שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,594 בתים ,  11:24, 9 באוקטובר 2015
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''שינויי אקלימי''' הוא כל [[תהליכים ארוכי טווח|שינוי ארוך טווח]] ומשמעותי ב[[אקלים]] או ב"מזג האוויר הממוצע" שמתקיים באזור מסויים. מזג האוויר הממוצע כולל את הטמפרטורה, הלחות, דפוסי המשקעים ודפוסי הרוחות הממוצעים. הוא כולל גם שינויים בהשתנות (שונות) ובמצב הממוצע של האטמוספירה במשך תקופות זמן שנמשכות בין עשורים לבין מיליוני שנים. שינויים אלה יכולים להתרחש עקב [[תהליך|תהליכים דינמאיים בכדור הארץ]], כוחות חיצוניים הכוללים לדוגמה שינויים בעוצמת האור שבאה מהשמש, ולאחרונה גם שינויים שגורמים [[בני אדם|בני האדם]].  
+
'''שינויי אקלימי''' הוא כל [[תהליכים ארוכי טווח|שינוי ארוך טווח]] ומשמעותי ב[[אקלים]] או ב"מזג האוויר הממוצע" שמתקיים באזור מסויים. מזג האוויר הממוצע כולל את הטמפרטורה, הלחות, לחץ האוויר, דפוסי המשקעים ודפוסי הרוחות הממוצעים. הוא כולל גם שינויים במצב הממוצע בשונות (גודל התנודות סביב לממוצע) של נתוני האטמוספירה במשך תקופות זמן שנמשכות בין עשורים לבין מיליוני שנים. שינויים אלה יכולים להתרחש עקב [[תהליך ארוך טווח|תהליכים דינמאיים בכדור הארץ]], כוחות חיצוניים הכוללים לדוגמה שינויים בעוצמת האור שבאה מהשמש, ולאחרונה גם שינויים שגורמים [[בני אדם|בני האדם]].  
{{תבנית:התחממות עולמית}}
+
[[קובץ:Tikal Temple1 2006 08 11.JPG|ממוזער|מקדש בטיקאל, עיר מאיה שהתקיימה במשך 1400 שנה, עד שחרבה וננטשה במאה ה-9 לספירה, כ-700 שנה לפני פלישת ספרד לדרום ומרכז אמריקה. אחד הגורמים שתרמו לכך היה ככל הנראה שינוי אקלימי איזורי שגרם לבצורת ממושכת.]]
בשנים האחרונות, במיוחד בהקשר של מדיניות סביבתית, המונח "שינויי אקלים" או "שינוי אקלימי" מתייחס בדרך כלל לשינויים מודרניים באקלים - ראו הרחבה ב[[התחממות עולמית]].  
+
 
 +
בשנים האחרונות, במיוחד בהקשר של [[סביבתנות|מדיניות סביבתית]], המונח "שינויי אקלים" או "שינוי אקלימי" מתייחס בדרך כלל לשינויים מודרניים באקלים - ראו הרחבה ב[[התחממות עולמית]].
 +
==אקלים ומערכות אקולוגיות==
 +
שינויי אקלים הם אחד הגורמים הראשיים המשפיעים על [[מערכות אקולוגיות]] והם קובעים במידה רבה את סוג הצמחיה במערכות אקולוגיות יבשתיות. סוג הצמחייה מושפע מכמות האור, מכמות המשקעים, ומהטמפרטורה הממוצעת וכן מהיבטים נוספים כגון לחות והרכב הקרקע. הרכב הצמחייה קובע בתורו את הרכב אוכלוסיית בעלי החיים שיכולים לחיות במערכת אקולוגית. שינויי אקלים מהותיים יכולים לגרום ל[[הכחדה|הכחדה]] של מערכות אקולוגיות ואף של מינים ומשפחות מינים. אחת [[הכחדה המונית|ההכחדות הגדולות]] בעבר (שבהן נכחדו באופן פתאומי מיליוני מינים) מיוחסת להתחממות עולמית שהתרחשה בעברו של כדור הארץ. הכחדות אחרות קשורות אולי לשינויי אקלים של התקררות שנבעה מהתנגשות שביטים בכדור הארץ וכתוצאה מכך כיסוי השמיים בשכבת אפר למשך מספר שנים וקירור האקלים במה שמכונה [[חורף גרעיני]].  
   −
שינויי אקלים הם אחד הגורמים הראשיים המשפיעים על [[מערכות אקולוגיות]] והם קובעים במידה רבה את סוג הצמחיה במערכות אקולוגיות יבשתיות. סוג הצמחייה מושפע מכמות המשקעים, ומהטמפרטורה הממוצעת. הרכב הצמחייה קובע בתורו את הרכב אוכלוסיית בעלי החיים שיכולים לחיות במערכת אקולוגית. שינויי אקלים מהותיים יכולים לגרום ל[[הכחדה|הכחדה]] של מערכות אקולוגיות ואף של מינים ומשפחות מינים. אחת [[הכחדה המונית|ההכחדות הגדולות]] בעבר (שבהן נכחדו באופן פתאומי אלפי מינים) מיוחסת להתחממות עולמית. הכחדות אחרות קשורות אולי לשינויי אקלים של התקררות שנבעה מהתנגשות שביטים בכדור הארץ וכתוצאה מכך כיסוי השמיים בשכבת אפר למשך מספר שנים וקירור האקלים במה שמכונה [[חורף גרעיני]].  
+
==שינוי אקלים ודעיכת חברות היסטוריות==
 +
אחד משינויי האקלים הבולטים ביותר הוא שינוי האקלים של איזור [[הסהר הפורה]] במזרח התיכון ובאיזור וצפון אפריקה. לפני כ-10,000 שנה ועד לפחות לפני 2000 שנה, הסהר הפורה היה אחד האיזורים הפוריים ביותר בעולם. פה החל [[ביות]] ה[[חיטה]] והיא גודלה בכמויות גדולות בסוריה, עירק, וארץ ישראל. תרבויות רבות קמו באיזור כולל שומר, אשור, בבל, מצרים ועוד ששגשגו באיזור במשך כ-3000 שנה ויותר. גם איזור צפון אפריקה היה איזור פורה ושימש כמקום בסיס לעיר קרתגו שהתחרתה ברומא. עם הזמן פחתה כמות המשקעים באיזור והוא הפך מדברי יותר. [[ג'ארד דיימונד]] טוען בספרו [[רובים חיידקים ופלדה (ספר)|רובים חיידקים ופלדה]] כי זו אחת הסיבות המרכזיות לדעיכת חשיבותו של איזור המזרח התיכון, ומעבר מרכזי התרבות לאיזורים גשומים וקרירים יותר.  
   −
על פי הספר [[התמוטטות (ספר)|התמוטטות]] מאת [[ג'ארד דיימונד]] שינויי אקלים הם אחד מ-5 גורמים סביבתיים-חברתיים שתרמו להתמוטטות חברות בעבר. שינויי אקלים תרמו להרס [[ההתיישבות הנורדית בגרינלד]] על ידי זה שהאקלים הלך והתקרר דבר שהקשה על כלכלת החקלאות הנורדית. שינויי אקלים איטיים תרמו להתמוטטות חברות [[בני המאיה|המאיה]] ו[[האנסאזי]] על ידי הגברת היובש באיזורי ההתיישבות שלהם, דבר שגרם לפחות משקעים, ולתקופות [[בצורת]].  
+
על פי הספר [[התמוטטות (ספר)|התמוטטות]] מאת [[ג'ארד דיימונד]] שינויי אקלים הם אחד מ-5 גורמים סביבתיים-חברתיים שתרמו להתמוטטות חברות בעבר. לפי דיימונד וחוקרים נוספים, שינויי אקלים תרמו להרס [[ההתיישבות הנורדית בגרינלד]] על ידי זה שהאקלים הלך והתקרר דבר שהקשה על כלכלת החקלאות הנורדית. שינויי אקלים איטיים תרמו להתמוטטות חברות [[בני המאיה|המאיה]] ו[[האנסאזי]] על ידי הגברת היובש באיזורי ההתיישבות שלהם, דבר שגרם לפחות משקעים, ולתקופות [[בצורת]].  
    
בפרק 14 של הספר, הדן ב[[קבלת החלטות מול משבר סביבתי]] מציין דיימונד כי שינוי אקלים הם מסוג הבעיות שקשה להבחין בהם היות ו[[תהליך|המגמה ארוכת הטווח]] מתחבאת בתוך עליות וירידות מהירות יותר. שינוי אקלימי יכול להתפתח מתמשך על פני עשרות שנים (ולפעמים יותר), ובגלל שמזג האוויר אינו משתנה באופן מונוטוני קשה להבחין בו. עליה ממוצעת של 0.01 מעלות על פני כמה שנים היא דבר שקשה לתעד אותו בגלל עליות וירידות מהירות יותר. דיימונד מביא לדוגמה עמק שחי בו בצעירותו, שההרים סביבו היו בעבר מכוסי שלג, תושבי המקום התרגלו לכך שלאט לאט השלג בהרים הלך והפשיר וכיום נדיר לראותו. דיימונד שחזר למקום בהפרש של 40 שנה יכל לשים להבדל.  
 
בפרק 14 של הספר, הדן ב[[קבלת החלטות מול משבר סביבתי]] מציין דיימונד כי שינוי אקלים הם מסוג הבעיות שקשה להבחין בהם היות ו[[תהליך|המגמה ארוכת הטווח]] מתחבאת בתוך עליות וירידות מהירות יותר. שינוי אקלימי יכול להתפתח מתמשך על פני עשרות שנים (ולפעמים יותר), ובגלל שמזג האוויר אינו משתנה באופן מונוטוני קשה להבחין בו. עליה ממוצעת של 0.01 מעלות על פני כמה שנים היא דבר שקשה לתעד אותו בגלל עליות וירידות מהירות יותר. דיימונד מביא לדוגמה עמק שחי בו בצעירותו, שההרים סביבו היו בעבר מכוסי שלג, תושבי המקום התרגלו לכך שלאט לאט השלג בהרים הלך והפשיר וכיום נדיר לראותו. דיימונד שחזר למקום בהפרש של 40 שנה יכל לשים להבדל.  
 +
{{תבנית:התחממות עולמית}}
 +
==שינוי אקלימי כיום==
 +
{{הפניה לערך מורחב|התחממות עולמית}}
 +
אקלים תקין נחשב לאחד מ-9 התחומים שמהווים [[גבולות פלנטריים]] אשר פריצתם עלולה לסכן את קיום האנושות. שינויי אקלים חריפים מידי עלולים לגרור שינוי בנתיבים של זרמי אוויר, זרמים בעומק הים ושינויים אלה עלולים לגרור  שינויים בדפוסי המשקעים. דבר זה עלול ליצור הצפות במקומות מסויימים ויובש ובצורות במקומות אחרים. לדבר זה עלולה להיות השפעה לרעה על [[מערכות אקולוגיות]] ועל מערכות [[חקלאות]] שמותאמות לסוג מסויים של אקלים. 
   −
אקלים תקין נחשב לאחד מ-9 התחומים שמהווים [[גבולות פלנטריים]] אשר פריצתם עלולה לסכן את קיום האנושות. שינויי אקלים חריפים מידי עלולים לגרור שינוי בנתיבים של זרמי אוויר, זרמים בעומק הים. שינויים אלה עלולים לגרור  שינויים בדפוסי הירידה של משקעים. דבר זה עלול ליצור הצפות במקומות מסויימים ויובש ובצורות במקומות אחרים. לדבר זה עלולה להיות השפעה לרעה על [[מערכות אקולוגיות]] ועל מערכות [[חקלאות]] שמותאמות לסוג מסויים של אקלים.
+
ייתכן ששינוי אקלים הנוכחי כבר משפיע על חברות שונות - לדוגמה בצורת ממושכת בסוריה, יחד עם בעיות חקלאיות בסין (המקושרים שניהם להתחממות העולמית הנוכחית), היו אחת הסיבות ל[[רקע סביבתי חברתי למלחמת האזרחים בסוריה|לפרוץ מלחמת האזרחים בסוריה]].  
   −
בעוד שהאקלים השתנה מאד גם בעבר, הרי שבעבר [[אוכלוסיית העולם|האוכלוסיה האנושית]] היתה קטנה יותר (או לא קיימת - לפני קיום האדם) ומערכות החקלאות היו מקומיות יותר ולא חלק מ[[שוק המזון העולמי|שוק מזון עולמי]] אחד. לדוגמה שינויי אקלים ו[[רעב המוני]] בסין, לא בהכרח השפיעו על אוכלוסיית אירופה. בדומה לתחומים אחרים, גידול ב[[יעילות]] והפיכת המערכת לריכוזיות יותר גורר ירידה ב[[חוסן]] של המערכת שכן פגיעה ביבולי ה[[אורז]] בויאטנם גורר עליית מחירים של כל יבול האורז העולמי ולכך עלולה להיות השפעה על ה[[בטחון תזונתי|הבטחון התזונתי]] והיציבות המדינית והכלכלית של מדינות אחרות.  
+
בעוד שהאקלים השתנה מאד גם בעבר, הרי שבעבר [[אוכלוסיית העולם|האוכלוסיה האנושית]] היתה קטנה יותר (או לא קיימת - לפני קיום האדם) ו[[חקלאות|מערכות החקלאות]] היו מקומיות יותר ולא חלק מ[[שוק המזון העולמי|שוק מזון עולמי]] אחד. לדוגמה שינויי אקלים ו[[רעב המוני]] בסין, לא בהכרח השפיעו על אוכלוסיית אירופה. בדומה לתחומים אחרים, גידול ב[[יעילות]] והפיכת המערכת לריכוזיות יותר גורר ירידה ב[[חוסן]] של המערכת שכן פגיעה ביבולי ה[[אורז]] בויאטנם גורר עליית מחירים של כל יבול ה[[אורז]] העולמי ולכך עלולה להיות השפעה על ה[[בטחון תזונתי|הבטחון התזונתי]] והיציבות המדינית והכלכלית של מדינות אחרות.  
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט