שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 578 בתים ,  12:06, 1 בנובמבר 2020
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:  
'''מוצר ציבורי''' (באנגלית: '''Public good''') היא [[חקר הכלכלה|הגדרה כלכלית]] ל[[מוצר]] או שירות שהוא בעל תכונות של [[מוצר בלבדי|חוסר-בלעדיות]] בצריכה (non-excludable) וגם [[מוצר יריבי|בלתי יריבי]] (non-rivalrous). חוסר בלבדיות של מוצר פירושו שקשה למנוע מאנשים להנות מהמוצר אפילו אם הם לא שילמו עליו, ומוצר בלתי-יריבי הוא מוצר שהשימוש בו על-ידי אדם אחד, לא מקטין את זמינות המוצר לאנשים אחרים.
 
'''מוצר ציבורי''' (באנגלית: '''Public good''') היא [[חקר הכלכלה|הגדרה כלכלית]] ל[[מוצר]] או שירות שהוא בעל תכונות של [[מוצר בלבדי|חוסר-בלעדיות]] בצריכה (non-excludable) וגם [[מוצר יריבי|בלתי יריבי]] (non-rivalrous). חוסר בלבדיות של מוצר פירושו שקשה למנוע מאנשים להנות מהמוצר אפילו אם הם לא שילמו עליו, ומוצר בלתי-יריבי הוא מוצר שהשימוש בו על-ידי אדם אחד, לא מקטין את זמינות המוצר לאנשים אחרים.
   −
דוגמאות למוצרים ציבורי כוללות מחלקה גדולה של מוצרים ושירותים. ובנוסף יש גם "מוצרים ציבוריים" שאינם נתפסים בהכרח כמוצר בכלל: [[זיהום אוויר|אוויר נקי]], [[שכבת האוזון]] וכן "מוצרים סביבתיים" ו[[שירותי המערכת האקולוגית|שירותים טבעיים]] אחרים כגון [[שינויי אקלים|אקלים נוח ויציב]], [[בטחון תזונתי]] ועוד; [[ידע]] והשכלה; [[רפואה מונעת]] ותקני בטיחות; שידור טלוויזיה, רדיו וטלפוניה באוויר; צבא והגנה על בטחון המדינה; מגדלור, מערכות בקרה והגנה נגד הצפות, רעידות אדמה וסופות; תאורת רחוב; אפשר לראות גם תפקוד של [[מוסדות חברתיים]] כמו [[מערכת שיפוט הוגנת]], חופש הביטוי, הגנה על זכויות קניין, [[אמון]], [[זכויות אדם]] ועוד הם סוג של מוצרים ציבוריים, גם עצם הקיום של [[שוק]] ורכוש, שגשוג, [[שלום כמוצר ציבורי|שלום]] ו[[אמת כמוצר ציבורי|אמת]] יכולים להיחשב כמוצרים ציבוריים.
+
דוגמאות למוצרים ציבוריים כוללות מחלקה גדולה של מוצרים ושירותים, וחלקם נחשבים לפעמים "מוצרים ציבוריים", למרות שאינם נתפסים בהכרח כמוצר כלכלי: [[זיהום אוויר|אוויר נקי]], [[שכבת האוזון]] וכן "מוצרים סביבתיים" ו[[שירותי המערכת האקולוגית|שירותים טבעיים]] אחרים כגון [[שינויי אקלים|אקלים נוח ויציב]], [[בטחון תזונתי]] ועוד; [[ידע]] והשכלה; [[רפואה מונעת]] ותקני בטיחות; שידור טלוויזיה, רדיו וטלפוניה באוויר; צבא והגנה על בטחון המדינה; מגדלורים, מערכות בקרה והגנה נגד הצפות, רעידות אדמה וסופות; תאורת רחוב; אפשר לראות גם תפקוד של [[מוסדות חברתיים]] כמו [[מערכת שיפוט הוגנת]], חופש הביטוי, הגנה על זכויות קניין, [[אמון]], [[זכויות אדם]] ועוד הם סוג של מוצרים ציבוריים, גם עצם הקיום של [[שוק]] ורכוש, שגשוג, [[שלום כמוצר ציבורי|שלום]] ו[[אמת כמוצר ציבורי|אמת]] יכולים להיחשב כמוצרים ציבוריים.
   −
בנסיבות מסוימות, מוצרים ציבוריים יכולים להיות בתת-ייצור, שימוש יתר, או ניצול יתר (תהליך של התדרדרות של המוצר), או שאי קיום שלהם גורם ל[[השפעות חיצוניות]] שליליות ([[עלויות חיצוניות]]) שפוגעות בכלל הציבור. דוגמאות אלה כוללות [[זיהום אוויר]], [[פקקי תנועה]], פגיעה ב[[מחזור הזרחן]] וב[[מערכות אקולוגיות]], [[תאונות דרכים]], [[שחיתות]], פיתוח של [[עמידות לאנטיביוטיקה]], [[משבר המים העולמי]], [[התחממות עולמית]], [[מלחמות]] ועוד. בעיות במוצרים ציבוריים קשורות בדרך כלל לבעיית היא של [[נוסע חופשי]] שבו אנשים שלא משלמים על המוצר מקבלים גישה אליו, כך שאנשים רבים רוצים להשתמש במוצר, אבל לא מוכנים לשלם עליו, ושל [[טרגדיית המרעה הציבורי]] שבה צריכה של [[משאב משותף]] על ידי פרטים שפועלים כדי לשפר את התועלת המיידית שלהם, גוררת הקטנה או הרס של המשאב הציבורי. ניתן לפעמים להגביל גישה למוצר ציבורי ובכך להפוך אותו ל"[[מוצר מועדון]]" (Club goods) או ל[[מוצר פרטי]]. מכשירי הגבלת-גישה כוללים [[זכויות-יוצרים]], פטנטים, מיסי גודש, טלוויזיה בתשלום. עם זאת הדבר לא תמיד אפשרי - לדוגמה במקרים של [[סיכוני אסון עולמיים]].
+
בנסיבות מסוימות, מוצרים ציבוריים יכולים להיות בתת-ייצור, או בצריכת יתר (שגוררת תהליך של התדרדרות של המוצר), או שאי קיום שלהם גורם ל[[השפעות חיצוניות]] שליליות ([[עלויות חיצוניות]]) שפוגעות בכלל הציבור. דוגמאות אלה כוללות [[זיהום אוויר]], [[פקקי תנועה]], פגיעה ב[[מחזור הזרחן]] וב[[מערכות אקולוגיות]], [[תאונות דרכים]], [[שחיתות]], פיתוח של [[עמידות לאנטיביוטיקה]], [[משבר המים העולמי]], [[התחממות עולמית]], [[מלחמות]] ועוד. בעיות במוצרים ציבוריים קשורות בדרך כלל לבעיית "[[נוסע חופשי|הנוסע החופשי]]" שבו אנשים שלא משלמים על המוצר מקבלים גישה אליו, כך שאנשים רבים רוצים להשתמש במוצר, אבל לא מוכנים לשלם עליו, ושל [[טרגדיית המרעה הציבורי]] שבה צריכה של [[משאב משותף]] על ידי פרטים שפועלים כדי לשפר את התועלת המיידית שלהם, גוררת הקטנה או הרס של המשאב הציבורי. ניתן לפעמים להגביל גישה למוצר ציבורי ובכך להפוך אותו ל"[[מוצר מועדון]]" (Club goods) או ל[[מוצר פרטי]]. מכשירי הגבלת-גישה כוללים [[זכויות-יוצרים]], פטנטים, מיסי גודש, טלוויזיה בתשלום ועוד. עם זאת הדבר לא תמיד אפשרי - לדוגמה במקרים של [[סיכוני אסון עולמיים]].
   −
[[שוק משוכלל]], כלומר [[שוק חופשי]] בלתי-מנוהל המונע על ידי סוכנים בעלי אינטרס עצמי, לא יצליח בהרבה מקרים לספק מוצרים ציבוריים, או שהוא יכול לספק את המוצרים הציבוריים בכמות קטנה מידי או בתשלום גבוה מידי. דבר זה הוא דוגמה חשובה ל[[כשל שוק]]. קיימת הסכמה רחבה בקרב [[חקר הכלכלה|כלכלנים]] על דבר זה במשך מאות שנים, גם על ידי כלכלנים [[שמרנות|שמרנים]] או ליברלים דוגמת [[אדם סמית]].
+
[[שוק משוכלל]], כלומר [[שוק חופשי]] בלתי-מנוהל המונע על ידי סוכנים בעלי אינטרס עצמי, לא יצליח בהרבה מקרים לספק מוצרים ציבוריים, או שהוא יכול לספק את המוצרים הציבוריים בכמות קטנה מידי או בתשלום גבוה מידי. דבר זה הוא דוגמה חשובה ל[[כשל שוק]]. קיימת הסכמה רחבה בקרב [[חקר הכלכלה|כלכלנים]] על דבר זה במשך מאות שנים, גם על ידי כלכלנים [[שמרנות|שמרנים]] או ליברלים דוגמת [[אדם סמית]].  ב -1958 בספר [[חברת השפע]] הצביע גלבריית על כך שבעבר היה עוני וממחסור במוצרים שונים, וכי  בשוק קפיטליטסי מודרני יש שפע של מוצרים פרטיים כמו מכוניות, בגדים, בתים וכו'. עם זאת גלבריית גם טען כי שפע כזה לא קיים בהכרח לגבי מוצרים ציבוריים שהשוק לא דואג להם ואף עלול לפגוע בקיומם.  
   −
קיים דיון נרחב בשאלה כיצד יש למדוד את ההשלכות והתועלת ממוצרים ציבוריים בכלכלה ובחברה בכלל, וכיצד לזהות את הפתרונות הטובים ביותר להספקה ולהגנה של מוצרים ציבוריים. בגלל "[[בעיית הטרמפיסט]]" ובעיות הקשורות ב[[בורות רציונלית]] קשה מאוד למדוד את הביקוש למוצרים ציבוריים. האספקה של מוצרים ציבוריים רבים מבוצעת על ידי הממשלה, חברה ממשלתית או חברה תחת פיקוח, או על ידי רשויות מקומיות - לדוגמה הובלת חשמל, פארקים ציבוריים, [[חינוך]] או סלילת כבישים, כאשר הייצור יכול להיעשות על ידי חברה פרטית (במכרז לדוגמה) אבל בסיס התשלום למוצר הציבורי הוא על ידי [[מס|מיסים]]. מוצרים ציבוריים רבים אחרים מסופקים על [[הביוספרה]] ועוד קבוצה אחרת מסופקת על ידי [[נורמה חברתית|נורמות התנהגות]].
+
קיים דיון נרחב בשאלה כיצד יש למדוד את ההשלכות והתועלת ממוצרים ציבוריים בכלכלה ובחברה בכלל, וכיצד לזהות את הפתרונות הטובים ביותר להספקה ולהגנה של מוצרים ציבוריים. בגלל "[[בעיית הטרמפיסט]]" ובעיות הקשורות ב[[בורות רציונלית]] קשה למדוד את הביקוש למוצרים ציבוריים. האספקה של מוצרים ציבוריים רבים מבוצעת על ידי הממשלה, חברה ממשלתית או חברה תחת פיקוח, או על ידי רשויות מקומיות - לדוגמה הובלת חשמל, פארקים ציבוריים, [[חינוך]] או סלילת כבישים, כאשר הייצור יכול להיעשות על ידי חברה פרטית (במכרז לדוגמה) אבל בסיס התשלום למוצר הציבורי הוא על ידי [[מס|מיסים]]. מוצרים ציבוריים רבים אחרים מסופקים על [[הביוספרה]] ועוד קבוצה אחרת מסופקת על ידי [[נורמה חברתית|נורמות התנהגות]].
   −
קיים דמיון חשוב בין בעיות הקשורות להספקת מוצרים ציבוריים לבין [[בעיות החלטה קולקטיביות]] כמו הצבעה בבחירות, הפגנות או הקטנה של ייצור במקרה של [[אוליגופול]] - כאשר קשה למנוע מפרטים להנות מהישג של הפעולה המשותפת, אם זו מושגת. במקרים כאלה ניתן להסתכל על ההישג כעל מוצר בלתי-בלבדי. כתוצאה מכך לפרטים יש תמריץ נמוך לתרום להישג (על ידי הצבעה בבחירות או על ידי השתתפות בהפגנה לדוגמה) - אם הם חושבים שהפעולה זו יקרה או שלא סביר שהיא תביא להשפעה משמעותית על השגת המטרה המשותפת.
+
קיים דמיון חשוב בין בעיות הקשורות להספקת מוצרים ציבוריים לבין [[בעיות החלטה קולקטיביות]] כמו הצבעה בבחירות, הפגנות או הקטנה של ייצור במקרה של [[אוליגופול]] - כאשר קשה למנוע מפרטים להנות מהישג של הפעולה המשותפת, אם זו מושגת. במקרים כאלה ניתן להסתכל על ההישג כעל מוצר בלתי-בלבדי. כתוצאה מכך לפרטים יש תמריץ נמוך לתרום להישג (על ידי הצבעה בבחירות או על ידי השתתפות בהפגנה לדוגמה) - אם הם חושבים שהמחיר לתשלום על הפעולה זו הוא יקר, שלא סביר שפעולה מצידם תביא להשפעה משמעותית על השגת המטרה המשותפת.
    
בעיית שחיקה או התדרדרות של מוצר ציבורי מוחרפת כאשר היא משולבת ב[[כשל שוק|כשלי שוק]] נוספים כמו מחסור ב[[מידע מלא]], [[תהליך ארוך טווח]] [[תהליך בלתי הפיך|ובלתי הפיך]] וקיום של [[השפעות חיצוניות]]. בעיה זו בולטת במיוחד עבור בעיות בתחום ה[[קיימות]] (כגון [[מערכות אקולוגיות]], [[מחזור אקולוגי]], בריאות של מערכות חקלאיות ו[[כילוי משאבים]]).
 
בעיית שחיקה או התדרדרות של מוצר ציבורי מוחרפת כאשר היא משולבת ב[[כשל שוק|כשלי שוק]] נוספים כמו מחסור ב[[מידע מלא]], [[תהליך ארוך טווח]] [[תהליך בלתי הפיך|ובלתי הפיך]] וקיום של [[השפעות חיצוניות]]. בעיה זו בולטת במיוחד עבור בעיות בתחום ה[[קיימות]] (כגון [[מערכות אקולוגיות]], [[מחזור אקולוגי]], בריאות של מערכות חקלאיות ו[[כילוי משאבים]]).

תפריט ניווט