שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 3: שורה 3:  
ניתן להוריד את הספר במלואו (מהדורה שניה) באינרטנט [http://members.shaw.ca/needsandlimits/pdf_files/needs_and_limits-2nd_edition.pdf]
 
ניתן להוריד את הספר במלואו (מהדורה שניה) באינרטנט [http://members.shaw.ca/needsandlimits/pdf_files/needs_and_limits-2nd_edition.pdf]
 
==רקע==
 
==רקע==
רוטרינג ביקורתי כלפי ה[[כלכלה אקולוגית|כלכלה האקולוגית]], ובמיוחד כלפי הקו אותו הנהיג [[הרמן דיילי]]. לטענתו הכלכלה האקולוגית הצליחה בזיהוי של התפקיד שמשחק הטבע בהיותו תנאי הכרחי לקיום הכלכלה. אבל לטענתו הכלכלה האקולוגית נכשלה בשני תחומים - היא נמנעה מלהגדיר כלים למדידת הרווחה האנושית, ואימצה את ההגדרה של [[כלכלה נאו קלאסית|הכלכלה הנאו-קלאסית]] של צריכה כאמצעי עיקרי כדי להגדיל את הווחה, ואימצה (בשלב מאוחר) את הרעיונות של רווחה סובייקטיבית. וכן היא נמנעה מלהכיר במציאות הקפיטליסטית ומבלבלת בינה ובין כלכלת שוק. הכלכלה האקולוגית לא הצליחה להתייחס לכך שהמצב היום אינו שוק סטטי אלא תהליך היסטורי. הכלכלה האקולוגית תוקפת את ה[[צמיחה כלכלית]] האינסופית אבל נכשלת להבין שדבר זה הוא מאפיין של הקפיטליזם. כמו כן תוקף רוטרינג את הרעיון של [[הון טבעי]] וטוען כי דיילי שרעיון זה היה בעיניו מוזר בתחילת דרכו והיה רק אמצעי המחשה, השתמש מאוחר יותר במושג ככלי ניתוח.  
+
רוטרינג ביקורתי כלפי ה[[כלכלה אקולוגית|כלכלה האקולוגית]], ובמיוחד כלפי הקו אותו הנהיג [[הרמן דיילי]] בתחום. לטענתו הכלכלה האקולוגית הצליחה בזיהוי של התפקיד שמשחק הטבע בהיותו תנאי הכרחי לקיום הכלכלה. אבל לטענתו הכלכלה האקולוגית נכשלה בשני תחומים: הכלכלה האקולוגית נמנעה מלהגדיר כלים למדידת [[רווחה חברתית|הרווחה האנושית]], ואימצה את ההגדרה של [[כלכלה נאו קלאסית|הכלכלה הנאו-קלאסית]] של [[צריכה]] כאמצעי עיקרי כדי להגדיל את הרווחה, ואימצה (בשלב מאוחר) את הרעיונות של [[רווחה סובייקטיבית]]. וכן היא נמנעה מלהכיר במציאות הקפיטליסטית ומבלבלת בינה ובין כלכלת שוק. הכלכלה האקולוגית לא הצליחה להתייחס לכך שהמצב היום אינו שוק סטטי אלא תהליך היסטורי. הכלכלה האקולוגית תוקפת את ה[[צמיחה כלכלית]] האינסופית אבל נכשלת להבין שדבר זה הוא מאפיין חשוב של ה[[קפיטליזם]].  
   −
רוטרינג מציג ביקורת גם כלפי [[סביבתנות|התנועה הסביבתית]] וטוען כי בעוד שיש לה יכולות התמודדות מול פגעים מקומיים, היא אינה מסוגלת לשנות מגמות הנובעות מההגיון הקפיטליסטי של צמיחה מתממדת. הביעה העיקרית לפי רוטרגינ היא גידול מתמיד שעלול להסתיים ב"אובר-שוט".  
+
כמו כן תוקף רוטרינג את הרעיון של [[הון טבעי]] וטוען כי דיילי, שרעיון זה היה בעיניו מוזר בתחילת דרכו והיה רק אמצעי המחשה, השתמש מאוחר יותר במושג ככלי ניתוח.  
   −
רוטרינג טוען כי יש הקפיטליזם מורכב משני חלקים. האחד הוא הרעיונות לגבי איך הכלכלה עובדת והשני הוא המוסדות הכלכליים. הוא קורא לשינוי של החלק הראשון, על ידי מעבר לחשיבה חדשה על הכלכלה. אבל לטענתו הטיפול במוסדות הכלכליים צריך להיות שונה, חלק מהמוסדת כמו [[שוק]] יכולים להיות מועילים למדי
+
רוטרינג מציג ביקורת גם כלפי [[סביבתנות|התנועה הסביבתית]] וטוען כי בעוד שיש לה יכולות התמודדות מול מפגעים מקומיים, היא אינה מסוגלת לשנות מגמות הנובעות מההגיון הקפיטליסטי של צמיחה מתממדת. הביעה העיקרית לפי רוטרגינ היא גידול מתמיד שעלול להסתיים ב"[[תגובת יתר|אובר-שוט]]".
 +
 
 +
רוטרינג טוען כי הקפיטליזם מורכב משני חלקים. האחד הוא הרעיונות לגבי איך הכלכלה עובדת (הניתוח הקפיטליסטי או [[קפיטליזם כתרבות]]) והשני הוא [[כלכלה מוסדית|המוסדות הכלכליים]]. הוא קורא לשינוי של החלק הראשון, על ידי מעבר לחשיבה חדשה על הכלכלה. אבל לטענתו הטיפול במוסדות הכלכליים צריך להיות שונה, חלק מהמוסדת כמו [[שוק]] יכולים להיות מועילים למדי.
    
==מבוא==
 
==מבוא==

תפריט ניווט