שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,697 בתים ,  11:15, 18 בנובמבר 2011
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''שינויי אקלימי''' הוא כל שינוי ארוך טווח ומשמעותי באקלים או ב"מזג האוויר הממוצע" שמתקיים באזור מסויים. מזג האוויר הממוצע כולל את הטמפרטורה, הלחות ודפוסי הרוחות הממוצעים. הוא כולל גם שינויים בהשתנות (שונות) ובמצב הממוצע של האטמוספירה במשך תקופות זמן שנמשכות בין עשורים לבין מיליוני שנים. שינויים אלה יכולים להתרחש עקב תהליכים דינמאיים בכדור הארץ, כוחות חיצוניים הכוללים לדוגמה שינויים בעוצמת האור שבאה מהשמש, ולאחרונה גם שינויים שגורמים בני האדם.  
+
'''שינויי אקלימי''' הוא כל שינוי ארוך טווח ומשמעותי באקלים או ב"מזג האוויר הממוצע" שמתקיים באזור מסויים. מזג האוויר הממוצע כולל את הטמפרטורה, הלחות, דפוסי המשקעים ודפוסי הרוחות הממוצעים. הוא כולל גם שינויים בהשתנות (שונות) ובמצב הממוצע של האטמוספירה במשך תקופות זמן שנמשכות בין עשורים לבין מיליוני שנים. שינויים אלה יכולים להתרחש עקב תהליכים דינמאיים בכדור הארץ, כוחות חיצוניים הכוללים לדוגמה שינויים בעוצמת האור שבאה מהשמש, ולאחרונה גם שינויים שגורמים בני האדם.  
   −
בשנים האחרונות, במיוחד בהקשר של מדיניות סביבתית, המונח "שינויי אקלים" או "שינוי אקלימי" מתייחס בדרך כלל לשינויים מודרניים באקלים - ראו הרחבה ב[[התחממות עולמית]].  
+
בשנים האחרונות, במיוחד בהקשר של מדיניות סביבתית, המונח "שינויי אקלים" או "שינוי אקלימי" מתייחס בדרך כלל לשינויים מודרניים באקלים - ראו הרחבה ב[[התחממות עולמית]].
 +
 
 +
שינויי אקלים הם אחד הגורמים הראשיים המשפיעים על [[מערכות אקולוגיות]] והם קובעים במידה רבה את סוג הצמחיה במערכות אקולוגיות יבשתיות. סוג הצמחייה מושפע מכמות המשקעים, ומהטמפרוטורה הממועצת. הרכב הצמחייה קובע בתורו את הרכב אוכלוסיית בעלי החיים שיכולים לחיות במערכת אקולוגית. שינויי אקלים מהותיים יכולים לגרום להכחדה של מערכות אקולוגיות ואף של מינים ומשפחות מינים. אחת הכחדות הגדולות בעבר (שבהן נכחדו באופן פתאומי אלפי מינים) מיוחסת להתחממות עולמית. הכחדות אחרות קשורות אולי לשינויי אקלים של התקררות שנבעה מהתנגשות שביטים בכדור הארץ וכתוצאה מכך כיסוי השמיים בשכבת אפר למשך מספר שנים וקירור האקלים במה שמכונה חורף גרעיני.
 +
 
 +
על פי הספר [[התמוטטות (ספר)|התמוטטות]] מאת [[ג'ארד דיימונד]] שינויי אקלים הם אחד מ-5 גורמים סביבתיים-חברתיים שתרמו להתמוטטות חברות בעבר. שינויי אקלים תרמו להרס [[ההתיישבות הנורדית בגרינלד]] על ידי זה שהאקלים הלך והתקרר דבר שהקשה על כלכלת החקלאות הנורדית. שינויי אקלים איטיים תרמו להתמוטטות חברות המאיה ו[[האנסאזי]] על ידי הגברת היובש באיזורי ההתיישבות שלהם, דבר שגרם לפחות משקעים, ולתקופות בצורת.
 +
 
 +
בפרק 14 של הספר, מציין דיימונד כי שינוי אקלים הם מסוג הבעיות שקשה להבחין בהם היות והמגמה ארוכת הטווח מתחבאת בתוך עליות וירידות מהירות יותר. שינוי אקלימי יכול להתפתח מתמשך על פני עשרות שנים (ולפעמים יותר), ובגלל שמזג האוויר אינו משתנה באופן מונוטוני קשה להבחין בו. עליה ממוצעת של 0.01 מעלות על פני כמה שנים היא דבר שקשה לתעד אותו בגלל עליות וירידות מהירות יותר.
 +
==ראו גם==
 +
* [[התחממות עולמית]]
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
שורה 7: שורה 15:     
[[קטגוריה:שינויי אקלים|*]]
 
[[קטגוריה:שינויי אקלים|*]]
 +
[[קטגוריה:אטמוספירה]]
 
[[קטגוריה:כדור הארץ]]
 
[[קטגוריה:כדור הארץ]]
 +
[[קטגוריה:היסטוריה]]
 +
[[קטגוריה:קיימות]]
 +
[[קטגוריה:אקולוגיה]]

תפריט ניווט