שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 5,835 בתים ,  15:26, 9 ביולי 2014
יצירת דף עם התוכן "'''בנזן''' ('''Benzene''') היא תרכובת אורגנית דליקה, חסרת צבע ורעילה, ומסרטנת ו[..."
'''בנזן''' ('''Benzene''') היא תרכובת אורגנית דליקה, חסרת צבע ו[[רעל|רעילה]], ו[[חומר מסרטן|מסרטנת]] ו[[טטרוגן|מסוכן לעוברים]] ש[[נוסחה כימית|נוסחתה הכימית]] היא '''C<sub>6</sub>H<sub>6</sub>'''.

בנזן הוא החומר הארומטי הפשוט והחשוב ביותר, ולמאות נגזרות שלו חשיבות רבה ב[[ביולוגיה]] וב[[כימיה]].

==שימושים בבנזן ומקורות פליטה שלו==
המקור העיקרי של בנזן ל[[פטרוכימיה]] הוא זיקוק [[נפט]]. התעשייה הפטרוכימית משתמשת בבנזן כ[[חומר גלם]] מרכזי למוצרים רבים ושונים, הנוצרים על ידי החלפת אטום מימן אחד או יותר באטום של יסוד כימי אחר.

בנזן משמש בתהליכי ייצור פלסטיק, וכממס לשמנים ושומנים. [http://www.sviva.gov.il/InfoServices/Tools/Dictionary/Pages/Benzene.aspx]
בנזן משמש בעיקר כחומר ביניים לייצור כימיקלים אחרים כ[[אתיל-בנזן]] ממנו מפיקים [[סטירן]] (מונומר חשוב בתעשיית ה[[פלסטיק]]), ציקלו-הקסאן ו[[פנול]]. כמו כן כמויות קטנות שלו משמשות בתעשיות סיבים סינטטיים, תעשיית גומי, [[תעשיית התרופות]], [[חומרי ניקוי]], צבעים, חומרי נפץ ו[[חומרי הדברה]].

[[זיהום תעשייתי|המקורות התעשייתיים]] העיקריים לפליטות בנזן: תעשיית הגומי, הפקת [[נפט]], זיקוק נפט, וייצור כימיקלים.

בנזן נפלט על ידי כלי רכב כמו [[מכוניות]], משאיות, קטנועים. אנשים בקרבת כבישים חשופים יותר לפליטות בנזן, כמו גם סוגים אחרים של [[זיהום אוויר מתחבורה]].

מקורות נוספים לפליטת בנזן: [[עישון סיגריות]], מילוי מכלי דלק ללא אמצעי מישוב אדים. כמו כן בנזן יכול להפלט על ידי צמחים, ושריפות יער.

המקורות התעשייתיים הגדולים הפולטים בנזן בישראל נכון לשנת 2012, הן תעשיות האנרגיה - בתי זיקוק ותחנות כוח (12 טונות בשנה) ותעשיות כימיות (4.6 טונות בשנה). תחנת הכוח אורות רבין בחדרה פולטת 4.8 טונות בשנה, תחנת הכוח רוטנברג באשקלון פולטת 4.2 טונות בשנה, פז בית זיקוק אשדוד פולטים 1.4 טונות בשנה, עוד תחנות כוח ברמת חובב, בחגית ובגזר פלטו מאות ק"ג כל אחת. [[גדיב תעשיות פטרוכימיה בע"מ]] בחיפה פולטת 990 ק"ג בשנה, [[בתי זיקוק לנפט]] חיפה פולטים 296 ק"ג בשנה, דבר שמתווסף לשורה ארוכה של [[זיהום אוויר במפרץ חיפה|זימומי אוויר במפרץ חיפה]].

==השפעות בריאותיות==
{{גורם מסרטן וודאי}}
חשיפה לבנזן אפשרית דרך דרכי הנשימה ובמגע, כמו כן בנזן משתחרר לאוויר לקרקע ולמים. בנזן [[מצטבר במעלה שרשרת המזון|מצטבר ברקמות החיות]] של בעלי החיים הימיים ומועבר לסביבה.[http://www.sviva.gov.il/InfoServices/Tools/Dictionary/Pages/Benzene.aspx] אך לא ברור אם בנזן במזון יכול להזיק.

חשיפה נשימתית קצרת טווח עלולה לגרום לגירויים בעיניים, נמנום, כאבי ראש, סחרחורות והקאה.[http://www.sviva.gov.il/InfoServices/Tools/Dictionary/Pages/Benzene.aspx]

בחשיפה ארוכת טווח בנזן הוא [[מסרטן וודאי בבני אדם]]. בנוסף בנזן הוא [[חומר טרטוגני]] ועלול לסכן עוברים.[http://www.sviva.gov.il/InfoServices/Tools/Dictionary/Pages/Benzene.aspx]

השפעות משמעותיות של בנזן על בריאות האדם מתעוררות לאחר חשיפה לריכוזים גבוהים מאוד של בנזן (כ- 160,000 מיקרוגרם בנזן למטר מעוקב אוויר). השפעות ארוכות טווח כוללות שינוי בכרומוזומים והפחתה בייצור תאי דם העלולה לגרום ל[[לוקמיה]]. חשיפה לריכוזים גבוהים של בנזן בנסיבות תעסוקתיות הוכחה כקשורה באופן ברור ללוקמיה לכן הוכר הבנזן כחומר מסרטן והתעוררה מודעות לעובדה שגם רמות נמוכות של בנזן באוויר הפתוח עלולות להיות קשורות למקרים של סרטן הדם בקרב כלל האוכלוסייה. הסכנות הכרוכות בחשיפה לריכוזים נמוכים של בנזן עדיין אינן ברורות לחלוטין, אבל בשל [[עיקרון הזהירות המקדימה]] נעשה נסיון לצמצם חשיפה לבנזן.

==קישורים חיצוניים==
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Benzene בנזן] בויקיפידה האנגלית
* [http://www.sviva.gov.il/InfoServices/Tools/Dictionary/Pages/Benzene.aspx בנזן] במילון החומרים המזהמים, [[המשרד להגנת הסביבה]]
* [http://www.infomed.co.il/news/n_120504_1.htm סכנות הבנזן], אתר "אינפומד"
* [http://healtip.com/2014/04/27/benzene/ בנזן במשקאות קלים], אתר healtip

[[קטגוריה:זיהום אוויר]]
[[קטגוריה:חומרי גלם]]
[[קטגוריה:פלסטיק]]

תפריט ניווט