שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין שינוי בגודל ,  10:15, 12 בפברואר 2016
מ
אין תקציר עריכה
שורה 36: שורה 36:  
ביקורת אחרת על המודל הוא שהוא משמש לשם "חינוך" הציבור בדבר יתרונות השוק ולהאדרתו, ובמיוחד הוא משמש פוליטיקאים כדי לתמוך ברעיונות או במדיניות שמוצגת כתמיכה ב"[[שוק חופשי]]" על בסיס דמיון לכאורה שקיים בינו לבין האידאל של שוק משוכלל לבין מדיניות או אידאולוגיה שמצהירה על [[לסה פר|מינימום מעורבות ממשלתית בשוק]].
 
ביקורת אחרת על המודל הוא שהוא משמש לשם "חינוך" הציבור בדבר יתרונות השוק ולהאדרתו, ובמיוחד הוא משמש פוליטיקאים כדי לתמוך ברעיונות או במדיניות שמוצגת כתמיכה ב"[[שוק חופשי]]" על בסיס דמיון לכאורה שקיים בינו לבין האידאל של שוק משוכלל לבין מדיניות או אידאולוגיה שמצהירה על [[לסה פר|מינימום מעורבות ממשלתית בשוק]].
   −
בדומה למונח [[שוק-חופשי]], "תחרות משוכללת" או "שוק משוכלל"  הוא מונח המורכב משם עצם (שוק) ושם תואר (משוכלל). שם העצם מתאר סוג של מערכת חברתית או [[מוסד חברתי]]. במונחים סמנטיים של תורת הקבוצות, תואר השם מצמצם את הקבוצה שעליה מצביע שם העצם, והצירוף התאורי כולו הוא בעצם החיתוך בין הקבוצה שמיוצגת על ידי תואר השם לבין הקבוצה שמיוצגת על ידי שם העצם. לדוגמה, הצירוף "פילים כחולים" מצביע על קבוצת האובייקטים בעולם שנוצרת כתוצאה מחיתוך קבוצת הפילים וקבוצת הדברים הכחולים. שם התואר מתאר סוג מסויים של שוק - לאו דווקא השוק המצוי או השוק הנפוץ אלא שוק שנמצא במצב מסויים מאד שאמור להתקיים במציאות, בקירוב שלה או באיזה אוטופיה כלשהי.  מעצם טיבן של [[מערכות מורכבות]] אחרות ניתן לראות כי הן יכולות להתנהל במגוון סוגי התנהגות על פי סוג הסביבה שבתוכה הן נמצאות. הרעיון של [[נישה]] מתאר התנהגות שונה של מינים ביולוגים, טכנולוגיה ומוסדות חברתיים בהתאם לנסיבות שונות. כאשר מדברים על "שוק חופשי" מדברים על מערכת שנמצא במסגרת תנאים מסויימים מאד אבל מתעלמים מהמצב שלה בשאר הזמן או במאמצים הנדרשים כדי להשאיר את המערכת במצב זה. הדבר דומה במקצת לבעיה של זואולוגים שידברו על "פילים כחולים" (שלאו דווקא קיימים במציאןת). לחלופין ייתכן שם תואר שמציין תת קבוצה אמיתית (לדוגמה פיל הודי, פילה בהריון, פיל זקן) אבל מצב זה הינו בהכרח צמצום של הקבוצה שבה מודבר - לכן המונח שוק משוכלל הוא בהכרח צמצום של ניתוח של מערכת מורכבת וחופשית יותר שהיא [[שוק]] שעשויה לתפקד בצורה אחרת בהתאם לנסיבות שונות - לדוגמה לשנות התנהגות עקב היבטים כמו הרס סביבתי, אי שוויון גדול, נורמות של שחיתות וכו'. הבלבול בין המצב הרווח (השוק בנסיבות שונות) לבין שוק משוכלל יוצר רושם מטעה כי לכאורה יש זהות בין שני הדברים. כלכלנים מקצועיים לפעמים ערים להבדלים בין שני הדברים וטוענים כי הם מנסים להגדיר את התנאים שבהם שוק הוא משוכלל. עם זאת השמירה על "נישה" שמאפשרת לשוק להיות משוכלל, בהכרח כרוכה בעיצוב מסויים של מערכות אחרות ועיצוב כזה דורש התערבות ומחוייבות של החברה. כמו כן ההתחייבות למצב של "משוכלל" היא בהכרח נטיה נורמטיבית שבאה לפעמים על חשבון [[ערך חברתי|מטרות חברתיות]] אחרות (כמו לדוגמה אם כי לא בהכרח שוויון או חופש או קיימות).
+
בדומה למונח [[שוק-חופשי]], "תחרות משוכללת" או "שוק משוכלל"  הוא מונח המורכב משם עצם (שוק) ושם תואר (משוכלל). שם העצם מתאר סוג של מערכת חברתית או [[מוסד חברתי]]. במונחים סמנטיים של תורת הקבוצות, תואר השם מצמצם את הקבוצה שעליה מצביע שם העצם, והצירוף התאורי כולו הוא בעצם החיתוך בין הקבוצה שמיוצגת על ידי תואר השם לבין הקבוצה שמיוצגת על ידי שם העצם. לדוגמה, הצירוף "פילים כחולים" מצביע על קבוצת האובייקטים בעולם שנוצרת כתוצאה מחיתוך קבוצת הפילים וקבוצת הדברים הכחולים. שם התואר מתאר סוג מסויים של שוק - לאו דווקא השוק המצוי או השוק הנפוץ אלא שוק שנמצא במצב מסויים מאד שאמור להתקיים במציאות, בקירוב שלה או באיזה אוטופיה כלשהי.  מעצם טיבן של [[מערכות מורכבות]] אחרות ניתן לראות כי הן יכולות להתנהל במגוון סוגי התנהגות על פי סוג הסביבה שבתוכה הן נמצאות. הרעיון של [[נישה]] מתאר התנהגות שונה של מינים ביולוגים, טכנולוגיה ומוסדות חברתיים בהתאם לנסיבות שונות. כאשר מדברים על "שוק חופשי" מדברים על מערכת שנמצא במסגרת תנאים מסויימים מאד אבל מתעלמים מהמצב שלה בשאר הזמן או במאמצים הנדרשים כדי להשאיר את המערכת במצב זה. הדבר דומה במקצת לבעיה של זואולוגים שידברו על "פילים כחולים" (שלאו דווקא קיימים במציאות). לחלופין ייתכן שם תואר שמציין תת קבוצה אמיתית (לדוגמה פיל הודי, פילה בהריון, פיל זקן) אבל מצב זה הינו בהכרח צמצום של הקבוצה שבה מודבר - לכן המונח שוק משוכלל הוא בהכרח צמצום של ניתוח של מערכת מורכבת וחופשית יותר שהיא [[שוק]] שעשויה לתפקד בצורה אחרת בהתאם לנסיבות שונות - לדוגמה לשנות התנהגות עקב היבטים כמו הרס סביבתי, אי שוויון גדול, נורמות של שחיתות וכו'. הבלבול בין המצב הרווח (השוק בנסיבות שונות) לבין שוק משוכלל יוצר רושם מטעה כי לכאורה יש זהות בין שני הדברים. כלכלנים מקצועיים לפעמים ערים להבדלים בין שני הדברים וטוענים כי הם מנסים להגדיר את התנאים שבהם שוק הוא משוכלל. עם זאת השמירה על "נישה" שמאפשרת לשוק להיות משוכלל, בהכרח כרוכה בעיצוב מסויים של מערכות אחרות ועיצוב כזה דורש התערבות ומחוייבות של החברה. כמו כן ההתחייבות למצב של "משוכלל" היא בהכרח נטיה נורמטיבית שבאה לפעמים על חשבון [[ערך חברתי|מטרות חברתיות]] אחרות (כמו לדוגמה אם כי לא בהכרח שוויון או חופש או קיימות).
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט