שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,073 בתים ,  10:35, 11 בדצמבר 2009
שורה 80: שורה 80:     
===ניתוח שולי===
 
===ניתוח שולי===
למרות ביקורת חריפה על הכלכלה המקובלת. הספר מאמץ את המתודה של [[ניתוח שולי]]. ניתוח שולי מתמקד בנגזרת או בשינוי של הכמיות במקום בכמויות עצמן. לדוגמה אם הכמות גדלה מ-7 ל-9 הניתוח השולי יתמקד בהפרש - כלומר במספר 2. המיקוד בנגזרת מאפשר לדעת הכותב התמקדות בנקודת אופטימום של פעילות. לENL  חשוב לבצע מיקסום כזה, ולכן היא מאמצת את המתודה הדאת (הכותב מתעלם מכך שמיקסום שולי מקומי לא בהכרח מביא למקסימום בהנתן אפשרות של ריבוי נקודות מקסימום).  
+
למרות ביקורת חריפה על הכלכלה המקובלת. הספר מאמץ את המתודה של [[ניתוח שולי]]. ניתוח שולי מתמקד בנגזרת או בשינוי של הכמיות במקום בכמויות עצמן. לדוגמה אם הכמות גדלה מ-7 ל-9 הניתוח השולי יתמקד בהפרש - כלומר במספר 2. המיקוד בנגזרת מאפשר לדעת הכותב התמקדות בנקודת אופטימום של פעילות. לENL  חשוב לבצע מיקסום כזה, ולכן היא מאמצת את המתודה הדאת.
 
   
 
   
רוטרינג מביא דוגמה לגישה זו ברובינזון קרוזו שמחפש מקורות אנרגיה על ידי צייד, דייג ולקטות. פעילות זו דורשת אנרגיה בעצמה, לטענת הכותב סיכויי ההשרדות המקסימליים יהיו במקום שבו מתקיים [[החזר אנרגיה להשקעת אנרגיה]] (EROEI) המקסימלי. על פי התאוריה של ניתוח שולי זה יתרחש במקום בו תופסת EROEI נוספת תהיה שווה ל-1.
+
רוטרינג מביא דוגמה לגישה זו ברובינזון קרוזו שמחפש מקורות אנרגיה על ידי צייד, דייג ולקטות. פעילות זו דורשת אנרגיה בעצמה, לטענת הכותב סיכויי ההשרדות המקסימליים יהיו במקום שבו מתקיים [[החזר אנרגיה להשקעת אנרגיה]] (EROEI) המקסימלי. על פי התאוריה של ניתוח שולי זה יתרחש במקום בו תופסת EROEI נוספת תהיה שווה ל-1, או שבה הנגזרת שלו תהיה שווה ל-0.
 +
 
 +
רוטרינג מזכיר שתי ביקורות על הניתוח השולי - האחת היא שהוא משמש את הזרם הכלכלי הסטנדרטי ולכן היא חשודה. הוא דוחה טענה זו כיוון שמדובר בכשל לוגי של אד הומינם (פסילת רעיון על סמך הדובר שלו). ההתנגדות השניה היא שבמקרים של שיקולים סביבתיים יש בעיה של ערכי סף (שמעבר להם המערכת עלולה לקרוס) שבהם ניתוח שולי אינו עובד. רוטרינג מקבל טענה זו אך טוען כי האנליזה של ניתוח שולי היא דבר הכרחי. הוא מציין כי הניתוח שלו חצוי בשל כך - בהקשרים אנושיים הוא משתמש בניתוח שולי, ובהקשרים סביבתיים הוא נמנע מדבר זה.
 +
 
 +
הכותב מתעלם מכך שמיקסום שולי מקומי לא בהכרח מביא למקסימום בהנתן אפשרות של ריבוי נקודות מקסימום (מקסימום מקומי). ניתוח שולי הוא בעייתי גם בהקשר של ניתוח דינאמי על פני זמן.
    
===גרפים וניתוח כמותי===
 
===גרפים וניתוח כמותי===

תפריט ניווט