שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 38: שורה 38:  
רוטרינג משווה בין הכלכלה האקולוגית לבין ה[[כלכלה קיינסינית]]. בעוד הראשונה ניסתה להציל את הקפיטליזם מהשפל הגדול, הכלכלה האקולוגית, לטענתו מנסה להציל את הקפיטליזם מהמשבר הסביביתי.  
 
רוטרינג משווה בין הכלכלה האקולוגית לבין ה[[כלכלה קיינסינית]]. בעוד הראשונה ניסתה להציל את הקפיטליזם מהשפל הגדול, הכלכלה האקולוגית, לטענתו מנסה להציל את הקפיטליזם מהמשבר הסביביתי.  
   −
==מקור הביטוי צרכים וגבולות==
+
===מקור הביטוי צרכים וגבולות===
 
רוטרינג טוען כי בעוד הכלכלה הנאו-קלאסית היא כלכלה של "רצונות ללא גבולות", הכלכלה האקולוגית היא מכירה את הגבולות הטבעיים ולכן היא כלכלה של "רצונות עם גבולות". הוא דוחה גישה זו שבעיניו היא חצי מלאכה וטוען שיש לבסס גישת ניתוח של "צרכים וגבולות" - כשם ספרו.
 
רוטרינג טוען כי בעוד הכלכלה הנאו-קלאסית היא כלכלה של "רצונות ללא גבולות", הכלכלה האקולוגית היא מכירה את הגבולות הטבעיים ולכן היא כלכלה של "רצונות עם גבולות". הוא דוחה גישה זו שבעיניו היא חצי מלאכה וטוען שיש לבסס גישת ניתוח של "צרכים וגבולות" - כשם ספרו.
 +
==פרק ראשון - מסגרת ENL ==
 +
===המסגרת האליטית===
 +
רוטרינג יוצא נגד הנטיה של חלק מהכלכלנים למצוא תאוריה שטווח ההסבר שלה גדול מידי, אותה הוא מכנה "פלורליזם" לדוגמה הוא מזכיר את [[נאווה גודווין]]. גבולות הניתוח של רוטרינג מתחילות בכך שהוא מניח כי המטרה האולטמיטיבית של הכלכלה היא צריכה, שמוגדרת עלי ידי ההטמעה והשימוש בתשומות כדי לספק את הצרכים של בני האדם. המיקוד האליטי של ENL הוא בשורה של פעיליות ליבה בכלכלה: הקצאה, ייצור, הפצה וצריכה בקרב בני האדם, יחד עם כל הפעיליות והשיקולים הקשורים לכך בצורה ישירה.
    +
סיבה נוספת של רוטרינג לבודד את הכלכלה היא שהוא מאמין שהיבטים אחרים של החיים החברתיים כמו אתיקה וסוצילוגיה הם גם חשובים, וכי החלטות חברתיות בוגרות יעלו טוב יותר מאינטראקציה בין כמה מסגרות ניתוח ממוקדות ומוגדרות היטב מאשר ממסגרת מפוזרת.
 +
 +
===ההיקף הגיאוגרפי===
 +
הכלכלה הנאו-קלאסית מתייחסת בעיקר למסגרת הלאומית. לעומת זאת ENL מיישמת את הניתוח הגאוגרפי שלה על לערך , עלות ולתקציבים הסביבתיים לכלכלה על בסיס איזורי או עולמי.
 +
 +
תקציב סביבתי הוא הכמות המקסימלית של משאבים או כיורים טבעיים שאותה יכולה הלכלכה לנצל באופן בטוח לפני שמתחיל משבר סביבתי. ההיקף הגיאוגרפי מגדירה את השטח הפיזי שקשור למשאבים וכיורים אלה. היוצא מהכלל הוא כאשר זיהום עובר בין איזור אחד לאחר.
 +
 +
===הפשטה כלכלית===
 +
ניתוח של מערכת מורכבת דורש הפשטה והתמקדות בחלק מהפרטים על חשבון אחרים. ההפשטה הכלכלית , יחד עם המסגרת האנליטית וההיקף הגיאוגרפי אומרים באיזה דברים מרכיבים את היקום האנילטי שלה.
 +
 +
רוטרינג מבדיל את העולם הכלכלי לשלושה רכיבים עיקריים - הסביבה (מגבלות), הכלכלה (אמצעים) ובני האדם (המטרה). הוא מציין כי החלוקה הזאת עוררה ביקורת, משום שהכלכלה היא מוכלת מבחינה פיזית בכלכלה. אולם הדבר אינו מונע הצגת קונספטואלית של הדברים כדי להבין את הקשרים הלוגיים.
 +
 +
רוטרינג מזכיר כי הכלכלה היא רק אמצעי, ולא מטרה בפני עצמה. כמו כן הוא טוען שבעוד חשוב להבין כי הסביבה מציבה גבולות בפני הסביבה, זו אבל אינה מטרה בפני עצמה. כדי להדגים זאת מדבר על נסיעה במכונית. המטרה של הנסיעה אינה להמנע מתאונות אלא להגיע למקום היעד, עם זאת חשוב מאוד שנימנע מתאונות אם ברוצננו להגיע ליעד. להגיע לשם היא המטרה, המנעות מתאונות היא מגבלה על הדרך בה אנו נוהגים.
 +
 +
הכלכלה של צפון קוריאה היא אולי מקיימת, אבל אם אנשיה חיים באומללות ובבריאות לקויה, אנחנו לא רוצים להגיע אליה. זו נקודה חשובה שכן כמה זרמים בסביבתנות כולל כלכלה אקולוגית מסתכלים על הקיימות הסביבתית כאל מטרה כלכלית במקום כאל מגבלה.
 +
 +
בני האדם מנהלים 3 יחסים עיקריים עם הכלכלה - דרך צריכת מוצרים סופיים (בניגוד למוצרי ביניים), דרך הספקת עבודה אליה ודרך השפעות בריאותיות הנוצרות מהשפת הכלכלה על הסביבה. הסביבה והכלכהל מנהלות 4 יחסים עיקריים. הכלכלה לוקחת מהסביבה
 +
משאבים מתכלים ומשאבים מתחדשים. רוב המשאבים המתחדשים מקורם באנרגיה מהשמש, ורוב המשאבים המתכלים מקורם בקרום כדור הארץ. כמו כן הכלכלה  מעבירה לסביבה זרם מוחשי שלשל פסולות. עוד זרם שאינו מוחשי הוא הרס של בתי גידול.
 +
 +
ההפשטה מסייע להגדיר מהיא מסגרת הניתוח של ENL. המטרה של מסגרת הניתוח היא לפתח שיטות שיאפשרו לנו לקבוע שיטות ראציונליות של כל הרכיבים הכלכליים שמופיעים בתרשים. ההפשטה גם אומרת מה המגבלות של היקום הזה. לדוגמה המסגרת מתייחסת באופן כללי לזרמי זיהום אבל היא לא מתייחסת לזרמי זיהום ספציפייים כמו פחמן דו חמצני או ציאניד. פרטים כאלה שייכים לניתוח של מדעי הטבע, שחייבים להתייעץ בהם במקביל למסגרות ניתוח ותאוריות תפקודיות כדי להתייחס לסוגיות סביבתיות ספיציות.
 +
 +
==קיימות חזקה==
 +
הכלכלה האקולוגית מבצעת הבחנה בין קיימות חזקה לקיימות חלשה. קיימות חלשה מניחה כי הון מעשה ידי אדם הוא תחליפי להון טבעי. רוטרינג מקבל את ההנחה של הכלכלה האקולוגית כי גישה זו מוטעית וכי יש לקבל את הגישה של קיימות חזקה לפי הון מלאכותי אינו תחליפי להון טבעי.
 +
 +
עם זאת יש לו הסתייגות מהמושג הון טבעי. הוא טוען כי הון הוא דבר חיוני להבנת הכלכלה, אבל שהשימוש בו לגבי הטבע מטשטש את ההבדלים בין הטבע לכלכלה. כמו כן הוא טוען שהון הוא מושג קפיטליסטי וכי בכלכלות אחרות יש תשומות או אמצעי ייצור. בהמשך הוא מנסה להתעמת עם הגישה של קיימות חלשה ולנסות להראות מדוע היא מוטעית.
 +
 +
רוטרינג מודה שבמסגרת הקודמת של הניתוח שלו הוא טעה לגבי הרעיון שכלכלה יכולה לתפקד במסגרת "טווח סף" של סיכוי להרס סביבתי. טווח כזה מתחיל בנקודה שבה יש סיכוי להתמוטטות סביבתית ומסתיים כאשר הסיכוי עולה ל100%. הוא למד כי היו חברות שניסו לפעול בטווח זה והתמוטטו. ולכן לדעתו צריכים להיות זהירים הרבה יותר. הוכח שוב ושוב האינטליגציה של חברות שאבדו היתה חסרת כוח מול הכוחות הסביבתיים כאשר הסביבה נוצלה בצורה חזקה מידי. אין להגיח שכוח החשיבה שלנו יהיה גדול יותר.
    
==ביקורת==
 
==ביקורת==

תפריט ניווט