיתופי פעולה.
    
== הדתות השונות וההתייחסות שלהן לערכי סביבה וקיימות ==
 
== הדתות השונות וההתייחסות שלהן לערכי סביבה וקיימות ==

תפריט ניווט