שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,905 בתים ,  13:14, 24 בנובמבר 2016
שורה 4: שורה 4:  
בשנים האחרונות, במיוחד בהקשר של [[סביבתנות|מדיניות סביבתית]], המונח "שינויי אקלים" או "שינוי אקלימי" מתייחס בדרך כלל לשינויים מודרניים באקלים - ראו הרחבה ב[[התחממות עולמית]].  
 
בשנים האחרונות, במיוחד בהקשר של [[סביבתנות|מדיניות סביבתית]], המונח "שינויי אקלים" או "שינוי אקלימי" מתייחס בדרך כלל לשינויים מודרניים באקלים - ראו הרחבה ב[[התחממות עולמית]].  
 
==אקלים ומערכות אקולוגיות==
 
==אקלים ומערכות אקולוגיות==
שינויי אקלים הם אחד הגורמים הראשיים המשפיעים על [[מערכות אקולוגיות]] והם קובעים במידה רבה את סוג הצמחיה במערכות אקולוגיות יבשתיות. סוג הצמחייה מושפע מכמות האור, מכמות המשקעים, ומהטמפרטורה הממוצעת וכן מהיבטים נוספים כגון לחות והרכב הקרקע. הרכב הצמחייה קובע בתורו את הרכב אוכלוסיית בעלי החיים שיכולים לחיות במערכת אקולוגית. שינויי אקלים מהותיים יכולים לגרום ל[[הכחדה|הכחדה]] של מערכות אקולוגיות ואף של מינים ומשפחות מינים. אחת [[הכחדה המונית|ההכחדות הגדולות]] בעבר (שבהן נכחדו באופן פתאומי מיליוני מינים) מיוחסת להתחממות עולמית שהתרחשה בעברו של כדור הארץ. הכחדות אחרות קשורות אולי לשינויי אקלים של התקררות שנבעה מהתנגשות שביטים בכדור הארץ וכתוצאה מכך כיסוי השמיים בשכבת אפר למשך מספר שנים וקירור האקלים במה שמכונה [[חורף גרעיני]].  
+
שינויי אקלים הם אחד הגורמים הראשיים המשפיעים על [[מערכות אקולוגיות]] והם קובעים במידה רבה את סוג הצמחיה במערכות אקולוגיות יבשתיות. סוג הצמחייה מושפע מכמות האור, מכמות המשקעים, ומהטמפרטורה הממוצעת וכן מהיבטים נוספים כגון לחות והרכב הקרקע. הרכב הצמחייה קובע בתורו את הרכב אוכלוסיית בעלי החיים שיכולים לחיות במערכת אקולוגית.  
 +
 
 +
==שינויי אקלים והכחדות המוניות==
 +
{{הפניה לערך מורחב|הכחדה המונית}}
 +
שינויי אקלים חזקים מספיק יכולים לגרום ל[[הכחדה|הכחדה]] של מערכות אקולוגיות ואף של מינים ומשפחות מינים. אחת [[הכחדה המונית|ההכחדות הגדולות]] בעבר (שבהן נכחדו באופן פתאומי מיליוני מינים) מיוחסת להתחממות עולמית שהתרחשה בעברו של כדור הארץ. הכחדות אחרות קשורות אולי לשינויי אקלים של התקררות שנבעה מהתנגשות שביטים בכדור הארץ וכתוצאה מכך כיסוי השמיים בשכבת אפר למשך מספר שנים וקירור האקלים במה שמכונה [[חורף גרעיני]].
 +
 
 +
'''הכחדת פרם-טריאס''' (Permian–Triassic extinction event P-Tr) שהתרחשה לפני 251 מיליון שנה היא אחת ההכחדה ההמונית הגדולה ביותר הידועה עד כה. כ-53% מכלל המשפחות הימיות וכ-84% מתוך הסוגים, כ-95% מכל המינים הימיים נכחדו. כמו כן נכחדו כ-70% ממיני היבשה, לרבות צמחים, חרקים ובעלי חוליות. בגלל שאובדן החיים היה נרחב, זמן השיקום לאחר ההכחדה היה ארוך במיוחד - ייתכן שכ-10 מיליוני שנים. יש ראיות לכך שהיו עד שלוש פאזות של הכחדה בתוך תקופה זו. יש מספר הצעות לתהליכים שגרמו לכך. הפאזה הראשונה התרחשה ככל הנראה עקב שינוי סביבתי מתמשך בעוד שהפאזה האחרונה התרחשה כנראה בעקבות אסון פתאומי. מנגנונים אפשריים לאסון כזה כוללים פגיעה של מטאוריט גדול אחד או יותר; התפרצות גדולה של הרי געש; שריפה של [[גז טבעי|גז טבעי]] או [[פחם]] באזורי מלכודות הגז בסיביר (והתחממות עולמית) או חיזוק של [[אפקט החממה]] עקב שחרור פתאומי של [[מתאן]] מתחתית האוקיינוס בגלל תהליכי של חיידקים שמייצרים מתאן. תהליכים ארוכי טווח שאולי תרמו להכחדה כוללים שינוי בגובה פני הים, הגדלת אנוקסיה (מחסור בחמצן בים), גידול ביובש באוויר ושינויים בזרמים באוקיינוס עקב שינוי אקלים.
    
==שינוי אקלים ודעיכת חברות היסטוריות==
 
==שינוי אקלים ודעיכת חברות היסטוריות==

תפריט ניווט