שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסר בית אחד ,  01:41, 7 בנובמבר 2020
מ
הגהה
שורה 8: שורה 8:  
ההגדרה הכללית ביותר של שינוי אקלים היא שינוי בתכונות הסטטיסטיות (בעיקר הממוצע והשונות) של מערכות האקלים הנבחנות, לאורך משכי זמן ארוכים, ללא קשר לסיבה לשינוי. לפיכך, שינויים במזג האוויר שנמשכים פחות מכמה עשורים, כמו אל-ניניו לא מייצגים שינוי אקלימי.  
 
ההגדרה הכללית ביותר של שינוי אקלים היא שינוי בתכונות הסטטיסטיות (בעיקר הממוצע והשונות) של מערכות האקלים הנבחנות, לאורך משכי זמן ארוכים, ללא קשר לסיבה לשינוי. לפיכך, שינויים במזג האוויר שנמשכים פחות מכמה עשורים, כמו אל-ניניו לא מייצגים שינוי אקלימי.  
   −
המונח שינוי אקלים משמש לעיתים קרובות כדי לתאר את שינוי האקלים שמתרחש כיום - [[התחממות עולמית|התחממות עולמית עקב פעילות האדם]]. התחממות עולמית זו נגרמת על ידי פעילות אנושית, להבדיל משינויי אקלים מהעבר שנבעו מתהליכים טבעיים שונים. במובן זה, במיוחד בהקשר של מדינוית סביבתית, המונחים משמשים לעיתים קרובות כשמות נרדפים. פעילים סביבתיים לעיתים מעדיפים את הכינוי שינויי אקלים משום שאלו משקפים לא רק את השינוי ארוך הטווח באקלים כדור הארץ כולו, אלא גם השפעות לא ברורות מעליהן כמו השפעה על [[שינוי אקלים וזרמי הסילון|שינוי זרמי הסילון]], [[התחממות עולמית וסופות הוריקן|סופות הוריקן]],  או [[השפעת שינויי האקלים על גלי קור|גלי קור]]. בפרסומים מעדיים, התחממות עולמית פורשה עליה בטמפרטורת פני השטח, בעוד ששינויי אקלים מתייחסים להתחממות עולמית ולכל דבר אחר שנגרם עקב עליה בגזי החממה.
+
המונח שינוי אקלים משמש לעיתים קרובות כדי לתאר את שינוי האקלים שמתרחש כיום - [[התחממות עולמית|התחממות עולמית עקב פעילות האדם]]. התחממות עולמית זו נגרמת על ידי פעילות אנושית, להבדיל משינויי אקלים מהעבר שנבעו מתהליכים טבעיים שונים. במובן זה, במיוחד בהקשר של מדיניות סביבתית, המונחים משמשים לעיתים קרובות כשמות נרדפים. פעילים סביבתיים לעיתים מעדיפים את הכינוי שינויי אקלים משום שאלו משקפים לא רק את השינוי ארוך הטווח באקלים כדור הארץ כולו, אלא גם השפעות לא ברורות מעליהן כמו השפעה על [[שינוי אקלים וזרמי הסילון|שינוי זרמי הסילון]], [[התחממות עולמית וסופות הוריקן|סופות הוריקן]],  או [[השפעת שינויי האקלים על גלי קור|גלי קור]]. בפרסומים מעדיים, התחממות עולמית פורשה עליה בטמפרטורת פני השטח, בעוד ששינויי אקלים מתייחסים להתחממות עולמית ולכל דבר אחר שנגרם עקב עליה בגזי החממה.  
 
  −
בשנת 1966 ארגון המטאורולוגים העולמי (World Meteorological Organization)הציע להשתמש מונח דומה - שינוי אקלימי (climatic change) הוצא כדי לתאר את כל הצורות של שינוי באקלים בתקופות זמן של יותר מ-10 שנים, ללא קשר לסיבה לכך . במהלך שנות ה-1970 המונח שינוי אקלים החליף את המונח הזה והתמקד בשינויים שנגרמו על ידי בני אדם, כאשר התברר שפעילות של בני אדם היא בעלת פוטנציאל לשנות את האקלים העולמי באופן משמועתי. שינוי אקלים היו חלק מהכותרת של ה-[[IPCC]] וכן של אמנת המסגרת של האומות המאוחדות על שינוי אקלים.  
      +
בשנת 1966 ארגון המטאורולוגים העולמי (World Meteorological Organization)הציע להשתמש מונח דומה - שינוי אקלימי (Climatic change) הוצא כדי לתאר את כל הצורות של שינוי באקלים בתקופות זמן של יותר מ-10 שנים, ללא קשר לסיבה לכך . במהלך שנות ה-1970 המונח שינוי אקלים החליף את המונח הזה והתמקד בשינויים שנגרמו על ידי בני אדם, כאשר התברר שפעילות של בני אדם היא בעלת פוטנציאל לשנות את האקלים העולמי באופן משמועתי. שינוי אקלים היו חלק מהכותרת של ה-[[IPCC]] וכן של אמנת המסגרת של האומות המאוחדות על שינוי אקלים.
    
==אקלים ומערכות אקולוגיות==
 
==אקלים ומערכות אקולוגיות==

תפריט ניווט