שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,752 בתים ,  15:49, 8 במאי 2018
שורה 64: שורה 64:  
דוגמה מקובלת למוצר ציבורי קלאסי היא מגדלורים, שכן לא ניתן למנוע מאוניה להשתמש במגדלור ושימוש במגדלור על ידי אוניה אחת לא מפריע לאחרות. הכלכלן [[רונלד קוז]] הצביע על כך שניתן לממן מגדלורים על ידי גביית דמי נמל מנמלים הסמוכים למגדלור.  
 
דוגמה מקובלת למוצר ציבורי קלאסי היא מגדלורים, שכן לא ניתן למנוע מאוניה להשתמש במגדלור ושימוש במגדלור על ידי אוניה אחת לא מפריע לאחרות. הכלכלן [[רונלד קוז]] הצביע על כך שניתן לממן מגדלורים על ידי גביית דמי נמל מנמלים הסמוכים למגדלור.  
   −
דוגמה מקובלת אחרת של מוצר ציבורי היא אוויר נקי שהוא הגנה מפני [[זיהום אוויר]] וכן סביבות נקיות אחרות כמו הגנה מפני [[זיהום מים]] ו[[זיהום קרקע]] זיהום במזון וכו'. גם כאן ניתן להגדיר שלחלק מהמוצר ניתן למניעה מאנשים. לדוגמה מגורים בשכונות ליד הים או היער. "מוצרים סביבתיים" (Environmental goods) נחשבים לפעמים כתת-מחלקה של מוצר ציבורי והם כוללים: אוויר נקי, מים נקיים, נוף טבעי, אדריכלות וארכיטקטורה של עיר, כיכרות ו[[מדרחוב|מדרחובים]], פארקים ציבוריים, [[מגוון ביולוגי]] במיוחד של בעלי חיים וצמחים, שמורות טבע, נהרות, הרים, ימים, יערות, אגמים, חופי ים.
+
דוגמה מקובלת אחרת של מוצר ציבורי היא אוויר נקי שהוא הגנה מפני [[זיהום אוויר]] וכן סביבות נקיות אחרות שהן הגנה מפני [[זיהום]] כמו הגנה מפני [[זיהום מים]] ו[[זיהום קרקע]] זיהום במזון וכו'. גם כאן ניתן להגדיר שלחלק מהמוצר ניתן למניעה מאנשים. לדוגמה מגורים בשכונות ליד הים או היער. "מוצרים סביבתיים" (Environmental goods) נחשבים לפעמים כתת-מחלקה של מוצר ציבורי והם כוללים: אוויר נקי, מים נקיים, נוף טבעי, אדריכלות וארכיטקטורה של עיר, כיכרות ו[[מדרחוב|מדרחובים]], פארקים ציבוריים, [[מגוון ביולוגי]] במיוחד של בעלי חיים וצמחים, [[שמירת טבע|שמורות טבע]], נהרות, הרים, ימים, יערות, אגמים, חופי ים. עבור חלק מהכלכלנים, הקיום התקין של [[מערכות אקולוגיות]] לרוב לא נתפס כמוצר ציבורי היות ויש מחשבה על אובייקטים טבעיים כעל רכוש הניתן לחלוקה והגדרה על ידי חוזים ולא כעל מערכת בעלת תפקוד. זה אחד ההבדלים בין [[כלכלה נאו קלאסית]] לבין [[כלכלה אקולוגית]].
 +
 
 +
===סיכוני אסון עולמיים===
 +
[[סיכוני אסון עולמיים]] כמו פגיעת אסטוריד בכדור הארץ, [[מלחמה גרעינית]], קריסה של מערכת המזון העולמית, [[התחממות עולמית]] או איום מצד [[אינטליגנציה מלאכותית]], [[ננו-טכנולוגיה]] או [[ביוטכנולוגיה]] עלולים לפגוע בכלל האנושות. קשה להתגונן מפני סכנות אלה באופן אישי, ואפילו הגנות של קהילה או מדינה שלמה לא בהכרח מספקות הגנה. חלק גדול מבעיות אלה דורשות [[שיתוף פעולה בין לאומי]] או עולמי. ככל שיש יותר גורמים בעלי עמדות נפרדות - לדוגמה מדינות שונות שמציגות כל אחת עמדה אחרת ויש להן מחוייבות אחרת, כך קשה יותר לקיים שיתוף פעולה כזה. שיתוף כזה הוא קשה יותר בסכנות שנתפסות כמרוחקות או דמיוניות יותר, או כאשר נדרשת השקעה יקרה בנושא (כמו התחממות עולמית) או כאשר יש גורמים רבי כוח שעלולים להפגע מצעדי מדיניות נדרשים. מסיבות אלה יש התומכים ב[[פדרליזם עולמי]] כדי לקדם פתרונות של בעיות אלה לפני שיהיה מאוחר מידי. דוגמה בולטת לדרישה כזו [[התנועה לפדרליזם עולמי]] שקיבלה תנופה נרחבת על רקע החשש מפני [[מלחמה גרעינית]] עולמית.  
    
===חינוך כמוצר ציבורי===
 
===חינוך כמוצר ציבורי===
שורה 74: שורה 77:     
===בריאות כמוצר ציבורי===
 
===בריאות כמוצר ציבורי===
ניתן לספק רפואה רק על בסיס פרטי, כך שביקור רופא, הספקת תרופה ללקוח או ביצוע של ניתוח הם [[מוצר פרטי]] שכן יש בהם יריבות ובלבדיות. עם זאת היבטים מסויימים וחשובים של [[בריאות]] הם מוצרים ציבוריים, במיוחד בהקשר של [[ידע]] ומחקר רפואי, [[קידום בריאות]], [[רפואה מונעת]] ובהקשרים של לחימה נגד מחלות מדבקות. דבר זה בא לידי ביטוי בין היתר בענף הקרוי [[בריאות הציבור]] שבו מספקים שירותים קבוצתיים לשיפור הבריאות של כלל האוכלוסיה.  
+
ניתן לספק רפואה על בסיס תשלום פרטי. שירותים כמו ביקור רופא, הספקת תרופה לחולה או ביצוע של ניתוח הם [[מוצר פרטי]] שכן יש בהם יריבות ובלבדיות. עם זאת היבטים מסויימים וחשובים של [[בריאות]] הם מוצרים ציבוריים, במיוחד בהקשר של [[ידע]] ומחקר רפואי, [בריאות הציבור]], [[קידום בריאות]], [[רפואה מונעת]] ובהקשרים של לחימה נגד מחלות מדבקות. דבר זה בא לידי ביטוי בין היתר בענף הקרוי [[בריאות הציבור]] שבו מספקים שירותים קבוצתיים לשיפור הבריאות של כלל האוכלוסיה.
 +
 
 +
במניעת מחלות מדבקות ניתן להבחין בין שירותים יריביים למדי (כמו חיסונים, אם אני מקבל מנת חיסון יש חיסון אחר פחות, אבל יש בהם יש גם היבט של "נוסע חינם" - סיכוי ההדבקה של מי שלא חוסן יורדים גם הם) לבין שירותים לא יריביים כמו חיסול סביבות מחייה של יתושים נושאי מלאריה. כיום קיים תהליך של [[עמידות לאנטיביוטיקה]] עצירה של תהליך זה על ידי צעדים שינקטו על ידי חברות לגידול בעלי חיים, חברות תרופות וגורמים נוספים, היא סוג של מוצר ציבורי.  
   −
במניעת מחלות מדבקות ניתן להבחין בין שירותים יריביים למדי (כמו חיסונים, אם אני מקבל מנת חיסון יש חיסון אחר פחות, אבל יש בהם יש גם היבט של "נוסע חינם" - סיכוי ההדבקה של מי שלא חוסן יורדים גם הם) לבין שירותים לא יריביים כמו חיסול סביבות מחייה של יתושים נושאי מלאריה. תשתיות של [[תחבורה פעילה]] כמו [[מדרכות]] או [[שבילי אופניים]] בעיר היא דוגמה למוצר בלתי יריבי (בעל דחיסות נמוכה) וקשה להרחקה שגורר ורפואה מונעת.  [[קידום בריאות]] ו[[רפואה משתתפת]] הן דוגמה נוספת לרפואה מונעת שיש לה היבט של מוצר ציבורי. היבט נוסף של בריאות כמוצד ציבורי הוא נורמות חברתיות לגבי בטיחות. כאשר תוחלת החיים עולה ותמותת תינוקות יורדת, עולה גם הנורמה החברתית של ערך חיי אדם. דבר זה גורר ציפייה מצד חלק גדול מהציבור לבטיחות גבוהה יותר במקומות העבודה, בהקשר של [[תאונות דרכים]], ב[[תחבורה ציבורית]] (כולל מעליות), בתקנים הקשורים בשריפות בתקינה של מזון בטוח, בחקיקה בעד [[אוויר נקי]] ועוד. [[נורמות]] וחקיקה לשיפור הבטיחות הם מוצר ציבורי שממנו נהנית כלל האוכלוסייה.
+
תשתיות של [[תחבורה פעילה]] כמו [[מדרכות]] או [[שבילי אופניים]] בעיר היא דוגמה למוצר בלתי יריבי (בעל דחיסות נמוכה) וקשה להרחקה שגורר ורפואה מונעת.  [[קידום בריאות]] ו[[רפואה משתתפת]] הן דוגמה נוספת לרפואה מונעת שיש לה היבט של מוצר ציבורי. היבט נוסף של בריאות כמוצד ציבורי הוא [[נורמות חברתיות]] לגבי בטיחות. כאשר תוחלת החיים עולה ותמותת תינוקות יורדת, עולה גם הנורמה החברתית של ערך חיי אדם. דבר זה גורר ציפייה מצד חלק גדול מהציבור לבטיחות גבוהה יותר במקומות העבודה, בהקשר של [[תאונות דרכים]], ב[[תחבורה ציבורית]] (כולל מעליות), בתקנים הקשורים בשריפות ב[[תקינה של מזון בטוח]] ושל [[תרופות]], בחקיקה בעד [[אוויר נקי]] ועוד. [[נורמות]] וחקיקה לשיפור הבטיחות הם מוצר ציבורי שממנו נהנית כלל האוכלוסייה גם אם לא שילמה עליו.  
   −
היבט חשוב נוסף בבריאות כמוצר ציבורי הוא בביקורת מצד מספר כלכלנים על הפטנטים הניתנים ל[[חברות תרופות]] על תרופות. הידע הביולוגי הנדרש לפיתוח התרופות, המחקר הבסיסי וכן חלק גדול מהמחקר המעשי הם מוצרים ציבוריים. אם יש יותר ידע על מחלת הסרטן לדוגמה או על תפקוד מערכת החיסון הדבר נגיש בקלות גם לאנשים שלא מוכנים לשלם על הידע ונגישות כזו לא מפריעה לאנשים אחרים להנות מידע זה. (כאמור השאלה היא לא מי מממן את המחקרים אלא האופי של ידע כמוצר ציבורי). גם המחקרים על יעילות או בטיחות של התרופות מסויימות הם סוג של מוצר ציבורי - ידע כזה נגיש בסופו של דבר לכולם. מכאו שחלק ניכר מהמאמץ בפיתוח תרופות וטיפולים חדשים הוא מוצר ציבורי. כלכלנים מותחים ביקורת על כך שתאגידי תרופות מנכסים לעצמם חלק ניכר מתוצאות המחקר, בעודם גובים על התרופות מחיר מונופוליסטי, ובכך גורמים למחיר תרופות יקר מידי.  
+
היבט נוסף בבריאות כמוצר ציבורי הוא בביקורת מצד מספר [[חקר הכלכלה|כלכלנים]] על הפטנטים הניתנים ל[[חברות תרופות]] על תרופות. דוגמה לכך מופיעה בספרו של [[דין בייקר]], [[סופו של הליברליזם המפסידני]]. הידע הביולוגי הנדרש לפיתוח התרופות, [[מחקר בסיסי|המחקר הבסיסי]] וכן חלק גדול מהמחקר המעשי הם מוצרים ציבוריים. אם יש יותר ידע על [[מחלת הסרטן]] לדוגמה או על תפקוד מערכת החיסון הדבר נגיש בקלות גם לאנשים שלא מוכנים לשלם על הידע ונגישות כזו לא מפריעה לאנשים אחרים להנות מידע זה. (כאמור השאלה היא לא מי מממן את המחקרים אלא האופי של ידע כמוצר ציבורי). גם המחקרים על יעילות או בטיחות של התרופות מסויימות הם סוג של מוצר ציבורי - ידע כזה נגיש בסופו של דבר לכולם. מכאן שחלק ניכר מהמאמץ בפיתוח תרופות וטיפולים חדשים הוא מוצר ציבורי. כלכלנים מותחים ביקורת על כך שתאגידי תרופות מנכסים לעצמם חלק ניכר מתוצאות המחקר, בעודם גובים על התרופות מחיר מונופוליסטי, ובכך גורמים למחיר תרופות יקר מידי.  
   −
===דרכים רחובות וכבישים כמוצרים ציבוריים===
+
===דרכים, רחובות וכבישים כמוצרים ציבוריים===
 
דרכים, מדרכות, רחובות וכבישים נחשבים על ידי כלכלנים רבים כמוצרים ציבוריים חלקיים.(Samuelson and Nordhaus 1985: 48-49,[http://marketurbanism.com/2011/02/22/urbanism-legend-public-good/] הרמן דיילי) שכן במקרים רבים הם בעל תכונות של העדר יריבות וקושי לבצע בלבדיות.  
 
דרכים, מדרכות, רחובות וכבישים נחשבים על ידי כלכלנים רבים כמוצרים ציבוריים חלקיים.(Samuelson and Nordhaus 1985: 48-49,[http://marketurbanism.com/2011/02/22/urbanism-legend-public-good/] הרמן דיילי) שכן במקרים רבים הם בעל תכונות של העדר יריבות וקושי לבצע בלבדיות.  
  

תפריט ניווט