שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,328 בתים ,  11:02, 25 באוקטובר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''השמנה''' (באנגלית: '''Overweight''') או '''עודף משקל''' היא מצב גופני, בקרב בני אדם (ובעלי חיים אחרים) של כמות שומן עודפת בגוף, יותר ממה שנחשב כמצב בריא. דבר שבא לידי ביטוי  בדרך כלל בהשמנה בטנית (השמנה באיזור הבטן) ובמשקל גוף גבוה יחסית לגובהו של האדם. השמנה כיום לרוב ביחידות של מדד מסת הגוף BMI. אדם בעל BMI של 25 או יותר מוגדר כאדם עם משקל עודף ואדם בעל BMI מעל 30 נחשב אדם שמן או עם בעיית השמנה. 
     −
[[השמנה]] (Obesity) הוא מצב קיצוני של השמנה, המוגדר כ-BMI של מעל 30, בו ההשמנה מעלה את הסיכוי לתחלואה ולמוות בצורה חזקה. החשש מהשמנה עלול להביא להפרעות אכילה, כמו אנורקסיה ובולימיה, שלהן נזקים בריאותיים אחרים, כמו כן השמנה עלולה לגרור דימוי עצמי נמוך.  
+
'''השמנה''' (באנגלית: '''Overweight''', '''Obesity''') היא מצב גופני, שבו יש הצטברות עודפת של שומן ב[[גוף]], שעלולה לגרום לפגיעה ב[[בריאות]]. פרט לאדם, מספר [[בעלי חיים]] מסוגלים לפתח מצב של השמנה, בתנאי שהם בעלי יכולת אגירת שומן באברים פנימיים או תחת-העור.  
   −
בעשורים האחרונים, השמנה היא מצב נפוץ בקרב [[בני אדם]] במיוחד ב[[חברות תעשייתיות]] [[מודרני|מודרניות]] שבהן יש גישה קלה למזון עתיר [[סוכר|סוכרים]] ו[[שומנים]], ו[[אורח חיים יושבני]] (שנעשה בישיבה) ודל ב[[פעילות גופנית]]. השמנה כיום נחשבת על ידי גורמי בריאות כ"מגפה" עולמית שהולכת ומתפשטת. בשנת 2003 היו בעולם מיליארד מבוגרים בעלי משקל יתר או שמנים.<ref>[https://web.archive.org/web/20111210035353/http://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/facts/obesity/en Obesity and overweight]</ref> בשנת 2013 מספרם הגיע ל-2 מיליארד.<ref>Ng, M.; Fleming, T.; Robinson, M.; Thomson, B.; Graetz, N.; Margono, C. et al. (29 May 2014), [http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673614604608 Global, regional, and national prevalence of overweight and obesity in children and adults during 1980–2013: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2013],  The Lancet</ref> אחוז השמנים עולה בכל קבוצות הגיל. משקל עודף והשמנה, מקושרת להגברת הסיכוי לתחלואה במספר רב של מחלות וכן להגדלת הסיכוי לתמותה.  
+
המדד המקובל להשמנה על ידי גורמי בריאות הוא [[מדד מסת גוף]] או BMI. '''משקל תקין''' של בני אדם נע בין ערכי BMI של 18.5 עד 25. ערך BMI מעל 25 מכונה '''עודף משקל'''. ערך BMI מעל 30 מכונה '''השמנה''' או '''השמנת-יתר''' (Obesity).  '''[[השמנת יתר חולנית]]''' היא מצב קיצוני עוד יותר של מדד BMI מעל 40.  
   −
לפי פרסום של הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן, IARC, מוערך כי בשנת 2013 משקל עודף והשמנה הובילו למוות מוקדם של 4.5 מיליון אנשים ברחבי העולם. {{הערה|שם=IARC2016}} לפי הערכות קיימות עודף השמנה תורם עד ל9% מעומס הסרטן בקרב נשים באירופה, צפון אמריקה והמזרח התיכון. הסיבות העיקריות להשמנה נובעות בעיקר מאורחות חיים הקשורות בצריכה אנרגיה עודפת (הרגלי אכילה לא בריאים, תזונה לא בריאה) ובמידה פחותה יותר מחסור בפעילות גופנית. הסוכנות קבעה כי יש מספיק עדויות לקבוע קשר בין עודף שומנים בגוף - כולל משקל יתר, והשמנה ועלייה במשקל לבין לפחות 13 סוגים שונים של סרטן. {{הערה|שם=IARC2016}}
+
עודף משקל והשמנה הם [[גורם סיכון בריאותי]] חשוב עבור מספר מחלות לא-מדבקות מרכזיות בינהן [[מחלות לב]], [[שבץ]], [[סוכרת]], [[דלקת מפרקים ניוונית]] ומספר סוגי [[סרטן (מחלה)|סרטן]]. [http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/]. לפי הערכת גופי בריאות, בשנת 2013 משקל עודף והשמנה (obesity) הובילו למוות בטרם-עת של 4.5 מיליון אנשים ברחבי העולם. {{הערה|שם=IARC2016}} הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן קבעה כי יש מספיק עדויות לקבוע קשר בין עודף שומנים בגוף - כולל משקל יתר, והשמנה ועלייה במשקל לבין לפחות 13 סוגים שונים של סרטן. {{הערה|שם=IARC2016}} הסיכונים בריאותיים רבים גדלים ככל שעודף המשקל חריף יותר. 
   −
לאדם בריא נדרשת כמות מינימלית של שומן כדי לשמור על תפקוד בריא, הדבר כולל את ניהול משטר האנרגיה של הגוף, המערכת ההורמונלית, מערכת הרבייה, מערכת החיסון, בידוד תרמי, בידוד מפני זעזועים ועוד. משום כך מדד BMI מתחת ל 18.5 נחשב תת משקל, מצב שיש בו סיכונים מהותיים לבריאות.  
+
הסיבות העיקריות להשמנה נובעות בעקר מאורחות חיים הקשורות בהרגלי אכילה לא בריאים ו[[תזונה בריאה|תזונה לא בריאה]] ובמידה פחותה יותר מחסור בפעילות גופנית - [[אורח חיים יושבני]]. {{הערה|שם=IARC2016}} כתופעה חברתית, העליה בהשמנה נובעת כתוצאה משינויים חברתיים וסביבתיים הקשורים ב[[צמיחה כלכלית]] ומחסור במדיניות למניעת השמנה בתחומים כמו בריאות, חקלאות, תחבורה, תכנון עירוני, סביבה, עיבוד מזון, הפצת מזון, שיווק מזון וחינוך.  [http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/] השמנה נפוצה במיוחד ב[[חברות תעשייתיות]] [[מודרני|מודרניות]] שבהן יש גישה קלה ל[[מזון מעובד]] ו[[מזון מהיר]] שהם עתירים ב[[סוכר|סוכרים]] [[מלח]] ו[[שומנים]], ו[[אורח חיים יושבני]] ודל ב[[פעילות גופנית]]. גורם מרכזי להעליה בהשמנה הוא [[כלכלת השמנה]] - המאמצים המוצלחים של [[חברות מזון]] לשווק יותר מזון ובמיוחד הקידום של[[מזון מהיר]] ו[[מזון מעובד]] מטעמים של הטמעת הרגלי אכילה בקרב ילדים, חסכון כלכלי ושליטה על נתחי שוק. היבט מרכזי נוסף בהשמנה הוא [[תכנון מוטה רכב פרטי]] ומעבר לעבודות משרדיות הגורמים להפחתת הפעילות בחיי היומם יום
 +
 
 +
גורמי בריאות  רואים בהשמנה כעין "מגפה" עולמית שהולכת ומתפשטת. עודף משקל, השמנה, והשמנת-יתר-חולנית נמצאים במגמת עליה ברחבי העולם. מאז שנת 1975 ועד 2016 כמות האנשים במצב השמנת יתר עלתה כמעט פי 3. בשנת 2003 היו בעולם מיליארד מבוגרים בעלי משקל יתר או שמנים.<ref>[https://web.archive.org/web/20111210035353/http://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/facts/obesity/en Obesity and overweight]</ref> בשנת 2016 חיו בעולם מעל 1.9 מיליארד מבוגרים במצב של עודף משקל או השמנה, מתוכם 650 מיליון הם במצב של השמנת-יתר. מעל מיליון ילדים מתחת לגיל 5 הם בעלי עודף משקל או השמנה. אחוז השמנים עולה בכל קבוצות הגיל. מעל 340 מיליון ילדים ונערים בגילאים 5-19 הם בעלי עודף משקל או השמנה.  לפי ארגון הבריאות העולמי השמנה היא מצב בר-מניעה. [http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/]<ref>Ng, M.; Fleming, T.; Robinson, M.; Thomson, B.; Graetz, N.; Margono, C. et al. (29 May 2014), [http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673614604608 Global, regional, and national prevalence of overweight and obesity in children and adults during 1980–2013: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2013],  The Lancet</ref>
 +
 
 +
גוף בריא דורש כמות מינמלית של שומן לשם תפקוד של מערכות שונות כמו המערכת הורמונלית, המערכת החיסונית, לשם בידוד תרמי, הגנה מפני זעזועים לאיברים רגישים ולאגירת אנרגיה. כדי לשמור על משקל תקין יש לשמור משקל מעל ערך BMI 18.5, שמתחתיו נמצאים ב[[תת-משקל]]. חשש מפני השמנה ומפני סטיגמות חברתיות הכרוכות בה, עלול לגרום [[הפרעות אכילה]], כמו [[אנורקסיה]] ו[[בולימיה]], שלהן נזקים בריאותיים אחרים. קיימות [[דיאטת הרזיה|דיאטות]] ושיטות שונות כדי לנסות להרזות, וחלקן עלול לגרום נזקים בריאותיים. שיטות הרזיה כמו "דיאטות כאסח" יכולות להוביל להרזיה בטווח הקצר, אבל הן גורמות לגוף לייעל את צריכת האנרגיה שלו, ולאחר תקופת הדיאטה מגיעים למשקל גבוה עוד יותר מאשר בתחילתה.
    
==הגדרות להשמנה==
 
==הגדרות להשמנה==

תפריט ניווט